טיולי פסח עם המדרשות ליהדות ולימודי ארץ ישראל

לטייל עם ערך: איגוד המדרשות ליהדות וללימודי ארץ ישראל מציעים לקראת חג הפסח מגוון רחב של טיולים ופעילויות לכל המשפחה, כאשר לצד הרוח הספורטיבית ישנו ערך מוסף מן המורשת והיהדות. מספר מסלולים מרתקים שיאפשרו לארוז את הילדים, המצות והחטיפים ולצאת לנשום קצת טבע:

איגוד המדרשות יציין השנה30 שנה להיווסדו ומאגד בתוכו למעלה מ־ 30 מדרשות מטיילות ומדרשות ליהדות, הפרוסות מהגולן ועד אילת. המדרשות מהוות יחדיו מארג מושלם של מערך חינוכי לערכי אהבת העם והארץ במגוון דרכים ומתודות, בהליכה ברגל בשבילי הארץ, באתרים קדומים וארכיאולוגיים, בסיפור ובמחזה.

אל עיינות נחל הגעתון–מרחביה, מדרשת הגליל המערבי
איך מגיעים ? מצומת כברי נמשיך מזרחה על כביש89 ובצומת געתון נפנה דרומה לכביש 8833. נקודת התחלה- אחרי 1.2 קמ נפנה שמאלה, נחצה בזהירות עם הרכב את הנחל (במעבר בטון עביר לכל רכב( ונמשיך עם הדרך עד הפניה ימינה לחניון געתון. נקודת סיום-  כביש8833 בין אבני קמ  4-5(סמוך לקבוץ געתון).

אופי המסלול:  משפחות, כ2- קילומטרים, 3 שעות.
ציוד נדרש: כ2- ליטר לאדם, נעליים, בגדי החלפה למשכשכים, כובע, מפה מס’ 2.

נחל הגעתון הוא משמורות הטבע היפות שבגליל המערבי. בבריכות נחל כזיב כבר שחיתם? במעיינות הכרכרה שבנחל בצת שכשכתם? זה הזמן לגעתון. לא, אין הכוונה לתעלת המים

המלאכותית החוצה את הרחוב הראשי של נהריה, אלא לנחל של ממש, או ליתר דיוק- לחלקו העליון, המצוי בין הגבעות המוריקות של אזור עין יעקב, קבוץ יחיעם וקבוץ געתון.

את הטיול נתחיל בחניון עין געתון. שולחנות הפיקניק והבוסתנים שנטעה הקרן הקיימת לישראל ניטו על הגדה המערבית של הנחל, וממערב מתחבר לו ערוץ זורם נוסף. כאן נובע המעיין הגדול של הנחל, שערביי האזור מכנים עין מג’נונה (לא להתבלבל עם מעיין בשם דומה בנחל בית העמק). מקור השם הוא בחוסר יציבותו של המעיין הפועם הלזה, שכדרכם של בני מינו נובע וחודל חליפות, ומשגע את הרועה שכל חפצו בהשקיית עדריו.

המעיין ברגיל נובע בעיקר בחורף ובאביב, אבל רצף של שנים גשומות הביא בשורות משמחות- אשתקד שפע המעיין עד סוף הקיץ, וניתן להעריך בזהירות שכך יהיה גם השנה. בגבעה מעל שוכנת לה בטח אחוזת סורסוק, חווה חקלאית עצומת-מימדים של בעל האדמות הגדול ביותר באזור, נוצרי לבנוני עשיר, שבין הקליינטים שלו נמנה יהושע חנקין, גואל אדמות העמקים.בחווה מהמאה ה19-שרידים מרשימים מאד, ומומלץ להיכנס לארמונו היפהפה בצידה הצפוני של החווה. הפתחים נשענים על קשתות מרשימות, והשהיה בפנים קרירה ונעימה גם בשיא הקיץ.

