חזרה ללימודים במינימום נזקים

 11.7.2011איילת פדה גולדשטיין מנכל"ית פ.ד.ה – יעוץ והדרכה

רשתות השיווק השונות מסתערות עלינו עם מיטב המותגים והמבצעים לקראת פתיחת השנה, וילדינו הנתונים בקלות להשפעה–מעמידים בפנינו אתגר מנהיגותי חינוכי לא קל–אך חשוב.
ילקוט, קלמר, יומן כלי כתיבה, מחברות, ספרים ואפילו מחשב, צהרון, חוגים ועוד אינספור הוצאות שלא תמיד בשליטתנו, כל אלו עומדים על סדר היום. כאילו שלא די בתום מלחמת ההתשה של החופש הגדול, האתגר הבא בדרך לחזרה לשגרה המיוחלת, הנו עלויות החזרה לספסל הלימודים (שנעה בין מאות ועד אלפי שקלים).

הילד עולה לכיתה א’, ההורים מחסירים פעימה ומזילים דמעה, התרגשות גדולה . בפרט כאשר מדובר לילד ראשון לזוג הורים הנרגשים, לא פחות מהילד, המתחיל את שנת הלימודים. הצפה זו ברגשות שמחה עשויה להוביל לקבל החלטות כלכליות מהבטן ולהגדיל את המינוס בבנק.

קבלת החלטות
בשנת2002 הוענק לדניאל כהנמן פרס נובל לכלכלה על מחקרו המשותף עם עמוס טברסקי. השניים חקרו דפוסי קבלת החלטות כלכליות . במחקרם הם מצאו כי לבני האדם נטייה לקבל החלטות כלכליות ממקום רגשי, ולאו דווקא ממקום רציונלי כמו שנהוג היה לחשוב, או כפי שכדאי לנהוג. ואכן מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה נמצא כי הורים רבים מציינים שהמצב הכלכלי כמעט לא ישפיע על רכישת המותגים האפנתיים החביבים על הילדים, היות שמדובר בקנייה חד-פעמית שנתית ולא בהוצאה חודשית קבועה.
אלו הן רכישות אמוציונליות, בלתי מתוכננות, ללא התייחסות למחיר, שמונעות בעיקר מהרצון לרצות את הילדים המעוניינים להזדהות עם טרנדים, מותגים ולהיטים חמים. בכדי לסבר את האוזן, ההפרשים שבין מוצר איכותי ממותג למוצר איכותי שאינו ממותג נע בין פי2 עד פי 6. כך למשל מחק איכותי עולה 2 ₪ ומקבילתו הממותגת עולה 12 ₪, תיק איכותי ניתן לרכוש ב-85 ₪ ומקבילתו הממותגת ב-185 ₪ ,יומן פונקציונלי ונעים לעיין 16 ₪ ומקבילתו הממותגת 50 ₪.

המטרה היא לא לרצות את הלקוח, אלא שהלקוח יצא מרוצה. כך גם עם ילדים, לרצות אותם, לא מכין אותם לביה"ס האמיתי לחיים וגם עשוי לעלות ביוקר. קיימות דרכים להביא לשביעות רצון תוך שיעור לחיים. ללמד את הילד שמיתוג לא בהכרח שווה איכות, בוודאי ובוודאי שלא תמיד שווה את ההשקעה. לכן תנו לילד לבחור פריט אחד ממותג בלבד, הסבירו לו כמה הוא חוסך ביתר המוצרים, ואפשרו לו להינות מחלק מהחיסכון (כדמי כיס או כחיסכון לקראת רכישה נחשקת אחרת כגון אופניים או חוג יוקרתי).

