טיול מפלים בצפון: זורמים ומצטלמים אחרי הגשם הראשון

מפל סער טיול מפלים בצפון
כל טיול מפלים בצפון מתחיל במפל סער

הגשם המשמעותי הראשון שיורד בחורף בצפון מביא איתו כמויות אדירות של מים וגם תנועה של מטיילים שמגיעים להנות מתצפית אל הזרימות והמפלים השוצפים ממפל סער בעליה לחרמון ועד נחל ציפורי בגליל התחתון או בקיצור מה שהפך כבר למושג ונקרא: טיול מפלים בצפון

על פי ויקיפדיה ההגדרה של מפל מים היא: מקום בנהר שבו נופלים המים על פני קיר זקוף, הנוצר עקב אי אחידות באפיק, כאשר בנהר יש הבדלי גובה בין שני מקומות, והמים נופלים כלפי מטה מהמקום הגבוה אל המקום הנמוך.
לעומת מפלים בעולם שמגיעים לגובה של מאות מטרים,

סיבה טובה לצאת מהבית בחורף: טיול מפלים בצפון

על פי ויקיפדיה ההגדרה של מפל מים היא: מקום בנהר שבו נופלים המים על פני קיר זקוף, הנוצר עקב אי אחידות באפיק, כאשר בנהר יש הבדלי גובה בין שני מקומות, והמים נופלים כלפי מטה מהמקום הגבוה אל המקום הנמוך.

מפלים ברמת הגולן ובגליל העליון

רב המפלים שזורמים בארץ בחורף מתרכזים בצפון ובמיוחד באזור רמת הגולן, במקומות בהם יש הפרשי גובה גדולים וכמות גדולה של גשמים מדי חורף. הכנו לכם לקראת עונת טיולי החורף, מדריך מפורט של כל המפלים בצפון. אל רוב המפלים תוכלו להגיע במרחק הליכה קצר מהרכב ובחלקם מדובר על מסלול יותר משמעותי שמחייב זהירות בימים של בוץ.

רב המפלים שמופיעים בכתבה הם מפלים שהכניסה אליהם חופשית, שימו לב שחלקם נמצאים בגנים לאומיים שהכניסה אליהם בתשלום ובתיאום/הזמנה מראש.

תצפית מפל סער ומסלול גשר הידידות

תצפית מפל נחל סער

אחד המפלים הפוטוגניים בארץ שאנחנו הכי אוהבים לצלם אותו בפנורמה או בוידאו, רק אז אפשר להתרשם מכל היופי המיוחד של המקום הזה שהוא כנראה הגביע הקדוש של חובבי המפלים בארץ.

את טיול המפלים שלנו נתחיל באחד המפלים היפים בארץ שהיתרון שלו הוא גם החסרון – המרחק שלו מהכביש כל כך קצר מה שאומר שהמקום עמוס במטיילים, עומסי תנועה וחניה, במיוחד בסופי שבוע יפים בחורף, אחרי הגשמים הראשונים.
אבל.. אם תשכימו קום ותצאו מהבית או מהצימר בשעה מוקדמת, או באמצע השבוע מובטחת לכם חוויה חורפית מושלמת.

מסלול קצר ונגיש של כמה דקות יביא אתכם עד לתצפית ממנה אפשר לראות את 2 המפלים. אנחנו ממליצים לא לוותר על הירידה הקצרה למפל הימני ומעבר על הגשר לגדה הצפונית של הנחל, כי מה שרואים משם לא רואים מכאן. בדרך למפל בחורף תעברו דרך יריד דוכנים עם תוצרת דרוזית מעולה של תפוחים עסיסיים, לבנה ושמן זית ועוד צידה להמשך הדרך. טיפ לצילום: צלמו מהתצפית בנייד את 2 המפלים במצב פנורמה.

