יריד סקיתורמקט בבית שאן

אני הולך לבית שאן –  אוכל, אומנות והסטוריה. סקיתומרקט–יריד אומנות ואוכל במתחם הסראייה בית שאן בימי חמישי, החל מה-18.7.13 ועד 29.8.13 בין השעות 19.00 – 23.00.

העיר בית שאן מוכרת במקרא בסיפורים רבים–בין המפורסמים סיפור תליית הגופות של שאול המלך ובניו על חומות העיר. אך עיקר פרסומה וחשיבותה ההסטורית בא לה מהתקופה הרומית–אז כונתה בית שאן סקיטופוליס, והיתה בירת החבל הצפון מזרחי של ארץ ישראל. סקיטופוליס היתה עיר גדולה ומפוארת עם שדרות של חנויות, שווקים, מוסדות ציבור, מקדשים, כנסיות, בתי כנסת- עיר מפותחת ומשגשגת.
 
בשנת749, בעקבות רעידת אדמה , נחרבה העיר סקיטופוליס וננטשה ועד אמצע המאה ה- 20 –היתה עיירה קטנה ולא נחשבת. במרוצת השנים חלקים מהעיר העתיקה נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות וכמה מהממצאים המענינים כגון: שדרות העמודים של הקארדו, האמפיתיאטרון ועוד שוקמו בחלקם ושוחזרו.
 
הסקיתומרקט, יריד האוכל והאומנות שמתקיים זו השנה השנייה בין התאריכים– 18.7-29.8ולאחר מכן ימשיך גם במהלך חול המועד סוכות–ייערך במתחם הסראייה, מתחם מימשל ואירוח יפיפה שנבנה בתקופה העותומאנית, ננטש בחלקו וכיום רק חלקים ממנו משמשים לצורכי הציבור.
 
במסגרת יריד הסקיתומרקט יוכלו המבקרים ליהנות משלל דוכנים ססגוניים של אומנים ויוצרים מקומיים לצד יצרני יין, שמן זית ובשלניות ביתיות המציעות ממיטב מאכלי העמים והעדות.
 
מדובר ביוזמה מיוחדת של קבוצת תיירנים ויזמים מבית שאן,  בעידוד ראש העיר מר ז’קי לוי ואגף התיירות בעיריית בית שאן.
 
בנוסף, יתקיימו כל יום חמישי במסגרת היריד, מופעי מוזיקה והרקדות עם מיטב המרקידים במתחם הסראיה. החל מהשעה20.00. בין20  דוכני האומנות והאוכל, ניתן תכשיטים, תמונות, וויטראז’, יצירות מעיסת נייר ועוד וכן ליהנות מדוכני אוכל אוטנטיים, עם מטעמים מתוצרת בית, החל מקובה עיראקית, קוסקוס, ריבות, עוגות מיוחדות, יין בוטיק מתוצרת יקב מקומי ועוד. 
 
מאחורי המאכלים הנהדרים והניחוחות מסתתרים סיפורים יפים ומרגשים:

אתי ולינעמת עבדה במשך שנים ארוכות במקצועה כמנהלת חשבונות: הרצון לעסוק בתחום אחר, יצירתי יותר, בער בה תמיד ועם השנים מאסה בעיסוק במספרים וטבלאות. ביום בהיר אחד קמה כשהיא מחליטה לעשות שינוי ולהגשים את חלומה לעסוק באפייה ובישול כמקצוע וייעוד.

אתי ידעה כי יהיה צורך בהוצאה כספית למימוש החלום, אך החלטתה הייתה נחושה, היא רושמת כיום הצלחה וסיפוק מהשינוי. היא משלבת בעבודתה הקולינארית את המטבח המצרי משם שורשיה וכן את מטעמי המטבח הפרסי עם מתכונים של משפחת בעלה. בין המטעמים, מלוחיה- מרק הדגל המצרי, עשוי מעלי המלוחיה עם רגל פרה, סופריטו, גונדי, אושפלו, רטטוי ועוד מאכלים מסורתיים רבים. 
 
