איך לדעת מתי ילדכם זקוק לטיפול פסיכולוגי?

ג'נגה
צילום: unsplash

לעיתים הורים מזהים בעיה מסוימת אצל ילדם אך לא בטוחים שהדבר מצריך טיפול פסיכולוגי. איך אפשר לדעת מתי מדובר בבעיה שטיפול פסיכולוגי הוא הפתרון הנכון עבורה?  על כך בכתבה שלפניכם.

 

טיפול פסיכולוגי לילדים –
נושא שעודנו שנוי במחלוקת

על אף שבשנים האחרונות טיפול פסיכולוגי כבר הפך לדבר מקובל ושכיח, הורים רבים עדיין נמנעים מלשלוח את ילדיהם לטיפול. הסיבה לכך נעוצה בגורמים רבים: לעתים קרובות ההורים מאמינים שהם יכולים לסייע לילדיהם לפתור את הבעיה בעצמם, בלי התערבות של גורם חיצוני. בנוסף, הורים רבים חוששים מההוצאה הכספית, או ממעיטים באופן לא מודע בחומרת הקשיים שאיתם מתמודד הילד. בחלק מהמקרים הצדק עם ההורים, ותמיכה בתוך המסגרת המשפחתית לצד יכולת הכלה ורגישות יסייעו לילד להתגבר על הבעיה. אך בפעמים אחרות יש צורך במטפל מומחה, בוגר לימודי פסיכולוגיה. אז איך מזהים את הצורך של הילד בטיפול?

 

אירוע טראומטי

חשיפה לאירוע קשה, כמו גירושים של ההורים, תאונת דרכים או חס וחלילה מוות במשפחה – היא כשלעצמה בדרך כלל סיבה מספקת לפנות למטפל מומחה. לימודי פסיכולוגיה מכשירים מטפלים שיוכלו לסייע לילד לעבד את האירוע הטראומתי וללמוד להביע את הרגשות שעולים ממנו ולהתמודד עם הקשיים.

 

בעיות בקשר עם ההורים

ילדים ובני נוער שמתקשים לקבל את סמכות ההורים, פורקים עול או נוהגים באלימות כלפי בני משפחה עושים זאת פעמים רבות בגלל תחושת מצוקה שהם לא יודעים להביע בדרך אחרת. כאשר יש פערי תקשורת גדולים מול ההורים, לפעמים יש צורך בתיווך של מטפל. הטיפול הפסיכולוגי יסייע לילד להבין את המצוקה ולהביע אותה, ובמסגרת של טיפול משפחתי המטפל יוכל לתווך בין הילד לבין ההורים ולסייע בשיפור הקשר.

 

קשיים חברתיים

ילדים שמתקשים ליצור קשרים עם בני גילם וחווים דחייה על בסיס קבוע עשויים לפתח בעיות בדימוי העצמי וחרדה חברתית. המצוקה שמתלווה לדחייה חברתית עשויה להקשות מאוד על הילד, ומדובר בקושי אמיתי שדורש טיפול. מטפלים שהוכשרו בלימודי פסיכולוגיה יוכלו לסייע לילד לחזק את הדימוי העצמי, לבנות כישורי תקשורת בין אישית ולשפר יכולות חברתיות.

 

פחדים וחרדות

טבעי שלילדים וגם למבוגרים יהיו פחדים, אך צריך לשים שהפחדים לא מתחילים להשתלט ולנהל את החיים של ילדיכם. לפוביות מטיפולים רפואיים או בעלי חיים, כמו גם לחרדת בחינות, יכולות להיות השפעות קשות על הרווחה של הילד. טיפול פסיכולוגי יכול לסייע במציאת דרכים להתמודדות והתגברות על הפחד.

 

למה לשים לב?

לעתים קרובות הורים לא מבחינים בשינויי התנהגות אצל ילדיהם, והנורות האדומות לא נדלקות בזמן. חשוב לזכור שילדים ובני נוער לא תמיד יודעים לתקשר את המצוקה באופן מילולי, והם יבחרו להביע אותה בדרכים אחרות. שימו לב אם ילדכם שינה באופן קיצוני את התנהגותו בבית או במסגרת החינוכית (למשל, ילד דומיננטי ובולט שנעשה שקט ומסתגר). בנוסף, פקחו עיניים לסימני מצוקה כמו בכי, הסתגרות, התפרצויות זעם, או סירוב ללכת למסגרת החינוכית. ילדים שנמצאים במצוקה עשויים להפגין סימני רגרסיה, כלומר חזרה לדפוסי התנהגות והרגלים מהילדות המוקדמת כמו היצמדות להורים או הרטבה במיטה.

אין תגובות

השאר תגובה