שביל חוצה ישראל: שביל ישראל החדש

הממשלה אישרה היום את הקמת שביל חוצה ישראל, שביל תיירותי חדש שיסומן לאורכה ולרוחבה של ישראל בנוסף לשביל ישראל הקיים ויגיע גם לאזורים בהם השביל הקיים לא עובר כמו רמת הגולן, בקעת הירדן ואזורים נוספים. משרד התיירות יעמוד בראש צוות הפיתוח ויתקצב את הפרויקט ב-10 מיליון ש”ח.
הממשלה אישרה היום החלטה להקמת שביל חוצה ישראל – שביל תיירותי שיעבור לאורכה ולרוחבה של ישראל, בנוסף לשביל ישראל הקיים מזה 22 שנה. מדובר בדרך אתגרית ותיירותית אשר תאפשר את הצגת הגיוון הנופי והתרבותי של הארץ. על-פי ההחלטה שהתקבלה, מנכ”ל משרד התיירות אמיר הלוי יעמוד בראש צוות שיכלול את המשרד לפיתוח הנגב, הפריפריה והגליל, קק”ל ורשות הטבע והגנים לצורך גיבוש הצעה לתכנית, שתתוקצב על ידי משרד התיירות בסכום של 10 מיליוני שקלים. יצוין כי זו פעם ראשונה שהממשלה לוקחת חלק בפרויקט מסוג זה. לפרטים על שביל ישראל לחצו כאן…
בניגוד למסלול של שביל ישראל הנוכחי, שהוקם וסומן לפני יותר מ-20 שנה על ידי הועדה לסימון מפות והחברה להגנת הטבע ועובר רק באזורים שאינם שנויים במחלוקת פוליטית או מדינית, השביל החדש יעבור ככל הנראה גם בבקעת הירדן, רמת הגולן ואזור יהודה ושומרון. יש לקוות שההקמה של שביל חוצה ישראל תהווה גשר לחיבור בין חלקי ותושבי הארץ.
שביל חוצה ישראל החדש – האם יגיע גם לעיינות ענר בחבל בנימין? צילום: תמיר אורבאום
על רקע שבירת שיא כל הזמנים בכניסות תיירים בשנה האחרונה, והצורך לגוון ולהרחיב את אפשרויות הטיול בישראל – הדרך המוצעת תאפשר למנף את התיירות בכל רחבי הארץ – חבל הארץ הצפוני המאופיין בנופים ירוקים ומאגרי מים, חבל הארץ הדרומי המאופיין בנוף מדברי, דרך המאפשרת הליכה בין אתרים קדושים ועוד. על פי ההחלטה, משרד התיירות, בתיאום ובשיתוף צוות בין משרדי יגיש לממשלה בתוך 120 יום את המלצותיו לתכנית אסטרטגית לפיתוח שביל חוצה ישראל החדש. המלצות הצוות יכללו את מתווה השביל התיירותי ובכלל זה את החיבור לשביל ישראל לאופניים, תכנון התאמת התשתיות התומכות, מקומות לינה לאורך השביל, פיתוח אטרקציות תיירותיות ועוד.
בהחלטה נכתב, בין היתר, כי “הפוטנציאל הכלכלי של תיירות שכזו לפריפריה היא משמעותית ויש בה כדי הביא לפריחה של חדרי אירוח, מקומות הסעדה, אטרקציות תיירותיות ועוד. יתרה מכך, בפריפריה ההישענות הכלכלית על התיירות היא כעל תשתית תעסוקתית ומקור הכנסה מרכזי. לכן, המשמעות של גיבוש תכנית כוללת לדרך שכזו היא הכרחית על-מנת לסייע ולקדם את הפריפריה. בכך, מדינת ישראל כולה תוכל ליהנות מהצמיחה בתיירות הנכנסת”.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על היוזמה ואמר: “לשביל ישראל השלכות תיירותיות והיסטוריות. זה הדבר המתבקש מבחינת פוטנציאל תיירותי. בנימה אישית: הלכתי אלפי קילומטרים. אין דבר שמחבר יותר לאהבת המולדת, מללכת בפסוקי התנ”ך, בתולדות בית שני ותולדות הקמת המדינה. יש לנו טבע יפה והיסטוריה אדירה. אשתדל ללכת בחלק ממנו. זהו מפעל יוצא מן הכלל”.
שר התיירות יריב לוין ציין כי ההחלטה להקים שביל תיירות שיעבור לאורכה ולרוחבה של ישראל היא החלטה חשובה על רקע שבירת שיא כל הזמנים בתיירות הנכנסת לישראל והמאמצים להוסיף אטרקציות תיירותיות שישרתו את המבקרים והמטיילים בארץ. השביל יחשוף בפני המטיילים והתיירים את נופיה ואתריה של ישראל, ויביא את המסיירים בו לכל חלקיה, גם לאזורי הפריפריה, ובכך יתרום תרומה כלכלית משמעותית לאזורים אלה. כמו כן נכתב בהחלטה, שהניסיון העולמי מראה כי שבילים תרמילאים מהווים אטרקציה תיירותית במדינות רבות, שהשכילו למנף משאבי טבע לשבילים ארוכים, מתוחזקים ברמה גבוהה ומשווקים ברחבי העולם כיעד תיירותי בפני עצמו.
פרויקט סימון שבילים נוסף של משרד התיירות – שביל הבשורה בין נצרת לכנרת.
ההצעה מפרטת את הפוטנציאל הכלכלי של שביל החוצה את מדינת ישראל – הן בתיירות פנים והן בתיירות נכנסת, לרבות הקמת אטרקציות, מקומות לינה והסעה ועוד. ההוצאה הממוצעת של תייר בישראל היא כ-1,500 $. השביל צפוי לשפר ולפזר את ההוצאה התיירותית גם לפריפריה.
מלאכי השביל ומטמיני המים
בשביל ישראל מטיילים לפי ההערכות למעלה מ-1,000 מטיילים בשנה שעושים את המסלול המלא וברציפות. אחת הבעיות עם המסלול המלא, שאותה אולי יפתור השביל החדש היא ההתאמה שלו גם לקהל פחות אתגרי – במיוחד בקטעים הדרומיים של השביל בהם יש מקטעים ארוכים ללא נקודות מים או לינה המחייבות נשיאה של משקל גדול על הגב והסתייעות באנשי שטח שמטמינים (בתשלום) מטמונים של מים למטיילים שמזמינים מראש. לאורך השביל גם התפתחו נקודות בהםהמטיילים יכולים ללון (ללא תשלום) אצל מלאכי השביל – אנשים במאפשרים למטיילים לישון בביתם לעצירה של לילה במהלך המסלול.
יוזמה קהילתית מעניינת נוספת שיזם אמיר באומפלד בהדסטארט מציעה להקים בתי עץ לטובת המטיילים לאורכו שביל ישראל:

