שמורת עין גדי חוגגת 50

יעל בשמורת עין גדי
יעל בשמורת עין גדי, צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

לאן נעלמו הנמרים? האם הסתובבו פה פעם שפני ענק? יכול להיות שיש חיים בים המוות? האם נמצא באזור שמורת עין גדי שועל נדיר עם זנב ענק? מי כתב את השיר הכי מפורסם על עין גדי? ואולי בכלל נמצאו חיים בים המוות?

תשובות לשאלות האלה ועוד התקבלו ממחקרים שקיימו לאורך השנים עשרות חוקרים, אנשי טבע ומדענים שהגיעו לכנס לציון 50 שנה להכרזה על השמורת בעין גדי.

שמורת הטבע בעין גדי היא אחת מפנינות הטבע והטיילות שחקוקות לרוב הישראלים בזיכרון. כל מי שגדל בארץ, כנראה טייל בה לפחות פעם אחת אם לא יותר וזוכר לטובה את השמורה.

מתי טיילתם בפעם האחרונה בנחל ערוגות או דוד עם הילדים?

שמורת עין גדי המפל הנסתר בנחל דוד
שמורת עין גדי המפל הנסתר בנחל דוד. צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים

שמורת עין גדי חוגגת 50

לכבוד חגיגת יובל השנים של השמורה המיוחדת הגענו אתמול לכנס המיוחד שקיימה רשות הטבע והגנים בעין גדי להכיר מקרוב ולשמוע קצת מסודות השמורה וערכי הטבע שחשפו חוקרי השמורה לאורך השנים.

לכבוד המאורע, נערך בקבוץ עין גדי כנס מקצועי בנוכחות 200 משתתפים בנושא השמורה וערכיה אליו הגיעו גם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שאול גולדשטיין, מנכ”ל רשות הטבע והגנים, ניר ונגר ראש המועצה האזורית תמר, חוקרים ומובילים נוספים בתחומי הטיילות והטבע בישראל.

שפני סלע ענקיים
שפני סלע ענקיים?

הכנס עסק בין היתר בדו הקיום הייחודי בין האדם לטבע המתקיים בשמורת עין גדי לאורך 50 שנותיה,  שהופך אותה מחד למופת של שמירת טבע ומאידך למופת של טיילות חווייתית ונגישה לציבור המטיילים הרחב בלב טבע פראי וייחודי.

הכנס המקצועי הציג מחקרים במגוון נושאים סביב השמורה והאזור ביניהם: ייחודיה וערכיה של שמורת עין גדי, נמרי מדבר יהודה, זכות הטבע למים, שיטפונות עין גדי ותמורות בים המלח, החיים של היעלים ושפני הסלע בשמורה ומה ניתן ללמוד מהם, העופות הדורסים במדבר יהודה, חווית הביקור בעין גדי ועוד. כמו כן התקיים דיון בהשתתפות המרצים והקהל.

נחל דוד או ערוגות? סקר המטיילים בשמורת עין גדי

בתוך כך במהלך הכנס רשות הטבע והגנים הציגה תוצאות סקר מיוחד, שנערך בקרב ציבור המטיילים על שמורת עין גדי לכבוד 50 שנותיה, ובחן את שביעות רצון המבקרים, האיזון שבין שמירת הטבע לבין חווית הביקור ואת האופן שבו המבקרים תופסים את עין גדי.

בין הממצאים הבולטים בסקר עולה כי ישנה שביעות רצון גבוהה מאוד מהביקור בשמורה והאיזון בין שמירת הטבע לחוויית הביקור ושמרבית המבקרים מחשיבים את עין גדי כאחד המקומות היפים בישראל וכסמל ישראלי.

בנוסף עולה מהסקר כי הביקור בשמורה מעודד רצון לביקור נוסף בחיק הטבע. בתוך כך עולה כי 40% מהנשאלים ביקרו בשמורת עין גדי בין שלוש לשש פעמים בשנה האחרונה ומרביתם טיילו לאחרונה במסלול נחל דוד

האם יש עדיין נמרים בשמורת עין גדי?
האם יש עדיין נמרים בשמורת עין גדי?

הסודות של עין גדי

ותיקי המטיילים זוכרים אולי את השלטים שהוצבו בכניסה לשמורה שיש לטייל בנחלים בקבוצות של מינימום 5 מטיילים מחשש להתקלות בנמרים… אבל ככל הנראה, הנמרים שהגיעו לשיא תפוצתם בשנות השמונים נכחדו מהאזור אי שם בסוף שנות התשעים.

לאן נעלמו הנמרים?

