החלקה על הקרח: איפה מתחילים?

החלקה על הקרח
היכל הקרח בחולון. צילום: שולמית בושינסקי

החלקה על הקרח היא ספורט שהחל כבר לפני יותר ממאתיים שנה ומאז ועד היום התפתח והפך לתחום פנאי וספורט אולימפי שמשתתף מדי שנה באולימפיאדת החורף. איפה הכל התחיל? מה ההבדל בין החלקה אמנותית להחלקה מהירה ואיפה המציאו את הוקי הקרח? איפה אפשר להחליק בארץ? איפה מתוכנן מתחם חדש של החלקה על הקרח בהשקעה של 35 מליון ש”ח והכי חשוב – איפה נמצאים מתחמי החלקה על הקרח בארץ שתוכלו להחליק בהם על הקרח עם הילדים? קבלו את כל התשובות

 

החלקה על הקרח בישראל 

ילידי שנות ה-70 זוכרים אולי בנוסטלגיה את מתחם ההחלקרח שפעל בזמנו ברמת גן, אבל מאז הרבה מים הפכו לקרח והספורט התפתח בנתיים בזכות הגעתם של מחליקים ומאמנים שעלו ממדינות ברית המועצות לשעבר והתפתחות הטכנולוגיה שאפשרה להקים משטחי קרח מודרניים להחלקה על הקרח, גם בארצות חמות כמו ישראל.

בין הספורטאים הבולטים מיכאל שמרקין, הספורטאי הראשון שייצג את ישראל באולימפיאדת החורף שהתקיימה בלילהאמר ב-1994. ההתאחדות להחלקה על הקרח בישראל התקבלה כחברה בהתאחדות הבינלאומית להחלקה ב-1992 ומאז 1993 ישראל משתתפת בקביעות באליפויות העולם ובשאר התחרויות החשובות כמו אליפות אירופה.

דחיפה נוספת להתפתחות הענף הייתה בנייתו של משטח ההחלקה התקני במטולה ב-1995, אז גם נערכה לראשונה התחרות הבינלאומית סקייט ישראל, שבין המשתתפים בה היו מחליקים שזכו מאוחר יותר במדליות אולימפיות.

זירות קרח אולימפיות שפועלות כהיכלי ספורט: ישנן שתי זירות המתאימות לתקן האולימפי הבינלאומי (משטח של 1,800 מ”ר): אחת במרכז קנדה שבמטולה, והשנייה בקניון אייס מול פארק הקרח באילת. זירות נוספות בגודל חצי אולימפי, היכל הקרח Ice Peaks בחולון בשטח של 900 מ”ר (שלצידו מתוכננת זירת החלקה בגודל משטח אולימפי תקני), אחלקרח במעלות-תרשיחא בשטח 900 מ”ר, ו-‭iSkate‬ הנמצאת בלונה פארק תל אביב בשטח של 800 מ”ר. ישנה זירת Ice Peaks‬ נוספת באשדוד בשטח של 330 מ”ר.

בשנים האחרונות הוקמו בערים שונות בארץ זירות קרח זמניות כאטרקציות בילוי ומופעים על הקרח, כולל בעונת הקיץ בה לא מתקיימות ליגות הכדורסל. כך הוקמו זירות קרח למספר שבועות פעילות בהיכל רוממה בחיפה, בהיכל הספורט באשקלון, התקיים מופע על הקרח בהיכל טוטו חולון ובארנה בירושלים (משטח אולימפי שאף אירח את תחרויות ההוקי קרח במכביה ב-2017). בירושלים אף הוקמו במשך השנים מספר פעמים מתחמי החלקה זמניים בעונות החורף בין השאר בכיכר ספרא, בשטח ההאנגר שבמתחם תחנת הרכבת הישנה, ברחבת סינמה סיטי בירושלים וב-2019 בגן מיטשל הסמוך לבריכת הסולטן.

