קופונים להדפסה ברשת
גוזרים את הקופון- הקופונוזיציה של השוק בתקופת האטה כלכלית: הצפי: בשנת2013 עם הגזרות הכלכליות וההאטה הכלכלית, הצורך של הציבור לחסוך יביא לפריחה של אתרי הקופונים בישראל.
אתרי הקופונים הם תופעה כלכלית חדשה באופן יחסי. נהוג לייחס את תחילתה לפעילותה של החברה האמריקאית גרופון ב-2008. חברה זו התבוננה במשבר הכלכלי שפגע במיליוני אמריקאים באותה שנה, אשר גרם לצמצום נרחב של הוצאותיהם – והגתה רעיון אשר החזיר אותם לחנויות. עיקרון הפעולה של אתרי הקופונים פשוט מאד: בכל יום, מוצעות באתרים אלה עסקאות שונות במגוון תחומים: ביגוד, הסעדה, טיפוח, תיירות, אטרקציות לילדיםוכדומה. כל עסק המעניק ההנחה מסוימת (לרוב של לפחות50%) בבית עסק מסוים.
לקוח מזמין את השובר דרך האתר במחיר הנקוב, מגיע אתו לבית העסק ומשלם בתום השירות- כאשר השובר נחשב כאמצעי תשלום לכל דבר. הצרכן האמריקאי נהג לממש במשך שנים את קופוני ההנחה שניתנו בעיתון היומי ובעיתוני סוף השבוע לעסקים השכונתיים הקטנים – פיצריות, מספרות, מכולות, בתיקולנועועוד. מימוש הקופונים הלך וגדל בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב, וכך גם פרצה מהפכת הקופונים האינטרנטיים באמריקה.שורשיה של"תופעת הקופונים"נעוצים בתרבות הצריכה האמריקנית מזה שנים רבות. למעשה, הצרכן האמריקאי אוסף וגוזר כמעט באובססיביות קופונים הנשלחים אליו בקטלוגים בדיוור ישיר או במסגרת עיתונות הפרינט (העיתונות הכתובה), ולאחרונה גם בפלטפורמת האינטרנט. הקונים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות חוסכים סכום אסטרונומי במצטבר בעזרת קופונים, כאשר מידי שנה- ניכרת מגמה של גדילה משמעותית בשימוש בכלי שיווקי/צרכני זה.
בסקרים שנערכו נמצא כי האמריקאי הממוצע מתכנן ועורך את רשימת הקניות שלו באמצעות הקופונים שברשותו שהפכו, בצד כרטיס האשראי או פנקס הצ’קים, לכלי אינטגראלי של הקניות ולנדבך מרכזי בקבלת ההחלטות לגבי המוצרים הנרכשים. המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב בשנים האחרונות היווה נקודת מפנה בשוק הקופונים, והרגליהקניהשלהצרכניםהשתנולבלי היכר. למעשה,חסכנות הפכה לדרך חיים של ממש, וקניה באמצעות קופונים חלחלה וצברה פופולאריות גם בקרב שכבות שפחות עשו בה שימוש בעבר. בשנה החולפת כמות שיא של קופונים נרכשו על ידי הציבורה אמריקאי, כך שניתן לומר כי קידום מכירות באמצעות קופונים הוא הכלי השיווקי המוביל בשעת משבר כלכלי. הקונים של היום כבר פחות קונים קניות דחף אימפולסיביות ורגשיות, ומתמקדים בקניות מבוססות ערך. הקונים הללו תרים אחר מבצעים שיתנו להם את התמורה הגבוהה ביותר לכסף שלהם. הם"צדים מציאות"ועסקאות משתלמות- באמצעותהקופונים. הכניסהלקופונים און-ליין באינטרנט בארה"ב והחיפוש של קופונים און-ליין דרךמנוע החיפושGoogleעלתה ב-92%. אנשים מחפשים את הערך "קופונים להדפסה",בכמות גדלה והולכת, ומשווקים אוהבים להשתמש במספרים גדלים והולכים גם ב-e mailולשלוח הודעות עם קופונים ממוקדים לקהלי נישה בדיוור ישיר.