רציונאליזציה
טברסקי וכהנמן, מצאו במחקרם, כי לאחר קבלת החלטה אנו נוטים למצוא לה צידוקים רציונאליים, תהליך זה נקרא רציונליזציה. לדוגמא, אמנם קניתי לילד את התיק הכי יקר בחנות אבל יש לי סיבה טובה לכך , הוא יחזיק מעמד, יש אחריות, חברה אמינה, הילד שמח…שכנוע עצמי כי קבלנו החלטה נכונה למניעת דיסוננס (רגש שלילי) שאנו עשויים לחוש לאחר הקנייה. 
כשאנו מלווים בפ.ד.ה אנשי מכירות, בתהליכי מכירה איכותיים, אנו מלמדים כיצד לסייע לקונה, להתמודד עם הדיסוננס שלאחר הקנייה–כדי שלא יתחרט, ובכדי לאפשר לו איזון רגשי קוגניטיבי. כך גם חשוב שהורים ידעו, שתהליך זה עובר גם על הילדים. כלומר, אם הילד היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות ובחר פריט אחד ממותג, הוא עלול להתחרט לאחר הקנייה ולכן חשוב לחזקו עליה, ולא לטעות לחשוב שהתהליך החינוכי הסתיים לאחר קבלת ההחלטה.

