פסטיבל בתים מבפנים, ירושלים: פעילויות לכל המשפחה בחינם

סיור בבית לוי אשכול
בית לוי אשכול | צילום: טל פסס

פסטיבל בתים מבפנים חוגג השנה 13 שנים להשקתו בעיר הבירה. השנה ייערך הפסטיבל בין ה- 31 באוקטובר עד 2 בנובמבר, ובמסגרתו ייערכו מאות סיורים מגניבים ובנושאים מגוונים לכל המשפחה. הכניסה לאירועים היא חינם, אבל שימו לב שיש פעילויות שדורשות הרשמה מראש. 

מוזמנים לחגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

בין עשרות המבנים והסיורים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא בתים פרטיים, מבנים היסטוריים, מבנים עירוניים וסיורים בפרויקטים מסקרנים של תשתיות.
החל מפנטהאוז במושבה הגרמנית ודירת יוקרה בעיצוב מינימליסטי בשכונת רחביה, דרך סיורים היסטוריים מפתיעים כמו סיור שמתחקה אחר ההיסטוריה של הביוב והאשפה בירושלים העתיקה. תינתן הצצה אל מאחורי הקלעים של עיריית ירושלים ובית החולים שערי צדק. ייערכו סיורי אמנות ואדריכלות במשכן הכנסת, וסיורים באתר הארכיאולוגי והמעיין היפהפה של עין חניה, שעבודות הפיתוח והשיקום שלו הסתיימו לאחרונה.
סיורים במנהרת פרויקט הכניסה לעיר: אתר העבודות התת קרקעי העצום שיהפוך לרובע העסקים ולמרכז התחבורה הגדול בארץ. ביקורים במאגר המים של ירושלים, מאגר המים הגדול בישראל. תערוכות וסיורים לרגל מאה שנים לקרמיקה הארמנית בירושלים, ועד הצצה לחלל תת קרקעי מהתקופה הצלבנית שהתגלה מתחת לבית פרטי בעין כרם.

עוד בתוכנית, לרגל 100 שנים לבית ספר באוהאוס בגרמניה: סיורים על באוהאוס בירושלים, שיחשפו את המאפיינים המקומיים שאימץ הסגנון הבינלאומי בעיר הקודש. תתקיים גם הרצאה של פרופ’ רוני שולר מבית ספר באוהאוס בוויימאר על באוהאוס ירושלמי.

 

מרכז לגינות הקהילתיות בירושלים
אוהל התכנסות קהילתי בגינה הקהילתית | צילום: הגינה הקהילתית במוזיאון הטבע

 

 

פסטיבל בתים מבפנים:
סיורי חינם לכל המשפחה

 

בתים מבפנים נוסד נאצר ומנוהל על ידי היזמים אביבה לוינסון ואדריכל אלון בן נון. הפסטיבל האורבני הספיק להפוך לאחד האירועים המרכזיים שמתקיימים בירושלים, ונערך ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת בשיתוף עיריית ירושלים. מחכה לכם תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. מלבד סיורים בדירות מגורים ומבנים ציבוריים יתקיימו גם סיורים בנושאים שונים ובמקומות בלתי שגרתיים.

 

מי צריך בית?

בני אדם רבים בארץ ובעולם מתגוררים במגורים אלטרנטיביים כגון מערות, קרוואנים, יאכטות ואוהלים. בעין כרם הייתה בעבר שכונה מאולתרת כזאת, וגם כיום ישנם מספר מתחמי מגורים לא מוסדרים. הסיור בהדרכת פנינה עין מור מאגדת עין כרם יעבור בטראסות ויציג צורות חיים שמעלות את השאלה אם חיים בלא בית עשויים להיתפס, לפחות בחוגים מסוימים, כיתרון ולא כברירת מחדל.

מתי: שישי, 1.11, בשעה 9:00.

איפה: נקודת מפגש ליד המעיין, עין כרם.

