פעילויות יצירה לילדים באוכל

פעילויות יצירה לילדים באוכל

אחד התחומים הטבעיים ביותר אצל ילדים בגיל הרך וכן ילדים בכלל, הוא תחום היצירה. היצירה קשורה במכלול של תחומי התפתחות הקשורים בדמיון, בזהות, במגע, בחוש אסתטי, מקור לרגיעה והנאה. יצירה לילדים הוא תחום רחב מאד שאף הוא מפותח מאד מזה עשרות שנים. תחום זה באופן מיוחד נקשר בתודעת הורים ומחנכים, כתחום ששייך לטושים, דבק ומספריים.

ילדים הם יוצרים קטנים מהרגע שהם מודעים לגופם. הצורך לגעת בחומרים, לחוש מגע, טמפרטורה, ריח, טעם, מרקם, הוא צורך חזק וטבעי. בתחילת דרכם של הילדים, יצירה לילדים, יכולה להיות, ערבוב של דייסה בכלי.
יצירה לילדים בוגרים יותר, מגוונת ובנויה על מילוי של צרכים מורכבים:
הצורך במגע – הקיים בשלבי התפתחות ראשונים של התינוק, נשאר כל הזמן. מצד אחד הסקרנות גוברת, המוטוריקה משתפרת, האפשרויות מתרבות, מצד שני , המודעות לניקיון גוברת, החשש מהבלתי מוכר, זהירות, ואיסורים שונים מקטינים חלק זה, של היצירה.

משחילים על חוט בסינרים.
משחילים על חוט בסינרים.

צורך ויזואלי – צורך ליצור משהו “יפה” , משהו “קונקרטי”. צורך זה מתפתח מאד מרגע שיש לילדים שליטה על אצבעות ידם, והיכולת להחזיק “מכשיר צביעה”. צורך זה נתקל לעיתים בתסכול רב, שכן לעיתים קרובות, הרצון ליצור משהו קונקרטי, נתקל בקשיים מוטוריים אדירים. לגבי רוב הילדים, הדמיון, והרעיונות, מתפתחים לפני יכולת הביצוע. מידת התסכול תלויה באישיותו של הילד, בהתפתחותו המוטורית, ובתמיכה והתגובות שהוא מקבל מסביבתו הקרובה.

צורך רגשי – צורך לבטא רגש ע”י היצירה. ילדים שנותנים להם חומרי יצירה, ומאפשרים להם חופש גמור ליצור, יביעו בעזרת החומרים את הרגשתם. נושא, זה נחקר רבות, והוא משמש בפסיכולוגיה, בשיטות אבחון וטיפול מגוונים.

צורך בסמלים – משהו קונקרטי, שמבטא משהו קונקרטי אחר, במודע או שלא במודע. בניסיונם של הילדים ליצור משהו שיבטא את הרגשתם, חלומותיהם, או חוויותיהם, הם בוחרים לעיתים דווקא בביטוי שאינו קונקרטי, ישיר, אלא סמלי, לפעמים מתוך תכנון ולפעמים עמוק מתוך תת המודע שלהם. גם תחום זה נחקר רבות, ומשומש באבחון וטיפול בקשיים אצל ילדים.

פרפרים מטופי בסינרים.
פרפרים מטופי בסינרים.

יתרונות היצירה באוכל
לא משחקים באוכל? היום דוקא כן! כיום יש מגוון רעיונות לפעילויות יצירה עם הילדים, כשחומרי הגלם הם מוצרי מזון. לא מדובר פה בהפיכת החביתה לאטרקטיבית על ידי הוספת עיניים ופה, אלא עבודות יצירה ממש. השוק רווי בחומרים ואביזרים שיכולים להפוך את עולם הבישול והאפיה כזמין, קליל, מהנה וצבעוני בו הילדים גם יכולים ליצור, לפתח כישורי למידה בין אם במוטוריקה עדינה ובין עם תירגול כתיבה של אותיות ומספרים ולבסוף לאחר שסיימו את תהליך הלמידה החווייתי, יוכלו לסיים בארוחה מפנקת בה יאכלו את התוצרים שהכינו במו ידייהם. תחושת הסיפוק היא אדירה, ובנוסף לכל, למדו גם שיעור חשוב בתהליך שלם, משלב ההכנה עד לשלב הסיום. זכרו שאין נכון או לא נכון במשחקים עם אוכל. שלבו מרכיבים בריאים וטעימים, אך עם זאת אפשר גם לשלב דברים מתוקים וצבעוניים. אפשרו לילדים להיות שותפים בהכנת האוכל. הם ייהנו מכל רגע ואתם תופתעו לגלות שזאת עוד דרך להצצה לתוך עולמם הפנימי. שבירת ביצים מלמד על דיוק ועדינות, שקילת החומרים מלמד על משקל ומספרים, קריאה ממתכון משפרת את הקריאה, הכנת עוגה יכולה ללמדת מאיפה מגיע הסוכר ואיך מייצרים קמח, לפורר ביסקוויטים משפרת את המוטוריקה העדינה וקיימות עוד אינספור דוגמאות.
מסקנה: שתפו את הילדים בתהליך הבישול והאפיה ותנו לעצמכם להמריא על כנפי הדימיון עם הילדים וראו איך אפשר להפיק מהתהליך, זמן איכות, הנאה ולמידה.

