טיפים לנהיגה בטוחה בנסיעה משפחתית בחגים

22.8.12

תקופת החגים היא הזדמנות מצוינת לחופשה משפחתית, בני הבית והחברים בחופש, אתרי הנופש מציעים חבילות משתלמות וזמן האיכות המשפחתי בשיא.
תנאים אידיאלים אלו, יוצרים עומס רב בכבישים המובילים לאזורי הטיולים בקצוות הארץ. כבישים בינעירוניים אלו מאופיינים בהיותם ישנים, חד מסלוליים, צרים, דו כיווניים וללא הפרדה בין המסלולים. וכך משנה לשנה, נהגים שאינם מכירים את תנאי הכביש בו הם מובילים את משפחתם לטיול, מעורבים בתאונות ומספר התאונות בתקופת החגים הולך וגובר.

איתי אלון, מומחה לנהיגה נכונה ומנכ"ל אלטרנתיבי–יוצרים תרבות נהיגה, ריכז כללי נהיגה חשובים במיוחד לנסיעות משפחתיות:

1. יש לתכנן היטב את מסלול הנסיעה
כשאנו נוסעים בדרכים שאינן מוכרות, חשוב להיות מרוכזים בתנאי הדרך ובכלי הרכב הסובבים אותנו ופחות בפעולות ניווט מורכבות. לכן יש לשנן את מסלול הנסיעה מראש, כולל ציוני דרך שיאפשרו לנו להמשיך בנסיעה גם כשמערכת הניווט מתברברת.

2. נסיעה בכביש לא מוכר
עלינו כנהגים לשמור מרחק גדול מהרכב שלפנינו ולשים לב לפעולותיו. באמצעות צפייה ברכב, ניתן ללמוד רבות על תנאי הדרך למשל: מהמורות בכביש, פניות חדות והפרעות שונות. כלל זה חשוב במיוחד בכביש שאינו מוכר לנו, כיוון שאין לנו עליו מידע מראש. 

3. למניעת תאונה חזיתית- השתמש בשול הדרך הסלול
רוב הכבישים הבינעירוניים במרכז הארץ הם חד סטריים ומרובי נתיבים. לעומת זאת כשיוצאים לטיול ברחבי הארץ יש סיכויי סביר שניסע בכביש דו סטרי צר. לכן חשוב מאד להיצמד לימין כולל שימוש בשול סלול בעת הצורך, זה יאפשר לרכב שמולנו מרווח טעות. סטייה קלה שלו לכיוונינו יכולה להיות ההבדל בין תאונה חזיתית קטלנית במהירות גבוהה לבין הפרעה קלה בדרך. 

4. לחץ אויר–מותאם למשקל מלא!
לפני נסיעה ארוכה שכוללת נוסעים ומטען יש למלא את לחץ האוויר בגלגלים בהתאם להוראות היצרן המתייחסות ל"עומס מלא ברכב",ולא לעומס רגיל בימי שגרה. בחלק מהמכוניות היצרן דורש הוספה משמעותית של לחץ אויר למשל בצמיגים האחוריים התוספת יכולה להגיע עד30% ויותר בחלק מהמכוניות, ותוספת מצומצמת יותר בצמיגים הקדמיים. אי מילוי האוויר בהתאם לעומס תגרום לסכנת חיים בעקבות איבוד שליטה ופיצוצי צמיגים.
את הוראות היצרן ניתן לבדוק במדבקה המודבקת למשקוף דלת הנהג/ בדלתית מיכל הדלק/ בתא הכפפות או בספר הרכב.

5. כך לא תאבדו יכולת בלימה
בכדי למנוע התחממות יתר של הבלמים ואיבוד יכולת הבלימה, בירידות חשוב להאט את הרכב באמצעות ההילוכים ולא באמצעות הבלמים. על כל נהג להכיר את תפעול תיבת ההילוכים האוטומטית ויכולתו להוריד הילוכים באופן ידני. בדקו את ידית תיבת ההילוכים שלכם וקראו בספר הרכב לגבי יכולת שימוש בכפתורOVER DRIVE OFF –המבטל את הילוך היתר ומוריד הילוך אחד–שימושי בירידות כמו הירידות מירושלים לתל אביב- בירידות קשות כמו בסדום, טבריה ובסביבה עירונית תלולה כמו בחיפה, ירושלים וכד’- מומלץ להוריד גם להילוךaשני. בשיפועים חמורים יש אפשרות אפילו להוריד להילוך ראשון. צאו מהאוטומטיות של ה-DRIVEושילטו על המכונית לטובת בטיחותכם.

