פתיחת שנת הלימודים תשע”ט 2018

חוצים את הכביש בבטחה. צילום: דוברות מד"א
שנת הלימודים תשע”ט תפתח השנה ביום ראשון ה-2 בספטמבר 2018 עם חזרתם לגנים ולספסל הלימודים של ילדי הגנים והמעונות, תלמידי היסודי, התיכונים וחטיבות הביניים.

בשורה לתלמידי כיתות ד’ – צמצום מספר התלמידים בכיתות היסודי

החל משנת הלימודים התשע”ו נכנס לתוקפו מתווה לצמצום מספר התלמידים בכיתות, לפיו ילמדו תלמידי ישראל בכיתות קטנות המכילות 32-34 תלמידים בלבד. בתוך 5 שנים מתחילתו, יושלם המהלך ויחול על כיתות א’-ו’.
בשנת הלימודים תשע”ט יחול המתווה על כיתות א’-ד’.

החל משנת הלימודים הקרובה – שכבה א ד אשר תמנה  40 תלמידים, הכיתה תפוצל לשתי כיתות. שכבה ה ומעלה אשר תמנה 41 תלמידים, תפוצל לשתי כיתות וכן הלאה בהתאמה למדד גודל כיתה.

לוח החופשות והחגים
חופשות חגי תשרי יחולו השנה ממש קרוב לפתיחת שנת הלימודים. בואו לתכנן את השנה החדשה.
לוח החופשות והחגים תשע”ט 2018-2019 …

מסלול הליכה בטוחה לבית הספר

יש להנחות את התלמידים ללכת לבית הספר ובחזרה הביתה במסלול ההליכה שנקבע ולהדגיש את חשיבות ההליכה לפי כללי הבטיחות:

  • ילד עד גיל 9 אינו חוצה כביש לבד, אלא בליווי של מבוגר מוכר
  • הורים של תלמידי הכיתות הנמוכות ילוו את ילדיהם לבית הספר בימים הראשונים ללימודים
  • הולכים הרחק משפת המדרכה ולא מתפרצים לכביש
  • חוצים כביש במעבר חצייה מרומזר או במעבר חצייה שפועלים בו תלמידי משמרות זה”ב.
  • לפני מעבר חצייה עוצרים על שפת המדרכה, מביטים לכל הכיוונים, מאזינים לקולות התנועה, מתחילים לחצות רק כשהכביש פנוי, חוצים בקו ישר, בהליכה מהירה ומביטים לצדדים
  • בעת חציית הכביש אסור להשתמש בטלפון נייד (לסמס, לדבר, להאזין למוזיקה) ​

 

 

חוזרים ללימודים בבטחה עם מד”א

במד״א נערכים לשובם לספסל הלימודים של מאות אלפי תלמידים בישראל, ופונים להורים, לתלמידים ולציבור הנהגים לרענן את הנחיות הבטיחות בסביבת בתי הספר וגני הילדים. המוקד הרפואי של מד”א למוסדות החינוך כבר מוכן וכוחות מד”א הפזורים ברחבי הארץ ערוכים להעניק מענה לכל צורך רפואי שעלול להתעורר.

בשני בספטמבר יפתחו בתי הספר והגנים את שעריהם ומאות אלפי תלמידים יחזרו לשגרת הלימודים. צוותי מד”א תודרכו לגלות ערנות יתר לתנועה ערה של ילדים בדרכים, להיות ערוכים לענות על כל צורך רפואי שעלול להתעורר ולהעניק תשומת לב מיוחדת לנהיגת אמבולנסים ואופנועי מד”א בקרבת מוסדות חינוך ומעברי חציה.

כמו כן, המוקד  הייעודי של מד”א למוסדות החינוך ערוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, כשהוא מפעיל אלפי חובשים ופאראמדיקים במד”א שעברו הכשרה מיוחדת, שמטרתה להעניק מענה רפואי בשעות הלימודים במקרה של פציעת תלמידים וילדים החל מגיל 3, הכפופים לחוק חינוך חינם חובה בעשרות אלפי מוסדות חינוך בהם בתי הספר וגנים בכל יישובי הארץ.

