מתגעגעים לטבע: אתרי הטבע והמורשת המובילים בשנת 2023

גן לאומי קיסריה, מצדה או עין גדי? מסיכום של נתוני שנת 2023 ומסקר מיוחד שערכה רשות הטבע והגנים עולה כי עם ישראל המשיך לגלות גם השנה, עד תחילת המלחמה, אתרים חדשים ומתגעגע לשגרת הטיולים באתרי הטבע והמורשת.

14.2.2024 | ליאור אבולעפיה

ברשות הטבע והגנים סיכמו השבוע בכנס וסיור מיוחד שהתקיים בגן הלאומי של אשקלון ובעוטף עזה את השנה החולפת עם ירידה במספר המטיילים והמבקרים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים בעקבות חדשי המלחמה. אלמלא המלחמה, התכוננו השנה ברשות לעליה משמעותית בכמות התיירים ושמירה על היקפים דומים של קהל המטיילים הישראלי והלנים בחניוני הלילה של הרשות בדומה ל-2022, שנת היציאה מהקורונה, בה הישראלים גילו מחדש את הארץ והגיעו לאתרים רבים בהיקפים שלא נראו מעולם.

שמורות הטבע והגנים הלאומיים הכי אהובים על המטיילים הישראלים

על פי הנתונים ביקרו באתרי רשות הטבע והגנים בשנת 2023 כ-10 מיליון מבקרים, מתוכם מעל ל-2 מיליון תיירים, נתון המהווה ירידה של 12% לעומת שנה קודמת וירידה של יותר מ-20% לעומת השיא של כל הזמנים שנרשם בשנת 2019 לפני הקורונה. בסקר מיוחד שקיימה רשות הטבע בעקבות המלחמה עולה כי רק כ-30% מהישראלים יצאו לטייל וביקרו באתרי הטבע והמורשת מאז תחילת המלחמה מסיבות שונות שיפורטו בהמשך.

טיול לכל המשפחה בצפון
טיול משפחתי בגן הלאומי קיסריה | צילום: דורית מברוזו

אז איזה אתרים היו הכי פופולריים ב-2023 ומה חדש השנה באתרי הרשות?

האתר הכי פופולרי גם השנה בקרב ישראלים הוא הגן הלאומי קיסריה בו ביקרו מעל ל-440 אלף מבקרים השנה, אחריו  תל אשקלון עם כ-400 אלף מבקרים ואחריו הסחנה-גן השלושה בו בקרו מעל ל-370 אלף מבקרים.  אחריהם בדירוג גן לאומי  אפק – מקורות הירקון, שמורת עין גדי, שמורת הבניאס והגן לאומי מצדה, שהיה גם השנה האתר הכי פופולרי בקרב התיירים עם למעלה מ-460 אלף מבקרים.

גן השלושה הסחנה
גן השלושה

עוד אתרים שמשכו אליהם ישראלים רבים הם שמורת ומסלול המים בנחל שניר, שמורת חוף דור-הבונים וסוגר את הרשימה הגן הלאומי חורשת טל אותו גילו השנה מחדש יותר מ-180 אלף ישראלים שביקרו בו ולא רק בתור אתר קמפינג.

במהלך המלחמה ביקרו עד היום ללא תשלום כ-80 אלף מפונים וחיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים והתקיימו פעילות הפוגה רבות לילדי מפונים והדרכות במרכזי למידה ובתי הספר הזמניים שהוקמו במלונות ובריכוזי מפונים.

כלניות-בחורשת-טל
כלניות בחורשת טל. צילום: טל לביא, רשות הטבע והגנים

הכי טרנדיים

האתרים הכי טרנדיים בקרב המטיילים השנה, בהם נרשמה העליה הכי גבוהה במספר המבקרים היו חורשת טל עם עליה של כ-60% במספר המבקרים, גן לאומי קומראן, שלא הרבה ישראלים מכירים עם עליה של 31% וגן לאומי מגידו עם עליה של 23% לעומת שנה קודמת. אתרים נוספים בהם חל גידול במספר המטיילים והמבקרים השנה ביחס לשנים קודמות הם סובב חומות ירושלים, תל חצור, גן לאומי בית שאן, גן השלושה, כורסי, הכפר הקדום בכורזים ותל ערד.