6. הסחות דעת קטלניות מגיעות שתי שניות לפני תאונה
יש להסביר לילדים שאסור להפריע לנהג בעת הנהיגה. צעקות ברכב, טעות בדרך, חוסר ביטחון בדרך, בעיות ניווט, שיחה, תפעול מכשיר סלולרי, קריאה וכתיבה, אכילה תוך כדי נהיגה וכו מהוות הסחות דעת לנהג. עובדה ידועה היא כי כל הסחת דעת ולו רק לחלקקי שנייה עלולה לגרום לתאונה. מחקרים אחרונים מראים כי-80% מהתאונות היו יכולות להימנע אם הנהג היה מרוכז בשתי השניות שקדמו לתאונה.

7. תעסוקה לילדים
תכנון מראש–עושה את העבודה. מומלץ להיערך עם משחקים מעניינים לכל הנוסעים ועדיף כאלו שלא יתפזרו בכל הרכב. מנהל"צוות הבידור"יהיה אחד הנוסעים ולא הנהג. על הנהג להתרכז אך ורק בנהיגה ובנסיעה.

8. עצירת התרעננות אחת בשעה–במקום עצירה בטוח
כמה דקות של התרעננות עושות את ההבדל. מנוחה, אכילה קטנה ושתייה משפרים את יכולת הריכוז של הנהג. עדיף שכל הנוסעים יצאו מהרכב ויתרעננו. (אלא אם יהיה מאוד קשה להחזירם לרכב…). העצירה יכולה להתבצע אך ורק במקום עצירה מוסדר, מנותק מהכביש ומוגן ע"י מעקה בטיחות. עצירה בשול הדרך, תחנת אוטובוס בינעירונית וכד’ אסורה ומסכנת חיים!

9. קבעו חפצים בתא המטען ועל הגגון
מקום המטען הוא בתא המטען.
תא המטען מופרד בצורה טובה יחסית מתא הנוסעים, מה שמבטיח שהחפצים הנמצאים בו מהווים פחות סכנה לנוסעים ברכב. לעומת זאת חפצים המונחים על הרצפה בתא הנוסעים יכולים להגיע לאזור הדוושות ולהפריע לנהג לתפעל את הרכב. לכן יש להצמיד חפצים בקדמת תא המטען (גב הנוסעים) על מנת לצמצם את אפקט"אייל הניגוח"בעת תאונה.
חפצים המונחים על המגש האחורי (החלק שמאחורי ראשם של היושבים מאחור) בזמן תאונה עפים בעוצמה ועשויים לגרום לפציעות קטלניות. לכן יש להימנע מלהניח שם חפצים.
תאוטה (ההפך מתאוצה) אגרסיבית של תאונה מכפילה את משקל החפצים ברכב בעשרות מונים. במהירות עירונית של45 קמ"ש עוצמת הפגיעה בעצם קשיח מכפילה את משקל החפץ פי50! כך לדוגמא שישיית מים של ליטר וחצי השוקלת כ- 9 ק"ג בעת תאוטה יכולה לפגוע בנו בעוצמה של כ-400 ק"ג! 
חפצים על הגג- גגון וחפצים על הגג מגדילים את צריכת הדלק ומוסיפים על רעשי הרוח.
בעת נסיעה משפחתית, כשיש לנו מטען עודף עלינו לדעת שרצויי להתקין גגון בטיחותי. עלינו לדאוג שהחפצים מעוגנים לגגון ברצועות ייעודיות תואמות למשקל. לכל גגון יש יכולת נשיאת משקל מקסימלית, לרוב היא לעשרות ק"ג בודדים ולא יותר (הנתון רשום על גגון איכותי). משקל עודף יפרק את הגגון בעת תאונה. חפצים שהשתחררו מהגגון עשויים לגרום לתאונות ואף לתאונות קטלניות והדבר באחריותנו!
בעלי חיים ברכב–גם לכלבים ניתן לרכוש חגורת בטיחות ייעודית המשתמשת באבזם הבטיחות של אחד הנוסעים.

עצות וטיפים נוספים לנהיגה בטוחה ואקולוגית מאיתי אלון תוכלו למצואבאתר…

אין תגובות

השאר תגובה