למה כל הילדים צריכים ללמוד את שפת הסימנים?

שפת הסימנים לילדים
שפת הסימנים לילדים | קרדיט: Pexels

ידוע כי שפת הסימנים בקרב תינוקות יכולה לעזור להם לתקשר עוד בטרם ילמדו לדבר, אולם לאחרונה קיימת מגמה לעשות שימוש בשפת הסימנים גם בקרב ילדים יותר גדולים. מומחים טוענים שלימוד שפת הסימנים בקרב ילדים בגילאי שלוש או ארבע, יכול לסייע פלאים בעתיד בכל הקשור לזיהוי אותיות ובבנייה והרחבה של אוצר המילים שלהם. במאמר זה נרחיב על היתרונות הרבים בלימוד שפת הסימנים בקרב ילדינו.

 

מגדיל את אוצר המילים של הילדים

מחקרים שנערכו על ילדים בגיל הרך מצאו כי אלו שהכירו מילים בשפת הסימנים בתחום: מזג האוויר, צבעים, מספרים ורגשות אוצר המילים שלהם גדל באופן משמעותי יותר מאשר אלה שלא ידעו את שפת הסימנים. אחת הסיבות היא שמילים אלו הן אייקוניות, שהן נוטות להישמע כמו שהן נראות, הדמיון בין הצליל למילה עוזר לילדים להבין את המשמעויות ולזכור מילים חדשות שנלמדות על ידי שפת הסימנים.
בנוסף, כשמלמדים ילד את שפת הסימנים רצוי לבחור מילים (סימנים) שמעוררות דימוי פיזי או רגשי של המילה. לדוגמה: המילה “מקשיב” כרוכה בחיפוי של היד מאחורי האוזן או המילה “המצאה” (מניחים אצבע על המצח ומכוונים אותה כלפי מעלה ואז מטים לפנים) כשהפירוש יהיה לקחת רעיון שנמצא בראש ולהפוך אותו למשהו פרקטי ושימושי לעולם.

 

מסייע בלימוד האלף בית

מאחר ורוב אותיות האלף בית בשפת הסימנים דומים לצורת האותיות בכתב, הלימוד שלהם מעצים את ההבנה של הכתב ומגביר את המיומנות של הילד בכל מה שקשור לכתיבה והבנת השפה. הסיבה לכך היא שבשנים הצעירות של הילד הוא נעזר באצבעות שלו כשהוא רוצה להיזכר באיות מילה כלשהי.

 

מעודד תקשורת בעידן שלנו

בעידן הדיגיטלי שהכל הפך לתקשורת כתובה, לא פעם קשה לילד שלנו להביע את רגשותיו. לכן, הדרך לתקשר את רגשותיו בשפת הסימנים תעניק לו האפשרות להבעת רגשותיו. מומלץ ללמד את הילדים סימנים שמביעים רגשות ותחושות כמו – שמח, מפחיד, כועס וכדומה. כשהם לא מצליחים להביע את הרגש שלהם ניתן לבקש מהם להביע אותו בשפת הסימנים, צורה פיזית שמאפשרת להם להוציא מהר יותר את הרגש, בלי צורך לעשות את זה באופן מילולי וכך יתבטא התסכול טוב יותר ולרוב נזהה דחייה של התפרצויות.
לדוגמה: למידה בשפת הסימנים של המילה – סליחה (תנועה ידנית סביב לב עם פנים עצובות), תועדף בקרב ילדים רבים שמכירים את הסימן וכך בולעים את הגאווה שלהם, כשאין להם צורך לומר את המילה בקול. סביר להניח שהילד שנפגע לא יכיר את שפת סימנים והילד שאמר את הסליחה יצטרך בסופו של דבר לומר את המילה, אך עד אז רגשותיהם יצטננו מעט ויהיה ניתן לסלוח באמת.

 

לימוד ילדים את שפת הסימנים

אם כן, יש יתרונות רבים ללימוד שפת הסימנים, בינתיים עד שתתחילו לעשות זאת, אתם מוזמנים להגיע לבית אבי חי ולהתנסות בשפת הסימנים באירוע “שבת על הגג” שכולו חוויה קסומה בעלת ערך רב שמיועדת לכל המשפחה. זוהי ללא ספק אחת האטרקציות לילדים בירושלים.

 

 

 

אין תגובות

השאר תגובה