המערכת החיסונית שלנו ושל ילדינו:חיסון נגד שפעת או תזונה בריאה יותר-מהו הפתרון הבריא לטווח הארוך?

1.2.2011מאת ציונה מלמן, יועצת ושפית לתזונה ואורח חיים בריאים

ילדינו והמערכת החיסונית שלהם: מדוע אנו מסתמכים כיום על חיסונים, עם כל ההשלכות שהם טומנים בחובם על בריאותנו, כדי למנוע מילדינו לחלות בשפעת? האם אנחנו מתעלמים או לא מודעים כלל לגורמים שמחלישים את המערכת החיסונית שלנו כמו גם לגורמים שיכולים לחזקה בצורה טבעית?

 
אני עוקבת בעניין, תסכול ועצב אחר ההטפות המתפרסמות בעיתונות, בטלוויזיה וברדיו הקוראות לכולנו להתחסן נגד שפעת ולחסן את ילדינו. אני מקשיבה לפאניקה המתעוררת: מלאי חיסוני השפעת אינו מספיק, אנשים מתים, פרסומים מפחידים וכו’.
 
מדוע אני מתוסכלת ועצובה? במשך שנים עקבתי אחר הדיון סביב נושא החיסונים. קראתי אין ספור מאמרים שנכתבו על ידי דוקטורים הפתוחים לגישות אלטרנטיביות בתחום הבריאות, ואלה קוראים בנחרצות להימנע מחיסונים ובמיוחד מחיסון נגד שפעת.

מאמר זה אינו עוסק בנושא החיסונים. מידע רב בתחום זה כבר קיים במאמרים, ספרים ובאינטרנט.

מטרתי במאמר זה היא לחלוק מידע שנראה כי הורים רבים בישראל חסרים אותו, ולכתוב כיצד אנו יכולים לחזק את המערכת החיסונית שלנו ושל ילדינו – באמצעות תזונה ואורח חיים בריאים יותר.
 
לאחרונה קראתימאמרשהתפרסם החודש בעיתון בריטי, בו דווח שהממשלה בבריטניה קבעה כי אין לתת חיסון נגד שפעת לילדים מתחת לגיל חמש. מדוע בעוד הממשלה בבריטניה מעבירה חוק כזה, כאן בישראל הממשלה ורשויות הבריאות מעודדות במתכוון את כולם, כולל תינוקות וילדים, להתחסן?
לקוראי האנגלית, אני ממליצה לקרוא אתדבריו של דר’ יו פודנברג (Dr. Hugh Fudenburg)  אחד ממומחי תחום האימונולוגיה המובילים בעולם, על חיסון נגד שפעת. דר’ פודנברג מצא שמי שחוסן מעל פעמיים נגד שפעת בין השנים1970-1980 הוא בעל סיכוי גבוה יותר לחלות באלצהיימר בגיל מבוגר.

וזה לא הכל: מצטברות יותר ויותר ראיות המצביעות על הסיכונים הטמונים בחיסון נגד שפעת לכולם. בסופו של דבר, חיסון זה מסכן למעשה את המערכת החיסונית שלנו בטווח הארוך.
 
אז מה עושים? בגופנו קיימת מערכת חיסונית מפותחת ואפקטיבית להפליא, אם רק נאפשר לה לפעול כראוי. הגורמים שיוצרים עומס על מערכת זו ופוגעים ביעילותה הם בחלקם המזונות שאנו צורכים ונותנים לילדינו, כמויות הכימיקלים הקיימות בביתנו ובסביבתנו, ומתח נפשי.
החדשות הטובות הן שניתן להתמודד עם הגורמים הנ"ל ולשפרם. במאמר זה אתמקד בנושא התזונה.
מזונות רבים הקיימים במרכולים, בשוק, ברשתות מזון מהיר ובמסעדות, מדכאים את המערכת החיסונית שלנו. ככל שנצרוך יותר מאלה, כך יגדל הנזק לגופינו.
 
 לפני עשרים שנה חליתי מאד בווירוס דם שנקראCMV.כיצד חליתי בווירוס דם ממנו סובלים חולי איידס ומחלות אחרות? קיבלתי כ"כ הרבה מנות אנטיביוטיקה, שמערכת החיסון בגופי פשוט קרסה. זה לא היה קל, והייתי חולה זמן רב. רוב חיי צרכתי תפריט מערבי טיפוסי שכלל הרבה בשר, גבינה, חלב, לחם, סוכר ודברי מתיקה. אך המזונות הללו גרמו לי לחלות בתכיפות רבה יותר ובחומרה רבה יותר, ותשובתם של הרופאים לכל זאת הייתה אחת: עוד ועוד אנטיביוטיקה.
 
יום אחד מערכת החיסון שלי הגיעה למצב של עומס יתר והחלה לקרוס. פיתחתי זיהום משני מסוכן ביותר מרוב האנטיביוטיקה שניתנה לי, ואז הגיע ווירוס הCMV.
 
ברור לי כשמש, שאלמלא השינוי הדרסטי שביצעתי באורח החיים ובתזונה שלי, היום הייתי חולה מאד ואולי אפילו לא בין החיים.
 
