סרטים לילדים-איך בוחרים סרט שיתאים לגילאים של הילדים שלכם?

איך נבחר איזה סרט לראות עם הילדים? איך יודעים לאיזה גילאים מתאים הסרט שהילדים רוצים לראות? האם"לכל המשפחה"זאת הגדרה שמבטיחה שגם פעוטות יהנו מהסרט? סרטים לילדים הם לא תמיד רק סרטים לילדים – לפעמים גם סרטים המיועדים לקהל של בני נוער או מבוגרים, חלקם אפילו מבוססים על ספרי ילדים קלאסיים, מגיעים לבתי הקולנוע והורים רבים מופתעים לגלות רק במהלך הסרט, שהילדים שלהם נחשפים לתכנים שמתאימים לקהל מבוגר בהרבה הכוללים אלמנטים מפחידים, אלימות ועוד. סרטים כמו אליס בארץ הפלאות, הנסיכה והצפרדע, נני מקפי, פארק היורה וארץ יצורי הפרא לדוגמא, הם סרטים שהשמות שלהם עלולים להטעות – חלקם מבוססים אמנם על ספרי ילדים, אבל מציגים בפועל תכנים ואפקטים שעלולים להפחיד ולהיות טראומטיים לילדים קטנים מדי, במיוחד בעידן התלת מימד בו הכל כל כך מוחשי וקרוב כל כך.

סרטים לילדים או סרטים על ילדים?
אליס החביבה מדלגת בקלילות אל ארמון מלכת הלבבות על ראשים כרותים שצפים במים, צללים מרושעים ומפחידים רודפים אחרי הצפרדע בנסיכה והצפרדע שגרמו לילדים שישבו לפנינו להסתתר מאחורי הכסאות, איומים בהוצאת כליה בניתוח ללא הרדמה (מין הומור בריטי כנראה…) בסרט נני מקפי, סרט הילדים של אמה תומפסון, בארץ יצורי הפרא, חבורת המפלצות החביבה מהספר האהוב מתגלה כחבורה של יצורים בכיינים עם פרווה, המקיימים דינמיקה קבוצתית משעממת בסגנון וודי אלן שממש לא מובנת לילדים או הדינוזאורים שטורפים בהתמדה את משתתפי הסרט (וכמעט גם את הילדים שבחבורה) בפארק היורה שעושה קאמבק תלת מימדי, הם רק חלק מהדוגמאות שתוכלו לפגוש בקולנוע בסרטים עם הילדים, שמוגדרים לפעמים כסרטים"לכל המשפחה".

איך יודעים אם הסרט שבחרנו מתאים לגילאים של הילדים?
אז איך נדע שאנחנו הולכים עם הילדים לסרט המתאים לגילם ושהם יבינו אותו וגם יהנו ממנו? בשביל ההתחלה, כדאי להבין אחת ולתמיד איך עובדת מערכות הדרוג של הסרטים בארץ ובארה"ב, ממנה מגיעים רוב הסרטים לילדים שאנחנו רואים היום בבתי הקולנוע:

דרוג סרטים בארה"ב – השיטה האמריקאית
בארה"ב קיים דרוג מסודר של ארגון המתמחה במתן המלצות צפיה לפי גילאים והתאמת תכני הסרט לילדים.
לכל סרט חדש שיוצא לבתי הקולנוע ניתנת המלצה מתוך5 מדרגות:

G -סרט המותר לכל הגילאים, גם ללא ליווי הורים – מה שבאמת אפשר להגדיר כסרטים לכל המשפחה.
PG -סרט המומלץ לצפייה עם השגחת הורים
PG-13 –  השגחת הורים מומלצת, תוכן בעייתי לילדים מתחת לגיל 13
R -סרט שלא מומלץ לצפיה מתחת לגיל17
NC-17 –  סרט שאסור לצפיה מתחת לגיל17