קמפינג במצדה, קמפינג בבחירות, חניון לילה מצדה
קמפינג בחניון לילה מצדה מערב, צילום: אבי בהרי, רשות הטבע והגנים

עם ישראל מגלה את  עולם הקמפינג וחניוני הלילה

כנראה בעקבות הסגרים הממושכים בקורונה, ישראלים רבים גילו מחדש את עולם הקמפינג ואחרי שנת השיא של 2022 עם מעל ל-460 אלף לינות, ברשות הטבע נערכו לעליה נוספת במספר הלינות שהתקזזה לקראת סוף השנה בעקבות הסגירה של חניוני הלילה בזמן המלחמה.

רשות הטבע והגנים מנהלת 17 חניוני לילה וקמפינג בתשלום בפריסה ארצית, מחורשת טל שבצפון ועד חניון הלילה בשמורת החי בר יוטבתה שעובר שדרוג בימים אלה. בנוסף, מפעילה הרשות עוד כ-120 חניוני לילה פתוחים בחינם (חניוני שלט) ברחבי הארץ.

עד סוף שנת 2023 נרשמו ברשת חניוני הלילה (בתשלום) של רשות הטבע והגנים כ-380 אלף לינות, ירידה של כ- 18% בהשוואה לשנה קודמת, בה נרשמו מעל 460 אלף לינות.

שנת 2022 הייתה שנת שיא לחניונים, ואם נשווה את מספרי הלנים בחניוני הלילה בין השנים 22-23 עד תחילת המלחמה באוקטובר, נוכל לראות עליה של יותר מ- 6% יחסית לשנה הקודמת.

מטיילים בחורף עם הילדים בעין אפק.
מטיילים בחורף עם הילדים בעין אפק. צילום: אורי ארליך, רשות הטבע והגנים

מטיילים פחות מאז תחילת המלחמה

מסקר שערכה רשות הטבע והגנים עולה כי 76% מהנשאלים שלא ביקרו באתרים מאז פריצת המלחמה מתגעגעים לביקור באתרי הטבע. העדר מצב רוח ותחושת חוסר בטחון אישי הם הסיבות העיקריות לכך שהנשאלים לא טיילו מאז אוקטובר. 10% מהנשאלים ציינו כי הם לא ידעו שהאתרים נפתחו מחדש ו-4% מהנשאלים לא טיילו כי בן או בת הזוג שלהם מגויסים למילואים. רוב הנשאלים סבורים כי השהות בטבע תורמת לרווחה נפשית ולתחושת היציבות וכי הביקור באתרי המורשת מחזק אצלם  תחושה של גאווה לאומית.

מטיילים עם הילדים בחי בר יטבתה ראם
מטיילים עם הילדים בחי בר יטבתה. צילום: דורון ניסים

השפעות מלחמת חרבות ברזל על הטבע

רשות הטבע והגנים, כמו כולנו מתמודדת עם השלכות המלחמה המתמשכת, מאות מעובדי הרשות גויסו לשירות מילואים במהלך המלחמה ומספר לא מבוטל של עובדים פונו מבתיהם בעקבות הלחימה בדרום ובצפון הארץ. מנהל מרחב דרום בסיירת הירוקה של רשות הטבע חטוף בעזה ובנו שגם היה חטוף, שוחרר בעסקת השחרור הרביעית.

זה לא נעים לראות גן סגור: רוב אתרי הרשות המשיכו להיות פתוחים, למעט כ-20 אתרים שסגורים עדיין מסיבות ביטחוניות כדוגמת פארק אשכול בדרום ואתרי הגליל העליון תל דן, בניאס, שניר, נחל עיון ושמורת אכזיב. רוב המבקרים מתחילת המלחמה מגיעים בעיקר אל אתרי המרכז ומשפחות המפונים פוקדים את האתרים בדרום באזור אילת וים המלח (ללא תשלום). ביקורי קבוצות של תלמידים וחיילים עדיין לא חזרו לשיגרה.