החזרה לשיגרת הלימודים והעבודה הסדירה של ההורים, עלולה להביא לשינוי בסדר היום ובסדר הפיזורים של הילדים למוסדות החינוך. שינויים אלה, עלולים- כפי שראינו במקרים מצערים בעבר- להביא חלילה לשכחת ילדים ברכב. במד”א מבקשים מהציבור לנקוט בכל אמצעי בטיחות על מנת להבטיח את שלומם של הילדים ולמנוע מקרים טראגיים נוספים. במד”א ממליצים להניח לצד מושבי הבטיחות של הילדים תיק, מכשיר סלולרי או כל אמצעי חיוני אחר שיחייב את ההורה להגיע למושב האחורי לפני עזיבת הרכב.

עם החזרה לספסל הלימודים, מחדדים במד”א את הנחיות הבטיחות על מנת שכולם יוכלו לשוב למוסדות החינוך בשלום ובבטחה:

  • נהגים ברחבי הארץ שנוסעים בקרבת מסגרות חינוך, מתנ”סים ותחנות הסעה מתבקשים להיות ערניים יותר. ילדים נוטים להתפרץ לכביש ולאור גובהם הנמוך ניתן לפספס אותם עד שכבר יהיה מאוחר מדי. זכרו- נהגים מחויבים להאט בקרבה למעברי חצייה ואף לעצור במידה ונראה כי להולך הרגל יש כוונה לחצות.
  • הורים מתבקשים לצייד את הילדים במזון ובשתייה מספיקים למהלך ימי הלימודים בכלל ובפרט בתקופה הקרובה, בה הקיץ עודו בעיצומו. חשוב להרגיל את הילדים לשתייה מרובה ולחדד את הנחיות השהייה בשמש, במהלך ההפסקות.
  • מסתכלים ומצילים – במד”א מזכירים לציבור לשים לב לרכבים חונים במטרה לאתר פעוטות שחלילה נשכחו ברכב. זיהיתם ילד בתוך רכב נעול? הזעיקו מיד את מד”א בחיוג למוקד החירום 101 והישמעו להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת כוחות למקום. נהגי הסעות מתבקשים לוודא בסריקה כי לאחר פיזור הנוסעים, הרכב נותר ריק מאדם וכמובן- יש לוודא כי כלל הילדים חגורים וישובים בכיסאות בטיחות המותאמים לגילם ולמשקלם.
  • הורים – תרגלו עם ילדיכם את הדרך הבטוחה לבית הספר וממנו, וכן וודאו כי הוא יודע לחצות כבישים ומקומות הומי אדם בעצמו. זכרו, ילד עד גיל תשע זקוק לליווי מבוגר בדרכו לבית הספר ובחזרה.
  • במד”א מבקשים מהורים המסיעים את ילדיהם לבתי הספר להוריד את הילדים בתחנות המתאימות לכך ולוודא כי הם חוצים את הכבישים בבטחה ובמעברי החציה בלבד.
  • נתקלתם בתאונה? חייגו מידית למוקד מד”א בקו החירום 101 או באמצעות אפליקציית “מד”א שלי” והישמעו להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד.
  • חשוב להקפיד על רכיבה בטוחה על אופניים ולנהוג על פי הכללים הנדרשים בחוק. נהגים שימו לב לרוכב!

זכרו – בכל חיוג למוקד החירום 101 של מד”א, יחל הטיפול הרפואי כבר בתוך מספר שניות עם המענה במוקד, הטיפול הראשוני מתבצע באמצעות ההדרכה הטלפונית שתינתן על ידי הפאראמדיקים והחובשים במוקד, שיסייעו למתקשר בדקות הראשונות עד להגעת צוותי מד”א למקום. במקביל לשיחה הטלפונית, מוזנקים למקום צוותי מד”א וכן מוזנקים באופן אוטומטי נאמני החיים הקרובים ביותר למקום האירוע, כונני התגובה המיידית הרכובים על אופנועי מד”א ועוד.

לרשותכם עומדת גם אפליקציית ‘מד”א שלי’, הזמינה להורדה בחינם באפ-סטור ובחנות הגוגל-פליי. האפליקציה תאפשר לכם להעביר מידע רפואי מלא באופן מיידי לצוותי מד”א במידת הצורך, לשגר את מיקומכם המדויק לצוותים שבדרך ולייעל ככל הניתן את השירות הרפואי.