יש לציין שהישוב געתון מופיע גם בברייתת התחומין(המופיעה בתלמוד הירושלמי, ונמצאה גם על פסיפס בית הכנסת העתיק ברחוב שבעמק בית שאן)כגבולה הצפוני של ארץ ישראל בגליל המערבי, משמע-  כאן ישבו יהודים עוד מימות המשנה. מכאן נצא למסלול קליל המסומן בכחול על דרך העפר הפונה דרומה. נגיע לחורשה קטנה, בה נובעים המעיינות עין אשחר ועין ירק, וממנה עולה שביל המסומן בשחור לגבעה פורחת ממנה תצפית יפה לכל עבר, ממישור חוף עכו והים ועד לרכס סולם צור. מכאן נמשיך מערבה בירידה לעיינות אט ועין מרב, ונעלה מזרחה בסימון הירוק לאורך הערוץ עד לכביש בנקודת הסיום, כאן ימתין לנו רכב האיסוף.

נחל גוש חלב–אורות הגליל

טיול אביבי עם זרימה שופעת, פריחה מרהיבה ואתרים היסטוריים מרתקים.
איך מגיעים? הגעה מכביש89 (נהרייה-צפת) לכפר ג’יש (גוש חלב). בכניסה לכפר ממשיכים ישר עד לסניף הדואר, שם יש לשים לב לעמוד חשמל עם סימון שבילים ירוק. נחנה את הרכב ונתחיל בהליכה רגלית. המסלול אינו מעגלי, ולכן יש לדאוג לרכב שימתין בסוף המסלול בצידי כביש סאסא-ריחנייה (כביש הצפון החדש) בין אבני דרך3-4 , סמוך לקיבוץ ברעם.
 
ציוד נדרש:3 ליטר מים, כובע, נעלי הליכה נוחות וכמובן ערכת קפה מפנקת. מפת סימון שבילים מס’ 2.
מידע נוסף: מסלול משפחות ברמת קושי בינונית,4 קמ, כ 3- שעות הליכה. מתחילים בסימון שבילים ירוק 2161ובהמשך מתחברים לסימון אדום 2160.
 
תיאור המסלול: תחילת המסלול בכניסה לכפר ג’יש (גוש חלב), כפר המשמר את שמו של היישוב היהודי גוש-חלב מימי בית שני, שתושביו מרדו ברומאים והיה לכפר האחרון שנכבש בגליל בשנת68 לספירה. כיום רוב תושבי הכפר נוצרים, ומיעוטם מוסלמים. שרידי בתי כנסת וקברים עתיקים פזורים בין נופיו של הכפר הערבי –ובהם לפי המסורת קבריהם של שמעיה ואבטליון, יוחאי(אביו של רשב"י)ועוד. נצעד בשביל נוח עם הסימון הירוק בסמוך לחלקות מעובדות ועצי תאנה.

לאחר הליכה לא ארוכה נגיע אל שרידיו של בית הכנסת העתיק של הכפר, בו ניתן להבחין בסגנון הבניה הנפוץ של בתי הכנסת הגליליים הקדומים, ולזהות את שרידיו וחלקיו השונים. משם נמשיך בסימון הירוק ונחצה את ערוץ הנחל. נמשיך צפונה בהליכה לצד מעיינות וצמחייה עשירה, עד שנגיע למפגש עם נחל דישון למרגלות יער ברעם, שם נפנה ימינה בסימון האדום (ושביל ישראל) עד לסיומו בכביש סאסא-ריחנייה.
 

מומלץ לשלב במסלול טבילה בעין עלווה, מעיין פועם הנמצא בתחילת הנחל מצידו המזרחי. באזור המעיין ישנן צפצפות המצלות על המקום והופכות את השהייה בו לחווייתית ונעימה. הפנייה אליו נמצאת בסיום שביל העפר הסלול. כ700- מ’ אחרי בית הכנסת העתיק, ישנו עץ אגוז גדול, שם פונים מזרחה בעלייה קצרה עד למעיין. לקבלת הדרכה במסלול – מוזמנים לפנות אלינו.
 
נחל אל-על מזווית אחרת–מדרשת הגולן חיספין
המסלול:  ניתן לבצע כמסלול אורכי ארוך (כ4-שעות), מאליעד לאבני איתן,  או כהליכה הלוך וחזור מאבני איתן למפל השחור וחזור (כשעה וחצי).
ציוד נדרש: נעלי הליכה, מים במידה ובגדי החלפה )לטובלים בבריכות). 

