מהורה למורה

 19.1.2012 ורד שלאוזר-אידה

מי מאיתנו עמד לא פעם מתוסכל ואולי חסר אונים מול הילדים כשהם מסבירים לנו שהם לא מבינים את החומר ויתרה מזו כשהם מתכוננים למבחן אבל הציונים נמוכים ולא מייצגים כלל את האינטליגנציה של הילד והפוטנציאל. אנחנו מנסים ללמד אותם, לא תמיד מצליחים והתסכול גובר. מה עושים?

הפעם אני חורגת ממנהגי. בדרך כלל אני ממליצה בשמחה על ספרי ילדים, ספרים עם רשרוש של נייר וריח של דפוס. הפעם החלטתי לראיין את טלילה שחר, שהוציאה לאחרונה ספר עזר להורים בפורמט אלקטרוני. הספר"מהורה למורה",מלמד הורים איך ללמד את הילדים שלהם ללמוד. הספר שנרכש דרך האתר של טלילה שחר, מגיע ישירות אליכם למחשב.

שלום טלילה, מדוע החלטת לכתוב ספר שמלמד את ההורים איך ללמד?
למרבה הצער, היום לא מלמדים בבתי ספר וגם לא בסמינרים איך ללמוד. יש מורים שקצת נוגעים בזה, אבל הלימוד לא מספיק שיטתי. נראה שיוצאים מהנחה שכל תלמיד יודע איך לסכם או להתכונן לבחינה. מאחר שיש לי ניסיון רב בהוראת שיטות למידה, אני יודעת שהתלמידים לא באמת יודעים איך ללמוד. הספר מלמד צעד אחר צעד איך לעשות את זה.

הספר מבוסס על הנחה שההורה יהיה המורה של הילד שלו? זה לא עלול להרתיע הורים? קודם כל, אולי הם כבר עשו את זה, בלי הצלחה רבה. חוץ מזה צריך לדעת איך ללמד.
זאת בדיוק המומחיות שלי, ולכן כתבתי את הספר. אני מלמדת את ההורים איך להצליח ללמוד עם ילדיהם, ואולי אפילו ליהנות מהחוויה המשותפת. התלמידים היו המורים הכי טובים שלי. לימדתי מאות תלמידים, ובזכותם למדתי לראות איפה נקודות הקושי, בעיקר של לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב. ראיתי שגם תלמידים רגילים מתקשים עם כמה משימות למידה, חיפשתי עבורם קיצורי דרך וראשי תיבות קליטים כדי שיזכרו את שלבי העבודה.

ומצאת?
אני מאמינה שכן, כי אני מנסה להיכנס לנעליים של התלמיד. אני עצמי אֵם לבן עם הפרעות קשב. הרבה תלמידים אמרו לי: "יש כל כך הרבה חומר, איך אני אשתלט על זה?" ,או: "בחיים לא כתבתי סיכום".רציתי שיראו שהשד לא נורא כל כך ויאמינו בעצמם.

והתוצאה?
השיטות האלה עזרו מאוד להרבה תלמידים. אספתי לא מעט סיפורי הצלחה, ואפילו הצלחות נגד כל הסיכויים.

יש בשוק הרבה ספרים לאסטרטגיות למידה. אז מה מיוחד בספר שלך?
יש בו שני דברים מיוחדים. קודם כל הוא ספר אלקטרוני. הילדים, ואני מאמינה שהרבה מההורים מתחברים היום יותר למחשב. אני מקווה שה"אריזה"כספר אינטרנטי תקרב את ההורים וגם את הילדים ללימוד שיטות ללמידה יעילה.
הדבר השני המיוחד הוא שהספר מיועד להורים. הספרים הקיימים מיועדים למורים או לתלמידים עצמם. הבעיה שתלמיד בעל קושי (איזשהו) בלמידה, לעיתים רחוקות מאוד יצליח ללמוד בעצמו שיטות למידה. יש פה קושי פסיכולוגי, וגם קושי מעשי. הרי אם הוא היה יודע, למשל לנסח תשובה טובה, הוא ודאי היה עושה זאת.
אני פוגשת הרבה הורים שמאוד מחויבים לילד שלהם, אבל מתקשים לראות את עצמם בתפקיד מורים, גם לזמן קצר. לפעמים הם מזדהים עם הילד, כי גם להם היו קשיים דומים. אני בטוחה שאם ההורים ילמדו אסטרטגיות למידה יעילות, הם יוכלו להיות מורים מעולים לילד שלהם. במשך הזמן, הילד יתרגל וילמד את השיטות האלה, עד ש יוכל לוותר על תיווך ההורה. ההורה יוכל מדי פעם להזכיר לילד שיטה זו או אחרת, או את ראשי התיבות של שלבי התהליך. זאת תהיה תמיכה מצוינת, שהילד יזדקק לה, כדי להתמיד בהצלחה.

לאילו תלמידים בעצם מיועד הספר?
הכי הרבה לתלמידי ה’-ט’, בגיל שעוד מסכימים לשבת עם ההורים, וכבר נדרשות מיומנויות למידה גבוהות כמו: הכנה למבחן, סיכום, זכירת פרטים וכו’. הספר מתאים לכל התלמידים, בעלי קשיי למידה שונים, אבל גם לתלמידים טובים שרוצים לשפר ציונים.

אי אפשר להשיג את הספר שלך בחנויות. אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לרכוש אותו?
כל תהליך ההיכרות איתי ועם הספר הוא בעיקר אינטרנטי. נכנסים לאתר שלי: www.lemidakala.co.il יש שם סרטון הסברה על הספר. מי שנרשם, יקבל בחינם פרק מהספר, ויוכל להתרשם מהגישה ומייחודן של השיטות. 
באתר אפשר למצוא גם מאמרים וסרטונים קטנים ביו טיוב בענייני לשון וניסוח. יש שם גם ראיון עם החברה מכפר ורדים, שבזכותה החלטתי, בעצם, לרכז את הידע שלי בספר אינטרנטי. החברה, ששלחתי לה דפי הדרכה באסטרטגיות למידה, ישבה עם בתה, ופעלה לפי ההוראות שלי. התוצאות היו ממש מרשימות. אומרים שתמונה אחת שווה יותר מאלף מילים, לכן כדאי פשוט לראות את הסרטון הזה, ולהבין שכל אחד יכול להצליח, גם הילד או הילדה שלכם.
 

 

אין תגובות

השאר תגובה