בשל מיעוט זירות הקרח, תנאי האקלים ומיעוט המתקנים האולימפיים בארץ, מרבית הספורטאים המייצגים את ישראל בתחרויות בינלאומיות נאלצים עדיין להתאמן רוב השנה לקראת התחרויות במחנות אימונים בחו”ל – רובם בהחלקה אמנותית.

קטעים מאליפות ישראל האחרונה שנערכה בהיכל הקרח בחולון:

החלקה על הקרח – איך הכל התחיל?

לא ברור אם היה זה רועה איילים מפינלנד או רועת כבשים מסקנדינביה שניסו לפני אלפי שנים לחצות את הנהר הקפוא וחיברו לראשונה מתקן מקרני איילים שיעזור להם להחליק על גבי הקרח… ומאז הכל היסטוריה.. על פי עדויות שנמצאו, אנשי הצפון החליקו על פני אגמים ונהרות שפניהם קפאו לאחר ששכבת הקרח התעבתה, כבר לפני אלפי שנים, ככל הנראה למטרות נדידה והשרדות.

אבל היום אתם לא צריכים לחכות שהברווזים יברחו והאגם יקפא… יש זירות החלקה מלאכותיות, מקורות או פתוחות, בהן קור טבעי או קירור מלאכותי מאפשרים את היווצרות הקרח כל השנה. אם תהיתם, החלקה על הקרח על פי ההגדרה הרשמית היא שיטת התקדמות על פני משטח מים קפואים בעזרת להבים מיוחדים (מחליקיים), המקובעים לרגלים בעת התנועה.  פעילות זו נעשית כיום כפעילות פנאי ונחשבת כספורט אולימפי, הלוקח חלק באולימפיאדת החורף ובתחרויות נוספות, שכיום מתקיימות רק בזירות עם קרח מלאכותי.

את ההחלקה על הקרח למטרות הנאה פיתחו ככל הנראה ההולנדים, שחיפשו מה לעשות עם כל המים שקפאו להם בחורף הקר של ארצות השפלה. התחביב ההולנדי עבר במהרה את התעלה לאנגליה, בה החלה להתפתח במאה ה-18 מסורת של החלקה האמנותית והוקמו מועדוני ההחלקה הראשונים, כולל האיגוד הבינלאומי להחלקה על הקרח (ISU) שהוקם כבר ב-1892. אבי ההחלקה האמנותית המודרנית הוא דווקא רקדן בלט אמריקאי בשם ג’קסון היינס, שלקח את תנועות הבלט, ושילב אותם בהחלקה על הקרח באותן שנים.

בשנת 1850 הוקם בקנדה משטח ההחלקה המלאכותי הראשון, אשר איפשר לראשונה לספורטאים להתאמן כל השנה. בעקבותיו החלו לצוץ משטחי החלקה ברחבי צפון אמריקה ואירופה. אליפות העולם הראשונה התקיימה ב-1896 בסנט פטרסבורג והפכה לספורט החורף הראשון שנכנס למשחקים האולימפיים.

המדינות המובילות כיום בהחלקה על הקרח הן רוסיה, ארצות הברית, קנדה, צרפת, סין (בעיקר בזוגות) ויפן.

מתחמי החלקה על הקרח בישראל: ממטולה עד אילת


החלקה על הקרח במרכז קנדה – המתחם האולימפי הראשון
מרכז קנדה במטולה מציע בילוי משפחתי עם מגוון אטרקציות לילדים בינהן משטח ההחלקה על הקרח האולימפי בגטדל של 1,800 מ”ר המתאים למקצוענים אבל גם לחובבים בתחילת דרכם על הקרח שרוצים להתקרר קצת מהקיץ הישראלי באווירה אירופאית.
טלפון: 053-9382930

 