זה לא משהו שחושבים עליו בימים אלו, אבל מסתבר שלמלחמה יש גם השפעות רבות על הטבע בעקבות פריצת דרכים מבצעיות והקמת מוצבים חדשים, מפגעי תאורה, רעש ופסולת, הרס בתי גידול בשטחי הכינוס וכניסת כלבים משוטטים שעלולים להביא איתם איום של מחלת הכלבת ופגיעה בחיות הבר ועוד.

מבדיקה ראשונית של מצב הטבע בעקבות המלחמה ואחרי מיפוי של הנושאים שיידרשו טיפול לאורך שנת 2024 עם המשך הלחימה והמצב שייווצר אחריה בשטח, עולה כי הבשורה המעודדת היא שמרבית הבעיות ניתנות לתיקון ואת חלקן הטבע אפילו יוכל לתקן ולשקם בעצמו.

צב ים, צבי ים, סיור צבי ים חוף פלמחים
צב ים מגיע לים בפעם הראשונה בסיור בחוף פלמחים.

שימור והצלת בעלי החיים בטבע

צבי ים: בשנת 2023 נספרו בחופי ישראל 400 קינים של צבות ים לעומת 372 בשנה שעברה. 126 צבי ים הגיעו השנה לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים ו-98 צבי ים הושבו חזרה לטבע לאחר תקופת טיפול ושיקום.

צבי ישראלי: אוכלוסיות הצבי הישראלי הגדולות בדרום הגולן, רמות יששכר, והגלבוע מראות מגמת יציבות או עולות בטווח הארוך. אוכלוסיית חולות ניצנים מראה יציבות לאחר שנים של ירידה משמעותית כתוצאה מצייד, כלבים משוטטים ונסיעת רכבי שטח בחולות.
צבי נגב: לא בוצעה ספירה בשנת 2023 בגלל המלחמה.
יעל נובי: אוכלוסיית היעלים בעין גדי מראה יציבות לעומת הרי אילת והר הנגב בהם נספרו השנה מספר נמוך משנה שעברה וטרם נמצא גורם מסביר.

הנשר המקראי: מספר קיני הנשרים בנגב ובמדבר יהודה ירד בשנתיים האחרונות בגלל שילוב של הרעלות, התחשמלויות והפרעות אדם. בכרמל ניכרת יציבות וגדילה איטית המעידה על התבססות אוכלוסייה בכרמל. בגליל ובגולן לא תועדו קינונים מאז 2020.

יום הנשר בחי בר כרמל
יום הנשר בחי בר כרמל – צילום: בן רוזנברג

מנכ”לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי ציינה לסיכום שנת 2023 ברשות הטבע והגנים: “שנת 2023 נפתחה ברשות הטבע והגנים כשנה המסמלת מגמת עלייה והתאוששות, לאחר מגפת הקורונה שהשפיעה רבות על הרשות גם לאחר סיומה. שלושת הרבעונים הראשונים של השנה החלו במגמה חיובית הן ברמה התיירותית והן בהיבטים של שמירת הטבע. אם זאת, הרבעון הרביעי של שנת 2023 עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, רשות הטבע והגנים גויסה למלחמה ומתמודדת עם השלכותיה הרבות. חשוב לזכור ש-40% מתקציב הרשות מבוסס על כניסות מבקרים לאתרי הרשות. הירידה המשמעותית בכניסות המבקרים לצד הקיצוץ התקציבי הצפוי במשרדי הממשלה וברט”ג , העדר תיירות נכנסת לישראל והתקציב הנדרש לשיקום הטבע ממפגעי המלחמה יציב בפנינו אתגרים רבים. רשות הטבע והגנים, כרשות ממשלתית אותה הציבור הסמיך להיות הגורם האמון על שמירה על ערכי הטבע הישראלי מחד, וניהול השטחים המוגנים מאידך מחויבת לפעול לתועלת הציבור גם ובייחוד בזמני משבר ומלחמה.”

