חיפה ברצלונה-תכנית חדשה לחזית קו המים והנמל של חיפה יוצאת לדרך

הדחפורים כבר מוכנים ומחכים–תכנית חיפה ברצלונה ונמל המפרץ אושרו בוועדה המחוזית.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה השבוע את תכניתן של חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה למבנים ימיים במפרץ חיפה ובראשם הקמת נמל המפרץ, מסוף המכולות החדש והמתקדם שיוקם על ידי חברת נמלי ישראל, שהקמתו נאמדת בהשקעה של4 מיליארד ₪ ואת תכנית חזית הים העירונית לפיתוח חופה של חיפה ופיתוח חזית הים.

 

עתה תעלנה התכניות לאשרור הוועדה הארצית ולאחר מכן למתן תוקף בממשלה.

אז מה ההבדל בעצם בין הערים? אותו מזג אוויר, אותו ים ואותו הר משתפל ברקע העיר המגיע כמעט עד לקו המים. אז נכון ששדרות לה רמבלה מצלצל טוב יותר מרחוב הנמל או העצמאות ונכון שאזור החוף בחיפה זוהר פחות נכון לעכשיו ממקבילתו הקטלונית, אך בתוך זמן לא רב אנו מבטיחים להפוך את היוצרות ולהעניק למבקרים בעיר את החוויה הברצלונית. 

התוכנית תהפוך את החלק המערבי של נמל חיפה למתחם תיירות ובילוי–במקביל להמשך תפקודו כנמל נוסעים, והיא תכלול פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף, שיקום מבנים וחיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות. מטרת התוכנית היא לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש.  

במסגרת התוכנית אמור להימצא פתרון גם לשיקוע מסילת הרכבת, החוצה את העיר.

אישור התוכנית על ידי הוועדה המחוזית היא מכוננת והיסטורית עבור העיר חיפה והיא משקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית וכמו כן, לחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר. זאת היא בשורה גדולה.

יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. בתכנון הושם דגש על פיתוח התואם את הבינוי הקיים תוך השתלבות ושמירה על שטחים פתוחים נרחבים וניצול הזדמנויות בהתאמה לאילוצים קיימים.

מכולות הענק מחכות–  המבנים הנמליים של נמל המפרץ–הנמל הראשי של ישראל.

מדובר בתוכנית להקמת מסוף מכולות חדש המיועד לטעינה ופריקה של אוניות ענק מתקדמות ומיועדות לנתיבי ההובלה הראשיים בעולם. נמל המפרץ ייצר פעילות נמלית הכוללת מרכזים לוגיסטיים ופיתוח עורף נמל ויהווה עוגן משמעותי ביותר כמחולל תעסוקה לעיר ולמטרופולין. 

רציף נמל המפרץ המתוכנן לטעינה ופריקה של אוניות מודרניות המיועדות לשאת כ– 12.000מכולות ואורכה הממוצע של כל אוניה כ– 300,כמו כן הרציף יהיה ברוחב של כ– 500מטר ובאורך של קילומטר, כך ששלוש אוניות יוכלו להעמיס ולפרוק בו זמנית.11 מנופי ענק יעבדו בו זמנית על כל אונייה. 

במקביל ייבנה גם נמל דלק חדש אשר יאפשר את פינוי נמל הדלק הישן בנמל המערבי ,הצמוד לקריית הממשלה. מהלך זה יאפשר המשך פיתוח מאסיבי לעיר התחתית כולה. הנמל החדש יביא לפיתוח פעילות עורפית נרחבת.  בעצם אישור זה, מהווה החלטת הוועדה, קריאת כיוון ליזמי המדינה להחזיר את פעילות הלוגיסטיקה של החברות המרכזיות בארץ אשר היגרו עם השנים ללב המדינה וכך נוצר נזק כלכלי עצום לצפון המדינה. 

הקמת מסופי מכולות חדשים לצד המסופים בנמלים הקיימים הינו צורך לאומי מהמדרגה הראשונה שכן נמלי הים הם השער המסחרי העיקרי של ישראל. לכלכלה הישראלית תלות מוחלטת בנמלי הים דרכם עוברים כ99% מהמטענים. עיכוב בפיתוחם של  מסופי מכולות חדשים ומתקדמים משמעותו שהאניות הגדולות המשייטות כיום בקווי הסחר העולמי לא תפקודנה את נמלי ישראל תגבר התלות בנמלים זרים לאור הגידול הקבוע בתנועת המטענים אל ומישראל וכתוצאה מכך ייקור הסחורות לצרכן ולמשק בישראל.

התוכנית לפיתוח נמל המפרץ שיזמה עיריית חיפה וחברת נמלי ישראל אושרה לראשונה בהחלטת ממשלה מ-2007 והיא כוללת תהליך תכנוני מקיף ומקצועי בו היו שותפים עשרות גורמי מקצוע מובילים בתחומם מהארץ ומחו"ל. התוכנית כוללת גם ביצועו של תסקיר השפעה על הסביבה רחב היקף שטרם נעשה כמותו בישראל, בהשקעה של55 מיליון ₪.  

התוכנית למבנים ימיים במפרץ חיפה כוללת מספר מרכיבים לפיתוח הנמל בינהם: מסוף מכולות חדש ומודרני המסוף כולל מספר רציפים, שהארוך שבהם הינו כ-1100 מטרים, רוחבו המרבי של המסוף כ-700 מטרים והוא מוגן מצידו הצפוני והמזרחי על ידי שובר גלים משני, הארכת שובר הגלים הראשי של הנמל בכ-880 מטרים, הארכה והעמקה של  תעלת הכניסה באופן שיאפשר לאוניות הענק להיכנס לנמל החדש, קיצור שובר הגלים בכניסה לנמל הקישון (בכדי לאפשר כניסת אוניות גדולות יותר), נמל דלק חדש, שיחליף את נמל הדלק הישן שהוקם בתקופת המנדט הבריטי, הרחבת רציף הכימיקלים הקיים, הרחבת רציף המכולות הקיים–כרמל א’, אפשרות להקמת נמל צבאי חדש שיקלוט את הפעילות הקיימת של בסיס חיל הים בחיפה ועוד.

מתן היתרי הבנייה מותנים באישור תוכנית מקורות החול.

עלות הפרוייקט כולו כ-4 מיליארד שקל ולצדו יוקמו תשתיות יבשתיות של רכבות וכבישים שישרתו ישירות את הנמל בעלות של 1.5 מיליארד שקל. לפרויקט תהיה השפעה דרמטית על איזור מפרץ חיפה במגוון עצום של היבטים. 

 

 

צילום: עמי שנער אדריכלים

אין תגובות

השאר תגובה