בחירות2013 -מצע החינוך

21.1.2013עדי גורני

אם לומר את האמת רובינו מתלבטים כרגע בנוגע לאופן שבו נבלה את יום השבתון עם הילדים. האם ניפגש עם חברים בבית קפה או שמזג האוויר יאפשר לנו לצאת יחד לחיק הטבע? ברור שנבקר בקלפי ונממש את זכותנו הדמוקרטית, אבל האם טרחנו לקרוא את מצעי המפלגות בטרם נשלשל את המעטפה? האם אנחנו יודעים מה חושבים המועמדים על חוק חינוך חינם? חטיבות הביניים? שילוב ילדים ויום לימודים ארוך? האם אנחנו יודעים איזו מפלגה מבקשת לבטל את בחינות הבגרות ומי מציעה להקים בית ספר להורים על חשבון המדינה?

במיוחד לכל מי שזיפזפ בעת תשדרי הבחירות, הנה סיכום מיוחד של מצעי המפלגות הבולטות בנוגע לחינוך. לגזור, לשמור, ולדאוג שהמועמדים שבחרנו אכן ממלאים את הבטחותיהם גם אחרי הבחירות:

מפלגת העבודה

שורת מפתח: "מערכת החינוך נדרשת ליצור איזון הולם בין מחויבות האזרחים לערכים לאומיים ובין מחויבותם לערכים אוניברסליים. דרישה זו מחייבת את חיזוקם של המקצועות ההומאניים במערכת החינוך"

אידיאולוגיה: המפלגה תפעל לשקם את החינוך הציבורי ולחזקו אל מול מגמות ההפרטה והמסחור.

חינוך חינם:מפלגת העבודה תפעל להגדלת התקציבים הציבוריים לחינוך ולהפחתה הדרגתית של תשלומי הורים, תוך הצבת יעד לביטולם.

הגיל הרך: חוק חינוך חינם לגיל הרך מגיל שלושה חודשים.
מעמד המורה: העסקה ישירה של עובדי ההוראה וביטול העסקתם באמצעות קבלני כוח אדם. העלאת סף הקבלה למקצוע ההוראה וחיזוק המכללות לחינוך ולהוראה.

מרצ
משפט מפתח: "בתי הספר יפעלו כבתי חינוך ויעודדו את התלמידים לצריכת תרבות ואמנות כחלק מפיתוח טעמם האסתטי של הילדים…..יושם דגש על חינוך לנקודת מבט סביבתית ולחיי קיימות.
אידיאולוגיה:
שוויון מגדרי: שילוב תכניות לימודיות המדגישות את ערכי השוויון המגדרי החל מהגיל הרך ועד השכבות הבוגרות. הפעלת תכניות לימוד של חינוך למניעת אלימות.

חינוך חינם:מגיל שלושה חודשים ועד לסיום בית ספר תיכון. תופסק גביית תשלומי הורים במערכת החינוך

תקציב בתי הספר: התקציב יותנה בלימוד תכנית הליבה המחייבת של משרד החינוך ותופעל מדיניות של אפליה מתקנת לישובים ולאוכלוסיות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית במטרה לצמצם פערים חברתיים.

יום לימודים ארוך: החלת יום לימודים ארוך ואספקת ארוחת צהריים חמה לכל תלמידי ישראל. תנועת מרצ מציעה לשפר את המצב הפיסי בבתי הספר ולאפשר סביבת לימודים המתאימה לשהיית תלמידים ביום לימודים ארוך

שילוב: שילוב תלמידים עם מוגבלות בחינוך הכללי, בהתאם לרצון הוריהם, ותקצוב סל שילוב השייך לילד (ולא למסגרת אליה הוא משתייך) באופן דיפרנציאלי לפי רמת תפקוד.

ציונים:במרצ מבקשים לקדם שיטות הערכה חלופיות לציוני מבחנים ולצמצם את מספר בחינות הבגרות. 

מעמד המורה: תנועת מרצ מציעה להעלות את שכר המורים באופן משמעותי, הן את השכר לשעת הוראה, והן את השכר הכולל ולהפוך את מקצוע ההוראה למקצוע מועדף.

 

הבית היהודי

משפט מפתח: "נפעל לחזק את הזהות היהודית-ציונית בקרב כלל ילדי המדינה"

אידיאולוגיה: כל ילד במדינה חייב להכיר היטב את העבר שלנו ואת דמויות המופת של העם היהודי. אברהם, משה, דוד, הנביאים, אנשי בית שני, הרמב”ם, הרצל ואבות הציונות, דוד בן גוריון וראשי האומה, וגיבורי ישראל כמו יוני נתניהו, חנה סנש, יהודה המכבי ורועי קליין ז”ל.

 משימה דחופה: הקמת יחידה לחינוך יהודי-ציוני בבתי ספר הממלכתיים במדינת ישראל.

 

קדימה
משפט מפתח: שאול מופז: "על מנת לעודד סולידריות חברתית, אני מתחייב להחזיר את הרגש לבית הספר….ילדינו יזכו למורים שיהוו עבורם מודל ערכי לחיקוי, ומקור לידע נרחב".
 
אידיאולוגיה: הקמת בתי ספר להורים: סדנאות עזר ללימוד הורות, אותן יחויבו הורים לעבור בשלוש (או יותר) נקודות בחיי הילד במימון המדינה ובאחריותה. התמרוץ להגיע לשיעורים יתבטא בנקודת הזיכוי במס.