עוד הוסיפה: “אני גאה ברשות ובעובדיה על התגייסותם בתקופה המורכבת בה אנו נמצאים במדינה שלנו. הרשות מאפשרת כניסת מפונים וחיילים ללא עלות לאתריה וקלטה כ-80,000 מפונים וחיילים מתחילת המלחמה שמהווים כ-14% מכלל המבקרים שהגיעו מתחילת המלחמה. הרשות קיימה סיורים וכ-573 ימי פעילות למפונים. עובדים לילות כימים כדי לשמור על הטבע הישראלי. שנת 2024 תהיה שנה אתגרית בשיקום הטבע הנוף והמורשת, בחיבור לקהילות, בהשתלבות בתהליכי בינוי יישובים ומוצבים תוך שמירה על צורכי הביטחון והטבע, ובמתן חווית ביקור טובה לציבור שמתגעגע מאוד לטבע. ביום שאחרי המלחמה, רשות הטבע והגנים מחויבת לפעול כפי שפעלה ב-60 שנים האחרונות להגן ולשקם את השטחים הפתוחים ולשמור על ערכי הטבע והמורשת שהופקדו בידיה.”

סוסיתא רכב אספנות בגן הלאומי סוסיתא שנפתח אחרי שנים של חפירות

מרכזי מבקרים ובית קפה, בריכות שכשוך ומעיין חדש,  ועוד חידושים בקרוב גנים הלאומיים:

מרכזי מבקרים, בריכות שחיה, הסדרת נחלים ומעיינות ועוד כמה פרויקטים שהחלו בשנתיים האחרונות בגנים הלאומיים ברחבי הארץ מתקדמים לקראת סיום:

עין הנציב: המעיין בכניסה אל עין הנציב שבעמק המעיינות שנקרא עכשיו עין יהודה. המעיין הסודי, שהוא כבר לא סודי והחל את טרנד המעיינות שכובש את הישראלים בשנים האחרונות עובר בימים אלה תהליך הסדרה שיהפוך אותו לאתר מוסדר בתשלום שייפתח בקרוב.

סוסיתא: פתיחת הגן הלאומי סוסיתא, לאחר שנים בהם האתר היה סגור לצורך השלמת החפירות, שימור, שחזור ופיתוח האתר כגן לאומי קולט קהל. השלמות שילוט המחשה והפקת סרט על כיבוש סוסיתא על ידי חברי קיבוץ עין גב

חמת גדר: עבודות על המרחצאות העתיקים בעיצומם. הפרדה בין מתחם העתיקות והספא.

בארבל ומבצר נמרוד: הקמת מבואות לפארקים ומרכזי שירות למטייל

באפק – מקורות הירקון עבודות להמחשה של מפעל המים הבריטי ובית המפקד שיהפוך לבית קפה ומרכז שירות למטייל

בית שערים במערת המנורה ייפתח אזור לא מוכר עם תבליטי מנורות מרשימים

חורשת טל: חידוש הבריכות במרכז הפארק

כוכב הירדן:
תצפית חדשה של 360 מעלות במפלס הקפלה שבמצודה הצלבנית וסרט שיוקרן בבור המים

בית שאן: תיאטרון העתיק בית שאן שחזור האורקסטרה והבמה

גן לאומי קיסריה: בגן הלאומי שנבחר השנה כאתר התיירות הארכיאולוגי והתרבותי הטוב ביותר בעולם, ע”י ארגון עיתונאי התיירות האיטלקי המוביל – GIST מתכננים בימים אלה  מרכז מבקרים חדש בכניסה לתיאטרון הרומי והסדרת בור מים בארמון הורדוס בוא נכלאו רבי עקיבא ופאולוס לפי האמונה הנוצרית.

תל קדש:
 התמודדות עם שיקום מפעילות וונדליזם של צביעה על סרקופגים עתיקים בתל קדש, ועל הקירות באתרים נוספים.

מגידו: עבודות לשחזור ארמון שלמה בצפון האתר.

