מהפיכת מיחזור הציוד האלקטרוני אושרה בוועדת הכלכלה

31.5.12

לפ השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, החוק החדש ירחיב את מהפיכת המיחזור המתחוללת בימים אלה. החוק מיישם עיקרון של צדק חברתי סביבתי, כך שהחברות שמשדלות אותנו להחליף טלוויזיה, DVDומוצרים נוספים בפרקי זמן קצרים יהיו אחראיות מעתה גם לאיסוף הפסולת שהן מייצרות ומיחזורה.

הצעת החוק של המשרד להגנת הסביבה המסדירה לראשונה את הטיפול בפסולת האלקטרונית אושרה היום בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית.

החוק החדש מסדיר את מנגנוני הטיפול בפסולת הנוצרת ממוצרי האלקטרוניקה ויחייב את יצרני ויבואני המוצרים לממן את מנגנוני הטיפול בפסולת שנגרמת ממוצריהם.

על פסולת אלקטרונית
כיום פסולת אלקטרונית כגון סוללות, מצברים, טלוויזיות ומוצרים נוספים אינה מטופלת כלל. פסולת זו מכילה מרכיבים המסוכנים לבריאות והשלכתה עם הפסולת הביתית מזהמת את הקרקע ומקורות המים ועלולה לגרום לסרטן. רק בשנת2010 הושלכו בישראל כ-85 אלף טון של פסולת אלקטרונית ומוצרי חשמל ומגמה זו נמצאת בעלייה מתמדת.

הצעת החוק קובעת כי יצרני ויבואני הציוד האלקטרוני יהיו אחראים על מוצריהם גם לאחר שהצרכן מסיים להשתמש בהם. כך הם יחויבו למחזר מחצית מהציוד שמכרו בשנה.
בנוסף, בתי עסק המוכרים סוללות ומצברים יחויבו לקבל חזרה מוצרים אלה בתום השימוש בהם.
הרשויות המקומיות יהיו אחראיות להפריד את הפסולת האלקטרונית מהביתית. עוד קובעת ההצעה כי החל משנת2020 תיאסר לחלוטין הטמנת פסולת אלקטרונית, למעט תוצרי לוואי של מיחזור או השבה. כך תהפוך הפסולת המזהמת לחומר גלם בעל ערך.

עיקרי החוק:

  • בתי עסק המוכרים סוללות ומצברים יחויבו להתקין מכלים ייעודיים לסוללות ומצברים משומשים, וליצור נקודות החזרה זמינות לציבור.
  • יצרן או יבואן של ציוד אלקטרוני יחויב למחזר50% מסך משקל הציוד האלקטרוני שמכר בשנה.
  • יצרנים ויבואנים של סוללות ומצברים, יחויבו למחזר25% עד 35%, בהתאם לסוג הסוללה או מצבר, מסך משקל הסוללות או מצברים שמכר בשנה.
  • בתי עסק המוכרים מוצרים אלקטרונים יחויבו להעניק שירות החזרת מוצרים אלקטרונים ללא תשלום בעת רכישת מוצרים חדשים מאותו סוג.
  • רשויות מקומיות יחויבו להתקשר עם תאגיד לפינוי הפסולת האלקטרונית ולאפשר פינוי מבתי התושבים של פסולת אלקטרונית וכן תחויבנה להקים מוקדי מיחזור עירוניים.
  • יצרנים ויבואנים יפעלו במסגרת התאגדויות ויהיו מחויבים לממן את כל עלויות הפינוי וטיפול בפסולת מציוד אלקטרוני. בנוסף, תוטל אחריות על הרשויות המקומיות לבצע הפרדה ואיסוף של פסולת מציוד אלקטרוני מהמגזר הביתי.
  • החל משנת2020, תיאסר הטמנת פסולת ציוד אלקטרוני שאינה תוצר לוואי של מיחזור או השבה.
  • החוק קובע סטנדרטים לפינוי וטיפול במתקני המיון והמיחזור.
  • יצרנים ויבואנים יפרסמו מדריכים לטיפול סביבתי והכנה לשימוש חוזר לכל ציוד אלקטרוני שהם מוכרים. מדריך זה מיועד לכל אדם העוסק במיון, הכנה לשימוש חוזר וטיפול בפסולת ציוד אלקטרוני ויכיל מידע על רכיבים וחומרים, לרבות חומרים מסוכנים בציוד האלקטרוני, והאמצעים לטפל בפסולת זו בדרך בטיחותית ושמונעת נזק לסביבה.

אין תגובות

השאר תגובה