איך מגדלים ילדים שאוהבים לקרוא?

אין פתרונות קסם ושום ‘הוקוס פוקוס’ לא יהפוך את ילדיכם לתולעת ספרים. 

רוצים שילדיכם יאהבו ספרים? קבלו10 שלבים שאסור בשום אופן לפספס:

1.שלב ההחלטה- עליכם להחליט שחשוב לכם להנחיל לילדיכם את האהבה לספרים מתוך מודעות לכך שקריאת ספרים תורמת להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית שלהם.

2.ספרי קריאה בבית- ילדים צריכים לגדול בסביבה שיש בה ספרים נגישים, ספרים הנמצאים בחלל המרכזי בבית, גלויים לעין ולא מוצפנים בארון. ילדים שגדלים בסביבה שיש בה ספרים,  לעולם ירגישו נוח בסביבתם.

3.בקרו בספרייה הציבורית עם ילדיכם. אפשרו להם לבחור את הספרים המעניינים אותם. גם אם הייתם מעדיפים שייקחו איתם הביתה ספר אחר, כבדו את החלטתם והעריכו אותה.

4.חשוב לדעת שאף פעם לא מאוחר להתחיל אבל כמה שיותר מוקדם יותר טוב. אם יש לכם אפשרות, המלצתי האישית לקרוא ספרים לעובר כבר בזמן ההיריון (החל משבוע22), כמובן שאם פספסתם את שלב ההיריון זה לא נורא. לקרוא ספרים לתינוקות זה נהדר…ולהמשיך בכך עד שיהיו מספיק גדולים להגיד לנו שהם רוצים לקרוא בעצמם, וזה יכול להיות גם בכיתה ה’!

5.גלו נכונות להקריא סיפור בכל עת. אבל, אנחנו ההורים לא מכונת סיפורים ויש לנו צרכים משלנו. לכן, אם באותו רגע לא מתאים לכם אל תתעלמו ואל תסרבו, אלא תאמרו- "…אני בדיוק מכין משהו, תבחר/י ספר ואני אספר לך את הסיפור לפני השינה…"תקבעו זמן ותעמדו בו.

6.כבדו את טעמם האישי. הכירו את הספרים האהובים על הדור הצעיר. כשהם קטנים זו לא חוכמה לאהוב את אותם הספרים- אבל, ילדים מתבגרים (מהר) ואז הם רוצים לקרוא ספרים כמו צמרמורת, רומאנים לבני הנעורים ועוד…חשוב ביותר לכבד את טעמם האישי. הפכו את הספרים לחלק מהשיח המשפחתי.

7.קראו בקול עם הגדולים. גם כשהילדים קוראים כבר בכוחות עצמם…אל תלחצו עליהם לקרוא בעצמם. קראו להם ספר בהמשכים.

8.שפת הגוף- כשאתם קוראים סיפור לילדים זה הזמן להתכרבל יחד ולקרוא את הסיפור כאילו אין אף אחד בעולם מלבדם. זמן סיפור צריך להיות בתשומת לב מלאה לילדים ולספר- בלי רדיו, טלוויזיה או פלאפון – העולם יחכה לנו….וההשקעה משתלמת.

9.דוגמא אישית! ילדים מחקים את התנהגותנו והם רואים אותנו גם כשנדמה לנו שלא. לכן, החזיקו ספר ביד וקראו בו להנאתכם. ילדיכם יבינו שאם אתם מקדישים זמן לקריאת ספר- סימן שזה בוודאי חשוב ומהנה(ובדרך גם אתם תרוויחו קצת התנתקות מהמרוץ המטורף ותהנו מספר טוב על הדרך…)

10.לגעת בסיפור- חוויה בעקבות הספרים. כאשר ילדים מאזינים לסיפור הם מדמיינים את עצמם כחלק מהעלילה, הם חווים את הסיפור בעוצמה רגשית שמובילה אותם לבקש שוב ושוב את אותו סיפור. במהלך עבודתי עם ילדים גיליתי שחוויה משמעותית בעקבות קריאת הספרים, מאפשרת לילדים לחוות את הסיפור במציאות הממשית. חוויה זו מרגשת אותם ונמשלת בעיני לחלום הקורם עור וגידים. בוודאי קרה לכם לא פעם שחלמתם על מאכל מסוים וכשביקשתם לטעום ממנו התעוררתם. תארו לעצמכם מה תהיה תגובתם אם בעקבות סיפור שיש בו תיאור של מאכל מגרה, תציעו לילדים להכין אותו? עבורם זה יהיה חלום שמתממש ומתוך החוויה תיווצר אצלם חיבה אחרת לספרים, הפעם ממקום משמעותי יותר.

במהלך עבודתי בחוג לעידוד הקריאה גיליתי, כי חזרה על חוויות משמעותיות בעקבות קריאת סיפורים- חוויות הנגזרות מהסיפור עצמו- מעודדת את הילדים לקרוא בעצמם בגיל בו בדרך כלל הם מתרחקים מהספרים, בסביבות גיל9 .

 בתמונה למעלה -הפעילות בעקבות הספר: אם תתן עוגיה לעכבר מאת: לורה ג’ופה נומרוף מופיעה בספר: "לגעת בסיפור"בהוצאת ציבלין

כתבה: ורד שלאוזר-אידה, מומחית לעידוד אהבת הקריאה, יועצת ומכשירה מנחי קבוצות ומחברת הספרלגעת בסיפור
לאתר המחברתלחצו כאן.

אין תגובות

השאר תגובה