סיור ל־30 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

 

הבית של סנטה

הצצה לבית של סנטה קלאוס בירושלים, שנפתח לקהל לפני כשלוש שנים ושוכן בבית אבן ירושלמי טיפוסי לעיר העתיקה מהמאה ה־14. בבית בעל התקרות הקמורות וקשתות האבן מתגוררת זה 700 שנה משפחת קסיסייה. בן המשפחה עיסא קסיסייה מוכר כסנטה הירושלמי.

מתי: שישי, 1.11, בין השעות 10:00־14:00 | שבת, 2.11, בין השעות 10:00־16:00.

איפה: רחוב סנט פיטר 2, העיר העתיקה.

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

 

מוזמנים לבית של סנטה בירושלים
סנטה הירושלמי מזמין אתכם לביתו | צילום: גיא יצחקי

 

 

ארכיון איינשטיין

הזדמנות לגלות את הארכיון שבו שמורים כתבי יד של אלברט איינשטיין, מכתבים שכתב ונכתבו אליו, תצלומים שלו והעתקים מדויקים (פקסימיליות) של טקסטים פרי עטו. המפגשים יכללו הרצאה קצרה שתתייחס גם לתרומתו המשמעותית של איינשטיין להקמתה של האוניברסיטה העברית, בין היתר בכך שהוריש לה את קניינו הרוחני.

הביקורים מתקיימים לרגל מלאות 140 שנה להולדתו.

מתי: חמישי, 31.10, בשעות 14:30 ו־16:00 | שישי, 1.11, בשעות 9:30 ו־11:00.

איפה: בניין לוי (בניין מספר 8), קומה שנייה, חדר 202, קמפוס א.י.ספרא, האוניברסיטה העברית, גבעת רם.

4 סיורים ל-30 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

הצצה לממצאים שנותרו מאיינשטיין
צילומים, כתבים ופקסימיליות של איינשטיין באוניברסיטה העברית | צילום: ארכיון איינשטין, ארדון בר חמא

 

 

צעצועים, משחקים וספרי ילדים נדירים במוזיאון ישראל

הזדמנות יוצאת דופן לגלות את האוספים המיוחדים של אגף הנוער והחינוך לאמנות במוזיאון ישראל.
הסיור יכלול ביקור בספריית האיור ובארכיון הספרים הנדירים של אגף הנוער ויוצגו בו איורים מקוריים של ספרי ילדים אייקוניים, וכן מהדורות נדירות לקלאסיקות בינלאומיות. הספרים, הבובות, המשחקים, האיורים והחפצים נאספו במשך עשרות שנים ומאפשרים הצצה נדירה אל עולם הילדות מאז ועד היום.

הסיור בהדרכת אורנה גרנות, אוצרת משנה לאיור ספרי ילדים ומנהלת ספריית האיור.

הסיור אינו נגיש לבעלי מוגבלויות פיזיות.

מתי: שישי, 1.11, בשעות 10:30 ו־11:45.

איפה: שדרות רופין 11, קריית המוזיאונים. היציאה לסיור מהכניסה למוזיאון.

2 סיורים ברישום, מוגבלים ל־15 משתתפים.

 

סיור שלטים בשכונות ירושלים
הצטרפו לסיור בעקבות נקודות הציון ההיסטוריות והמעניינות בכל שכונה | צילום: צפריר אריאל

 

 

גן ההפתעות

סיורים מודרכים בגן הבוטני האוניברסיטאי – מאתרי הטבע היפים בלב ירושלים המשתרע על פני 120 דונם ומשמש כמרכז חינוכי ומחקרי שבו מגוון עצום של צמחים בתצוגה גיאוגרפית (הגדול במזרח התיכון). בסיורים יוצגו הגן והפרויקטים החדשים והמלהיבים אשר נבנו בו ושנועדו להופכו למוקד בילוי, תרבות ותיירות – אולם האירועים, שביל התגליות והחממות.