כל אתר טיולים במרשתת ידע להסביר איך מגיעים ומה מצב המים בבריכות המפלים. אנחנו רוצים להזמין אתכם לצאת לנחל המוכר במבט מעט שונה. הנחל כידוע שוצף מים בכל ימות השנה, ועל גדותיו פריחה עונתית מרשימה ובוסתני פרי קדומים, שעדיין מניבים ובשפע. שמו אמנם בפי הסורים היה ‘ואדי דופילא’ (נחל ההרדופים), אך אנו נמקד הפעם את המבט על שיח נפוץ אחר בנחל. ככל נחלי האיתן בארץ מלא גם ערוצו של נחל זה בצמח הקנה. ונא לא להתבלבל, קנה וסוף הם שני צמחים שונים (את שניהם ניתן לראות צומחים בשכנות בשמורת חיספין הצמודה למאגר בני ישראל).

ראשית ההתיישבות היהודית בגולן- מדרשת קשת יהונתן

הר געש כפול, מאגר מים חיים, בניה חורנית עתירת אבנים מקושטות, סיפור ראשית ההתיישבות היהודית החדשה בגולן, יונקים, עופות דורסים ופריחה סוערת.
אופי המסלול:  מישורי, מתאים לכל המשפחה (ללא עגלות ילדים). שהות בשטח:4-5 שעות. הדרכה וייעוץ: מדרשת קשת יהונתן.
סיורים מאורגנים:  חול המועד פסח (יש להירשם מראש במדרשה).
המסלול מומלץ גם כטיול לאור הכוכבים!
 
היציאה מכביש87 ליד אבן קילומטר 35 , דרך עפר לכוון תל פזרה. ליד טנק השוט-קלנשמע סיפור עלום ממלחמת יום הכפורים. עצים שהתעוררו מתרדמת החורף ופריחה בשלל
הגוונים ילוו את דרכנו בואכה מאגר רמתניה. מים צלולים קרירים ורטובים יזמינו את יודעי השחיה ונראה מי יעמוד בפיתוי (רצוי להצטייד בבגדי החלפה לילדים). 

כאן תהיה הזדמנות לשמוע על ראשית ההתיישבות הישראלית של כל הזמנים. הליכה קלילה בת כחצי שעה תביאנו אל מרגלות תל רמתניה. צל קריר מובטח למטיילים, חבל שלא לנצלו לארוחת שטח. לא לשכוח ערכת קפה!

שיטוט בין חרבות הכפר, תצפית נוף מגג אחד הבתים וסיפור גבורה של יהודי צפת שחשקה נפשם להפריח שממות הארץ לפני130 שנים. נקנח במבנה בן 1000 שנה, שכדאי להיכנס לתוכו ולהתפעל מקשתותיו ומאבניו המעוטרות. אחרי מנוחה ראויה צועדים לכיוון העיירה הצ’רקסית חושניה, וסוגרים את הטיול במסגד ששרד מאותם הימים.

לתשומת לב: הטיול עובר בשטח אש והכניסה אליו מותרת רק בתאום דרך מדרשת קשת יהונתן.

דוד המלך בעמק האלה–בית ספר שדה שער הגיא

איך מגיעים? ממחלף שער הגיא נוסעים על כביש38 דרומה, עוברים את הכניסות לבית שמש ואת המושב זכריה. בצומת עזקה נמשיך דרומה כחצי קילומטר, ונפנה מזרחה (בזהירות) לשביל עפר. בפיצולי השבילים נפנה שמאלה ואחר כך ימינה, וניסע לסוף הדרך הסלולה. נטפס רגלית אל חורבת קייפאה.
 
אורך הסיור:  כשעה. אין סימון שבילים בשטח. לחילופין אפשר להשאיר את הרכבים בצומת האלה ומשם לצאת לחורבת קייאפה, במקרה כזה אורך המסלול כ-3 שעות.
ציוד נדרש:  1.5  ליטר מים לאדם, נעלי הליכה, כובע,  מפה מס’9.

לעיתים נדמה כי המציאות עולה על כל דמיון. אחת הדוגמאות המרתקות לכך היא חורבת קייפאה. מזה שנים ניטש ויכוח עז בין הטוענים שדוד המלך היה מלך ממש כמו שכתוב בתנ"ך- מפואר, עצום ושולט על ממלכה רחבה, לבין הטוענים שלא היה דוד אלא מיתוס עממי ,ולכל היותר שייח’ בדואי. 
 

