פסיכולוג ילדים – מה תפקידו ומתי לפנות?

28.6.2010מאת: אוסנת זיסמן

בניגוד למה שרבים מאיתנו נוהגים לחשוב, הילדות איננה תקופת חיים מושלמת, וגם ילדים עלולים לסבול מבעיות נפשיות שונות.במחקרים שנעשו בנושא נמצא, כי כ-2.5 אחוזים מהילדים סובלים מדיכאון, כאשר רק חלק מהם זוכה לטיפול פסיכולוגי נאות. לרוב, הבעיות הנפשיות אצל ילדים אינן חולפות מאליהן, והיעדר טיפול מתאים משפיע על תפקודם גם בחיים הבוגרים. תפקידו של פסיכולוג הילדים הוא לטפל בבעיות הנפשיות של ילדים עוד בשלב התהוותן.

 
מי הוא פסיכולוג ילדים?
פסיכולוג ילדים הוא פסיכולוג בעל הכשרה קלינית בתחום הטיפול בילדים ובבני נוער. הפסיכולוגיה, כידוע, הינה תחום נרחב ביותר הכולל התמחויות שונות, וכדילקבל תואר מומחה בתחום פסיכולוגית ילדים, יש ללמוד לקראת תואר שני ולהתמחות במשך ארבע שנים בדיאגנוזה, בייעוץ ובפסיכותרפיה. כמו פסיכולוג קליני כללי, פסיכולוג ילדים הוא בעל תואר"מוסמך" (.M.A)ומעלה בפסיכולוגיה מטעם מוסדלימודיםהמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, משרד הבריאות ומשרד החינוך.
 
תפקידו של פסיכולוג ילדים הוא לאבחן ולהעניק טיפול לילדים ובני נוער, הסובלים מקשיים נפשיים ורגשיים שונים. שלא כמו הפסיכולוג החינוכי, המתמחה בהיבטים חינוכיים שונים, כדוגמת השתלבות הילד במערכת החינוך וקשיים סביבתיים שונים, מתמחה פסיכולוג הילדים בטיפול פסיכולוגי אינדיבידואלי ופרטני. פסיכולוג ילדים איננו עוסק גם בפסיכולוגיה התפתחותית, המתמקדת מעצם טבעה באבחון בעיות התפתחותיות שונות אצל ילדים ובטיפול בהן.
 
אין ממה לחשוש
למרות המודעות הגוברת בשנים האחרונות לצרכים הנפשיים של ילדים וגם לקשיים, העלולים להתעורר כחלק משגרת חייהם, קיימות עדיין דעות קדומות בנושא טיפול נפשי בילדים. סטיגמות אלה מונעות פעמים רבות מההורים לפנות לעזרתו של פסיכולוג גם כאשר הילד סובל וזקוק לעזרה. ישנם גם הורים הסבורים, כי פנייה לפסיכולוג ילדים היא מעין תעודת עניות לכישלונם במילוי תפקידם כהורים. בנוסף לכך, לעיתים הילד נמנע מלשתף את הוריו בבעיותיו ומפנים את תחושותיו. מסיבות אלה ואחרות, ההחלטה האם לפנות לפסיכולוג ילדיםהיא לא תמיד פשוטה.
 
מתי לפנות?
לשאלה מתי לפנות לפסיכולוג ילדים לא קיימת תשובה חד-משמעית. עם זאת, חשוב ביותר להיות ערניים למצבו הנפשי של הילד, ממש כמו לנושא בריאותו הגופנית. ילד שהתנהגותו משתנה ואיננה כתמול שלשום, הוא עצבני, מסתגר ומדוכדך לאורך זמן, פעמים רבות ילד כזה זקוק לעזרה נפשית.

רגרסיה בהתנהגות –אחד מהסימפטומים הבולטים, המעידים על בעיות רגשיות אצל ילדים הוא נסיגה בהתנהגות ואובדן יכולות קיימות. הרטבה במיטה, ניתוק הקשר עם חברים טובים ומציצת אצבע הם רק חלק מהתופעות הנגרמות כתוצאה מבעיות נפשיות אצל ילדים.  

שינויים בהתנהגות –שינויים קיצוניים ולא מוסברים בהתנהגותו של הילד מעידים גם הם על בעיה נפשית. כאשר הילד סובל לפתע מבעיות בריכוז, הופך תוקפני מאוד, סובל מבעיות בשינה או מבעיות אחרות, מומלץ ביותר לפנות בהקדם לייעוץ פסיכולוגי.

התנהגות מינית–גם התנהגות מינית שאיננה מתאימה לגילו של הילד או משחקים מיניים שונים עלולים להעיד על בעיה נפשית ומצריכים בדיקה מיידית.

התנהגות אלימה –פעמים רבות מתבטאות הבעיות הנפשיות אצל ילדים ובני נוער בהתנהגות אגרסיבית בלתי נשלטת. אכזריות כלפי ילדים אחרים, אכזריות כלפי בעלי חיים, גניבתמכוניותאו משחקים מסוכנים צריכים"להדליק נורה אדומה"אצל ההורים.

תחושה של מצוקה –ילד הנראה עצוב במשך תקופה ארוכה, סובל מסיוטי לילה ונראה מיואש הוא ילד הזקוק לעזרה נפשית. פעמים רבות, מנסים הילדים להעמיד פנים"שהם בסדר"וכאילו שום דבר לא השתנה בחייהם, אך לרוב התנהגותם הספונטאנית חושפת מבלי משים את מצבם הנפשי.

 
מה כולל הטיפול?
תפקידו הראשוני של פסיכולוג ילדים הוא לערוך לילד אבחון. בשלב האבחון מזהה הפסיכולוג את בעיותיו של הילד ומנסה לבנות עבורו טיפול אישי בהתאם לצרכיו ולאופיו. לעיתים, בעקבות האבחון, עשוי הפסיכולוג לקבוע כי הילד איננו זקוק כלל לטיפול ורק ינחה את הוריו כיצד לנהוג ולהגיב למופעי התנהגות שונים.
אם יישאר הילד לטיפול יזכה לאחד משתי שיטות הטיפול הנהוגות כיום–טיפול פסיכולוגי-דינאמי או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. הטיפול הפסיכולוגי-דינאמי מסייע לילד להתמודד עם מצוקות, המתעוררות במצבים שונים בחיי היומיום ולאמץ דפוסי התנהגות חדשים–מאוזנים ובריאים יותר.

מטרתו של הטיפול הקוגניטיבי-ההתנהגותי היא להתחיל עם הילד תהליך של שינוי ושיפור התפקוד באמצעות תרגול טכניקות להתמודדות עם קשיים וביצוע משימות שונות.

 
 
 

אין תגובות

השאר תגובה