מנכ״ל מד״א אלי בין: ״בחופשת הקיץ לצערנו היינו עדים למקרים מצערים של פגיעות, טביעות ותאונות עם מעורבות של ילדים שעלו בחיי אדם. השנה, כולנו חוזרים לשגרת הלימודים ללא נפגעים ואני קורא להורים, לצוותי ההוראה ולתלמידים לרענן את כל הנחיות הבטיחות על מנת לוודא שאכן נצליח במשימתנו. במידה ונקלעתם למצב חירום רפואי חייגו למוקד 101 של מד”א או השתמשו באפליקציית ‘מד”א שלי'”.

www.mdais.org

מערכת החינוך פותחת את שנת הלימודים תשע”ט

 

כ-2,310,000 תלמידי בית הספר הגנים ו- 194,000 עובדי הוראה פותחים את שנת הלימודים. השנה תתקיים בסימן ‘אחדות ישראל’.

מעל 2 מיליון ושלוש מאות אלף תלמידים יפתחו ביום ראשון, ה- 2.9.2018, את שנת הלימודים החדשה, תשע”ט. מתוכם, יעשו את צעדיהם הראשונים לעבר ספסל הלימודים כ- 167,000 תלמידי כיתות א’ בעוד כ- 131,000 תלמידי י”ב יחתמו השנה 12 שנות לימוד במערכת החינוך. לצדם, יפתחו את השנה 194,000 עובדי הוראה.

שר החינוך, נפתלי בנט  הודיע כי הנושא השנתי שילווה את שנת הלימודים החדשה יהיה בסימן “שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות”. “מערכת החינוך הממלכתית היא ביתם של כל תלמידי ישראל. אני שר החינוך של 2.3 מיליון תלמידים מכל הגוונים – יהודים, ערבים, דרוזים, צ’רקסים, דתיים, חילונים, חרדים. כולם ילדיי. לכל ילד במדינת ישראל מגיע חינוך מצוין והזדמנות הוגנת. לאחר שבעת האחרונה החברה הישראלית התמודדה עם קיטוב הולך וגובר, סברתי כי התרופה לבעיה הזו היא אחדות ופיוס דרך החינוך. לכן, החלטתי ששנת הלימודים הקרובה תתקיים בסימן ״אחדות ישראל״. עלינו לזכור שוויכוחים בתוך המשפחה הם רצויים ובריאים, כל עוד זו תמיד נשארת משפחה”.  אמר השר בנט.

במסגרת הנושא השנתי, יעסקו בתי הספר בסוגיית האחדות בשני צירים מרכזיים: הראשון, אחדות בין כל מרכיבי החברה הישראלית והשני, עמיות יהודית וקשר עם יהודי התפוצות. בימים אלו שוקדים במשרד ובבתי הספר על גיבוש התכנים הספציפיים שיובאו בפני התלמידים בהקשר לסוגיית האחדות, על ידי קיום מפגשים, מעגלי שיח, מסעות וטיולים משותפים בין מגזרים שונים בחברה הישראלית, קיום ימי שיא, פעילויות לחיזוק הקשר עם ילדים ונוער בתפוצות ועוד.

 

אוטונומיה למנהלים

השנה יוצאת לדרך תכנית השר בנט להגדלת האוטונומיה למנהלי בתי הספר. המנהלים מהווים את עמוד השדרה של מערכת החינוך והם אלה אשר יקבעו את איכותה ואופייה, ולכן יש להעצים אותם ולהעניק להם את הכלים שיאפשרו להם לנהל את המערכת באופן מושכל ולהוביל אותה להישגים גבוהים.

תכנית האוטונומיה תתמקד במספר היבטים: הוספת משאבים כספיים וגמישות תקציבית בניהולם, הפחתת הבקרה והרחבת התשתיות של בית הספר.

 

לאור זאת, בשנה הקרובה נראה שורה של שינויים עמוקים, העיקריים שבהם:

  • הרחבת הניהול העצמי גם בחטיבות הביניים – החל מהשנה הבאה (תשע”ט) יפעיל משרד החינוך פיילוט של  150 חטיבות ביניים אשר יעמדו לרשותן כ-100,000 ₪ להשקעה בצרכי בית הספר בהתאם לשיקול דעת המנהל.
  • סל שקלי גמיש של 105 מיליון ₪ שיוקצה למנהלי בתי הספר לשם מתן מענים לבית הספר על פי החלטת המנהל. הסל יוכל לשמש למשל לתגבור לימודי, מענים רגשיים לתלמידים ושילוב סדנאות להורים.
  • גמישות בהיקף העסקה של מורים – מנהלי החטיבות העליונות יוכלו להרחיב את המשרה של מורה ב”עוז לתמורה” בהיקף של עד 125%, ללא אישור של כח אדם בהוראה.
  • הפחתת הבקרה על בתי ספר שעומדים ביעדים – בתי ספר שיימצאו תקינים בכל היבטי הבקרה יבוקרו אחת ל- 5 שנים במקום אחת ל- 3 שנים.