בשנת2007 נפל דבר, לכשנחשפה בעמק האלה עיר מקראית, ובין חדריה נמצאו חרצני זיתים. הוכחת קיומו של דוד המלך בזכות 10 חרצני זיתים, האומנם?! ממצאי החפירה הארכיאולוגית שהתקיימה בשנים האחרונות בחורבת קייפאה טלטלו את עולם המחקר. החופרים, ובראשם פרופ’ יוסי גרפינקל וסער גנור, סבורים שחורבת קייאפה מהווה עובדה ניצחת לקיומו של דוד, וממלכתו הייתה גדולה וחזקה.
 
אז מה הם מצאו שם? בחפירה נחשפה עיר מוקפת חומה, מתוכננת ומבוצרת היטב, המלמדת על עוצמתו של בונה העיר. במהלך החפירה נתגלו10 חרצנים של זיתים אשר בדיקת פחמן 14 העלתה שהם מראשית המאה ה 10- לפני הספירה, תקופת מלכות דוד. חורבת קייפא שוכנת בעמק האלה, בתחום ממלכת יהודה, ושולטת על הדרך העולה לבית לחם. בסיור באתר נוכל לזהות את חומת הסוגרים המקיפה את העיר ובה שני שערים. האחד פונה מערבה והשני דרום- מזרחה. הימצאותם של שני שערים בעיר בסדר גודל שכזה הביאה את החוקרים לזיהוי המקום כשעריים המקראית מתקופת דוד המלך. בעונה זו החורבה מתכסה במרבדי פריחה, ומזמינה את המבקר ליהנות בה מן האוויר ומן האווירה.

טיול חוצה גבולות – חלקת השדה, אלון מורה

בואו להיות מחלוצי הדורכים במסלול חדש שנחנך וסומן זה עתה. חורבה קסומה מימי בית שני, חורש פורח ומלבלב (גם את הלב), גבול שבטי אפרים ומנשה הזורם בין רגליכם וכל זאת במסלול אחד. בין שחאדה לנחל קנה -הליכה קלילה, פריחה ומים – כל מה שצריך כדי לתת לכם חוויה נעימה ואף מלמדת. אפשרות לטיול עצמי או בליווי הדרכה.
 
מיקום ודרכים: יציאה:  מהיישוב נופים (שמאלה הכיכר הישוב יקיר), סיום :בישוב יקיר.
למי מתאים:  משפחות, פעוטות במנשאים.
מה להביא:  כובע, מים, אוכל, בגדי החלפה למעין ותנך.
פרטים ונוספים, ייעוץ והכוונה: חלקת השדה 02-9973106

בין הבקעה לשומרון–חלקת השדה, אלון מורה

צועדים בין הפרחים הפסוקים וגבולות האזורים.
ואדי אל כבירה-משלב בתוכו את נופי השומרון מצד אחד, תצפית לבקעה מצד שני וואדי פורח המבשם את עיננו ואפיינו יחדיו!!  בואו נעניק לילדנו אפיקומן נפלא – טיול הכולל את כל החבילה. בסוף הוואדי חותם נפלא- מעיין ונקבה שופעים לברכה. עין כפיר ובריכה המאפשרים שכשוך ושחייה לכל גילאי המשפחה, נקבה קסומה עם נטיפים בתוכה, נצעד יחדיו עד למימי הנביעה.
מיקום ודרכים: יציאה: חוות פורת יוסף – סקאלי (גישה מתוך היישוב אלון מורה). סיום: עין כפיר.
למי מתאים: מבוגרים ופעוטות יחדיו, מסלול הליכה נח במיוחד!
מה להביא: כובע, מים, אוכל, בגדי החלפה למעין ותנך.
אפשרות פתוחה להגעה פרטית או הזמנת הדרכה.
פרטים ונוספים, ייעוץ והכוונה: חלקת השדה 02-9973106
 
יער ריחן–מדרשת אליה
נקודת התחלה: יורדים במחלף עירון מכביש 6ופונים לכביש65 בכיוון עפולה. לאחר כמה קילומטרים נפנה שוב ימינה בכביש6513 לכיוון היישובים קציר ושקד. חולפים על פני הכניסה ליישוב קציר, פונים ימינה לשביל עפר וכמאה מטר לפני צומת ה-Tעם השילוט לשבילי האופניים. לאחר כמה מטרים מצטרף לשביל סימון אדום. נוסעים עם שביל העפר עד לחניון. נקודת סיום: בנקודת ההתחלה (מסלול מעגלי).