מבשלים עם הילדים וסינרים.
מבשלים עם הילדים וסינרים.

מספר דוגמאות לפעילויות יצירה לילדים באוכל היכולות לשפר את כישורי הלמידה:

1. ציור אכיל בשילוב בצק סוכר וטושים אכילים- תירגול: כתיבה של אותיות ומספרים ואחיזה נכונה של עט.
הדף הוא דף מבצק סוכר לבן והטושים הם טושים אכילים, אפשר לקשט קאפקייקס או להכין דף גדול ולצפות עוגת יום הולדת. העוגה תהייה מיוחדת לילד והוא יהיה גאה בעשייה, ובדרך השגנו מוטבציה גדולה לתירגול כתיבה וציור בדרך מקורית ומהנה.

פעילות יצירה באוכל עם סינרים.
פעילות יצירה באוכל עם סינרים.

2. מחרוזת צ’יריוס – תירגול: השחלה ומוטוריקה עדינה. החוט הוא חוט שעווה שאפשר לקנות בכל חנות הובי והחרוזים הם טבעות צ’יריוס. לפני ההשחלה, קושרים צ’יריוס אחד לקצה ומתחילים להשחיל. לאחר סיום ההשחלה, נוגסים בציריוס הראשון וקושרים את שני הקצוות של החוט, והינה לנו צמיד אכיל וטעים.

3. ציור על עוגיות.- תירגול: מוטוריקה עדינה, ציור, כתיבת אותיות ומספרים, אחיזה נכונה של עט / מכחול.
הדף הוא עוגיה או פתי בר. צובעים את העוגיה בשכבת רויאל אייסינג לבן ( ניתן לקנות רויאל אייסינג מוכן בכל חנות לימי הולדת או המתמחה באפיה ), טובלים מכחול דק בצבע מאכל נוזלי או ג’ל ומתחילים לצייר. ניתן גם לצייר או לכתוב על העוגיה בעזרת טוש אכיל.  רעיון מוצלח שניתן לאמצו לכרטיס ברכה אכיל שמתאים ליום הולדת, ברכת שנה טובה וכו.

פעילויות יצירה לילדים באוכל עם סינרים.
פעילויות יצירה לילדים באוכל עם סינרים.

4. הכנת עכברוני שוקולד- תירגול: מוטוריקה עדינה.
מכינים עיסה של כדורי שוקולד ( מתכון באתר ) , לאפשר לילדים לפורר את הביסקוויטים וללוש את העיסה.
להניח את העיסה במקרר לשעה לערך כדי שתתקשה מעט. להתחיל לפסל עם העיסה, ניתן להכין כל מיני דמויות. הדמות האהובה עלי הוא עכברון כשהאוזניים הן מקורנפלקס, העיניים מסוכריות והזנב מבצק סוכר. תנו לילדים לעוף עם הדימיון וליצור מגוון דמויות מעניינות.

5. עוגיות אותיות ומספרים – תרגול: הכרת האותיות ומילים, הכרת המספרים ותירגול חיבור וחיסור.
הכנת עוגיות חמאה ( מתכון באתר ).  חותכני אותיות ומספרים, ניתן לקנות בחנויות ספרים ובחנויות המתמחות באפיה.
בשלב ההכנה ולאחר הכנת העוגיות, ניתן לתרגל את האותיות, מילים, מספרים ותרגילי חיבור וחיסור. דרך טעימה ומתוקה שתעניק לילדכם מוטיבציה ללמוד ולתרגל. הילדים יהנו מהתהליך והוא יהפוך להיות יותר אפקטיבי.

הרעיונות לפעילות באדיבות סינרים המקיימת הפעלות לימי הולדת של בישול ואפייה.

 

אין תגובות

השאר תגובה