דרוג סרטים בארץ – המועצה לביקורת סרטים ומחזות

כל סרטי הקולנוע המוקרנים בארץ מדורגים על פי חק על ידי ועדה הנקראת המועצה לביקורת סרטים ומחזות שאת הדירוג שלה אמורים להקרין בתחילת כל סרט ולהציגם בקופות בתי הקולנוע:

מותר לכל הגילאים
מוגבל לצפיה מגיל12 ומעלה
מוגבל לצפיה מגיל14 ומעלה
מוגבל לצפיה מגיל16 ומעלה
מוגבל לצפיה מגיל18 ומעלה

חשוב להבין שההבדל בין שתי מערכות המדרוג הוא שהישראלית היא בגדר צנזורה, ובתור שכזו הקביעות בארץ דווקא פחות מחמירות, כדי לא ליצור הגבלות וצנזורה בעלת תוקף חוקי, לעומת השיטה האמריקאית שהיא בגדר המלצה וולנטרית בלבד. אם ניקח לדוגמא את הסרט רובין הוד – בארץ הוא הותר לכל הגילאים למרות שבארה"ב הוא קיבל דרוגPG-13הקובע כי מומלץ ליווי והשגחת הורים לילדים מתחת לגיל13.

סרט מדובב או מתורגם לעברית עם כתוביות?
אחד הסימנים שיכול לתת לכם רמז על מידת ההתאמה של הסרט לילדים קטנים הוא האם יש לסרט גירסא מדובבת?  במקרה ויש, תוכלו להניח שמפיצי הסרט בארץ ייעדו אותו לקהל יעד צעיר בגילאי טרום קריאה. אם אין דיבוב, כנראה שהסרט מיועד לגילאים גדולים יותר מגיל6-7.

קוראים את תקציר הסרט
לפני שלוקחים את הילדים לסרט, מומלץ מאוד לקרוא לפחות את התקציר של הסרט ו להתרשם האם התוכן נראה לכם ידידותי לילדי, האם התוכן מתאים לאיך שאתם רוצים לחנך את הילדים שלכם ולא לקבל את ההחלטה לאיזה סרט הולכים בלחץ, בתור בקופות ורק לפי השם של הסרט שכאמור יכול מאוד להטעות לפעמים.

תשאלו את מי שכבר ראה
כדאי לשאול הורים אחרים וחברים אם הם היו בסרט ואם הוא מתאים לילדים בגיל המיועד.

תשאלו בקופות
אל תתביישו – לפני שרוכשים את הכרטיסים בקופה, תשאלו אם הסרט מתאים לילדים ובאיזה גיל – אם אתם קונים את הכרטיס בטלפון או באינטרנט, אפשר גם להתקשר לבית הקולנוע ולברר טלפונית.

תבדקו במדור ההמלצות שלנו ובעמוד הסרט
במסגרת סיקור האירועים בקינדרלנד, אנחנו משתלים לסקר את כל הסרטים החדשים שמגיעים לקולנוע ולספק את ההמלצה שלנו – מניסיון ההגדרה של גיל 12, 14או17 היא לא מספיק מדויקת.

יש סרטים שאמנם מוגדרים כסרטים "לכל המשפחה" -אבל סרט שמתאים לגיל10 לא בהכרח מובן לילד בן 4 או 5 שיכול להשתעמם ולא להבין את הסרט במקרה הטוב או לבלות את רוב הסרט תוך כדי כיסוי העיניים והסתתרות במעבר בין השורות עד שיסתיים הסיוט. אנחנו נשתדל תמיד לציין גילאים מדוייקים בעמוד המידע על הסרט ואם במקרה תראו אצלנו את המונח"לכל המשפחה"…זה באמת לכל המשפחה, כולל ילדים בגילאי הגן.

אז קדימה – פופקורן בנוני, שתיה גדולה ולא לשכוח לכבות פלאפונים.

 

אין תגובות

השאר תגובה