מגלי העבר-חוברות פעילות לילדים באתרי המועצה לשימור אתרים

המועצה לשימור אתרי מורשת וקרן דואליס מציגים את נדב ותמר, המובילים מסע ייחודי לגילוי העבר בחוברת פעילות חדשה ומקסימה, לילדים המבקרים באתרי המורשת ברחבי הארץ.

נדב ותמר הם ילדים מצויירים בני12, גיבורי פעילות מגלי העבר, שהושקה בחודשים האחרונים באתרי מורשת ברחבי הארץ, פרי שיתוף פעולה בין קרן דואליס למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. הפעילות מיועדת לילדים בגילאי 6-12, המגיעים עם משפחותיהם לביקורים ללא הדרכה באתרי המורשת. 
 
במהלך הביקור יוכלו המבקרים לקנות את חוברת פעילות – מגלי העבר(בסכום סמלי של10 ש"ח)ולהכיר מקרוב את נדב ותמר אשר בכל חוברת מתלבשים בבגדים אחרים המתאימים לרוח המקום והתקופה, מגבירים את הסקרנות, מייצרים מעורבות ומלמדים את הילדים בדרך ידידותית ומאתגרת על ההסטוריה והמורשת של האתר בו הם מבקרים.

פעילות מגלי העבר פועלת במתכונת דומה לתכניות חינוכיות הפועלות באתרי טבע ומורשת ברחבי העולם, כדוגמת פעילות הריינג’רים הצעירים – חוברות הפעילות המלוות את הילדים המבקרים בפארקים ובשמורות הטבע בארה"ב. 

 
נאמני המורשת
בסיום הפעילות בחוברת בהדרכת נדב ותמר ולאחר בדיקתה על ידי נציג האתר, יתקיים טקס נאמנות, במהלכו יתחייבו הילדים לשמור על אתרי המורשת. בסיום הטקס תוענק לכל משתתף מדליית נאמן מורשת, ממתכת, הכוללת את סמל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ושם האתר בו ביקרו.
 
מגלי העבר באתרי המורשת ברחבי הארץ
השנה יופקו4 חוברות פעילות – 2 כבר ניתנות לרכישה בצריף בן גוריון שבשדה בוקר ובמוזיאון העליה הראשונה בזכרון יעקב’ ובקרוב יושקו 2 חוברות פעילות נוספות במוזיאון אסירי המחתרות שבירושלים ובמוזיאון המושבה במזכרת בתיה ובעתיד מתוכננת הפקה של חוברות נוספות.
 
צריף בן גוריון, שדה בוקר
חוברת הפעילות עוקבת אחר יום בחייו של דוד בן גוריון ומובילה את המשפחה המבקרת בין חדרי הבית והפעילויות הקבועות הנמצאות בתחומו שלצריף בן גוריון. בחוברת16 עמודים.
איור: זוהר (זואי) גנות.
 
מוזיאון העלייה הראשונה, זכרון יעקב
חוברת הפעילותבמוזיאון העליה הראשונה בזכרון יעקב,מספרת את סיפור העלייה, החל ממבשרי הציונות, דרך המושבות שהוקמו, עזרת הברון רוטשילד והקשיים עימם התמודדו העולים. כלל הפעילות מתקיימת בתוך המוזיאון.
בחוברת16 עמודים כשעמוד האמצע הופך לדגם תלת-מימד.
איור: ליאב צברי.
 
מוזיאון אסירי המחתרות, ירושלים – בקרוב…
חוברת הפעילות יוצאת ממוזיאון אסירי המחתרות ולוקחת את המשפחה לסיור ברחבי מגרש הרוסים והמבנים השונים הפזורים בו, כדוגמת חצר סרגיי, כנסיית השילוש הקדוש, אצבע עוג מלך הבשן ואכסניית הנשים (מבנה המוזיאון).
בחוברת16 עמודים.
איור: דניאלה קופלר. החוברת נמצאת בשלבי סיום.
 
מוזיאון המושבה, מזכרת בתיה – בקרוב…
חוברת הפעילות מובילה את המשפחה המבקרת בין אתרים היסטוריים ומבנים לשימור ברחבי המושבה, ומסתיימת במוזיאון, שם גם יתקיים טקס ההתחייבות. בין האתרים הכלולים בחוברת ניתן למצוא את בית משק הברון, קזרמת לוין, באר המים וגן הברון.
בחוברת12 עמודים.
איור: שחר נבות. החוברת נמצאת בשלבי סיום.
 
 
המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל,הוקמה בשנת1984 בעקבות מעשי הרס ופגיעה במורשת ההיסטורית והתרבותית הבנויה בארץ ישראל. המועצה מעורבת בלמעלה מ- 150 אתרי מורשת ברחבי הארץ בין מטרותיה העקריות:  מניעת הרס אתרים, מבנים, מתחמים ושרידים אותנטיים של תהליכים היסטוריים, התיישבותיים וארכיטקטוניים שהתרחשו בארץ ישראל בשלוש מאות השנים האחרונות. שיקום מבנים וספורים היסטוריים. יצירת מודעות ,חינוך ותרבות שימור בישראל. 
 
 אלעד בצלאלי, מנהל מחלקת חינוך במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מציין כי פעילות מגלי העבר פועלת כרגע במתכונת פיילוט באתרים ברחבי הארץ. הפעילות זוכה להתעניינות רחבה ולמשובים חיוביים. שיתוף הפעולה עם קרן דואליס הוא התנסות ייחודית וחיובית מבחינתנו, וכי הוא מאמין שפעילות מגלי העבר תזכה להדים רבים ולעניין ציבורי הולך וגובר בשנה הקרובה.
 
קרן דואליסלהשקעות חברתיות היא עמותה הפועלת לקידום מטרות חברתיות באמצעות עסקים חברתיים למטרות רווח. הקרן מאמינה כי יש מקום ליצירת שילוב בין העולם העסקי לעולם החברתי שלא על בסיס תרומה, וכי קיימים הזדמנות וצורך אמיתי לעודד יזמים חברתיים ועיסקיים לבנות עסקים חברתיים למטרות רווח אך שאינם ממקסמים את הרווח. דואליס שואפת לסייע לעסקים החברתיים ומאמינה כי ניתן להגיע לאיזון בין מטרותיו החברתיות של העסק החברתי לבין מטרותיו העסקיות.
 
הילדים אוהבים חוברות פעילות? תכירו להם אתחוברות פקחים צעירים באתרי רשות הטבע והגנים או את חוברת הפעילות לילדים שלרמת הנדיב בזכרון יעקב…

 

אין תגובות

השאר תגובה