תופעת הקופונים הפכה למכרה זהב קולקטיבי ולאחד הטרנדים הבולטים בעולם השיווק ובאינטרנט. בעלי עסקים מגדילים את תנועת הלקוחות ומגדילים את היקף המחזורים. למעשה, במקרים מסוימים העסקים מפרסמים קופונים בידיעה שהם יובילו להפסדים, רק על מנת לרכוש את אמונם של הצרכנים. המודלהשל אתרי הקופונים מצליח בעיקר מכיוון שכל הצדדים המעורבים בו יוצאים מרווחים בתהליך. הלקוח מקבל עסקאות משתלמות עם הנחות משמעותיות, ובעל העסק שמציע את הקופונים זוכה בחשיפה ובאלפי לקוחות שספק אם היו מבקרים אצלו בטווח הקרוב בדרך אחרת, אחוזים נרחבים מהמכירה וכן בחשיפה רבה. העסק מקבל תזרים מזומנים כמעט מיידי מאתר הקופונים המאפשר לו ‘לנשום’, במיוחד כשמדובר בעסקים קטנים ועונתיים. אבל המפתח להצלחה הוא ב-up sale.באמצעות הקופונים, העסק מצליח לעשות מה שאף אמצעי אחר לא מצליח: לגרוםלצרכן להיכנס לבית העסק. המטרה היא להציע קופונים המעודדים נאמנות ולגרום לצרכן לרכוש עוד מוצרים או לחזור בשנית לעסק שהציע את הקופון ולא לעסק המתחרה.
הקופונים בישראל
בשנים האחרונות עשתה תופעת הקופונים"עליה"לארץ, כאשר השיטה הצרכנית המבוססת על הנחות ומבצעים- התחברה היטב למנטליות הישראלית שאוהבת להתמקח על המחיר, להשיג את המחיר הטוב ביותר ולא"לצאת פראייר".אולם, בעוד שבארה"ב התחוללה מהפכת הקופונים באינטרנט כשלב ב’ וכהמשך ישיר לתופעת השימוש בקופונים בעיתון, הרי ש"עליית"הקופונים לארץ הקודש התבססה כבר מראשיתה על רשת האינטרנט, ועל שיטת הקנייה החברתית. הבדל נוסף הוא שבעוד שבארה"ב המוצרים המבוקשים ביותר לקניה באמצעות קופונים הם מוצרי ניקוי לתחזוקת הבית, מוצרי טיפוח לשיער, מזון לבע"ח, חטיפים, ויטמינים ותרופות ללא מרשם, בארץ, לעומת זאת, מתמקדים הקופונים בתחומי הלייף סטייל (סגנון חיים): תיירות (בתי מלון ואטרקציות תיירותיות), קולינריה (מסעדות ובתי קפה), ספא (ימי פינוק) ותרבות (הצגות ומופעים). במרץ2010, הוקם גרופר, אתר הרכישות הקבוצתיות והקופונים הראשון בישראל, על ידי שלושה יזמים ישראליים, מתוך אמונה שאם בארה"ב זה עובד -גם בישראל זה יעבוד. האתר הוקם בהשקעה מינימלית והציע בכל יום, מבצע לרכישה קבוצתית של קופונים עם הנחות של בין50%-90% ללקוח בתחום הלייף סטייל: מסעדות, מסאז’ים, ספורט אתגרי ועוד.לפי נתוני מימוש הקופונים בעיתונים בישראל, נראה היה כי מדובר במיזם מועד לכישלון. כמו כן, הציפיה שמהפכת הקופונים האינטרנטיים לא תצלח התבססה גם על ההנחה שהצרכן הישראלי הוא חשדן ולא מתלהב להשאיר את פרטי האשראי שלו ברשת. אולם בפועל, כשהצרכן הישראלי שמע מ"חברים של חברים"שרכשו קופונים בהנחות משמעותיות וכשבדק בעצמו, הוא החל להבין שהקנייה באמצעות רכישה חברתית, משתלמת ולא מוציאה אותו פראייר!מהר מאוד הבינה ‘גרופון’ העולמית את הפוטנציאל הרב הטמון בשוק הישראלי ובמקום להתחרות ב’גרופר’, החליטה לרכוש אותה. סיפור הסינדרלה זכה לכותרות ואתרי קופונים ורכישות קבוצתיות רבים החלו לצוץ ברשת כפטריות אחרי הגשם: באליגם, buy 2,bigdeal,דיל היום, יממה, daydealsועוד. ההצעות נשלחות למייל של הלקוח ובכך בכל יום הוא מיודע על הדילים היומיים המשתלמים ביותר ללא צורך בחיפוש ושיטוט ברשת.ואכן התוצאות העידו על אחוזי מימוש גבוהים במיוחד, בין90%-95% מימוש של קופונים שעלויות הרכישה שלהם גבוהות יחסית.