אחלקרח במעלות תרשיחא
אחלקרח הוא מרכז ההחלקה על הקרח של מעלות– מתחם חצי אולימפי מקורה שממוקם לצידו של אגם מונפרט ומציע פעילויות של החלקה על הקרח לילדים, בני נוער ומבוגרים, חוגי החלקה אמנותית על הקרח לילדים והוקי קרח.
טלפון: 053-9382171

 

iskate תל אביב
iskate הוא משטח החלקה על הקרח הפועל במתחם הלונה פארק בגני התערוכה. המשטח בגודל 800 מטר, ובטמפרטורה ממוצעת של 18 מעלות צלזיוס עם קרח אמיתי. במקום בית ספר להחלקה שבו מתקיימים שיעורים פרטיים להחלקה על הקרח. בנוסף ניתן לחגוג ימי הולדת ואירועים.
טלפון: 053-9382637

 

Ice Peaks – היכל הקרח חולון
ice Peaks חולון הוא מרכז להחלקה על הקרח שמתאים לילדים ולכל המשפחה הפועל בתוך מבנה ענק וייחודי עם משטח החלקה חצי אולימפי של כ-900 מ”ר, טריבונות לצופים עם 240 מקומות ישיבה, אולמות לימי הולדת וימי גיבוש, חנות לציוד וביגוד מקצועי למחליקים ושחקני הוקי ועוד.  משטח ההחלקה על הקרח בנוי על פי תנאי בטיחות מחמירים עם הגנות המקובלות על פי התקן העולמי למשחקי הקרח והחלקה אמנותית על הקרח. בימים אלו נבנה בסמוך משטח החלקה אולימפי שצפוי להפוך את היכל הקרח בחולון לאחד ממרכזי ההחלקה הגדולים בארץ.
טלפון: 053-9382271

חוג הוקי קרח. צילום: היכל הקרח חולון
חוג הוקי קרח. צילום: היכל הקרח חולון

IceEat ירושלים
IceEat (אייס איט) הוא מתחם החלקה על הקרח זמני שנפתח בירושלים בהשראת מתחם דומה הקיים בלונדון בו תוכלו להחליק עם הילדים על הקרח, להנות מארוחות שף, סדנאות קולינריה, הופעות ועוד. חלק מהמתחם מקורה וחלקו תחת כיפת השמיים ובו ארבע כיפות איגלו ענקיות, מוארות ומחוממות. עוד במתחם בר אלכוהול שיארח ברים ירושלים מוכרים, משאיות אוכל, סדנאות קולינריה ועוד. המופעים ואירועי התרבות פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום, הכניסה למשטח ההחלקה על הקרח בתשלום. פארק מיטשל, ירושלים 7 בפברואר – 30 באפריל.

ICE EAT מתחם האוכל וההחלקה על הקרח בירושלים
ICE EAT מתחם האוכל וההחלקה על הקרח בירושלים

 

Ice Peaks‬ אשדוד
מתחם החלקה על הקרח שנמצא בקניון לב אשדוד. משטח ההחלקה על הקרח כולל 330 מ”ר של מגרש החלקה ובנוסף אזור התארגנות וישיבה לממתינים, עם קרח אמיתי המסוגל להכיל עשרות מחליקים בו זמנית. במתחם פועלת עמדת מוזיקה קבועה להנאת המחליקים.
טלפון: 053-9382125

 

פארק הקרח באילת – מתחם אולימפי
במרכז קניון האייס מול באילת נמצא מגרש החלקה על הקרח המשתרע על 1,800 מ”ר. הגודל האולימפי של המשטח מאפשר גלישה בו זמנית של מאות מחליקים. במקום ניתן לרכוש מנוי קבוע לגלישה ומתקיימים חוגים ושיעורים פרטיים לכל הרמות.
טלפון: 08-6379552

 

מתחמים נוספים של החלקה על קרח אמיתי או סינתטי, מוקמים מדי פעם בקניונים ברחבי הארץ ומאפשרים לקהל להתנסות בהחלקה על גבי משטחים קטנים יותר.