סיור באולם החדש בהדרכת אדריכל מתי רוזנשיין יתקיימו ב־10:00, 10:20, 10:40, 11:00, 11:20, 11:40 ו־12:00. משך כל סיור כ-20 דקות.

סיור בחממת ההאביטוס (האב לקיימות עירונית), יתקיימו ב־10:00, 10:30, 11:00 ו־11:30. משך כל סיור כחצי שעה.

סיור למבוגרים בשביל התגליות לילדים, בהדרכת אדריכלית הנוף מיכל טורנר, יתקיים ב־11:00. משך הסיור כשעה וחצי.

סיור בחממה הטרופית בהדרכת צביה אדר, מנהלת מחלקת החינוך ואלי בקר, הגנן הראשי של הגן ושותף לתכנון החממה, יתקיים ב־12:30. משך הסיור כשעה וחצי.

הסיורים בהליכה בשטח הפתוח של הגן. מומלץ להצטייד במים ונעלי הליכה נוחות.

מתי: שישי, 1.11, בין השעות: 9:00־15:00.

איפה: הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים, רחוב זלמן שניאור 1.

בית פתוח ו- 13 סיורים פתוחים ל־30 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

 

הגינה הקהילתית במוזיאון הטבע

מהגינות הקהילתיות המובילות בישראל המשמשת מרכז לכל 70 הגינות הקהילתיות שבירושלים ומוקד לפעילויות קהילתיות בנושאים כגון מוזיקה, קיימות וחקלאות עירונית. בגינה בוסתן משוחזר בן 150 שנה, שפע עצי פרי וגפנים, צמחי תבלין, ערוגות ירקות, צמחים מושכי פרפרים וציפורים, ברֵכת נוי היסטורית נדירה וברֵכות לדו חיים, מרכז הדגמה לגידול צמחי מאכל על גג בור מים עתיק, מתקני מִחזור קומפוסט שכונתי, אוהל התכנסות קהילתי ומשתלה שיקומית.

בסיורים יספרו פעילי הגינה על הפרויקטים שיזמו בגינה, בהם שיקום ברֵכת נוי היסטורית ושיקום בור מים עתיק, מיזם לייצור מוצרים מצמחי תבלין, מתקני פעילות לילדים מעץ ממוחזר ועוד.

מתי: שבת, 2.11, בין השעות 10:00־14:00. סיורים מודרכים על הגינה יצאו בשעות ‏10:00 | 11:00 | 12:00 | 13:00.

משך הסיור כשעה.

איפה: הכניסה מהשער שבמגרש החניה ברחוב המגיד שבמושבה הגרמנית או ממוזיאון הטבע.

גינה פתוחה. אין צורך ברישום מוקדם.

 

הגינה הקהילתית במוזיאון הטבע
חקלאות עירונית בגינה הקהילתית | צילום: הגינה הקהילתית

 

 

תחנת הכוח הישנה של ירושלים

סיורים מודרכים במבנה ההיסטורי של תחנת הכוח הראשונה בירושלים שבהם יוצג המבנה שתכנן בנימין חייקין (שתכנן גם את מלון המלך דוד ואת הספרייה הלאומית של האוניברסיטה העברית על הר הצופים) ויסופר סיפור הקמתה של התחנה ושימורה. הסיורים יסתיימו בהצצה בשנאים הגדולים של התחנה, המשמשת כיום כתחנת משנה.
הכניסה בנעליים סגורות.
מטעמי בטיחות לא תותר כניסת ילדים מתחת לגיל 8 לחדר השנאים.

מתי: שישי, 1.11, 9:00. בשעות: 10:00 | 11:00 | 12:00.

איפה: דרך בית לחם, המושבה הגרמנית (מול דרך בית לחם 20).

4 סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל־20 משתתפים בסיור. ההשתתפות בסיורים בהצגת תעודת זהות בלבד.