איך מגיעים?
 על כביש 99 צמוד לצומת עם כביש 989
ווייז: חניון מפל סער

מפל סער טיול מפלים בצפון
כל טיול מפלים בצפון מתחיל במפל סער

מסלול גשר הידידות נחל סער

משפחות שמחפשות גם מסלול מעבר לתצפית, אפשר לעשות מסלול קווי של 3.5 קילומטר לאורך הנחל שמתחיל בגשר הידידות ומגיע עד המפל (דורש השארת רכב שני בחניון מפל סער)
דרגת קושי: מיטיבי לכת
סימון המסלול: ירוק
איך מגיעים? למסלול הרגלי – חונים ליד גשר הידידות על כביש הכניסה לכפר עין קיניה.מכביש 99.
ווייז: גשר הידידות (למסלול הרגלי)

 

מסלול מפל רסיסים

האח הקטן והפחות מוכר של מפל סער – במקום להצטופף עם העדר למפל סער, חונים בגשר הידידות ופונים צפונה לכיוון הכפר עין קיניה. הולכים לאורך הנחל כקילומטר וחצי במעלה הנחל, עד שמגיעים למפל. בחזור חוזרים באותה דרך. שימו לב המסלול חלק בימים גשומים – עדיף ללכת אותו כשבוע אחרי הגשם האחרון כשיש קצת פחות בוץ.

דרגת קושי:
מיטיבי לכת וכולל מעבר במים בחורף
סימון המסלול:
ירוק
איך מגיעים? ניסע על כביש 99. אחרי 4 קילומטר נעבור את צומת נחל סער. ונפנה שמאלה לכיוון עין קיניה. קילומטר אחרי הפניה, נחנה ליד גשר הידידות.ונפנה מזרחה אל תחילת המסלול.
ווייז: גשר הידידות עין קיניה

מפל הבניאס והשביל הצלול.
השביל התלוי.- שמורת הטבע הבניאס. צילום: עופר צ’רלין

מפל הבניאס והשביל התלוי

מפל עיון, טיול מפלים בצפון

מפל הטחנה בנחל עיון. צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים

שמורת הטבע נחל עיון – מפל התנור ומפל התחנה

אחד ממשורות הטבע ומסלולי הטיול היפים בצפון. קניון נחל עיון בו נעבור לצד 3 מפלים מרשימים – מפל עיון, מפל הטחנה, מפלי האשד ומפל התנור שאפשר להגיע אליו בנפרד דר המסלול הנגיש.

המסלול מתחיל בחניון בקצה הצפוני של מטולה, שם נשאיר את הרכב ונצעד לאורך המסלול בין תצפיות נוף ומפלים עד קצה המסלול בחניון הדרומי.

המסלול הארוך – מתחיל מהחניון העליון של השמורה, בפינה הצפון־מזרחית של מטולה, ליד גשר עיון שבשוליו הדרומיים
של עמק עיון. המסלול הארוך זורם במורד הנחל והוא נמשך כשעה וחצי.

מפל הטחנה בנחל עיון. צילום: שי קורן רשות הטבע והגנים

מפל פרע ליד קיבוץ שניר

תצפית ומקום לפיקניק מול הנוף של מפל לא מוכר שנקרא מפל פרע, הזורם בחורף בלבד על רקע תל פאחר.

איך מגיעים: חונים ליד בית הקברות של קיבוץ שניר והולכים דרומה עד שמגיעים לרחבת התצפית ליד עץ חרוב.

 

עוד מפלים ששווים ביקור בצפון אחרי הגשמים והפרשת השלגים:

מפל קצרין, מפל בזלת, מפל האירוסים, מפל דליות, מפל גמלא ומפל עורבים.

 

מפלי פרוד המפל היחיד בגליל?

מי שישמע מפלי ניאגרה… טוב אולי הגזימו עם המפלי ואפשר היה להסתפק בשם מפל – העניין שרוחב הנחל גורם למפל הזה להראות כמו סדרה של מפלים. זורם רק בימים גשומים.

 

אין תגובות

השאר תגובה