גוזרים הולכים >> התחזית בגזרת ובגזירת הקופונים בארץ
מי שמתבונן על תופעת אתרי הקופונים בישראל, מבחין כי הקופונים כבר משנים את חוקי המשחק: הצימרים מלאים גם בחורף, המסעדות נהנות מתזרים מזומנים גדול יותר – וקל יותר למלא אולמות מופעים. מוסכם כי אתרי הקופונים חוללו מהפכה בהרגלי צריכת הפנאי והבילוי בישראל- לא עוד בחירה במסעדה, צימר, מלון, הופעה וספא לפי המלצות של חברים או לפי פרסומות, אלא בחירה לפי קופון. יש הנחה – הולכים, אין הנחה – הולכים למקום אחר וכל השחקנים, הגדולים והקטנים, מתחרים על הדילים הטובים ביותר לגולשים. העסקים הקטנים והבינוניים מגלים את האפשרות להזרים אליהם טראפיקמידי של לקוחות חדשים, נהנים מבמה טובה לפרסום ולשיווק ללא הוצאה כספית וכך עסק קטן שקם אתמול ומציע מוצר חדש יכול להפוך בן לילה לעסק שיש לו2,000 לקוחות. הצפי הוא כי ההאטה הכלכלית במשק הישראלי, הגזרות הכלכליות והקיצוצים המכאיבים הצפויים לאחר הבחירות, יהפכו את הצרכן הישראלי, בדומה לאמריקני, למחושב ולחסכן יותר מבעבר. לדברי דורון בן-דוד, מנכ"לDreamview שהקימה עד היום כ-15 אתרי קופונים בתחומים שונים: "כבר היום יש ביקו שמחודש לבנייתם של אתרי קופונים ממוקדים בתחומי הלייף סטייל המוגדרים כ"מותרות"והן בחדירה לנישות של חבילת מוצרי צריכה יומיומיים". אין ספק כי הישראלים, החיים בסיר לחץ תמידי, יוסיפו לפקוד את בתי הקפה, המסעדות, מוסדות התרבות ואתרי התיירות והספא גם בשעת האטה כלכלית, אולם סביר להניח כי יבחרו בדילים המשתלמים ביותר שיאפשרו להם ליהנות ולהתאוורר במחיר שפוי והוגן. הם יתורו אחר דרכים יצירתיות ומשתלמות להדק את החגורה מבלי לוותר על המותרות, והקופונים יהוו את הפתרון המועדף המגשר על הצורך והביקושים. במקביל, סביר כי עסקים המציעים מוצרי צריכה שישכילו להיכנס לתחום הלוהט של הקופונים, ייהנו גם הם מפירות המיתון הצפוי- ויגזרו את הקופון…
כתבה: קרן גביש. המידע המקצועי באדיבות דרימוויו בנייה וקידום אתרים: http://www.dreamview.co.il