הנמרים נכחדו מהאזור בעקבות כמה סיבות: צמצום שטחי המחיה והמגוון הגנטי, דריסה, הרעלות וצייד, למרות המעקב הצמוד שזכו לו והמשדרים שהתקינו עליהם. היום לצערנו אין יותר עדויות לנמרים שעדיין מסתובבים באזור.

שפנים בגוגל של פיל

כנראה שחיו באזור לפני עשרות אלפי שנים שפני ענק בגודל של קרנפים קטנים שגם הם נכחדו עם השנים… אז אפשר להיות רגועים…אין סכנה לפגוש היום במפל דוד ביג פוט או שפן בגודל של פיל קטן…

 

עין גדי, עין גדי, מה היה כי צמחת בחמה? 

בספר שכתב העיתונאי אייל שפירא לכבוד יובל החמישים לשמורה התגלה פרט טריוויה מעניין על השיר הכי מוכר על עין גדי שמתחיל במילים – “ים המות הכחל בלאט ינוע וממעל עננה קטנה תשוט”…

מסתבר שהשיר הכי מוכר על עין גדי לא נכתב על ידי יוצר מפורסם ומוכר כמו שאולי היינו מצפים…  השיר נכתב על ידי נער ירושלמי בן שש עשרה, איתן פרץ שמו, שהגיע עם השכבה לעזור בקטיף בקיבוץ.

את השיר הוא כתב בזמן שישב ליד אחד המעיינות בהפסקה אחרי יום העבודה בקיבוץ והולחן למסיבת הסיום של המחנה על ידי חברו לכיתה דב אהרוני.  השיר על גדי הפך תוך זמן קצר לאחד השירים הפופולריים בארץ וזכה בהמשך לביצועים מוכרים של אריק איינשטיין, יהודית רביץ ויוצרים נוספים.

האם התגלו חיים בים המלח?
האם התגלו חיים בים המלח?

האם התגלו חיים בים המוות?

מסתבר שיש חיים בים המלח והם אפילו פורחים מדי פעם… בצבע אדום. לא ואלה לא דגים מלוחים. מדובר בייצור חי ומזערי שמתרבה בתנאים מסויימים בים ויוצר משטחים אדומים ומרהיבים על פני המים המלוחים.

תכירו את שועל הצוקים

באזור שמורת עין גדי חי שועל נדיר עם זנב ענק שנראה כמו צעיף מינק אירופאי. השועל שזוהה בעבר בטעות כשועל חולות הוא נדיר וחי בארץ רק כאן ובעוד מספר מדינות באזור.

יעל בשמורת עין גדי
יעל בשמורת עין גדי, צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

לדבריי השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג שהגיעה לכנס “שמורת עין גדי היא פנינת טבע ייחודית בלב מדבר יהודה, עם מיני צומח ייחודיים ועולם חי עשיר. מתרחש כאן דו-קיום נפלא בין הטבע לבין בני האדם. לא ניתן לנתק את הקשר בין משבר האקלים למשבר האקולוגי, כאשר בתי הגידול הלחים נמצאים תחת איום תמידי.”

עוד הוסיפה כי “שמורות טבע נרחבות הן אבן הפינה בשמירה על המגוון הביולוגי בישראל, ואת הנושא הזה העמדתי בעדיפות גבוהה במיוחד מיד עם כניסתי לתפקיד. אנו כבר פועלים במגוון רחב של חזיתות כדי למנוע פגיעה בטבע ולקדם את השמירה עליו, כדי לאפשר לו ולנו המשכיות”

לדבריי שאול גולדשטיין מנכ”ל רשות הטבע והגנים: “עין גדי היתה השמורה הראשונה שהוכרזה ובכך פרצה את הדרך לשאר ההכרזות. בעין גדי שילוב מיוחד שבין נווה מדבר, בית כנסת עתיק ומים מתוקים. כולם ביחד מספקים חוויה מיוחדת לכל מבקר והדבר בא לידי ביטוי בגידול המרשים של מספר המבקרים במקום מהארץ ומחו”ל”

דודי גרינבאום, מנהל שמורת עין גדי ברשות הטבע והגנים מציין כי: “שמורת עין גדי חוגגת 50 שנות דו קיום בין טבע לאדם. בזכות דו קיום זה השמורה מהווה שדה מחקר חשוב ומשמעותי לחוקרים רבים מהארץ ומהעולם וכן מאפשרת למטיילים הרבים הפוקדים אותה לחוות טבע אמיתי.

מהסקר שערכה רשות הטבע והגנים לכבוד שנת ה-50 להכרזה על שמורת עין גדי עולה כי מרבית המבקרים בעין גדי בחרו במקום כאחד מהמקומות היפים בישראל וכסמל ישראלי, מקום שמעודד לחזור ולטייל בטבע..  מה דעתכם?

 

אין תגובות

השאר תגובה