עיצוב סביבת הלימודים

הורים רבים לא לוקחים בחשבון, בעת עיצוב חדר הילדים, שחלק בלתי מבוטל מהשעות שהילד יבלה בחדרו יוקדשו ללימודים. על מנת לספק לילדכם את סביבת הלמידה האופטימאלית, מציעה אמירה גולדשמידט, מעצבת פנים ורכזת מגמת עיצוב פנים ב"קונספט" –האקדמיה לעיצוב, כמה קווים מנחים לעיצוב חדר הילדים.

ראשית, חשוב ששולחן העבודהיתאים ללימודים. "כדאי שיהיה רחב ועמוק מספיק בכדי שאפשר יהיה להניח עליו ספר ומחברת בצורה נוחה ומרווחת",מציעה אמירה גולדשמידט, "אם על שולחן העבודה מונח גם מסך המחשב והמקלדת, חשוב להקפיד שהשולחן יאפשר גם לימודים שאינם באמצעות המחשב. את המחשב עצמו, שלרוב מונח מתחת לשולחן, כדאי למקם בצורה שלא תפריע לילד לשבת בזווית ישרה כלפי השולחן".

גםלכיסאחשיבות גדולה, הן מבחינת הנוחות–כיסא נוח יאפשר ריכוז טוב יותר ולא יגרום לילד להתעייף, והן מבחינת בריאות הגב של הילד. "חשוב שהכיסא יתאים לגובה הילד ורצוי שיהיה מתכוונן–כך לא תאלצו להחליפו כל שנה כאשר הילד גדל",מסבירה אמירה, "רצוי שיהיו לו משענות למרפקים, בכדי למנוע התעייפות של הגב בעת ישיבה. גובה מושב הכסא צריך להיות בין28-30 ס"מ מתחת לגובה השולחן, והילד צריך לשבת בזווית של90 מעלות בין הרגליים לגב. מושב הכסא צריך להיות רך ונוח. כדי למנוע לחץ על עצמות האגן."

כמו כן, חשוב שבחדר הילדים תהיהתאורהשמחד מתאימה ללימודים ומאידך נעימה גם בשעות בהן הילד מבלה בחדרו ולא לומד. "כדאי שהתאורה תספיק לכך שכל החדר יהיה מואר בערב, זה מקנה תחושת ביטחון ומרגיע את הילד",אומרת אמירה, "בעמדת העבודה רצוי להניח תאורה ממוקדת על איזור הלימודים כדי להקל על הריכוז ולמנוע ליקויי ראייה עתידיות שנובעים ממאמץ יתר של העיניים. רצוי שמקור האור יהיה מעל לראשו של הילד, וישפוך אור על השולחן. 

התאורה המומלצת היאפלורסנטית או PL,בגוף תאורה נייד שאפשר לכוון לפי צרכי הילד. תאורה זו מאוד יעילה, כמות האור שלה גדולה, היא אינה מחממת ומאוד זולה לשימוש. רצוי לבחור נורה שאינהDAY LIGHT,אלא בעלת אור חמים יותר, כמוCOOL WHITEלמשל."

ספרים, רבותיי, ספרים… נכון שברוב התצוגות וספרי העיצוב, מופיעיםמדפי הספריםתלויים על הקיר בהרמוניה מושלמת, אך במציאות, הילד לא מגיע אליהם ונאלץ לטפס על הכסא, או לוותר מראש. לדברי אמירה: "כדאי להתאים את גובה מדפי הספרים לגובה הילד, בישיבה או עמידה – תלוי במיקומם בחדר. כאשר הילד גדל וצריך להעלות את מדפי הספרים, מחיר של2 חורים חדשים בקיר מדי שנה לפי קצב צמיחת הילד, הוא מחיר סביר בעיני."

דבר נוסף שייצור סביבת למידה תומכת יותר, הואסדר וניקיון –נושא כאוב להורים רבים. גם לזה אמירה מציעה פיתרון: "בכדי למנוע וויכוחים על סדר וניקיון, כדאי להכין מראש ריהוט או אביזרים שיעזרו לילד לשמור על הסדר. לדוגמא, מגירות זמינות ונגישות, קופסאות אחסון נוחות שלא דורשות זמן רב לפתיחה וסגירה. כך יוכל הילד בשניות ספורות לארגן את שולחן העבודה ולשמור על סדר."

"חשוב לקחת בחשבון",מסכמת אמירה, "שהרעיון הוא ליצור עבור הילד סביבה מחבקת ונעימה בחדרו, כזו שבין השאר תאפשר לו ללמוד בנוחות. 

יש לנהוג בחדר שלו כאילו זה עולמו שלו. ככל שהחדר יהיה נעים ומותאם יותר לילד, ירבו השעות בו הוא ישהה בו והחדר ייתן לו את הביטחון מול העולם הגדול בחוץ. כדאי מאודלאפשר לילד לקחת חלק בקבלת ההחלטותהנוגעות לעיצוב החדר."

אין תגובות

השאר תגובה