לאחרונה למדה והתמחתה בבישול טבעוני והיא מוסיפה תפריט חדש זה להיצע העשיר של מטעמיה. מנות כמו שעועית מוקפצת עם שומשום אורגני, עגבנייה ממולאת בורגול ועוד.
 
בת ציון אינה רק מציגה את מטעמי המזון ביריד, אלא גם מזמינה אורחים לארוחת ערב משפחתית מסורתית בבית המשפחה, לאורך ימי הפסטיבל לילות שאן. מבחר תבשילים ומטעמים מהמטבח העיראקי-כורדי יוגשו לשולחנה: תבשילי אורז ועשבי תיבול, מרק קובה, מטעמי בורגול ועוד, בשילוב סלטים מיוחדים, ביניהם: סלט פטרוזיליה עם שקדים וחמוציות, סלט סלק עם תפוח וסלט שומר עם תפוח ורימונים ומפנקת בקינוחים מעשה ידיה, כמו- מאפינס שוקולד, עוגיות ממולאות תמרים, אגוזים ושקדים. בת ציון אומרת כי היא נהנית לראות אנשים מסובים סביב שולחן, המהווה מקור איחוד וחום, ושמחה כשנהנים יחדיו ממאכליה.

בית משפחת יונה ממוקם בקצה העיר בית שאן, ממנו ניתן לצפות אל נוף עמק בית שאן ואפילו לעבר ירדן, ליהנות מארוחה ולשמוע את סיפור העלייה של משפחתה מעיראק ואת סיפור העיר בית שאן.

 
רוחמה בן שמעון עלתה ממרוקו בשנת1952 ונישאה לניסן שמעון, יליד כורדיסתאן, היא משלבת בין המטבח הכורדי למטבח המרוקאי, בסקיטומרקט ניתן יהיה להתענג על עלי הגפן הממלואים והקובה שהפכו למותג של ממש בעיר.
 
אסתר אשכנזי, עלתה לארץ מהונגריה לפני כ-10 שנים ובחמש השנים האחרונות מתגוררת בבית שאן, ואיתה הביאה לבית שאן את ניחוחות הקיורטוש ההונגרי ועוד מאפים מדהימים מעשה אומנות-  חגיגה לחיך ולעיניים בין העוגיות–דובוש, ג’רבו, אסתרהזיס.
 
יצחק ויצמן, פעם פוליטקאי מקומי וכיום יינן שהקים במרתף ביתו יקב ציורי עם מרתף יינות וחדר חביות, לויצמן כרם בעמק האלה, במרום הגליל ובגולן והוא מייצר יינות קברנה סוביניון, מרלו ופטיט וורדו שזכה זה עתה במדלית זהב בתחרות אשכול הזהב.
 
הכניסה ליריד חופשית.
 
מומלץ לשלב ביקור ביריד יחד עם ביקור בגן הלאומי בבית שאן, וליהנות ממופע אורקולי מרהיב ‘לילות שאן’, המציג את יופייה ועוצמתה של העיר העתיקה סקיטופוליס שהינה בית שאן של היום. 
 
לקבוצות מאורגנות ניתן לשלב סיור מודרך בבית שאן ובסביבה הקרובה השופעת אתרים אטרקציות ומעיינות. 
במתחם היריד תחנת מידע עם פרטים על אתרים, מסעדות ואפשרויות לינה באזור. 
 
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאגף התיירות עיריית בית שאן04-6587286/54 
מידע על אתרי לינה ואטרקציות נוספות באזור תוכלו למצוא באתר עמותת התיירות האזורית

סקיתומרקט–יריד אומנות ואוכל
בית שאן, מתחם הסראייה
18ביולי עד29 באוגוסט
טלפון: 04-6587286/54 

 
 
צילום: דוד אבו

אין תגובות

השאר תגובה