תוצאות מבחני פירלס וטימס2011-2012
11.12.2012סופר מאמי – סופר דדי
היום יפרסם משרד החינוך את תוצאות המבחנים הבינלאומיים שנערכו בשנה החולפת במערכת החינוך בהשתתפות אלפי ילדים בכיתות ד’ וכיתות ח’.
המבחנים הם מבחני פירלס(PIRLS) ומבחני טימס(TIMSS)שמתקיימים על ידי הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך ה-IEA ברחבי העולם.
מחקר- TIMSSטימס2011
• TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study–מחקר בינלאומי במתמטיקה ובמדעים הנערך על ידי הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך, ה-IEA (International Associationfor the Evaluation of Educational Achievement).המחקר מתקיים אחת לארבע שנים החל משנת1995. ישראל השתתפה במחקר באופן מלא החל משנת 1999 ומאז באורח קבוע ב- 2003, 2007 ו-2011.
• מחקר טימס2011 בוצע בישראל על-ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה)ולווה על-ידי ועדת היגוי, שכללה מומחים מן האקדמיה מתחומי המתמטיקה והמדעים והוראת תחומי דעת אלו, מומחים למדידה והערכה, ונציגים שלמטה משרד החינוך.
• מחקר טימס בודק ידע של תלמידים במתמטיקה ובמדעים בכיתה ח’ ואת ההקשר החינוכי של הוראת מקצועות אלה במדינות השונות.
• המחקר מאפשר לקבל מידע מהימן אודות מערכת החינוך בישראל בהשוואה למערכות חינוך אחרות בעולם. תוצאות המחקר מספקות מידע חשוב למדינות המשתתפות על נקודות החוזק והחולשה של תלמידים במתמטיקה ובמדעים ברמה מערכתית ואת ההקשר החינוכי שבו נלמדים תחומי דעת אלו. כמו כן, התוצאות מאפשרות לזהות מגמות שינוי לאורך השנים ולבחון אותן לאור תכניות הלימודים בתחומי הדעת הנבדקים, שיטות ההוראה המקובלות ותכניות התערבות שונות המופעלות במערכת החינוך.
• המסגרת המושגית(Framework)של מבחני טימס מאורגנת סביב שני צירים: ציר התוכן – הכולל בתוכו את התחומים השונים בכל מקצוע, והציר הקוגניטיבי – המפרט את המיומנויות הקוגניטיביות שתלמידי כיתה ח’ אמורים לשלוט בהם בתחומי דעת אלו.
תחומי התוכן במתמטיקה: מספרים (29% מהשאלות), אלגברה (33% מהשאלות), גאומטריה (19%מהשאלות)ונתונים והסתברות (19%מהשאלות). תחומי התוכן במדעים: ביולוגיה (37% מהשאלות), כימיה (20% מהשאלות), פיזיקה (25% מהשאלות) ומדעי כדור הארץ (18% מהשאלות).השאלות בשניתחומי הדעת בודקותגם את המיומנויות הקוגניטיביות האלה: ידע (Knowing) -במתמטיקה (36% מהשאלות) ובמדעים (32% מהשאלות); יישום (Applying) -במתמטיקה (39% מהשאלות) ובמדעים (44% מהשאלות);חשיבה (Reasoning) -במתמטיקה (25% מהשאלות) ובמדעים (24% מהשאלות).
• המסגרת המושגית על פיה נקבעו תכני המבחן במתמטיקה ובמדעים נבנתה על בסיס תכניות הלימודים במתמטיקה ובמדעים במדינות המשתתפות במחקר, תוך ניסיון ליצור מכנה משותף רחב ככל האפשר בין המדינות המשתתפות.
• המחקר כלל14 גרסאות מבחן ובהן סה"כ217 שאלות במתמטיקה ו- 217 שאלות במדעים. כמות שאלות גדולה זו מאפשרתכיסוי נרחב של תחומי הדעת על שלל נושאיהם ומיומנויות החשיבה הנדרשות בהם.
• המחקר מלווה בשאלוני רקע שמטרתם לאסוף מידע על ההקשר החינוכי שבו נלמדים תחומי דעת אלו. השאלונים הועברו לתלמידים, למורים למתמטיקה ולמדעים ולמנהלי בתי הספר.
