חורף של צפורים

נודדות נודדות ללא גבולות – קורמורנים, שקנאים, חסידות, כל אלה ואחרות הגיעו אלינו לחרוף כאן יחד עמנו.
 
הן עוזבות את ארצות הקור ומגיעות אלינו כדי לאגור מזון ולטפח דור צאצאים חדש בארצנו, שגם בימי החורף התברכה בשמש נפלאה רכה ומחממת. יצר הנדידה טמון היטב בגנים של בעלי הכנף הלל, העושים את המסע הזה מידי שנה ומגיעים אל אגמון החולה והגליל.
 
הציפורים עטות על השדות החקלאיים ושולפות משם יצורי קרקע, רמשים ואחרים להשביע את רעבונם. לא פעם הן פוגעות בשדות החקלאיים ולכן החליטו ישובי האזור לחלק להן מזון מדי יום, והמראה אכן מרהיב.

בעגלת מסתור בה תוכלו להתנייד באגמון החולה, תוכלו לחזות באחד המראות המרהיבים, כיצד עשרות אלפי עגורים החשים את דבר בואה של הארוחה על גבי הטרקטור המפזר את מזונם באגמון, משתרכים בתור ארוך אחר הגרגירים ומדשנים את בטנם בגרגירים רבים.

התזונה הזו מאפשרת להם גם לאגור כוח, להגדיל את שומן גופם וכמובן גם להתרבות, כיוון שעם המצא המזון בשפע – ניתן לגדל דור צאצאים. אי אפשר שלא להתרגש מן הקולות הרמים שעה שהם בולסים את מזונם. נראה כי גם הם מתרגשים צול כל השפע הזה.
 
אגמון החולה, פעילויות עם הילדים, חורף של ציפורים, פעילויות לכל המשפחה
חורף של ציפורים. צילום: מיקי אינהורן-נלקנבאום.
 
יש שנים בהן אני מתניידת בעגלת מסתור כדי לצלם את המראות ומצליחה לראות את דור הצאצאים שהוריהם כל כך דואגים לגדלם בהשגחה, בסבלנות אין קץ ואהבה רבה.
 
כדי שתוכלו להבחין בין הזכרים לנקבות שימו לב שתמיד הזכרים יותר צבעוניים והנקבות אצל העגורים הם יותר אפרוריות. תשאלו מדוע? ובכן הטבע כל כך חכם. כדי שהנקבה המטילה תתמזג בקרקע הרי שהיא צריכה להיות כהה, אפרורית או בצבעי אדמה ואילו הזכר שתפקידו להרחיק את הטורפים מצליח לעשות זאת בצבעוניותו הרבה, כיוון שהטורפים יעוטו אחריו וכך תינצל הנקבה וצאצאיה.
 
תוכלו גם כמובן לראות את צאצאי השקנאים שעה שהם אוכלים ממקורם של הוריהם הלועסים עבורם את המזון ופולטים אותו אל גרונם של הקטנים. הללו הולכים וגדלים, מתחזקים והם אלה שיעשו את המסע הבא אל ארץ מוצא הוריהם.
 
אם תרצו לחזות בכל פלאי הטבע הללו כדאי שתצפינו עתה לאגמון החולה ולגליל.
 
 
כתבה וצלמה:  מיקי אינהורן-נלקנבאום
 
 

אין תגובות

השאר תגובה