 

תחנת כוח ישנה
תחנת הכוח הישנה של ירושלים | צילום: יוסי וייס

 

 

מאחורי הקלעים של עיריית ירושלים

איך מתנהלת העיר? לאן מגיעות פניות התושבים ומה קורה במצבי חירום? הצצה מיוחדת אל מאחורי הקלעים של העיר ירושלים. הסיור יסתיים בביקור בארכיון העיר בו יוצגו מסמכים היסטוריים.

מתי: חמישי, 31.10, בשעה 12:00 (סיור בעברית) וב־16:00 (סיור באנגלית).

איפה: נקודת מפגש בכיכר ספרא, ליד הכניסה לבניין 3, מתחם כריות הבטון.

סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל־25 משתתפים בסיור.

לפרטים והרשמה: לחצו כאן…

או חייגו למרכז המבקרים של עיריית ירושלים: 6295363־02.

 

 

איחוד והצלה

הצצה למוקד המבצעים והחירום של ארגון איחוד והצלה, והיכרות עם הארגון שטיפל מאז הקמתו ביותר משלושה מיליון אנשים בישראל. הארגון מבוסס על רשת של 6,000 מתנדבים בעלי הכשרה רפואית המטפלים במקרי חירום רפואיים באזור מגוריהם עד להגעת האמבולנס.

המפגשים יכללו מצגת אודות הארגון ופעילותו בישראל שתתקיים באודיטוריום ותצוגה של כלי התחבורה הייחודיים המשמשים את הארגון כדוגמת האופנולנס (אמבולנס על אופנוע).

מתי: שישי, 1.11, בשעות: 10:30 | 11:30 | 12:30 | 13:30.

איפה: רחוב ירמיהו 78 (בווייז: רחוב אהליאב 2).

4 סיורים ל־40 הבאים הראשונים בכל סבב. אין צורך ברישום מוקדם.

 

איחוד הצלה ישראל
בואו לשמוע על הארגון שבנוי ממתנדבים שתורמים למען כולם | צילום: דוברות איחוד הצלה

 

 

עמק הצבאים

בואו להכיר את עמק הצבאים: אתר הטבע העירוני הגדול בירושלים. בסיורים יסופרו סיפור העמק, מאבק התושבים והליך התכנון שנעשה בהובלת הציבור. תוצג מערכת המים שמנצלת את מי הנגר לטובת חיות הבר, וכן תתאפשר תצפית על עדר הצבאים המשתקם.
את הסיורים יובילו חברי צוות התכנון ואנשי החברה להגנת הטבע שישתפו מחוויותיהם בתכנונו ובעיצובו של מרחב ציבורי יוצא דופן, ראשון מסוגו בארץ, שמטרתו ליצור חוויית מפגש בין אדם לטבע בסביבה אורבנית מובהקת.

מתי: שישי, 1.11, בשעה 10:00 (הסיור מתאים גם לדוברי אנגלית) | שבת, 2.11, בשעה 10:00. משך הסיור כשעה.

איפה: נקודת מפגש: בחניה הראשית של הפארק. הכניסה מרחוב שחל ליד תחנת מכבי האש.

2 סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

עמק הצבאים בירושלים
מפגש בין אדם לטבע בסביבה עירונית | צילום: עמית גירון

 

 

בית לוי אשכול

ביקור מודרך בבית שנבנה במקור עבור משפחתו של יוליוס ג’ייקובס, סגן מושל ירושלים בתקופת המנדט הבריטי. הבית נבנה בסגנון הבינלאומי, הוא מחופה בטיח ולא באבן כמקובל בירושלים ומשלב מוטיבים מקומיים כמו קשתות. בשנים 1950־1974 שימש המבנה כבית ראש הממשלה והתגוררו בו דוד בן גוריון, לוי אשכול וגולדה מאיר (המטבח המפורסם של גולדה נמצא אף הוא בבית זה). ב־1977 נמסר הבית ליד לוי אשכול לשם הנצחת זכרו.

