דרוג הכוכבים של בתי המלון בישראל חוזר?

12.8.2012תיירות ונופש

דרוג הכוכבים שלבתי המלון בישראלחוזר כנראה בקרוב, לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת תאשר ביום שלישי הקרוב, את התקנות החדשות לדירוג בתי המלון בישראל שהגיש שר התיירות. עם אישור התקנות, יחתום עליהן השר והמכרז לבחירת החברה שתבצע את הדירוג יצא לדרך.

בישראל, מזה20 שנה, הפסיק הדרוג הרשמי של הכוכבים של בתי המלון המקובל בעולם, מה שפגע ביכולת של התייר הישראלי ותיירי החוץ לדעת מראש מה דרגת ואיכות השרות שהם תפויים לקבל בשהייה בבית המלון שבחרו. לראשונה מזה20 שנים בהן לא התקיים דירוג מלונות בישראל, צפויה וועדת הכלכלה של הכנסת לאשר ביום ג’ את תקנות שירותי תיירות (בתי מלון), התשע"ב– 2012שהגיש משרד התיירות ושעל פיהן בלבד יערך דירוג בתי המלון בישראל. עם חתימת שר התיירות סטס מיסז’ניקוב על התקנות, יפורסם מכרז לבחירת החברה המקצועית שתבצע את הדירוג.

איך יתבצע דרוג בתי המלון החדש?
ההשתתפות בדירוג תהיה וולונטרית. רשימת בתי המלון המדורגים ודרגתם תפורסם באתר משרד התיירות. מלון שלא נקבעה לו דרגה יצוין כ"מלון לא מדורג".משרד התיירות משקיע בדירוג החדש כ-4 מיליון שקלים, הכוללים את עלות הבדיקה הראשונית של כל מלון, שמוערכת באלפי שקלים, ודירוגו מחדש כל שלוש שנים.

המלונות ידורגו לפי קריטריונים שנקבעו בשיטת הדירוג בכוכביםHOTELSTARSהאירופאית, בין היתר, מאחר שרוב התיירים מגיעים לישראל מאירופה.

השבת דירוגם של בתי המלון בישראל הינו אחד מהיעדים המרכזיים שהציב שר התיירות עם כניסתו לתפקיד. זאת, כחלק ממדיניות של שקיפות ומתן מידע אובייקטיבי לגבי רמת בתי המלון בארץ, השבחת המוצר התיירותי והעלאת איכותו ובהמשך לכך – הוזלת עלויות הנופש בישראל. 

דירוג החובה של בתי מלון, שבוצע על ידי משרד התיירות, בוטל בשנת1992, ובשנת 2001 נכנסו לתוקף תקנות שירותי תיירות שהעניקו הבחנה איכותית בין המלונות הרשומים למלונות הלא רשומים. למרות זאת, בפועל המשיכו גופים רבים לפרסם בתי מלון על פי דרגת כוכבים מבלי שיש לכך בסיס רשמי.

בתי מלון בישראל, בית מלון בירושלים, דרוג כוכבים לבתי מלון
כמה כוכבים? מלון הבוטיק תמר רזידנס בירושלים.
בתמונה למעלה מלון השרון בהרצליה

הצורך להחזיר את הדירוג למלונות עלה במהלך כל השנים מאז שבוטל. בשנת2006 מינה שר התיירות דאז ועדה ציבורית לבחינת טיב השירות והמוצר התיירותי בישראל, שהמליצה לבצע דירוג וולונטרי של בתי המלון על ידי חברה מקצועית. המלצה דומה התקבלה גם מהועדה להוזלת מחירי הנופש בישראל שהקים שר התיירות בסוף שנת 2011, בראשות מנכ"ל משרד התיירות נועז בר ניר, שתפרסם את המלצותיה עוד החודש.

משרד התיירות החליט לחדש את דירוג בתי המלון. על פי שיטת הדירוג של ארגוןHOTELSTARS,הכולל כיום11 מדינות החברות באיחוד האירופי, מדורגים בתי המלון בכוכב אחד עד חמישה כוכבים, עם אפשרות לתוספת "פלוס"כדירוג ביניים. השיטה כוללת270 קריטריונים על פיהם נקבעת דרגת המלון, ביניהם השירותים הניתנים לאורחים בבית המלון, איכות המוצר, מבנה החדרים, ריהוט, ציוד ועוד.