איך נגן על מערכת החיסון המופלאה שבגופנו? איך נטפח ונחזק אותה כדי שתישאר חזקה ויעילה גם לעת זיקנה? אנו מוציאים כסף רב על המכוניות שלנו – ממלאים בהן דלק איכותי, תוספים יקרים, לוקחים אותן לבדיקות, רחיצות, ודואגים להן. אך האם אנו פועלים כך כלפי גופנו? אם נטפח את גופנו ואת המערכת החיסונית שלנו, נדאג להם, נקדיש להם תשומת לב ונאזין להם–נוכל להימנע באופן טבעי ממחלות ובעיות רבות.
 
כיצד עושים זאת? הנה כמה טיפים יעילים ופשוטים לביצוע:
 

הרבה ירוקים
תזונה טובה, כלומר הרבה ירוקים, ירקות, פירות ודגנים ללא גלוטן. משמעות הדבר להימנע ממזון מעובד שעמוס בכימיקלים, חומרים משמרים ורעלים. הפתרון הוא בישול ביתי תוך שימוש בטכניקות בישול בריאות כמו בישול בסיר או אידוי. מומלץ להימנע מחימום שמנים בזמן הבישול (למעט שמן קוקוס אורגני בכבישה קרה). השמנים היחידים שמומלצים לשימוש הם שמן זית, שמן קוקוס ושמן אבוקדו.

שום זה הדבר
אכילת מזונות שמחזקים את המערכת החיסונית שלנו, כמו עלים ירוקים והרבה שום. מומלץ להוסיף שום טרי לסלטים, ובמאכלים מבושלים מומלץ להוסיף את השום לקראת סיום הבישול. כך טעמו יהיה חזק יותר והוא ישמור על תכונותיו המרפאות.
 

הפחיתו כימיקלים בבית
הורדה או הימנעות מכמויות הכימיקלים אליהם אנו נחשפים: לקנות מזון אורגני ככל הניתן, לנקות את גופנו ואת ביתנו במוצרים טבעיים ולשתות מים מטוהרים. לדוגמא, ניתן להשתמש בסבון כלים אורגני לשטיפת כלים (עלותו זהה לעלות נוזל כלים רגיל) ולהימנע משימוש באקונומיקה לניקוי. יש כיום מבחר גדול של חומרי ניקוי טבעיים לבית ולשימוש עצמי ומומלץ להתנסות בהם.


המנעו ממזונות לבנים

להימנע ממזונות ‘לבנים’: אלה כוללים סוכרים בצורות שונות (לא פירות) חיטה ודגנים המכילים גלוטן (חיטה, שיפון וכוסמין) ולהימנע מאורז לבן. מומלץ להשתמש בדגנים כמו קינואה, כוסמת ודוחן, או אורז מלא. אפשר למצוא היום מבחר פסטות מסוגי אורז שונים והן טעימות, קלות להכנה ואינן יקרות. החביבה עלי היא פסטה העשויה מאורז שחור, אותה ניתן למצוא בכל חנויות הטבע.
 

הקפדה על שינה ומנוחה מספקת
אנו הולכים לישון מאוחר בלילה וכך גם ילדינו! כחברה, כולנו סובלים מחסך בשינה ויש לכך השלכות על בריאותינו ועל מערכת החיסון שלנו. נסו להימנע מצפייה בטלוויזיה בשעות לילה והגבילו את כמות שעות הצפייה במיוחד בלילה עבור ילדיכם.


התעמלו!
רשמו את ילדיכם לחוג המשלב תנועה והנאה עבורם. מצאו פעילויות עבור כל המשפחה: טיולים, טאי צ’י, צ’י קונג או רכיבה משותפת על אופניים. יש לי חברים שיוצאים לטייל כל חודש עם שלושת ילדיהם בני העשרה, והם כולם אוהבים זאת. למעשה, הם נוסעים כמשפחה לטייל בנפאל אחרי פסח. די מגניב… נפאל נפלאה אבל ישנן אופציות מקסימות כאן בארץ, לדוגמא אפשר לצאת כל חודש לטיול בחלקיו השונים של שביל ישראל.
 
חיים בריאים זו זכותנו הטבעית. אנו לא אמורים לחיות בעייפות מתמדת, לחלות בתכיפות גבוהה, לסבול מאלרגיות ומחלות עור למיניהן, אשר בחלקם הגדול–הינם תוצר של אורח החיים המערבי. די בקלות ניתן לקבל החלטות, להקדיש זמן ללמידה ורכישת ידע להכנת אוכל בריא וליצור לנו ולילדינו חיים בריאים ומלאי אנרגיה כפי שמגיע לכולנו.

ובלי מתכון אי אפשר – אז קבלומתכון בריא לפסטה מוקפצת
עם ירקות…


—-

ציונה מלמן היא שפית ומנחה לתזונה‏ואורח חיים בריא. מלמדת ריפוי דרך תזונה, חיבור בין גוף לנפש, בישול בריא ומודעות אקולוגית, מייסדת המטבח שלחוות הבריאות אלומות,חיברה מתכונים רבים לספרי בישול בריא. בוגרת ביה"ס באריזונהconscious eating ובעלת תעודת שף של אוכל חי גורמה, Tree of Life,אריזונה. מעבירה סדנאות, הרצאות וייעוץ אישי בנושאי תזונה ואורח חיים בריא.
למידע נוסף, טיפים, מתכונים והרשמה לסדנאות באתר הבית של ציונה מלמן: www.Tzionamelman.co.il  
בטלפון:074-7030879 או באימייל: office@tzionamelman.co.il

 
 

 


אין תגובות

השאר תגובה