הגיל הרך: יוקטן מספר התלמידים בגן. וילדי הגן ייחשפו למיומנויות קריאה, כתיבה, חשבון ומחשב. יורחב היצע המעונות בפיקוח פדגוגי ובמחירים מפוקחים.                                                                       
תקציב: העמדת תקציב חינוך רב-שנתי (5 שנתי כמו תקציב הבטחון) להבטחת רציפות. הקצאת  תקציב דיפראנציאלי לתלמיד; בתי ספר חלשים יקבלו תוספת תקציב. בבתי ספר אלו יופעלו גם תוכניות הזנה ושיעורי העשרה.

לקויות למידה: בכל בית ספר ישובץ בהדרגה מורה מומחה לאיתור ואבחון לקויות למידה.
יוקמו מרכזים אזוריים לטיפול בלקויות למידה, ובכך גם ימנע הסחף הבלתי סביר של מספר הטוענים ללקויות למידה.

שילוב: בתי הספר יקבלו את הכלים והסיוע לפתיחת מסגרות משלבות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, כחלק מערבות הדדית בחברה בריאה והומנית.

עוד משהו: ביטול חטיבת הביניים: ביצוע מעבר אחד בלבד בין בית הספר היסודי והעל יסודי.
 

התנועה בראשות ציפי ליבני

משפט מפתח: הקמת מועצה ציבורית עליונה לחינוך שמטרתה לעסוק בשאלות המקרו של החינוך בישראל ולמנוע טלטלות של המערכת בעקבות התחלפוה הגבוהה במשרד.

אידיאולוגיה: הכנת תוכנית חומש שתכלול הסבת תשתיות, התאמת ציוד, אימוץ תוכניות פדגוגיות חדשניות, צימצום מספר התלמידים בכיתה ועידכון תוכניות הלימוד.
 
גיל הרך:התנועה תפעל להעברת כל הסמכויות לחינוך הגיל הרך לידי משרד החינוך, תוך יישומה של רפורמה מקיפה שתכלול הארכת יום הלימודים יצירת מרכזי גיל רך ישוביים ואזוריים. 
 
תקציב וליבה:התנועה תפעל לאחידות לימודית בין כל שכבות האוכלוסייה באמצעות הטלת חובה על לימודי ליבה (מתמטיקה, אנגלית, שפה, מדעים, ואזרחות דמוקרטית) לכלל התלמידים בישראל. בתי ספר מגזריים אשר שלא יפעלו על-פי לימודי הליבה יחשפו לסנקציות תקציביות.

 

יש עתיד בראשות יאיר לפיד

משפט מפתח: מפלגת יש עתיד קוראת להקמת מועצה לאומית לחינוך, שתשחרר את הזיקה הפסולה שבין חינוך לפוליטיקה ותבטיח גיבושן של תכניות מקצועיות ארוכות טווח. המועצה הלאומית לחינוך תורכב מנציגי ארגוני המורים, המנהלים, ההורים והרשויות המקומיות. בראש המועצה יעמוד שר החינוך. המועצה תגדיר את סל החינוך האישי לכל ילד בישראל.

 
 אידיאולוגיה:הכרזה על  "עשור של חינוך". הפעלת תכנית ארוכת טווח לשינוי ולצמיחת החינוך בישראל. 
 גיל הרך: העברת הבעלות על החינוך בגיל הרך למשרד החינוך, בניית מעונות מסובסדים נוספים.

תקציב: "יש עתיד"תפעל לחיזוק החינוך הציבורי ולהפחתה משמעותית של תקצוב מוסדות חינוך למגזרים מסויימים. המפלגה תפעל לביטולם, או לכל הפחות לצמצומם, של מוסדות חינוך פרטיים ומוכרים שאינם רשמיים. 
 
יום לימודים ארוך: התאמת יום הלימודים, בכל מערכת החינוך, לשעות המקובלות בשוק העבודה בישראל, וזאת על ידי סיום הלימודים החל מהשעה16:00 ואילך, תוך ניצול שעות הצהריים לפעילויות העשרה.

מקצועות ליבה ותיקצוב:על מדינת ישראל להגדיר את לימודי היסוד במערכת החינוך, כחלק מסל החינוך שיוגדר לכל ילד. בתי ספר בהם לא יילמדו לימודי הליב"ה, לא יזכו לתקציב מהמדינה.

 
בחינות וציונים:מפלגת יש עתיד תפעל לצמצום מספר בחינות הבגרות לכדי ארבע בחינות חיצוניות בלבד: שפה (עברית/ערבית, הבנת הנקרא), מתמטיקה, אנגלית ומקצוע בחירה אחד, תוך הרחבת הסמכויות והאמון בבתי הספר. כמובן, שתכנית הלימודים תכלול את לימודי התנ"ך, המורשת, ההיסטוריה, המדעים ועוד. אלה, יוערכו על ידי מורי בית הספר ויהיו חלק מתעודת הבגרות.

מעמד המורה:העלאת שכר המורים בהתאם לשכר הממוצע במשק; העלאת רף הקבלה לתכניות הלימוד להוראה, על מנת לחזק את ההערכה למקצוע ואת איכות הפונים אליו; הרחבת האוטונומיה של המורה בכיתה; שינוי דרמטי במשקל הערכת המורה בשקלול ציוני הסיום; מתן חופש פעולה למורה בבחירת חלק מחומרי הלימוד;

עוד משהו: רישוי בתי ספר: על המדינה לגבש תנאים ברורים לרישוי בתי הספר, הכוללים פיקוח הדוק הנוגע למניעת אפליה, גזענות והדרה מכל סוג שהוא. מי שלא יעמוד בדרישות אלה, יישלל רישיונו ללמד.
 
הליכוד ביתנו
הליכוד ביתנו בחרו לצערנו שלא לפרסם מצע בבחירות הקרובות ולהשתתף בכתבה זאת.
 

אין תגובות

השאר תגובה