הבית עמד בשיממונו במשך יותר מ־40 שנה, ולאחר מכן עבר שיפוץ יסודי ושימור ומשמש כיום כמרכז מבקרים המוקדש לחייו ולפועלו של לוי אשכול וכמשכנם של החברה להגנת הטבע בירושלים ושל יד לוי אשכול.

מתי: שישי, 1.11, בשעות 10:00 ו־11:15: סיור על ההיסטוריה של הבית בהדרכת פזית שביד, מנהלת קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע | בשעה 12:30: סיור על שימור הבית עם אדריכל השימור משה שפירא.

איפה: שדרות בן מימון 46, רחביה.

3 סיורים ל־40 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

 

פינה בשכונה

צפריר אריאל, תושב שכונת רחביה, יוביל את הסיור שיציג את פינה בשכונה: פרויקט השילוט במסגרת מיזם הפלייסמייקינג תעשו מקום (בשיתוף המינהל הקהילתי גינות העיר, חברת עדן ומשרד האדריכלים DY).

מטרת הפרויקט היא לשמר ולהפיץ סיפורים, יצירות אמנות, סמטאות וקברים בשכונה. הסיור יציג שלטים ברחובות רמב”ן, אלפסי, אפודי, רשב”א, סעדיה גאון, מטודלה ועזה. בתחילתו תחולק למשתתפים מפה שאיתה יוכלו לעבור בין האתרים עצמאית. הוא יסתיים בגן טיכו (רחוב עזה 44).
משך הסיור כשעה וחצי.

מתי: שבת, 2.11, בשעה 13:00.

איפה: נקודת מפגש: גן הג’ירפה, רחוב רמב”ן 25, ליד הקיוסק.

סיור פתוח. אין צורך רישום מוקדם.

 

סיור שלטים בשכונות ירושלים
הצטרפו לסיור בעקבות נקודות הציון ההיסטוריות והמעניינות בכל שכונה | צילום: צפריר אריאל

 

 

מבית מצורעים לבית יוצרים

בית פתוח בבית הנסן ששימש כבית מחסה למצורעים ולאחר מכן – כמרפאת חוץ לטיפול במחלת הנסן. המתחם היה סגור למבקרים ואפוף מסתורין עד שנת 2000 עם עזיבתו של אחרון המטופלים. לאחר תקופה של עבודות שיפוץ ושימור נפתח הבית ב־2013 ומשמש כמרכז עיצוב מדיה וטכנולוגיה וכמקום משכנם של קבוצות אמנים ומעצבים ושל התוכניות לתארים מתקדמים של בצלאל.

במהלך ימי בתים מבפנים אפשר יהיה לבקר במתחם ובתערוכה ההיסטורית המחודשת המגוללת את סיפורו של בית המחסה למצורעים מאז הקמתו בסוף המאה ה־19, עד היום – כשהוא משמש בית של תרבות.

על קירות החלל נפרס ציר זמן המתווה את השינויים הרבים שחלו במתחם במהלך יותר ממאה שנה בתחומי הרפואה, החברה והתרבות. בתערוכה שבמקום מוצגים רהיטים מקוריים של בית המחסה, חפצים אישיים של מטופלים ופריטים רפואיים שנותרו במתחם לאחר סגירתו של בית המחסה.

מתי: שישי, 1.11, בין השעות 10:00־14:00 | שבת, 2.11, בין השעות 10:00־18:00.

איפה: בית הנסן. מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, רחוב גדליה אלון 14, טלביה.