 

הישגים ישראלים בתחום ההחלקה על הקרח

בין הישראלים שהגיעו להישגים בולטים בהחלקה אמנותית הם גלית חייט וסרגיי סחנובסקי, שזכו במדליית הארד באליפות העולם ב-2002, האחים אלכסנדרה ורומן זרצקי (ריקוד על הקרח), שהגיעו למקום העשירי באולימפיאדת ונקובר ב-2010 ובמקום השישי באליפות העולם באותה שנה.

ולדיסלב ביקנוב הוכתר כאלוף אירופה בהחלקה מהירה על הקרח (2015) במקצה ל-3,000 מטר ובכך היה לישראלי הראשון שזכה במדליית זהב במקצועות החורף. בהחלקה מהירה במסלול קצר בלטה אולגה דנילוב, שהשתתפה באולימפיאדת סולט לייק סיטי כבר ב-2002.

במרץ 2015 הוכתר איתי דרורי כסגן אלוף העולם למסטרס בהחלקה מהירה במסלול הארוך (400 מטר) בקרב-רב למרחקים קצרים, ובכך היה לישראלי הראשון שזוכה במדליה במסלול הארוך.

בינואר 2016 אלכסיי ביצ’נקו הוכתר כסגן אלוף אירופה בהחלקה אמנותית לגברים והיה לישראלי הראשון שעלה על דוכן המנצחים באליפות אירופה בהחלקה אמנותית.

במרץ 2016 זכה דניאל סמוכין באליפות העולם לנוער בהחלקה אמנותית שנערכה בדברצן שבהונגריה ובנובמבר 2017 זכה אלכסיי ביצ’נקו במדליית ארד בתחרות גביע ה-NHK כחלק מסדרת הגרנד פרי בהחלקה אמנותית שנערכה באוסקה, יפן.

בקרוב: ONE ICE החלקה על הקרח בתנובות

במושב תנובות שבאזור השרון נבנה בימים אלו One Ice Arena, היכל קרח חדש בהשקעה של למעלה מ-35 מיליון שיכלול  שני אולמות החלקה עם משטח אולימפי ומשטח חצי אולימפי. Ice Arena ישמש אקדמיה להוקי קרח בישראל, בהתאם לסטנדרטים של ליגת ההוקי האמריקאית ה-NHL ויוכל גם לארח תחרויות בינלאומיות בהחלקה אמנותית.

הארנה המשתרעת על פני כ-5,000 מ”ר, תכלול שני מגרשי החלקה, המרכזי בגודל סטנדרטי בין-לאומי, ולצדו מגרש נוסף שישמש לאימונים. במגרש המרכזי מוקם יציע לכ-1,500 צופים. בארנה יפתחו גם בית קפה, חנות למכירת ציוד החלקה והוקי קרח, חוגים ופעילויות לילדים, חדרי כושר, סטודיו לאימונים ועוד.

לאחר שהארנה תיחנך, היא תשמש כבית לאקדמיה להוקי קרח ורולר, הפועלת בישראל כבר למעלה מ-25 שנים, בית הספר הגדול בישראל עם כ-15 סניפים ברחבי הארץ ומעל ל-800 שחקנים פעילים.

בארנה יתקיימו חוגים לילדים, לבני נוער ואפילו למבוגרים שירצו ללמוד להחליק או לשחק הוקי, כאשר בנוסף להוקי לנשים ולגברים, יתקיימו גם אימונים לקבוצות נכים. לצד האימונים המקצוענים הארנה תהיה פתוחה גם לקהל הרחב, ותציע שיעורי החלקה על הקרח ופעילויות כיף לכל המשפחה. לפרטים לחצו כאן…

 

פרטים נוספים באתר ההתאחדות הישראלית להחלקה על הקרח לחצו כאן…

אין תגובות

השאר תגובה