חזרה בריאה לבית הספר

9.9.09סופר מאמי

לקראת חזרת הילדים לבית הספר וסיום החופש הגדול, שירה נחושתן, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי זיו שבצפת, מציעה מספר טיפים להכנת כריכים מזינים וטעימים התורמים לבריאות הילדים כל השנה.
אכילה נכונה במהלך הילדות תסייע לאכילה מאוזנת ובריאה, למניעת השמנה וחוסרים תזונתיים בגיל מבוגר יותר- "הארוחה הנשלחת לבית הספר עם הילד אינה חייבת להיות לחם עם שוקולד, אלא מומלץ שתהיה ארוחה מרעננת, מזינה וגם טעימה",אומרת נחושתן.

מתחילים את היום ברגל ימין
ארוחת הבוקר לפני בית הספר חשובה מאוד, נותנת אנרגיה לגוף ועוזרת להתרכז בלימודים- לדוגמא ארוחת בוקר הכוללת פרוסת לחם עם גבינה5% וירק, או דגנים עם חלב או עם יוגורט. ארוחת בוקר מסודרת מונעת תחושת רעב בהמשך היום ואכילת חטיפים או מאכלים מתוקים.

הכי נוח לתת לילדים להמרח חצי שעה מול הטלוויזיה עד שאנחנו מתארגנים בשקט – אבל לחצי שעה הזאת יש מחיר מבחינת הערנות של הילדים במהלך היום, המוח צריך להתסגל לאט למצב ההתעוררות ותוכניות קופצניות הם לא בדיוק הדבר המומלץ על הבוקר. עדיף לתת לילדים להתארגן לאט, קצת מתיחות ותרגילים גופניים יכולים לעזור לכל אחד להתחיל את היום ברגל ימין.

פיתה זה לא הכל בחיים
מומלץ לשלב סוגי לחמים המכילים קמח מלא ודגנים, לגוון את הכריך בלחמים מסוגים שונים- לחמנייה, לחם מלא, פיתה.
שימו לב גם לאותיות הקטנות ולמה מכיל הלחם – לחמים תעשייתיים עשויים להכיל חמרים משמרים ותוספים מיותרים ולחמי הדיאט למינהם שמכילים חומרים שאינם מומלצים לילדים.

הבריאות כבר בפנים
כדאי לשלב בכריך מוצרים בריאים ומזינים לפחות ארבעה ימים בשבוע כגון גבינה לבנה5%, חומוס, פסטרמה הודו, ביצה, טחינה, אבוקדו, טונה ועוד.
השתדלו להוסיף ירקות ליד או בתוך הכריך לפי העדפותיו של הילד.

ממרחים
במידה שהילד מעוניין בממרח מתוק ניתן להשתמש בממרחים העשירים ברכיבים תזונתיים חיוניים שלא מבוססים על סוכר ושומן בלבד, למשל: שוקולד חרובים, חלבה, חמאת בוטנים, ריבת פרי אמיתית, דבש, ובכל מקרה כדאי להגביל ממרחים מסוג זה לפעם בשבוע. (אצלנו לדוגמא זה ביום שישי, ביום החוגים הקצר מדי שמונע מההורים לעבוד על הזוגיות ולאכול ארוחת בוקר מאוזנת באיזי, אבל זה כבר סיפור אחר…)


לא בבית סיפרנו

נחושתן אומרת, כי בימים חמים מומלץ להימנע משימוש בממרחי ביצים, מיונז או חומוס בשל נטייתם להתקלקל מהר.


מה שותים?
מומלץ לשלוח את הילד לבית הספר עם בקבוק של חצי ליטר מים לפחות ולהימנע ממיצים, תרכיזים מתוקים ומשקאות המבוססים על קקאו.

אנרגיה
"לימים ארוכים בבית הספר או לפני חוג או פעילות גופנית ציידו את הילדים במנת אנרגיה זמינה כמו פירות, חטיפי גרנולה וקורנפלקס, פירות יבשים, בייגלה ועוד.."אומרת נחושתן.

לשתף את הילדים
והחשוב ביותר לערב את הילד בשיקולי המזון והפעילות הגופנית ולשמש דוגמה. כאשר יבין הילד, כי האוכל הלא בריא גורם לו לעייפות וחוסר בריאות, או כאשר ישתתף בעריכת הקניות והכנת המזון בצוותא יצרוך יותר ירקות, פירות ומזון בריא במקום חטיפים.


קוראים ביחד את האותיות הקטנות

כדאי לקרוא עם הילד את המרכיבים שבחטיפים על גבי האריזה ולפרש לו אותם, כך שיבין כי חטיפים הכוללים חומרים משמרים, צבעי מאכל ומזון מתועש אינם בריאים עבורו.

טלוויזיה אאוט – כושר אין
מומלץ להגביל את שעות הצפייה בטלוויזיה ובמחשב לאחר שעות בית הספר לשעתיים ביום – מומלץ להמנע מלמקם טלוויזיות בחדרי הילדים שמגבירות את הצפייה ואת ההמנעות מכל פעילות אחרת במשך היום.
עדיף ששאר היום יהיה מוקדש למשחקים עם חברים, לצאת לגינה, לבלות זמן איכות עם המשפחה ולהקפיד על פעילות גופנית יומיומית ויזומה שתורמת לבריאות ושמירה על משקל תקין.

אפשר לדוגמא לעבור להליכה רגלית לבית הספר אם הוא נמצא במרחק הליכה, לנסוע באופניים וכדאי שלפחות אחד מהחוגים בהם הילדים משתתפים יהיה חוג הכולל פעילות גופנית.

צילום: תקשורות-יעל שביט
 

אין תגובות

השאר תגובה