איך תתמודדו עם סרבני האוכל הקטנים?

ארוחת ערב
ילד שבע הוא ילד שמח | צילום: pexels

הורים רבים נלחצים מילדים סרבני אוכל, בעיקר כשהם רוצים לגרום להם לאכול מאכלים מזינים. הדאגה לתזונת הילדים ברורה וחשובה, ואיתה הרצון לאפשר לילדים לבחור את המזון ולאכול בהנאה. הנה כמה המלצות לדרכי התמודדות עם הקטנטנים, שיהפכו את הארוחות לנעימות ויעילות ולא לזירת מאבקים.

תהיו גמישים בתפריט

לאנשים יש העדפות, וגם לילדים יש מאכלים מסוימים או ירקות מסוימים שהם לא אוהבים או לא מוכנים לנסות. גם אם הירק או המאכל הזה חשוב לתזונה, מזין ובריא ניתן למצוא תחליפים. כדאי לא להיכנס למאבקים מיותרים או לנסות להגישו בצורה אחרת או בזמן ארוחת הבוקר או ארוחת ערב. חשוב לדעת שטעמים משתנים, וגם ילדים מפתחים עם הזמן את מגוון המאכלים שלהם. אם כרגע הילד לא אוהב מאכל כלשהו, ייתכן שבהמשך ישנה את דעתו אחרי שיראה אותו על השולחן שוב ושוב, או יטעם אותו אצל חבר או בגן.

תבחרו את המלחמות שלכם

כשהאוכל הופך לנושא של מאבקי שליטה, ההפסד הוא של כולם. אז איך בכל זאת תגרמו לילדים להגיע אל השולחן ולאכול? פעמים רבות ילדים, ולא רק הם, מתעקשים דווקא במקום שבו נראה להם שהנושא חשוב במיוחד למישהו אחר. זהו סוג של רצון להיות בשליטה, בוודאי כשמדובר בהם ובגופם והם מתנסים ביכולותיהם ובהשפעתם על אחרים. הילדים מזהים שנושא האוכל חשוב להורים, והוא הופך להיות מקום למאבק ולעקשנות, שלרוב אין להם עניין ממשי בסוג האוכל עצמו. יש אומנם יוצאים מהכלל גם בנושא הזה, כשיש דחייה של מאכל מסוים באופן ממשי, אך מקרים אלה אינם רבים. אז מהו הפתרון היעיל בנושא זה? כמו בנושאים רבים אחרים – להניח לילדים, לא להכריח. תדאגו להגיש אל השולחן מאכלים מזינים ובריאים, ולבסוף הילדים יאכלו כי יהיו רעבים, בלי לעשות דווקא.

הארוחה מוגשת

בנושא הזה האחריות היא שלכם. עליכם לדאוג שהילדים יגיעו לארוחה אחרי שלא אכלו זמן קצר לפני כן. השתדלו להקפיד על זמני הארוחות, שכן ילד שאכל קערת ענבים למשל, יתקשה להיות רעב אחרי חצי שעה. הגישו את האוכל ואל תלחצו עליהם, אך הזכירו שבסוף הארוחה האוכל יפונה מהשולחן עד הארוחה הבאה, ולא יחכה על השולחן למי שיהיה רעב אחר כך. ציינו כי ארוחת ערב מוגשת פעם אחת ולא תוגש שוב, ופנו מהשולחן גם אם הילדים לא אכלו כפי שרציתם. עם הזמן הם יבינו שכדאי לנצל את זמן הארוחה ויאכלו בזמן, גלו סבלנות, היו רגועים ואל תתפתו לתת להם חטיפים או ממתקים. בכל מקרה אל תשדרו לחץ, כך תגרמו להם להבין שאין כאן נושא של שליטה או עקשנות ומה שיבחרו לעשות הוא עניינם.

נותנים לילדים לבחור

כמו מבוגרים, גם ילדים אוהבים להרגיש שהחליטו בעצמם ובחרו מה שהם אוהבים ורוצים. כשמדובר בארוחה שלהם, תנו להם הרגשה שהם בחרו לגמרי בעצמם מה להניח בצלחת וכמה. עודדו אותם להניח בצלחת את מה שהם רוצים ממגוון המאכלים שהנחתם על השולחן. כך הם ירגישו בוגרים, אחראים וגם רצון לאכול את מה שבחרו, כי לא אתם החלטתם עבורם.

תהיו יצירתיים

אין כמו מראה עיניים. ילדים אוהבים משחק, צבעים, צורות ויצירה. נצלו זאת גם כשמדובר באוכל. ארוחת ערב יכולה בקלות להפוך למעניינת, כשעל הצלחת מופיע פרצוף המורכב מירקות, או כשלטוסט או לפיצה יש עיניים ולשון אדומה. כל מאכל אפשר לשדרג בהגשה אחרת, כך הילדים מסתקרנים וטועמים, ואפילו מבקשים גם בהמשך את המאכל עם הצורה. אבל חשוב לא להפוך את היצירתיות לעניין המרכזי בארוחה, פשוט הניחו את הצלחת המעניינת והיצירתית לפני הילד, ותנו לה לעשות את העבודה. אם תדגישו את ההשקעה או את מרכיבי היצירה, אתם עלולים לחשוף את התרגיל ולאבד את הקהל ואת המטרה.

דוגמה אישית

אתם כהורים מהווים דוגמה אישית לילדיכם, וגם בנושא האכילה אתם משפיעים, גם אם זה לא נראה כך כשהילדים קטנים. אם אתם אוכלים מזון בריא ומזין וזה מה שמוגש לשולחן, במוקדם או במאוחר הילדים יאכלו זאת, אל תתייאשו. גם אם נראה שהילדים הקטנים מעדיפים מאכלים אחרים לגמרי, המשיכו להגיש ולאכול בעצמכם מזון בריא, השתדלו שיהיה מזמין גם חיצונית, ועם הזמן הם יאכלו אותו בעצמם.

 

אין תגובות

השאר תגובה