• במחקר טימס2011 השתתפו כ- 240 אלף תלמידי כיתות ח’ מ-42 מדינות ברחבי העולם.
מחקר טימס2011 בישראל
• המחקר התקיים בישראל בקרב תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית.
• המבחנים תורגמו והותאמו בישראל מאנגלית לשתי שפות ההוראה המקובלות – עברית וערבית. התרגום וההתאמה לשפות אלו בישראל נערך ונוהל על ידי ראמ"ה באמצעות צוותי תרגום ייעודיים ובתיאום ובקרה של הארגון הבינלאומי.
• המבחנים הועברו בתחילת חודש מאי2011 בקרב מדגם מייצג. סה"כ השתתפו בישראל4,699 תלמידי כיתות ח’ מ-151 בתי ספר.מסגרת הדגימה מקבילה לזו שהתקיימה במחזורי המחקר הקודמים.
• בכל אחד מבתי הספר שנדגמו למחקר נדגמה אקראית כיתה אחת או שתיים מבין כיתות ח’ בבית הספר, לצורך השתתפות במחקר.
אופן דיווח הממצאים
• ההישגים במתמטיקה ובמדעים מדווחים כל אחד בנפרד על סולם הציונים של טימס. סולם זה נקבע על ידי הארגון הבינלאומי בשנת1995 כך שממוצע ציוני המדינות המשתתפותבמחזורמחקר זה יעמוד על 500 וסטיית התקן תעמוד על 100 . יודגש כי "ממוצע המדינות המשתתפות"השתנה לאורך השנים הן בשל שינויים בהרכב ומספר המדינות המשתתפות והן בשל שינויים ברמת הידע של התלמידים במדינות השונות.
• סולמות הציונים בכל מחזורי המחקר של טימס מכוילים,דבר המאפשר השוואה בין ציונים במחזורי מחקר שונים.
• סולם הציונים במתמטיקה ובמדעים מחולק לחמש רמות בקיאות אשר נקבעו והוגדרו על ידי הארגון הבינלאומי ונותנים פשר לציונים המדווחים. רמות הבקיאות נקבעו לפי ארבע נקודות סף על סולם הציונים: סף ה"מצטיינים" (ציון625 ומעלה),סף ה"גבוהים" (ציון550 ומעלה),סף ה"בינוניים" (ציון475 ומעלה),וסף ה"נמוכים" (ציון400 ומעלה).ציון נמוך מ-400 מוגדר כ-"מתחת לסף".
מחקרPIRLS -פירלס2011
• PIRLS – Progress in International Reading Literacy Study-מחקר בינלאומי בקריאה הנערך על ידי הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך, ה-IEA (International Associationfor the Evaluation of Educational Achievement).המחקר מתקיים אחת לחמש שנים החל משנת2001. ישראל משתתפת במחקר בקביעות מראשיתו.
• מחקר פירלס2011 בוצע בישראל על-ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה)ולווה על-ידי ועדת היגוי שכללה מומחים מן האקדמיה מתחומי השפה, רכישתה והוראתה בשפה העברית ובשפה הערבית, מומחים למדידה והערכה, ונציגים שלמטה משרד החינוך.
• מחקר פירלס בודק את הידע בקריאה בשפת-אם של תלמידים בכיתה ד’ ואת ההקשר החינוכי של הוראת שפת אם במדינות השונות. תוצאות המחקר מספקות מידע חשוב למדינות המשתתפות על נקודות החוזק והחולשה בקריאה של תלמידים ברמה מערכתית וזאת בהקשר החינוכי שבו נלמדת שפת-האם. המחקר מאפשר לאסוף מידע מהימן אודות מערכת החינוך המקומית בהשוואה למערכות חינוך אחרות בעולם.
• כמו כן, התוצאות מאפשרות לזהות מגמות שינוי לאורך השנים ולבחון אותן לאור תכניות הלימודים, שיטות ההוראה המקובלות ותכניות התערבות שונות המופעלות במערכת החינוך.