רמת המסלול: קל

אורך המסלול: שעה
ציוד מומלץ: נעלי הליכה, מפת סימון שבילים מס’4 להתמצאות כללית, כובע, מים וכד’.

במרחק רבע שעה מכביש65 מסתתר לו יער ריחן, העמוס בחורש ים תיכוני יפהפה, ממש כמו זה המוכר לנו מהכרמל והגליל. לפני היציאה לדרך נעלה לתצפית מגג בית היערן ונתרשם מהנוף. ממערב לנו משתפל לו רכס הר אמיר (בו אנחנו נמצאים) ומדרום לו צפון השרון. באופק ניתן להבחין בארובות של תחנת הכח בחדרה. מדרום מתנשאים הרי השומרון, וממש בסמוך היישוב ריחן, אחד מקבוצת יישובים יהודיים שהוקמו ברכס אמיר. יישובים נוספים בגוש הם: שקד, חיננית, טל מנשה וקציר. נרד מהתצפית ונתחיל במסלול לפי סימון השבילים הכחול. השביל רחב בתחילתו ובהמשך נהיה צר יותר.

הוא מוביל אותנו בחורש ים תיכוני בו שולטים עצים שונים, וביניהם האלונים, האלות, בר זית, אגס סורי ועוזרר קוצני. גם הפריחה כאן נהדרת. שלל צבעים וריחות ילוו אותנו מכל הכיוונים. הלוטם הפורח בשני צבעים(המרווני בלבן והשעיר בסגול)והקידה המבשמת את האוויר הם רק דוגמא קטנה לעושר המינים והצבעים. בעבר כיסו יערות נרחבים את האזור הזה. 
 

יואל משה סלומון ערך מסע מירושלים לאום אל פאחם בשנת תרל"ח, בכדי לחפש שתילי אתרוגים לחג סוכות. בזיכרונותיו הוא מספר על הדרך שהייתה כאן בתקופתו: הדרך הזה הובלנו בתוך יער צומח עצים אלה ואלון אשר ענפיהם ישגשגו… נורא מראה ארץ התלאובות הלזו… ולפעמים יסוג אחור בפגשו קבוצת אילני אלון אשר ענפיהם סבוכים.היערות הללו נעלמו עם השנים מכל מיני סיבות, והיער כאן הוא שריד שעוד הבריטים הבחינו בחשיבותו ושמרו עליו מכל משמר כשמורה מנדטורית. נמשיך עם הסימון הכחול עד לפיצול שבילים. נפנה ימינה בפיצול עם סימון שחור אשר יחזיר אותנו לחניה ולרכב הממתין בנקודת ההתחלה.
לפרטים והדרכה: יוחאי חלפון – מדרשת אליה 04-6662333
 
שמורת גבעת גד–מדרשת הדרום
איך מגיעים? בצומת פלוגות יש לפנות מזרחה לכביש35  ולאחר מכן ימינה לכביש3415 לעבר המושבים לכיש, אמציה ושקף. לאחר כ 7- דקות נסיעה מגיעים אל כיכר אמציה, שם נפנה ימינה, נמשיך עם הכביש, ולאחר כחצי קילומטר נרד לדרך עפר המסתעפת מהכביש (שביל שחור). מכאן מסתעפות דרכים נוספות, ואנו נחנה את הרכב ונפנה אל השביל הכחול אשר יוביל אותנו במעלה הגבעה עד קבר שיח’ עלי.

דרגת קושי: בינונית נגישות: ניתן לעלות עם רכב עד ראש הגבעה. משך המסלול: כשעה וחצי, מעגלי.

סימון: שחור-כחול.
ציוד נדרש: נעלי הליכה ,כובע,1.5 ליטר מים, מפה מס’  12
כשעומדים בראש גבעת גד חשים מיד שזהו מקום אחר דומה משהו למקומות אחרים, אבל שונה. ואמנם, אנו נמצאים כאן בעולם מיוחד, אזור מעבר בין החורש הים-תיכוני למדבר.
מסלול הליכה נוח ביער ירוק ופורח יוביל אותנו לראש הגבעה. בפסגה נוכל ליהנות מתצפית היקפית מרשימה- בצפון ובמזרח משקיפים עלינו הרי יהודה, ירושלים והרי חברון, בדרום ובמערב נראה נוף מתון של מישור החוף ופאתי הנגב. נוף החורש מגוון, ובמקביל לעצי האלה והחרוב גדלים כאן גם מינים האופייניים לסְפָר המדבר, כמו המרווה הריחנית, ובעונת האביב נוכל להתרשם מפרחי הכלנית והנורית הצובעים את הגבעות באדום.

