שינויים בהרגלי הצמיחה: דברים שכדאי לדעת על תזונת ילדים

תזונת ילדים
תזונת ילדים: דברים שכדאי לדעת. צילום: shutterstock

ככל שזה נוגע לבריאות ככלל ולתחום התזונה בפרט, אנחנו חיים בעולם מודע יותר מאי פעם. בדקנו מה חשוב לדעת על הרגלי התזונה של ילדינו.

21.2.2019 זאב נחמנזון

עוד ועוד מרכיבים מזיקים ומעובדים נכנסים לחיינו אך ככל שאנו נחשפים אליהם יותר – אנו לומדים ממה להישמר ומה מותר ומבורך. הגישה הסקרנית והאחראית הזו מקבלת כפל חשיבות כשמדובר בילדים שלנו. הנה רשימת דברים שיכולים לעזור לנו בכך.

תזונה בריאה היא בסיס לחיים בריאים. זו נקודת הנחה שניתן לקבע ולהיצמד אליה. אבל בשנים האחרונות, ככל שעידן המידע מעמיק – יש גם הצפה של תפיסות, לעיתים סותרות, רעיונות, המלצות ודיס המלצות לגבי מאכלים וסוגי תזונה שונים. ככל שאנחנו שומעים על נזקיהם של מאכלים מעובדים ונחשפים לקיומן של מחלות ותופעות שונות כמו רגישות לחלב, צליאק ואלרגיות למיניהן – אנו הופכים לדאגנים יותר – ויותר ויותר. אז קודם כל – בואו נרגע.

הטוב, הרע ומה שביניהם

כולם יודעים שממתקים מזיקים, שהלחם הלבן מלא סוכר, שפחמימות משמינות ושרוב הילדים לא אוהבים לאכול ירקות. נכון – יש מאכלים רעים ויש מאכלים טובים, ומה שחשוב זה לשמור על איזון. הרעיון הוא לספק לילדים את כל הערכים שהגוף שלהם צריך. ניתן לקבל את זה ממאכלים מגוונים ואת מה שחסר תמיד ניתן להשלים אותו באמצעות תוספי תזונה. מניעה של מאכלים מסוימים עשויה להוביל לתופעה הפוכה בהמשך הדרך, והגבלת מזון לדברים בודדים יכולה ליצור אצל ילדים תחושת מיאוס שתמשך לאורך שנים. גיוון של מאכלים שונים תוך הצמדות לצרכים של הגוף יעשו עבודה מצוינת, וברובם הגורף של המקרים באמת שאין סיבה להקצנה.

מה אכלתם היום?

ילדים הם ילדים, לכל אחד יש מאכלים שהוא אוהב ומאכלים שהוא לא. אם ילד מאד לא אוהב ירקות אבל אוכל מוצרי בשר ואוהב חלב – כנראה שיש לו את כל החלבונים והברזל להם הוא יזדקק אבל יחסרו לו ויטמינים על מנת לצמוח נכון. גם אם אנחנו מכירים את ההרגלים ומאפייני האכילה של ילדינו, חשוב שנזכור כי חלק ניכר מהיום הם מבלים שלא בנוכחותנו, כך שגם לא פשוט לנהל מעקב שוטף אחריהם.

באופן כללי ניתן לבצע בדיקות תקופתיות שגרתיות ולראות האם חסרים ויטמינים ומינרלים לילדינו, ואפשר בנוסף להתבסס על ידע מוקדם. אם אנחנו יודעים שילדינו לא אוכל מזונות עשירים בחלבון – נוכל להשלים אותו באמצעות תוסף תזונה מתאים. תוספים אלו, מעבר להשלמה מהירה של חוסרים, נוחים מאד לצריכה בזמנים שהילדים לא איתנו (כמו למשל טיול) או כשהם עסוקים בפעילות השואבת מהם ערכים תזונתיים. למרות שאין צורך במרשם רופא ברוב המקרים, כדאי להשתמש בתוספי תזונה בצורה נבונה ולא להפריז בהם.

הנאה היא מרכיב בריאותי

הרגלי התזונה של ילדיכם מושפעים מאד מהרגלי התזונה שלכם. כהורים אתם משמשים מודל לחיקוי ומהווים השראה לדפוסי ההתנהגות של הילדודס. זה מתחיל באוכל ובמשקאות שלכם אך גם בהרגלים משפחתיים. אם תקפידו לאכול ארוחה משפחתית סביב שולחן, הילדים שלכם יתייחסו למנהג הזה בכבוד ויאכלו בצורה מסודרת ונכונה יותר. אם תשבו לאכול מול מסך הטלוויזיה – הם ילמדו לעשות זאת בעצמם. ככל שתאכלו מזון מגוון יותר כך גם הם ינסו. זכרו: לילדים יש טעם נרכש. הם באים לעולם דף חלק, וכל אחד יכול להתרגל לאוכל ביתי מבושל ולאהוב אותו, בדיוק כמו שהוא יכול לאהוב אוכל מתועש ומעובד. אל תפלו למוסכמות חברתיות ישנות שקובעות כי צריך לאכול 3 ארוחות ביום. זה רק המינימום המתבקש ואם אתם רגילים ל-5 ארוחות קטנות יותר או ארוחת 4 קלילה – הקנו את ההרגל הזה גם לדור ההמשך. זכרו לא להחמיר ולהקשות איתם במידה והם אינם אוהבים או מעוניינים לאכול דבר מה, ואת התפריט אתם יכולים תכנן עמם, ובכך לתת להם חלק אחראי על התזונה שלהם. הבריאות היא שלהם, אך הבחיר

אין תגובות

השאר תגובה