• המסגרת המושגית(Framework)של מבחניפירלסמגדירה שתי מטרות עיקריות לקריאה: קריאה לצורך התנסות ספרותית (52% מהשאלות) וקריאה לצורך רכישת מידע (48% מהשאלות). מטרות הקריאה שהוגדרו נבדקות בשני סוגים של טקסט: טקסט ספרותי –לצורך התנסות ספרותית (52% מהשאלות) וטקסט מידעי–לצורך רכישת מידע (48% מהשאלות). המסגרת מגדירה את מיומנויות הקריאה האלה: אחזור מידע (22% מהשאלות), הסקה ישירה (28% מהשאלות), פרשנות ושילוב מידע (37% מהשאלות) והערכת טקסט (13% מהשאלות) — שתי המיומנויות הראשונות נחשבות כמיומנויות פשוטות ושתי המיומנויות האחרונות נחשבות כמיומנויות מורכבות.
• המחקר כלל12 גרסאות מבחן ובהן 10 טקסטים: חמישה מהם סיפוריים (טקסט ספרותי – 72 שאלות) וחמישה מידעיים (טקסט מידעי- 63 שאלות). כמות השאלות מאפשרתבחינה מקיפה של מיומנויות הקריאה האלו.
• המחקר לווה בשאלוני רקע שמטרתם לאסוף מידע על ההקשר החינוכי שבו נלמדת שפת-האם ומיומנויות הבנת הנקרא. השאלונים הועברו לתלמידים, למורים ולמנהלי בתי הספר, וכן להורי התלמידים הנבחנים.
• במחקר פירלס2011 השתתפו כ-255,000 תלמידי כיתות ד’ ב-45 מדינות ברחבי העולם .
מחקרפירלס2011 בישראל
• המחקר בישראל התקיים בקרב תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית.
• המבחנים תורגמו והותאמו בישראל מאנגלית לשתי השפות עברית וערבית. התרגום וההתאמה לשפות אלו בישראל נערך ונוהל על ידי ראמ"ה באמצעות צוותי תרגום ייעודיים ובתיאום ובקרה של הארגון הבינלאומי.
• המבחנים הועברו בתחילת חודש יוני2011 בקרב מדגם מייצג. סה"כ השתתפו בישראל4,186 תלמידי כיתות ד’ מ-152 בתי ספר. מסגרת הדגימה מקבילה לזו שהתקיימה במחזורי המחקר הקודמים.
• בכל אחד מבתי הספר שנדגמו למחקר נדגמה באופן אקראי כיתה אחת או שתיים מבין כיתות ד’ בבית הספר, לצורך השתתפות במחקר.
אופןדיווחהממצאים
• ההישגים באוריינות קריאה במחקר זה מדווחים על סולם הציונים של פירלס. סולם זה נקבע על ידי הארגון הבינלאומי במחזור הראשון של המחקר (בשנת2001) כך שממוצע ציוני המדינות שהשתתפובמחזור מחקר זה יעמוד על 500 וסטיית התקן תעמוד על 100 .
• ההישגים באוריינות קריאה מדווחים באמצעות חמישה ציונים: ציון כולל במבחן, ציון בשני סוגי הטקסט: קריאה לשם"התנסות ספרותית"וקריאה לשם"רכישת מידע",וכן ציונים בשתי מיומנויות קריאה עיקריות: "אחזור והסקה ישירה",ו"פרשנות, שילוב והערכת טקסט".
• סולם הציוניםבכל מחזורי המחקר של פירלס מכויל,דבר המאפשר השוואה בין ציונים במחזורי מחקר שונים.
• סולם הציונים באוריינות קריאה בפירלס מחולק לחמש רמות בקיאותאשר נקבעו והוגדרו על ידי הארגון הבינלאומי. רמות אלו נותנים פשר לציונים המדווחים. רמות הבקיאות נקבעו לפי ארבע נקודות סף על סולם הציונים: סף ה"מצטיינים" (ציון625 ומעלה),סף ה"גבוהים" (ציון550 ומעלה),סף ה"בינוניים" (ציון475 ומעלה),וסף ה"נמוכים" (ציון400 ומעלה).ציון נמוך מ-400 מוגדר כ-"מתחת לסף".
תוצאות המבחנים יפורסמו היום.