אינטרנט בטוח?
לרגל היום הלאומי לאינטרנט בטוח שיתקיים בין התאריכים6 עד ה-12 לפברואר פרסם משרד החינוך נתוני מדגם מתוך סקר שנערך ב-250 בתי ספר בקרב תלמידי כיתות ה’ ו- ח’.
הסקר נועד לבדוק את הרגלי הגלישה של התלמידים בשעות הפנאי ואופן התמודדותם מול תרחישים שונים בהם עלולים להתקל ברשת ובמסגרתו הם נדרשו למלא שאלון אינטרנטי הכולל30 שאלות המתייחסות להרגלי גלישה ברשת.
עיקרי המדגם:
קרוב ל-50% מהתלמידים גולשים למעלה מ-6 שעות באינטרנט
שיעור גבוה בקרב ההוריםאינו מודע ואינו מגלה מעורבותבנוגע למעשי ילדיהם ברשת
קרוב ל-70% מהילדים אינם מדווחיםלהוריהם היכן גלשו
מחשבם הביתי של למעלה מ-70% מהתלמידים אינו מכילתוכנה לחסימת אתרים
פרוט תוצאות הסקר:
חיבור לאינטרנט ונטייה לצריכה מופרזת
כיום, ל– 96.4%מהתלמידים יש מחשב מחובר לאינטרנט. נתוני המדגים מצביעים על שעות גלישה רבות ועד צריכה מופרזת של זמן מחשב ואינטרנט: 48.6%גולשים6 שעות ומעלה ברשת, מהם 23.2% מעל 13 שעות. 70% מעדיפים לנצל את הזמן הפנוי לגלישה.
מה עושים הילדים באינטרנט?
כ– 70%מהנשאלים העידו כי הם נוהגים לגלוש באתרי משחקים, לחפש מידע ברשת ולהשתמש בה לצרכי לימודים. 60.4%מהנשאלים מורידים מוסיקה וסרטים מהרשת. כמחצית מהתלמידים משתמשים ברשת כאמצעי תקשורת להתכתבות ושיח עם חבריהם בכלים כמו: צ’אטים, תוכנות מסרים מיידיים, קבוצות דיון ודואר אלקטרוני.
סכנות בקשר עם זרים ברשת
נראה שבקרב התלמידים, המודעות לסכנות שביצירת קשר עם זרים ברשת האינטרנט אינה נמוכה כלל וכלל.67.8% מהתלמידים מצהירים כי הם משתמשים בכינוי כאמצעי זהירות ברשת. ואולם, ידוע כי אלו וגם היתר שאינם משתמשים בכינוי עלולים לבחור בכינויים המזמינים סכנה. כ- 70% מהתלמידים מתייעצים או בודקים לפני שמוסרים פרטים אישיים באתרים ברשת ומציינים כי הם יודעים שהאינטרנט לא מקום בטוח להכיר חברים חדשים.
חשיפה לתכנים המיועדים למבוגרים בלבד
כ– 25%מהתלמידים נכנסים לאתרים המיועדים למבוגרים בלבד, כך גם בקרב ילדים בכיתות ה’.
"נכון שישנה מודעות אין ספק שלפעילותנו לאורך השנה יש תוצאות. לאחרונה גם התקשורת מסייעת מבחינה זו, אך עם זאת חשוב להמשיך בתהליכי חינוך לזהירות ברשת. מספיק אחוזים בודדים של ילדים שאינם נזהרים, מוסרים פרטים אישיים כדי שיקרה אסון"אומרת גברת דורית בכר, המפקחת על מידענות ואתיקה ברשת במשרד החינוך.
פיקוח ובקרת ההורים
נקודת החולשה שעלתה מתוך נתוני הסקר היא העדר הבקרה והפיקוח של ההורים. שיעור גבוה בקרב ההורים אינו מודע ואינו מגלה מעורבות בנוגע למעשי ילדיהם ברשת.
65%מההורים מאפשרים לילדיהם לגלוש כמה זמן שהם רוצים, גם בכיתות הנמוכות,40% מההורים אינם מתעניינים בגלישת ילדיהם ו- 66% אינם משוחחים עם הוריהם לגבי מה עושים ברשת.
כל זאת בצירוף העובדה שלמעלה מ-70% מהבתים אין חסימת אתרים -עלול להעמיד את הילדים בפני סכנה משמעותית.
שמירה על זכויות יוצרים
נקודת חולשה נוספת התגלתה בתחום אי המודעות לצורך בשמירה על זכויות יוצרים:
27%סבורים שמותר להם להוריד כל יצירה ואף להפיצה, באחוזים דומים ציינו תלמידים כי תלמיד רשאי להעתיק עבודות מהאינטרנט ולהגישה למורה. כ -35.5% מהתלמידים סבורים שהאינטרנט הוא עולם פתוח וניתן להעתיק כל חומר הקיים בו ולעשות בו כל שימוש.
פעילות משרד החינוך לשנת תשס"ח
השנה, במסגרת אירועי יום האינטרנט הבטוח ייערכו בבתי הספר ובאשכולות הפיס ברחבי הארץ בימות דיון בהן יעלו תלמידים טיעונים המציגים עמדות של ‘בעד’ ו’נגד’ בנושאים הקשורים לקניין רוחני, זכויות יוצרים ברשת, פרטיות צנזורה ברשת ובמרכז האירועים יושם דגש על העלאת מודעות ההורים להרגלי הגלישה של הילדים, חינוך לגלישה נבונה, שמירה על קניין רוחני וזכויות יוצרים ועוד.
בשכבות הגילאים הצעירים יותר תשולב הפעילות עם יום המשפחה ותתמקד ביצירת שיח בין הילדים להוריהם בנוגע למה מותר ואסור, כדאי או מסוכן לעשות ברשת, וזאת באמצעות ערכת משחקים ייחודיים שפותחו במיוחד למטרה זו.
כמו בכל שנה, יתקיימו גם מפגשים והרצאות חשיפה בנושא, להורים ומבוגרים ברחבי הארץ בשעות אחר הצהריים והערב.
"פעילות ההסברה של משרד החינוך מקבל משנה תוקף בעיקר לנוכח ריבוי המקרים בהם מעורבים ילדים ובני נוער באירועים הקשורים לגלישה ברשת האינטרנט: שיחות עם פדופילים ועברייני מין, חשיפה לאתרי פורנוגרפיה, שטנה, סמים והימורים ועברות על חוקי קניין רוחני וזכויות יוצרים. עלינו לחנך את דור העתיד לניצול מושכל של יתרונותיה האדירים של רשת האינטרנט, לצד טיפוח מיומנויות להבנה וזיהוי של מצבי סיכון, שמירה על החוק וכללי האתיקה"לדברי בכר.
משרד החינוך משתף פעולה בנסיון לפעול לגלישה בטוחה בשיתוף המשטרה, איגוד האינטרנט הישראלי, חברת מיקרוסופט ישראל ועמותת אשנ"ב.