 

כמו כן, הוחלט על נקיטה בשורה של פעולות שיפחיתו את העומס על המנהלים, העיקריות שבהן:

  • יצירת מסלול ירוק במתן רישיונות למוסדות חינוך ותיקים – בתי ספר שיוגדרו ירוקים יידרשו לחדש את הרישיון שלהם אחת ל- 5 שנים, כדי לקצר את הבירוקרטיה, להפחית את העומס על המנהל, ולפנות את זמנו היקר לתכנון תהליכים ארוכי טווח. בתי ספר שיימצאו אדומים יחדשו את רישיונם אחת לשנה.
  • הקדמת הקצאת שעות התקן והסלים לחודש מאי – הקדמת הסלים תאפשר למנהל לנהל את כח האדם באופן נכון וראוי יותר לקראת שנת הלימודים, בדגש על תשלום שכר המורים במועדו.
  • פתיחת מאגר לסיוע בהשמת ממלאי מקום מורים וגננות – המאגר יסייע למנהל ולגננות לבחור בעת הצורך ממלאי מקום לאחר שאלה נבדקו על ידי המשרד בהיבט של כשירות והיעדר רישום פלילי.
  • תיק תכניות לימודים מקוון לעובדי הוראה – התיק כולל את כל תחומי הדעת מגן- י”ב, ומנגיש למורים מגוון של חומרי למידה וסרטוני הדרכה שיכולים לשמש להם כלים לתכנון שיעור.
  • שיפורים וחידושים בניהול הבגרויות – החידושים נועדו לאפשר למנהל לקבל שיקוף דוח חוסרים בית ספרי, הפקת גיליונות ואישורי זכאות באופן ממוחשב ודיווח התאמות לתלמיד במערכות המשרד.

 

 

המשך הטמעת הרפורמות והרחבת השירותים הניתנים לתלמיד:

  • התכנית הלאומית לקידום המדעים בדגש על המתמטיקה –  היעד השנה הוא להגיע מ- 18,050 ל- 19,200 ניגשים ל- 5 יחידות מתמטיקה
  • אנגלית – יעד השנה הוא 66% במספר הניגשים ל- 5+ 4 יח”ל באנגלית.
  • “חוג לכל ילד” –  כ- 90,000 תלמידים צפויים להשתתף השנה בחוגים מסובסדים מתוכם בהערכה כ- 4,000 ישראלים יוצאי אתיופיה, 30,100 תושבי הצפון, 50,000 מהחברה הערבית ו- 5,000 מהמגזר החרדי.
  • “בתי ספר של החגים” – כ- 560,000 ילדים צפויים לקחת חלק השנה במסגרת קייטנות החגים ובכללם קייטנת פסח וקייטנת חנוכה.
  • “בתי ספר של החופש הגדול” – כ- 330,000 ילדים צפויים להצטרף השנה לבתי הספר של החופש הגדול.
  • תקצוב דיפרנציאלי – השנה יושלם ב- 100% התקצוב הדיפרנציאלי על ככל בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. המשמעות: שעל כל שעת טיפוח שיקבל תלמיד מעשירון גבוהה, יקבל תלמיד מעשירון טיפוח נמוך 6 שעות. השנה, המשרד גם ייצא לפיילוט באותו נושא ב- 60 בתי ספר תיכוניים.
  • צהרונים – כ- 489,537 ילדים צפויים להשתתף השנה בתוכנית הצהרונים המהווים 90% מהפוטנציאל.
  • רפורמת ההתאמות בלמידה– בשנת הלימודים הקרובה נרחיב את חטיבות הביניים המשתתפות בתוכנית מ- 76 ל- 186.
  • המשך צמצום כיתות עם כניסתה של הרפורמה צמצום תלמידים בכיתה לשנתה הרביעית היא הוחלה על כיתות ד’. המשמעות שהמספר המקסימלי עומד על 34 תלמידים בכיתה. מספר הסייעות
  • סייעת שניה וגננת מובילההשנה ישולבו 5,895 סייעות (סייעת שניה) ו- 1,006 גננות מובילות.


 

אין תגובות

השאר תגובה