איך מרגיעים ומחזקים את הילדים במצבי חרום?
בעקבות הרחבת הירי על אזורים נוספים בארץ, הורים רבים מתלבטים כיצד להסביר לילדים מה קורה, מה לספר להם? האם לחשוף אותם למידע או לחילופין מה וכמה לצנזר? ועד כמה לשתף אותם ברגשות ובחששות שלנו כמבוגרים? הילדים שלנו חשופים לאמצעי התקשורת, ולכן לא ניתן להגן עליהם באופן מוחלט ממידע על האירועים. התפקיד של המבוגרים האחראים – הורים, מורים וגננות הוא לתווך עבור הילדים את המידע העובדתי והרגשות שהוא מעורר, ולעזור להם לבנות את הכוחות ואת תחושת היכולת להתמודד.
היחידה להתמודדות במצבי לחץ וחירוםשל השרות הפסיכולוגי ייעוצי מציעה מספר טיפים להורים לימים אלו
איך לסייע לילדים להתמודד ולחזק חוסן בתקופה זו:
לילדים יש כוח להתמודד
ככל שתאמינו בחוסן של ילדיכם וביכולתם להתמודד, כך יוכלו הילדים לגייס את כוחותיהם.
ככל שתאמינו בחוסן של ילדיכם וביכולתם להתמודד, כך יוכלו הילדים לגייס את כוחותיהם.
ילדים מושפעים מהרגשות ומצב הרוח של הוריהם
מצב רוחכם”עובר”לילדים גם אם אינכם מדברים אתם בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. הקפידו לשדר להם מסרים של אופטימיות ותקווה.
אם אתם מרגישים שאתם מתקשים לחזק, פנו לקבלת עזרה מהפסיכולוגים ומיועצת ביה”ס.
מצב רוחכם”עובר”לילדים גם אם אינכם מדברים אתם בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. הקפידו לשדר להם מסרים של אופטימיות ותקווה.
אם אתם מרגישים שאתם מתקשים לחזק, פנו לקבלת עזרה מהפסיכולוגים ומיועצת ביה”ס.
מסירת מידע מדויק
חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, בקצרה וברמה המתאימה לגילם, רמתם ההתפתחותית וקרבתם לאירוע. יש להפריד בין שמועות לעובדות, ולמנוע הצפת מידע שאינה הכרחית. יש למנוע תכנים קשים שאינם הכרחיים, כגון תמונות חוזרות של נפגעים באמצעי התקשורת. יש לזכור שמושגי זמן ומרחב אצל ילדים צעירים נמצאים בתהליך התפתחותי ולכן אינם מזהים עד כמה הסכנה קרובה/רחוקה מהם, לדוגמה: הם אינם מודעים לכך שטיל נפל רחוק ואינו מהווה סכנה ממשית להם או שתמונות החוזרות שוב ושוב על המרקע, אינם של אירועים חדשים.
חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, בקצרה וברמה המתאימה לגילם, רמתם ההתפתחותית וקרבתם לאירוע. יש להפריד בין שמועות לעובדות, ולמנוע הצפת מידע שאינה הכרחית. יש למנוע תכנים קשים שאינם הכרחיים, כגון תמונות חוזרות של נפגעים באמצעי התקשורת. יש לזכור שמושגי זמן ומרחב אצל ילדים צעירים נמצאים בתהליך התפתחותי ולכן אינם מזהים עד כמה הסכנה קרובה/רחוקה מהם, לדוגמה: הם אינם מודעים לכך שטיל נפל רחוק ואינו מהווה סכנה ממשית להם או שתמונות החוזרות שוב ושוב על המרקע, אינם של אירועים חדשים.
וויסות החשיפה לאמצעי התקשורת
לצד המידע המשמעותי, אמצעי התקשורת מציפים אותנו בחזרות ופרשנויות. לעתים קשה לנו להתנתק מהמרקע ויש לנו צורך לראות שוב ושוב את הארועים. ילדים מושפעים מכך יותר ממבוגרים והם רואים ושומעים את החדשות גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. חשוב לאפשר להם לראות חדשות מותאמות לילדים ולאזן את הצפייה באמצעות תוכניות/פעילויות מתאימות לגילם ומפיגות מתח. יש להגביל ולווסת את הצפייה באירועים קשים, העלולים לגרום נזק ממשי להתפתחותם הרגשית התקינה.
לצד המידע המשמעותי, אמצעי התקשורת מציפים אותנו בחזרות ופרשנויות. לעתים קשה לנו להתנתק מהמרקע ויש לנו צורך לראות שוב ושוב את הארועים. ילדים מושפעים מכך יותר ממבוגרים והם רואים ושומעים את החדשות גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. חשוב לאפשר להם לראות חדשות מותאמות לילדים ולאזן את הצפייה באמצעות תוכניות/פעילויות מתאימות לגילם ומפיגות מתח. יש להגביל ולווסת את הצפייה באירועים קשים, העלולים לגרום נזק ממשי להתפתחותם הרגשית התקינה.
יצירת שגרה
ילדים זקוקים לשגרה והיא מעניקה להם בטחון ותחושת שליטה. יש לנסות ולייצר שגרת חיים ככל הניתן.
ילדים זקוקים לשגרה והיא מעניקה להם בטחון ותחושת שליטה. יש לנסות ולייצר שגרת חיים ככל הניתן.
חלוקת תפקידים
מלוי תפקידים במשפחה נותן לילד תחושת ביטחון ויכולת. ניתן ורצוי לשתף את הילד בבחירתו והכנתו של המרחב המוגן, לאפשר לו להכין לעצמו תיק עם חפצים החשובים לו והמחזקים את תחושת הביטחון שלו: ספרים, דיסקים, צעצועים אהובים.