מרכז הצלת צבי ים:
בניית המרכז במיקום חדש, כולל הכשרה והמחשה למבקרים

פלמחים: הקמת מבנה חדש של שירותי חוף, לגבי הסדרת הלינה בחוף ופתיחה מחדש של חניון הקמפינג בחוף פלמחים (כמו בחוף הבונים) עדיין לצערנו אין חדש ואין לנו בשורות חדשות בנושא.

מגדל צדק: תכנון פארק אתגרי, השלמות שילוט והמחשה ושימור בורות הסיד

גן לאומי אשקלון: הקמת מסלולים מונגשים מסביב לפארק, שחזור הבזיליקה והקמת מרכז מבקרים

בית גוברין: הפקות וידיאו ארט במערות הפעמון, הקמת חנות יין אזורי, תאורה אומנותית לבילוי ערב

גן לאומי תל גזר: שימור השער הכנעני לאחר השריפה שפרצה בקיץ שעבר ועבודות פיתוח נוף

ואדי קלט: פעולות שימור ייחודיות בגשר אמת המים בעין קלט.

יריחו: העתקת כנסיית הג’יפטליק עם הפסיפסים המרהיבים מהתקופה הביזנטית אל מוזיאון הפסיפסים הפתוח באתר השומרוני הטוב.

תל לכיש: שימור שער לבני הבוץ , השלמת דרישות לקראת פתיחת האתר לקהל כאתר מוסדר בתשלום

קומראן: הפקת סרט חדש על כת האיסיים שחיו במקום

אתר הטבילה בארץ המנזרים על הירדן: הקמת מתחם תיירותי גדול לצליינים ולמבקרים בקסר אל יהוד ושדרוג אתר הטבילה

עינות צוקים: הקמת מבנה תוכן על ים המלח והשמורה

גן לאומי הרודיון: מרפסת תצפית ייחודית ועגולה על המגדל המזרחי של ההרודיון.

גן לאומי מצדה: פתיחת אתגר מצדה – שביל אתגרי מסלול ויה פארטה חדש לאורך המצוק הדרומי של מצדה ותכנון מרכז מבקרים מצדה מערב למגיעים משביל הסוללה.

נחל עין בוקק: הקמת מבואה לנחל עין בוקק ומרכז שירות למטייל לקראת הסדרת המסלול

שבטה: בית קולט, שבילים באתר, שימור הבריכות והמחשה באמצעות מודל מים

חי בר יטבתה: עבודות לשדרוג חניון לילה והקמת מרכז צפרות במצוק הצי
תל עבדת – יין בלב המדבר: 
נטיעת כרם גפן המשחזרים את כרמי היין של עבדת, ומבוססים על זני ענבים ייחודיים מלפני אלפי שנים שהופקו מ-DNA של גרעיני הענבים שהתגלו בחפירות על התל הקדום. והקמת חנות למכירת יין מקומי.

נחל יששכר: הכרזות על שמורת טבע חדשה בנחל יששכר על פני שטח של כ-11 אלף דונם ואישור לקראת הכרזה של רכס הספוגים בשמורת פולג. מגמות ונתונים בנושאי שמירת טבע, מורשת ונוף.

מסלולי טיול למשפחות נחל ערוגות שמורת עין גדי
מטיילים בנחל ערוגות | צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים

מטיילים בטוח ושמירה על הניקיון בטבע

השנה הופעלו בכניסה למסלולי טיול בגנים ובשמורות שלא בתשלום ברחבי הארץ עשרות תחנות הסברה להדגשת כללי הטיול הבטוח להצלת חיים ושמירה על הטבע.  התחנות פעלו בעיקר בחופשות ובחגי ישראל בסוכות, פסח ובחופש הגדול, כולל בתקופת בין הזמנים.  בתחנות חולקו שקיות לאיסוף אשפה והמטיילים התבקשו לקחת את האשפה איתם.

בתקווה לחזרה מהירה לשגרה של טיולים ופתיחה של כל האתרים מחדש ברחבי הארץ. מידע נוסף על מסלולי טיול, פעילויות ואירועים מיוחדים בגנים הלאומיים ושמורות הטבע באתר: www.parks.org.il

אין תגובות

השאר תגובה