ל”ג בעומר ידידותי לסביבה?

ל”ג בעומר ויום העצמאות הם כנראה שני החגים הכי פחות ידידותיים לסביבה בלוח השנה היהודי, אבל אפשר לצמצם את נזקי החג לסביבה ולהפוך אותם לקצת יותר ירוקים, אם מקפידים על כמה כללים פשוטים ליישום, בהמלצת החברה להגנת הטבע, אפשר לחזור לחגוג ל”ג בעומר ידידותי לסביבה:

מדורות צנועות
לא חייבים לשבור כל שנה שיאי גובה, אש ותמרות עשן – עץ הוא משאב סביבתי שרצוי לחסוך בו. גם קורות העץ שהילדים אוספים בהתלהבות באתרי הבניה מקורם בעצים חיים וככל ששורפים יותר, עצים אחרים נכרתים בסופו של דבר. רצוי לשרוף מוצרי עץ שונים שכבר אין בהם שימוש, כמו רהיטים שבורים, אבל להמנע ככל האפשר משריפת רהיטים מפורמייקה הפולטים חומרים רעילים בזמן השריפה.

בל תשחית – לא כורתים עצים חיים או יבשים מהטבע

מסתבר שגם לעצים יבשים או מתים יש תפקיד אקולוגי, במיוחד בסביבה מדברית. הם משמשים למשל כמקום לינה לציפורים ומקום מסתור לחיות בר שונות.

בוחרים מיקום חשוף למדורה
מומלץ לבחור איזור חשוף, מגרשים פתוחים, שאין בהם סכנת התלקחות אש ליערות הסמוכים ובתים. שדות בור ושדות קוצים הם מקומות מועדים לפורענות. שריפות רבות הנובעות מרשלנות אנושית, פוגעות באופן אנוש בצומח ובחי. מקומות המחיה והמזון של החיות נהרסים, וחלקן, בעיקר הקטנות שבהן, לא מסוגלות להימלט מאש המתפשטת במהירות.

את בסיס המדורה רצוי לעשות בתוך גומה אותה חופרים באדמה. כך, שבסוף הבעירה ניתן לכסות היטב את האיזור והפגיעה במקום כמעט ולא תהיה מורגשת.

אבנים מסביב למדורה
מסביב למדורה ממקמים אבנים, כדי למנוע סכנת ההתלקחות והתפשטות השריפה ולהנחות את הילדים לא להכניס את הידיים מתחת לאבנים שאוספים, כדי להמנע ממפגש לא רצוי עם בעלי חיים פחות ידידותיים כמו עקרבים וכו’.

לא שורפים מוצרי פלסטיק שונים או צמיגים
בל”ג בעומר עולה רמת זיהום האוויר בכל הארץ ושריפת חומרים סינתטיים, מגדילה משמעותית את רמת זיהום האוויר, דבר המסכן גם את הנמצאים ליד המדורה ובעיקר את המבוגרים יותר והתינוקות.

ונשמרתם מאד לנפשותיכם

לא משתמשים בחומרים מאיצי התלקחות כמו נפט או חמרים להבערת מנגל, זיקוקים וחמרי נפץ למיניהם.

כדור הארץ הוא חד פעמי
להמנע ככל האפשר משימוש בכלים חד פעמיים שמגדילים את הפסולת ומלכלכים את הסביבה וגם עלולים להתלקח בקלות, אפשר למצוא בחנויות הציוד לפיקניק גם כלים פלסטיים רב פעמיים ולהשתמש בהם או לרכוש כלים חד פעמיים מחמרים ידידותיים לסביבה.

מחזירים את המצב לקדמותו
אחרי המדורה אוספים את שאריות האוכל והפסולת ושמים אותם בתוך הפחים המיועדים לכך, וסוגרים היטב, השטח נשאר נקי וחסכנו את הנזק הצפוי לחיות הבר מאכילת פסולת וניילונים.

מצטיידים במים לכיבוי
כדאי להצטייד בכמות מים מספקת לכיבוי המדורה ולהרטיב היטב את שרידי המדורה כדי לוודא שכל שרידי האש כבויים עם סיומה.

או כמו שניסחו את זה ילדי כיתה ב’2 בכמה תובנות על ל”ג בעומר…

אין תגובות

השאר תגובה