מלוי תפקידים במשפחה נותן לילד תחושת ביטחון ויכולת. ניתן ורצוי לשתף את הילד בבחירתו והכנתו של המרחב המוגן, לאפשר לו להכין לעצמו תיק עם חפצים החשובים לו והמחזקים את תחושת הביטחון שלו: ספרים, דיסקים, צעצועים אהובים.
הקרנת תחושת מוגנות מצד המבוגרים
חשוב להבטיח לילד שאנו כמבוגרים: הוריו, מחנכיו וכוחות הביטחון עושים כל הניתן כדי לשמור עליו ועל בטחונו. חשוב ביותר שהמבוגרים יבצעו באופן מוחלט ועקבי אחר הנחיות פיקוד העורף. עקביות זו משרה ביטחון בילדים ומפחיתה חרדות.
חשוב להבטיח לילד שאנו כמבוגרים: הוריו, מחנכיו וכוחות הביטחון עושים כל הניתן כדי לשמור עליו ועל בטחונו. חשוב ביותר שהמבוגרים יבצעו באופן מוחלט ועקבי אחר הנחיות פיקוד העורף. עקביות זו משרה ביטחון בילדים ומפחיתה חרדות.
יש לשים לב להתנהגויות שונות מהרגיל העלולות לאותת על חרדת יתר או מצוקה של הילד ולפנות להתייעצות במקרים אלו. חשוב לדעת, כי טבעי שיהיו בתחילה תגובות שונות מהרגיל ולפנות לצוות החינוכי של בית הספר, ליועצת, לשרות הפסיכולוגי או למרכזי התמיכה הקהילתיים בכל שאלה או התלבטות.
הרחבת המענים החינוכיים, הלימודיים והרגשיים
השנה יצאנו לחופשה לאחר רצף של אירועים קשים ולצערנו, בד בבד התרחב מאוד מעגל היישובים, הסובלים מהפגזת טילים. מצב מיוחד בעורף הוכרז ע”י שר הביטחון וגויסו חיילי מילואים. נפילות טילים במעגל הקרוב לסביבה של הילד וגם החשיפה לתקשורת מעלה את הצורך לדבר עם הילדים, לתת מידע מעודכן, לחזק ולטפח את החוסן האישי שלהם. בעקבות מבצע צוק איתן, משרד החינוך מרחיב את המענים החינוכיים, הלימודיים והרגשיים לתלמידים ביישובים תחת ירי הטילים על ישראל. המשרד הנחה את צוותי החינוך לעמוד בקשר עם התלמידים המתגוררים בדרום ובכל רחבי הארץ, ולתת להם את הסיוע הנדרש. מוסדות החינוך נערכים לשיחות של המחנכים עם הילדים, תוך התייעצות עם הצוות הפסיכולוגי והייעוצי של בית הספר. המחנכים הונחו להקשיב לילדים, לחזק את רוחם ולאתר ילדים המגלים קושי מיוחד בהתמודדות.
השנה יצאנו לחופשה לאחר רצף של אירועים קשים ולצערנו, בד בבד התרחב מאוד מעגל היישובים, הסובלים מהפגזת טילים. מצב מיוחד בעורף הוכרז ע”י שר הביטחון וגויסו חיילי מילואים. נפילות טילים במעגל הקרוב לסביבה של הילד וגם החשיפה לתקשורת מעלה את הצורך לדבר עם הילדים, לתת מידע מעודכן, לחזק ולטפח את החוסן האישי שלהם. בעקבות מבצע צוק איתן, משרד החינוך מרחיב את המענים החינוכיים, הלימודיים והרגשיים לתלמידים ביישובים תחת ירי הטילים על ישראל. המשרד הנחה את צוותי החינוך לעמוד בקשר עם התלמידים המתגוררים בדרום ובכל רחבי הארץ, ולתת להם את הסיוע הנדרש. מוסדות החינוך נערכים לשיחות של המחנכים עם הילדים, תוך התייעצות עם הצוות הפסיכולוגי והייעוצי של בית הספר. המחנכים הונחו להקשיב לילדים, לחזק את רוחם ולאתר ילדים המגלים קושי מיוחד בהתמודדות.
ערכות הפעלה לילדים
במקביל לזאת, החל המשרד בגיוס מתנדבים בהם, מורות חיילות, מדצ”ים ובני נוער לערוך הפעלות הפגה בקרב הילדים והנוער. ערכות הפעלה חולקו לילדי הגיל הרך והיסודי, המצויים במרחבים המוגנים. הערכות כוללות מגוון משחקי קופסה, חוברות צביעה, כלי כתיבה וציור. הערכות נשלחות ליעדן על פי הצרכים של הרשויות המקומיות והמרכזים הקהילתיים.
פעילויות מקוונות – משחקי מחשב להפגה:
פעילויות הפגה מקוונות באתרים הבאים:
פעילויות הפגה מקוונות באתרים הבאים:
חדר מצב משרד החינוך:
במקרים של צורך לקבלת מידע אודות קיומם של הפעילויות, יש לפנות למוקדי106 או מחלקות החינוך הרשותיות או לחדרי המצב המחוזיים של משרד החינוך:
חדר מצב דרום– 08-6263333
חדר מצב של המינהל לחינוך התיישבותי 03-6883902או03-6883879
חדר מצב מרכז– 03-6896851 | 03-6896885 | 03-6896849
חדרי המצב של המחוזות יפעלו בין השעות:08:00-18:00
משרד החינוך מעדכן באופן שוטף את אתר המשרד ואת אתר הפייסבוק שלו באשר לפעולותיו.