האם תלמידים מצאו חותם מבית המקדש בתקופת החשמונאים?

25.12.2011מטיילים בירושלים

חותם נדיר עשוי טין, ככל הנראה מימי בית המקדש השני, התגלה במהלך עבודות חפירה וניפוי של תלמידים, במסגרת חפירות של רשות העתיקות בגן הארכיאולוגי של ירושלים. על החותם שגודלו כגודל של כפתור בקוטר של כשני סנטימטר, טבועה כתובת בארמית המורכבת משתי שורות: בשורה העליונה המילה"דכא",שפרושה בארמית – טהור, ומתחתיה האותיות"ליה" שהם הצורה המקוצרת לשמו של אלוהי ישראל.

 

קבלה או סוג של תעודת כשרות מימי בית שני?
משמעות הכתובת טהור לה’, מעידה ככל הנראה שהחותם הקטן שימש לסימון חפצים שהובאו לבית המקדש, והכרח היה שיהיו טהורים. טביעת חותם זו היא כנראה מן הסוג המכונה במסכת שקלים שבמשנה (פרק ה’ פסוק א’-ה’) בשם חותם. 

מסכת שקלים מספרת על סדרי המנהל בהר הבית: "מי שהוא מבקש נסכים, הולך לו אצל יוחנן שהוא ממונה על החותמות, נותן לו מעות ומקבל ממנו חותם, בא לו אצל אחיה שהוא ממונה על הנסכים ונותן לן חותם ומקבל ממנו נסכים".

המשנה במסכת שקלים מוסיפה ואומרת כי"ארבעה חותמות היו במקדש, וכתוב עליהן: עגל, זכר, גדי, חוטא. בן עזאי אומר: חמישה היו, וארמית כתוב עליהן".החפץ שנחשף אינו משתייך לקבוצה זו. הוא מעיד שלא כל פרטי סדרי המנהל של הר הבית הגיעו לידינו באמצעות ספרות חז"ל.

ימי החנוכה ופך השמן
במסיבת עיתונאים שנערכה היום באווירת חג החנוכה, בנוכחות שרת התרבות והספורט, שר החינוך, ארכיאולוגים ותלמידים, ציין ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים , כי בתלמוד בבלי נכתב שגם פך השמן שהתגלה במקדש לאחר ניצחון החשמונאים על היוונים, היה ‘מונח בחותמו של כהן גדול’ –כלומר: החותמת העידה שהשמן טהור וניתן להשתמש בו בבית המקדש. פך השמן זה שהיווה בסיס לנס חנוכה בכך שהספיק להדלקת המנורה למשך שמונה ימים.

בנוסף לחותם, התגלו במקום ממצאים נוספים המתוארכים לימי הבית השני, חלקם אף מתקופת החשמונאים, כגון נרות שמן, סירי בישול עשויים חרס, פכית שהכילה שמנים ובשמים וגם מטבעות של המלכים החשמונאים אלכסנדר ינאי ויוחנן הורקנוס.

בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות מתחת לקשת רובינסון שבגן הארכיאולוגי של ירושלים, מצפון לפינה הדרום מערבית של הר הבית, נחפרו שכבות העפר שכיסו את יסודות הכותל המערבי.
שכבת העפר, שעליה הונח ריצוף הרחוב ההרודיאני, הרחוב הראשי של ירושלים בימי בית שני, מתוארכת למאה הראשונה לספירה(סוף ימי בית שני).  

עם תחילת החפירות בשטח, החליטו הארכיאולוגים שכל העפר היוצא מהחפירה ינופה בצורה מדוקדקת (סינון רטוב עם מיון קפדני של שארית החומר שבנפה). בחודשים האחרונים ביקרו כ-50 אלף תלמידים בעיר דוד ולמעלה מ- 3,500 תלמידים השתתפו בפרויקט הסינון בו נחשף החותם.

בצילום למעלה: השרים בוחנים את החותם -צילם: ששון תירם.
 

 

אין תגובות

השאר תגובה