מנדלה-סיפור חייו של נלסון מנדלה

המלצה חדשה מאת: ורד שלאוזר-אידה

מנדלה- סיפור חייו של נלסון מנדלה הוא ספר חדש בסדרת ביוגרפיות לנוער על לוחמי ולוחמות צדק ושוויון. דווקא היום בתקופה בה אנו חיים, חשוב לקרוא את הספר העוסק בחתירה לצדק והכרה בזכויות. מנהיגים מסוג זה הולכים ומתמעטים, וכדאי שנכיר אותם ואולי נקבל השראה עבורנו.
 
כשהיה מנדלה בן חמש, הוא ניצח את יריבו למשחק בקרב מקלות. כשסיימו לשחק הוא הושיט לו יד, עזר לו לקום ואפילו שיבח אותו. כך מתחילה קריירת מנהיגותו המופלאה של נלסון מנדלה וכך היא מגיעה לשיאה – עוד בהיותו אסיר עולם הוא מושיט יד גאה אך מפייסת לגזעני האפרטהייד והם מקבלים על עצמם את מנהיגותו.
 
לכל אורך הדרך מנדלה היה מנהיג מיוחד במינו. הוא לא שנא את יריביו הגזענים הלבנים, הוא ניסה לשכנע אותם בכל דרך שדרום אפריקה שייכת לשחורים וללבנים כאחד וכל תושביה יכולים לחיות בה בשוויון זכויות מלא. 
 
כמה תקווה והשראה נותנת מנהיגותו לנו, החיים בסכסוך ארוך שנים… סכסוכים יכולים להיפתר ואויבים מרים יכולים לשתף פעולה ולחיות בשלום. עובדה!
 
לנלסון מנדלה היו ידידות וידידים יהודים רבים שהתנגדו לשלטון האפרטהייד, סיכנו את חייהם ואף נהרגו במאבקם בגזענות. הספר מאדיר את דמותם ואומץ ליבם. יהודיות ויהודים אלו מזכירים לנו שגם עלינו להיאבק בגילויים של חוסר כבוד לזולת, פגיעה בזכויותיו, הפלייתו לרעה וגזענות כלפיו. 
 
נלסון מנדלה נאבק כל חייו למען שוויון בין המיעוט הלבן השולט לרוב השחור הנשלט. בגלל דעותיו אלו נשפט למאסר עולם וישב בכלא עשרים ושבע שנים. העולם כולו עמד לצידו עד יום שחרורו. כששוחרר מהכלא בוטלו כל החוקים המפלים לרעה את השחורים, ומנדלה נבחר לנשיאה של דרום אפריקה. נשיא אהוב של לבנים ושחורים כאחד. הוא כיהן כנשיא דרום אפריקה מ-1994 עד 1999. כשמלאו לו שמונים וחמש שנה הוא פרש מהנשיאות ועבר לגור בטונו, הכפר שגדל בו, עם בני משפחתו.
 
בחודש דצמבר2013 נפטר נלסון מנדלה, בן 95. בכל העולם כולו התאבלו על מותו של המנהיג שנאבק באי-הצדק וניצח, שהתפייס עם יריביו ויחד למדו לחיות זה עם זה בשלום.
 
מנדלה הוא הספר הרביעי בסדרת הביוגרפיות על שוחרי חירות פרי עטה של תמר ורטה-זהבי. קדמו לו: מרטין–על חייו של מרטין לותר קינג, וגנדי -סיפור חייו של מהטמה (מוהנדס) גנדי, ואנגרי-  סיפור חייה של ואנגרי מאטאיי, כלת פרס נובל לשלום, לשנת2004.  כל ספרי הסדרה עוסקים אמנם בדמויות מן היסטוריה, אך לכולם זיקה למציאות שאנו חיים בה גם היום.
 
מנדלה- סיפור חייו של נלסון מנדלה
לילדים מגיל10
כתבה: תמר ורטה-זהבי
איורים: נוני סגול
 176  עמ’ *69 ₪
 

אין תגובות

השאר תגובה