כולם בשביל אחד: איך לעשות מעבר משפחתי לרכב אחד

כולם בשביל אחד: איך לעשות מעבר משפחתי לרכב אחד. קרדיט: Shutterstock

משפחה עם שני רכבים היא כמעט סטנדרט בימינו. ברוב המקרים אין מדובר בפינוק אלא בניהול התא המשפחתי בצורה נוחה יותר, אולם בחלק לא מבוטל מהמקרים תג המחיר שנצמד לנוחות הזו גבוה מדי, ולפעמים פשוט משתלם להצטמצם לרכב אחד

זאב נחמנזון 27.3.2019

הזמן עובר מהר. מהר מאד. רגע אחד אתם זוג צעיר עם מכונית משומשת שקניתם בכמה אלפי שקלים, או לחלופין רכב טרנדי מנקר עיניים, ותוך כמה שנים אתם משפחה עם שני ילדים, מחשבות על השלישי, משכנתא או שכירות חונקת ושני רכבים. אחד לעבודה והשני למטלות המשפחתיות השוטפות. הרכב ה”משני” הוא בדרך כלל רכב קטן יותר, לפעמים כזה שמקבלים ב”ירושה”, ואין ספק שמבחינת ניהול זמן, נגישות ואפילו דינמיקה משפחתית – הוא מציע ערך מוסף מכובד לרמת החיים. מבחינת ההוצאות, לעומת זאת, יש הרבה מאד מה להפסיד.

 

נשואים פלוס שניים, או שלא

נתחיל ונאמר שאם מדובר במשפחה של 4 ילדים ומעלה (או 3 ילדים גדולים) – פתרון של שני רכבים או רכב עם 7 מושבים הם עניין מתבקש. אם יש לכם פחות ילדים – בואו נסתכל רגע על סביבת הרכב: בין אם קניתם מציאה או שקיבלתם מתנה מאחד ההורים שכבר לא צריך את רכבו – את ההוצאות שלו תצטרכו לשלם בכל מקרה, והן לא מבוטלות. ביטוח רכב הוא חובה. ולא משנה אם מדובר בביטוח מקיף או צד ג’ – יש לכם כפל ביטוחי לשלם. גם אם הרכב המשני נוסע 5 ק”מ ביום בלבד – המחיר עבור הביטוח הוא מלא. כך גם לגבי הרישוי, הטסט והתשלומים הקבועים בחוק. אם הרכב נוסע יותר – קחו בחשבון הוצאות נוספות של דלק, בלאי ותחזוקה שוטפת. איך שלא נסתכל על זה – ההוצאות החודשיות הקבועות על רכב משני עומדות על 1,500 ₪ (זה כמובן מבלי להתייחס לעלות הרכב עצמו), והן יכולות כמובן לעלות משמעותית. עוד נקודה קטנה, אבל מצדיקה מחשבה, היא ששוק הרכב הישראלי מוצף, כך שבבואכם למכור את המציאה שרכשתם, תצטרכו לעשות זאת במחיר עוד יותר מציאה, וכנראה גם להפסיד מעט כסף. על פי רוב, אם אתם גרים באיזור המרכז עם שני רכבים – תצטרכו להשקיע לא מעט זמן בחיפוש חניה, וזמן שווה כסף.

שיעבור בקלות

האמת שלא. מעבר משני רכבים לאחד, לא משנה כמה נציג את היתרונות הכלכליים הנגזרים הכך – הוא לא דבר קל לביצוע. ראשית, נדרש תכנון מדויק ומורכב יותר של סדר היום. אם אכן ניתן לנהל זאת בצורה חכמה ולהסתמך על חלופות לרכב, לדוגמה טרמפ מחבר לעבודה או השכרת רכב שעתית למטלות קרובות ופשוטות– ההסתגלות לשגרה הזו תהיה מהירה יותר. תחבורה ציבורית, עם כל התלונות עליה וחוסר שביעות הרצון ממנה – יכולה לתת מענה לא רע לנסיעות קצרות, וילדים קטנים אף נהנים ממנה. אם אתם מנהלים תקציב חודשי והחלטתם לוותר על רכב אחד, תוכלו להגדיר סכום קבוע לנסיעה במוניות, השתדלו להימנע מניצולו, אך במקרה הצורך תוכלו להשתמש בו ולא להרגיש רע עם עצמכם. אם אחד מבני הזוג אינו מחויב לעבודה מסוימת או שהוא עצמאי היכול לעבוד מהבית – זהו גם יתרון שניתן לתרגם לניהול זמן נכון. חשוב לציין שאין צורך לשנות או לוותר על עבודה כדי להתאים את החיים שלכם לרכב אחד, אבל אם האפשרות קיימת ואינה פוגעת כלכלית – כדאי לתפוס אותה בשתי ידיים.

כסף זה לא הכל בחיים, העיקר הבריאות

בתחילת הכתבה ציינו שרכב שני הוא סוג של פינוק. בסיום נציין שגם פעילות גופנית היא סוג של פינוק, והיא בטוח מאד משתלמת. הרבה פעמים ניתן להחליף את הנסיעה לבתי הספר והגנים בבוקר להליכה קצרה ובריאה. לפגישות, לימודים ומטלות לא מורכבות ניתן לדווש באופניים, ובסופו של דבר לחסוך כסף ולהרוויח בריאות וכושר. מומלץ גם אם החלטתם להישאר עם שני רכבים.

אין תגובות

השאר תגובה