כיצד לנהל נכון את הזמן בחופש הגדול
11.7.2011איילת פדה גולדשטיין מנכל"ית פ.ד.ה – יעוץ והדרכה
כשבודקים בויקיפדיה את המושג החופש הגדול, מוצאים כי מדובר בטעות לשונית–שהרי המונח הנכון הינו חופשה ולא חופש"וכבר יש מי שאמר, שחופשה עם ילדים, זה לא חופש–אלה שינוי תפאורה… ואכן, להורים רבים, כלל לא מדובר בחופש–אלה בהיפוכו הגמור. החופש של הילדים, דורש מההורים התארגנות ייחודית, וניהול אחר של משאבים כגון זמן תקציב ותעצומות נפש–מה שנחווה בספקטרום רחב של חוויות, שאף אחת מהן היא לא חוויה של חופש.
הכתבה עוסקת באחת השגיאות הנפוצות בניהול זמן–אסטרטגיית השעות הנוספות. אסטרטגיה זו, מתוארת יפה בשיר מיכאלה של אתי אנקרי בשורה- כשקשה להם לגמור, הם מושכים את הסופים והיא באה לידי ביטוי במקום העבודה, כמו גם במערכות יחסים.
במקומות העבודה, אסטרטגיית השעות הנוספות -דוגלת בהארכת שעות עבודה- מתוך אמונה שיותר זמן יקנה יותר ביצוע. אולם, כאשר שעות נוספות הופכת להרגל קבוע, מתפתחות בעיות. תסמונת השעות הנוספות מקבלת צביון נוסף בניהול הבית בתקופת החופש הגדול: 1.זמן שינה – בנוסף להארכת שעות עבודה, מתארכות שעות האור בקיץ, מה שבא לידי ביטוי בדיאלוג על זמן השינה עם הילדים. גם בשל האור וגם בשל רצון הילדים בחופש המתבטא ברצון ללכת לישון מאוחר יותר. מה עושים? ראשית, עוזר לזכור שמה-21.6 הימים הולכים ומתקצרים… כל יום קצת פחות דקות אור. שנית, חשוב להרגיל ילדים מראש, שהלילה מגיע, לא לפי החושך בחוץ, אלה לפי השעון. במידה ומדובר בילד אחראי, שבמהלך שנת הלימודים שומר על מסגרת ומשמעת, אפשר להניח לו לשנות את הלו"ז בחופש ולהגדיר שזהו מצב זמני, בחלק מימי החופש–בהתאם לכלל הצרכים המשפחתיים. תמר תאט עדרי, יועצת ארגונית בפ.ד.ה ואמא לתאומים, אומרת כי גישה גמישה זו, המקבלת באהבה את ההתרגשות ושמחת הילדים בחופשתם, מאפשרת משהו חגיגי ופתוח באווירה המשפחתית. כמו כן חשוב לזכור, כי למתבגרים שעות הערנות נוטות לעבור ללילה, ויש לאפשר זאת, בתיאום ציפיות מוגדר מראש (כי זה שהוא בחופש לא אומר שהכביסה בחופש..). 2.תקציב משפחתי – תופעה נוספת בחופש, ממשפחת ההארכות, היא ניסיון להאריך תקציב. לילדים יש יותר זמן, יוצאים ומבלים יותר, והדבר בא לידי ביטוי בכיס, על כן חשוב לתקצב את העניין מראש, תוך הצבת גבולות בהתאם לגיל של הילדים; מהרגע שהילדים מודעים לנושא הכספי, ועד לגיל ההתבגרות (סביבות גיל10) אפשר לתכנן ביחד עם הילד, בהתאם לגילו, את אופי ואופן הבילויים והרכישות. כשמדובר בילדים קטנים, על מנת למנוע את הפזמון אמא תקני לי בכל יציאה או סצנות בחנות, מומלץ לתכנן לפני היציאה את כמות הפרטים / הסכום המוקצה לכל ילד. עם ילדים גדולים יותר אפשר להכין את הרשימה מראש, ולאפשר לילד לבחור, תוך גמישות לשנות, ולתרגל קבלת החלטות במסגרת תקציב נתונה. עם בני נוער מומלץ לעלות רמה במידת האחריות הניתנת להם, באמצעות תקציב שבועי (דמי כיס), אותו הילד ינהל ויחליט על מה הוא מוציא וכמה. כך תוכלו למנף את הבילוי המשותף להקניית כלי התמודדות חשובים לילדים, כגון תכנון, הבנת ערך הכסף, תעדופים וגבולות. נערים ונערות מגיל 16 יכולים לצאת לעבוד, אם זה אפשרי ומקובל בסביבתם, וכך ללמוד מיומנויות חשובות לחיים, כמו גם את ערך הכסף והורדת חלק מהנטל מההורים. במקרים כאלה חשוב להפנות את הנוער לאתרי מידע בנוגע לזכויות בני הנוער במקומות עבודה, ולהיות קשובים לחוויות שהילדים עוברים, בעיצוב הרגלי העבודה הראשונים בעולם הגדולים. ומה לעשות בעבודה, במקום תסמונת השעות הנוספות והלא אפקטיביות? 1. תפיסתית- להבין ש -מחר גם כן יום. אם הדבר קשה ליישום ברמה יום יומית, התחילו בהגדרת יום אחד בשבוע שבו אתם מסיימים לעבוד מוקדם. תאמו ציפיות עם המעסיקים והעובדים שלכם שביום זה–אתם מסיימים מוקדם, והקפידו על כך. אבות רבים, מגלים שניתן לייצר זמן זה ואף ליהנות ממנו, רק כשכבר מאוחר מדי, וכשהם נאלצים לפנותו, לאחר גירושין. 2. התנהגותית- כדי להצליח לעמוד בלו"ז, אמצו מספר טכניקות פשוטות, שיאפשרו לסיים את העיקר, במסגרת זמן נתון, ובכך לסיים את יום העבודה בשעה סבירה, גם אם לא את כל המשימות שהייתם רוצים ביום זה. זמן הוא עניין של סדרי עדיפויות – אם לא תקצו זמן–לא יהיה זמן. ובסוף יש סוף – גם לשעות הנוספות.צוות פ.ד.ה יעוץ והדרכה עוזר למנהלים לעשות יותר עם פחות, בתהליכי יעוץ והדרכה ממוקדים ומכווני תוצאה. |