לאור הטבע האנושי, היכולות הכלכליות, ובפרט לאור חשיבות החינוך–שלא נכון לרצות את הילדים כל הזמן, אלה ללמדם סדרי עדיפויות, להלן10 טיפים יישומיים לצליחת המשימה (למנהלים רבים טיפים אלה ישימים בניהול תקציב ושיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות):
1. לקנות בלי רשימה, זה כמו ללכת רעבים לסופר- רכזו מראש רשימת צידו נדרש ודבקו ברשימה–ואל תתנו למבצעים השונים להתקיף אתכם, ולגרום לכם לקנות הרבה דברים שלא בהכרח צריכים.
2. הכינו תקציב מראש- ערכו השוואת מחירים, כך שתוכלו לקבל תמונה אמיתית לגבי ההוצאות הצפויות(ציוד לביה"ס, חוגים ואביזרים נלווים, כגון חליפת ג’ודו, בגדי בלט או אפילו מכשיר נייד אם ברצונכם לצייד את הילד בכזה).קחו בחשבון כי עשויות להיות חריגות של עד20%. מי שלא רוצה לחרוג –רצוי לדבוק ברשימה / להזמין באתרי קניות (כך ניתן גם לקבל הנחה של כ-5% נוספים).
3. מחזרו את הקיים בבית ובבתי המשפחה המורחבת והחברים- הורידו מהרשימה ציוד בר מחזור. זו הזדמנות מצוינת לעשות סדר ולהקנות ערכים סביבתיים. ברור שילדים יעדיפו מוצר חדש, אך כאן המקום לחינוך והסברה–ואם תתאגדו עם הורים ומורים במסרים אלה, יקל עליכם להטמיעם. זה הזמן למקסם קשרים ולתרום לאחרים. טוב לכיס וגם לשימור הסביבה.
4. בדקו אופציות נוספות להצטיידות. למשל- ספרים משומשים, אתרים לקנייה מיד שנייה,למסירה ולהחלפה. דעו- רכישת ספרים משומשים חוסכת כ-50% מהעלויות שנעות בין 300 ₪ לספרים לכיתה א’ ועד 800 ₪ לספרים בכיתה יב’ (בשל הפיקוח של משרד החינוך אין מבצעים על ספרים חדשים). אפשר גם להיות יצירתיים ולעטוף מחברות משנה שעברה, בעטיפות של המותג החדש, או לקחת תיק פשוט ולתפור עליו דמות אהובה. חשוב לשתף את הילד גם בהליך היצירה ולהרוויח זמן איכות משותף, פיתוח מיומנויות וחינוך של השקעה לקראת קצירת הפירות –מותג שעלה הרבה פחות.
5. שתפו את הילד בתהליך התכנון והקנייה- הרבה הורים מעדיפים להימנע מקונפליקטים עם הילדים וללכת לקנות לבד. אבל אז מתפספס שיעור חינוכי חשוב. כמו בניהול, אנו מלמדים שהשותפים לתכנון יהיו שותפים לביצוע. אם אתם רוצים למנוע התנגדויות וקשיים בחנות עצמה – שאלו את הילד מראש, לרצונותיו ולציפיותיו, ביחס לתקציב הקיים. תיאום ציפיות תוך הצבת גבולות ברורים מונע מריבות. למשל הכינו אותו מראש כי אין צורך בילקוט חדש אם זה נראה לכם מיותר, והיו גמישים לגבי רצונותיו לגבי חלק מהמוצרים והמותגים. ביחד ערכו סדר עדיפויות ברשימה שהכנתם- מה חייבים לקנות ומה לא. וכפי שהמלצנו קודם, תנו לו גם להינות מפירות החיסכון (אחוז מסויים מהסכום שיחסך יועבר אליו).
6. אל תתפתו לקנות בירידים זמינים ומזמינים- בדקו היכן כדאי לקנות את מרכולתכם בזול. שימו לב כי חנויות בקניונים פעמים רבות מעלות מחירים לא רק לקראת השנה החדשה אלא גם בגלל השכירות הגבוה שהם נדרשים לשלם. ירידים ייעודיים כחודש לפני שנת הלימודים, אולי זמינים ומזמינים אך המחירים בהם נוסקים מעלה בתקופה זו ולעתים בצורה לא מוצדקת. העדיפו נקודות מכירה זולות ונגישות, אל תתביישו להשוות. למשל, מומלץ לרכוש ציוד בפריפריה מחוץ לערים היקרות, תיווכחו למצוא פערים של מאות אחוזים במחירים. ואם תשלבו עם חופשה באילת–תחסכו גם את המע"מ. ארגונים יודעים מנחים לערוך השוואה משלושה ספקים–אין סיבה שלא לנהוג כך גם בכיסכם הפרטי.
7. אל תקנו הכל מראש–רק מה שהכרחי כעת. את הסטוק הדרוש למשך השנה (מחברות, קלסרים, כל כתיבה וכו’),מומלץ לקנות כשבועיים אחרי תחילת הלימודים. אז, המחירים צונחים משמעותית.
8. לחליפין -רכשו במרוכז- התארגנו עם חברים לרכישה, פריט במארז גדול עולה פחות. התארגנו בעבודה – מנהלי משאבי אנוש, זו הזדמנות למנהיגות וערך מוסף משמעותי לעובדים (20% הנחה+)
9. מותגים–לא בכל מחיר- כגון תיק ,יומן, כלי כתיבה וכו’ שמחירם יקר משמעותית – הגבילו את הילד לבחור פריט אחד גדול או שניים שלושה קטנים. מוצרים אלו מגדילים משמעותית את עלות סל הקניות. חשוב גם לדעת, למניעת עוגמת נפש–בסדרי העדיפויות של בחירת המותגים, לא לפוצץ את הקלמר של הילד בכמויות של פריטים ממותגים, אלו נוטים לאבוד ולהיגנב. 
10. קחו יוזמה–מכרו את הספרים המשומשים של הילד (בירידים או באתרי יד שניה), או ערכו שוק קח ותן בו ילדים יכולים להחליף אחד עם השני חפצים, ובכך גם להתאמן במיומנויות משא ומתן. זה הזמן להקנות לילד ערכים של מחזור ושימור סביבתי, הכינו אותו גם השנה, אם הילד רושם בספרי הלימוד–לעשות זאת בעיפרון בלבד. מכרו ציוד שלא מתאים או החליפו – זמן לרענן ולחדש הארונות.
 
לסיכום 
תהליך תכנון ושיתוף עם הילדים, גם חוסך וגם מחנך למיומנויות עסקיות חשובות כגון- השוואת מחירים, חיסכון, השקעה, יצירתיות ויוזמה ומשא ומתן. לכן גם מי שיכול להרשות לעצמו, רצוי שלא ייתן הכל–גם כדי לא לחסוך מילדיו את ההזדמנות הנפלאה הזו לפיתוח מיומנויות כה חשובות, וגם כי מה שבא בקלות לא מוערך. וזה מתחיל בקניות, ממשיך בהכנת השיעורים עבור הילדים ומסתיים בשיר הידוע–הילד בן30 – להורים יש חום גבוה…
 

 

אין תגובות

השאר תגובה