ועדה ציבורית המורכבת מנציגי התאחדות המלונות, ארגון סוכני הנסיעות, מורי הדרך ומארגני תיירות נכנסת, בחנה את הקריטריונים של שיטתHOTELSTARS וביצעה בהם התאמות לישראל בכל הקשור למזג האוויר, כשרות, שבת, ובטחון. השינויים נשלחו לאישורHOTELSTARS שנתן למשרד התיירות אישור להשתמש בהם וכן לציין כי מדובר בשיטת דרוג ישראלית המבוססת על עקרונות שיטתHOTELSTARS.

שר התיירות סטס מיסז’ניקוב: "אנחנו עושים צעד צרכני היסטורי, כאשר אחרי20 שנה, מחזירים את השקיפות לענף המלונאות ומעודדים תחרותיות. אנחנו נחושים לזרז את המהלך שיביא להוזלת מחירי הלינה בישראל ויביא את המוצר התיירותי הישראלי לסטנדרטים בינלאומיים מוכרים ואיכותיים"

מלון המעוניין להיות מדורג, יגיש בקשה לממונה על בתי מלון במשרד התיירות. הבקשה תועבר לחברה מקצועית בעלת ניסיון בדירוג בתי מלון על פי שיטתHOTELSTARS,שתיבחר במכרז על ידי המשרד. החברה תבדוק את המלון לפי אמות המידה ותמסור את תוצאות בדיקתה לממונה, וזה ייקבע את דרגת המלון בהתאם לתוצאות הבדיקה. תנאי לדירוג הוא קיום רישיון עסק לבית המלון מטעם הרשות המקומית. הממונה יוציא תעודה למלון בה תצוין הדרגה שנקבעה לו. תוקף דרגה יהיה ל-3 שנים. בתום התקופה, מלון שירצה להאריך את דירוגו יגיש בקשה לחידוש דרגה. למלון תיערך בדיקה חוזרת על ידי הבודק, ובהתאם לה תיקבע דרגתו החדשה.

בית מלון יוכל להגיש השגה על הדרגה שניתנה לו, או על החלטה אחרת של הממונה בעניינו. ההשגה תידון בוועדת השגה בת3 חברים. יושב ראש הועדה יהיה עורך דין בעל כשירות להתמנות כשופט שלום, והוא ימונה על ידי שר המשפטים. שני החברים הנוספים ימונו על ידי שר התיירות – חבר אחד יהיה משפטן מבין עובדי משרד התיירות וחבר אחד יהיה נציג ציבור הבקי בתחום המלונאות עליו ימליץ הארגון. במידה וועדת ההשגה תחליט לשנות את דרגת המלון, ייקבע הממונה את הדרגה בהתאם להחלטתה.
מלון שיהיה מעוניין לשנות את דרגתו במהלך תוקפה של דרגה (בשל שיפוצים שבוצעו בו ושיפרו את רמתו או מסיבה אחרת), יוכל להגיש בקשה לשינוי דרגה.

הממונה יכול להתרות בבעל מלון, לבטל או להתלות את דרגת המלון אם יתגלה, על פי ממצאי הבודק, כי רמתו של המלון אינה מתאימה לדרגה שנקבעה לו, או שישנם ליקויים העלולים לפגוע בבריאותו או בבטיחותו של אורח במלון, על פי קביעה של רשות מוסמכת על פי דין. מלון יכול לערור על החלטה זו לוועדת ההשגה, ובשלב שני לשר.

אז כמה כוכבים המלון שלכם?
במטרה לתת תוקף לדירוג ולהפסיק את תופעת דירוגבתי המלון בישראל על ידי גורמים שונים לפי רצונם, נקבע בתקנות כי אסור לפרסם דרגה של מלון בישראל בדירוג כוכבים לצורך שיווקו או מכירה של שירות בו, אלא על פי הדרגה שנקבעה לו לפי תקנות אלה.

התקנות קובעות גם כי בית מלון יפרסם את מחירי השירותים הניתנים בו כשהם כוללים כל תשלום חובה, לרבות כל מס. אולם לגבי מחיר לתייר חוץ, המחיר יהיה לאחר הפחתת המיסים שהתייר פטור מהם, תוך ציון מפורש שמחיר זה הוא לתייר חוץ בלבד.

 

אין תגובות

השאר תגובה