בראש הגבעה נמצא קבר שייח’ עלי- הקבר נבנה ככל הנראה בתקופה הערבית הקדומה והורחב בתקופה הממלוכִּית . המקום שימש כמוקד עלייה לרגל לתושבי האזור. בקרבת הקבר התגלו שרידי מבנים, מתקנים חקלאיים, בורות מים, מערות פעמון ומחילות מסתור-  המעידים כאלף עדים על פעילות ענפה של האדם במקום. לאחר פיקניק משפחתי מול הנוף המרהיב והפריחה נרד באותה דרך חזרה.
להזמנת סיורים  077-8321002

אל בריכות עין פרעה בנחל גוברין עילי – סוסיא

כיצד מגיעים? מצומת בית גוברין. נוסעים על כביש35  חוצה יהודה. עוברים את מעבר תרקומיה, וכ-6 קילומטרים לאחר המעבר נראה את הישוב אדורה. מצד ימין תופיע מיד פנייה ימינה עם שער ברזל (לבאים מירושלים כקילומטר אחרי הישוב אדורה). דרך השער יורדים בכביש עד לצומת, ופונים שמאלה לדרך עפר. לאחר כ2 קילומטרים בפיצול פונים ימינה. ולאחר 200 מ נראית חומה. כאן ניפרד מהרכב.

אופי המסלול: משפחות2 קמ, כשעתיים הליכה.

ציוד נדרש: ליטר וחצי מים לאדם, כובע, בגדי החלפה למשכשכים, מפה מס’  12
ניתן ללכת ברגל או לנסוע ברכב ולעצור במעיינות.
יש לתאם את הטיול מול מרכז מידע חבל יתיר-1599-507-517
באגן נחל גוברין נובעים מספר מעיינות מהם חמישה בתחום השמורה: עין אל-פרעה, עין א-תינה, עין א-דליה, עין א-זעביה ועין ודי נמיר. מי המעיינות נוצלו להשקיה ולשתייה כבר בתקופות קדומות, וגם כיום מי חלק מהמעיינות מנוצלים לשתייה ביישובי האזור. לאורך נחל גוברין ויובלו, ואדי א-נזזת, ניתן לזהות פה ושם שרידים מאמות מים שהובילו את מי המעיינות לעיר בית-גוברין בתקופה הביזנטית.

נתחיל את המסלול בעין פרעה, אחד מהגדולים במעיינות הר חברון. כאן נפגוש שתי בריכות יפהפיות: הראשונה סגורה בבטון, אליה מוזרמת הנביעה ישירות. ממנה דרך צינור מגיעים המים אל בריכה פתוחה, שבסיסה קדום מאוד (מהתקופה הרומית והביזנטית). בין הבריכות נבחין במצודת אל קצ’ר.

כמו כן, בתחתית הנחל נמצאים שרידי גשר שחיבר בין אמת ואדי א-ננזת לאמת ואדי אל עונקור. כ500- מ’ מעין פרע’ה נבחין בעץ תאנה שמצל על הנביעה הבאה, ונותן לה את שמה – עין א- תינה. בסמוך למעיין שרידי אמה חצובה. נמשיך בערוץ הראשי לאורך בוסתני ענבים, שקדים, עצי פרי נוספים וכן גידולי בעל שונים.

בצידו הדרומי של הנחל ניתן להבחין במספר פתחי מערות במחשוף הסלע. באחת מהן נביעה, ובאחרת נטיפים. מעט לאחר מכן נפנה דרומה (ימינה) למבנה נטוש בעל2 קומות, המכסה על עין א –סעביה. במעיין ניקבה באורך של כ15 מ’ ובריכה מקורה גדולה מתחת למבנה. בדרך בה הלכנו נחזור לכביש הראשי.

 
 
בצילום: מפל נחל אל על

אין תגובות

השאר תגובה