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

 

 

המבנה החי הראשון בישראל

הזדמנות להתוודע למבנה החי הראשון מסוגו בארץ הנמצא בתחנה לחקר ציפורי ירושלים. אתר טבע עירוני-קהילתי יחיד מסוגו המתמקד בחקר פעילות הציפורים בעיר. הסיורים יכללו תצפית על מערכת החי והצומח המשולבת בקירות המבנה ובגגו וכן תצפית מודרכת ממסתור על בתי הגידול השונים ועל חיות הבר שבשטח התחנה.

בשישי ב־12:00 יתקיים סיור על תכנון הפרויקט, עם אדריכל אייל גבירצמן.

מתי: שישי, 1.11, בין השעות 9:00־13:00 | שבת, 2.11, בין השעות 9:00־12:00. סיורים מודרכים יצאו בכל שעה עגולה.

איפה: התחנה לחקר ציפורי ירושלים, שדרות ג’יימס רוטשילד 1, קריית הלאום (צמוד לכנסת).

בית פתוח וסיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

 

אמנות במשכן הכנסת

סיור בהובלת שרון סופר, אוצרת הכנסת, שיחשוף את יצירות האמנות המוצגות בחלקי המשכן השונים. הסיור יכלול חללים ופריטים שהגישה אליהם מוגבלת לציבור בדרך כלל. משך הסיור כשעתיים.

לפני הסיור תתקיים קבלת פנים שבה יישא מנכ”ל הכנסת מר אלברט סחרוביץ דברי ברכה, ולאחר מכן ירצה האדריכל נחום מלצר על משכן הכנסת. משך קבלת הפנים כ־45 דקות.

עקב הסדרי האבטחה שבמשכן יש להגיע לכניסה הראשית של הכנסת (שער פלומבו), כחצי שעה לפחות לפני תחילת הביקור. לא תתאפשר כניסה ללא רישום מוקדם. הכניסה למשכן ללא תיקים ויש להציג בפתח תעודת זהות. הסיור מיועד לבני 14 ומעלה והכניסה כפופה לקוד לבוש. להנחיות מפורטות לקוד הלבוש ודרכי ההגעה: לחצו כאן…

מתי: חמישי, 31.10, בשעה 17:45.

איפה: נקודת מפגש: רחבת הכניסה למשכן הכנסת (מיד לאחר הבידוק הביטחוני).

סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־35 משתתפים.

 

 

משכן הכנסת בהיבט היסטורי

סיור בדגש היסטורי עם ד”ר משה פוקסמן שעל, מנהל מוזיאון הכנסת, ועם ליאת מרגלית, ראש התחום בינלאומי בחטיבה לקשרים בינלאומיים של הכנסת.

הסיור מעניק הזדמנות להכיר את ההיסטוריה המרתקת שעיצבה את פני הכנסת ולשמוע על ביקורים מיוחדים, פרשות ואירועים שהשפיעו על החברה הישראלית ועל המדינה. הסיור יכלול כניסה לאזורים שהכניסה אליהם מוגבלת בדרך כלל לציבור. משך הסיור כשעתיים.

עקב הסדרי האבטחה שבמשכן יש להגיע לכניסה הראשית של הכנסת (שער פלומבו), כחצי שעה לפחות לפני תחילת הביקור. לא תתאפשר כניסה ללא רישום מוקדם. הכניסה למשכן ללא תיקים ויש להציג בפתח תעודת זהות. הסיור מיועד לבני 14 ומעלה והכניסה כפופה לקוד לבוש. להנחיות מפורטות לקוד הלבוש ודרכי ההגעה: https://main.knesset.gov.il/ Activity/Visit/Pages/default. aspx

מתי: חמישי, 31.10, בשעה 18:30.

איפה: נקודת מפגש: רחבת הכניסה למשכן הכנסת (מיד לאחר הבידוק הביטחוני).

סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־35 משתתפים.

 

לובי לשכת יושב ראש הכנסת
פינת משפחת רוטשילד במבואת לשכת יו”ר הכנסת | צילום: ארכיון הכנסת

 

אין תגובות

השאר תגובה