שלולית חורף: טיול עם הילדים בין הטיפות

שלולית חורף עונתית
שלולית חורף עונתית פארק אפק

מחפשים רעיון לטיול חורפי ביום יפה עם הילדים? מצטיידים במגפיים, מתלבשים טוב עם בגדים להחלפה ויוצאים לחקור את הטבע סביב שלולית חורף ליד הבית או באחת מבריכות החורף העונתית שצצות בארץ כל שנה כמו פיטריות אחרי הגשם.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי… שהיו פה פעם ביצות ומלריה וחלוצים שיבשו אותם, אבל מאז, הרבה מים זרמו לים, המלריה כבר לא אתנו ומרבית הביצות והבריכות יובשו במכוון או כתוצאה מבניה ופיתוח.

בשנים האחרונות המגמה משתנה ומתפתחת ההבנה שלמאגרי המים, הביצות ושלוליות החורף העונתיות יש תפקיד חשוב בסביבה הטבעית שלנו והתחילו לשמר את אלה שעדיין נשארו ולהחזיר אותם לחיים.

אז מה זה בכלל שלולית חורף?

על פי ההגדרה המדעית היבשה שלולית חורף היא מערכת אקולוגית עונתית רטובה, הנוצרת כאשר מי גשמים או מי תהום מתנקזים ונאגרים במאגרים טבעיים או מלאכותיים למשך מספר חדשים. שלוליות החורף הם מערכות עצמאיות שנוצרות מדי חורף על קרקעות אטומות למים במזג אוויר ים תיכוני המונעות חלחול ומאפשרות קיום של מגוון צמחים ובעלי חיים.

שלולית חורף

שלולית חורף קטנה בעמק יזרעאלמרבית שלוליות החורף הגדולות נעלמו בשנים האחרונות מהנוף בארץ בעקבות הפיתוח והבניה ואיתם מינים רבים של בעלי חיים כמו דו חיים וציפורי מים שחייהם תלויים בשלוליות החורף. חלק מבעלי החיים האלה נמצאים בסכנת הכחדה, למרות יכולת ההסתגלות שלהם לתנאי הלחות והיובש העונתית.

שטים בשלולית החורף בשדות חבל מודיעין
שטים בשלולית החורף בשדות חבל מודיעין

מה עושים עם הילדים בבריכת חורף ולאן הולכים הברווזים כשהאגם יבש?

מטיילים מסביב, מחפשים ומנסים לזהות בעלי חיים במים ובסביבה – סוגים של ציפורים, דגים, ראשנים, צפרדעים, קרפדות או אילניות ואפשר גם להזכר במראה של המקום בקיץ, אז כמעט ואין זכר לשלולית שרואים בחורף.

חיים שלמים בשלולית: תוכלו לפגוש בתוך בריכות החורף וסביבם 4 סוגים של בעלי חיים:

עולם החרקים
בשלוליות החורף תוכלו לראות עם הילדים סוגים רבים של חרקי מים – חלקם חיים בתוך או על המים, חלקם מגיעים מדי פעם ונעזרים בשיטות מתוחכמות כדי לשרוד מתחת למים.

חיים כפולים
דו חיים הם בעלי חיים שמתחילים את חייהם מתחת למים ובבגרותם יוצאים לדרך חדשה על פני האדמה. כשליש מתוך שבעת הסוגים שנמצאים בארץ נמצאים בסכנת הכחדה בגלל זיהום מים, ריסוסים וצמצום שטחי הגידול הלחים.

משימה לילדים: מיהם 7 בעלי חיים ממשפחת הדו חיים שאפשר לראות בארץ?

ציפורים נודדות: בדרך לסהרה עוצרים בחדרה
דמיינו את האלונית בכביש 6 – עכשיו תחשבו שאתם ציפורים במסע מאירופה לאפריקה או בכיוון ההפוך. רוב הסיכויים שתחפשו נקודת עצירה שיש בה לא רק מזון כמו סרטנים וחרקי מים אלא גם מים לשתיה.

משימה לילדים: נסו לזהות לפחות 3 סוגים של עופות מים כמו ברווזים, שלדגים או אנפות ו-3 סוגים של ציפורים נודדות כמו נחליאלי, סיסים או סנוניות.

מה שרואים מקרוב לא רואים משם
גם בשלולית שתראה לכם שוממת לגמרי מסתתרים חיים של אלפי יצורים ואצות, חלקם מיקרוסקופיים. אמבות, סנדליות וסרטנים שמצליחים לשרוד את עונת היובש על ידי הטלת ביצים בעלות קליפה מיוחדת, השומרות עליהם עד חזרת המים בעונה הבאה ואפילו אחרי מספר שנים.

משימה לילדים: קחו כוס שקופה מלאו אותה במים והביטו במים. מה אתם רואים? עכשיו קחו זכוכית מגדלת ונסו לזהות אם אתם רואים במים בעלי חיים? ראשנים, סרטנים קטנים, זחלים וכו’ ואחרי התצפית מחזירים את המים לבריכה ואוספים את הכוס כמובן… ציוד נדרש: כוס שקופה, זכוכית מגדלת/מיקרוסקופ.

שלולית החורף בגן הבוטני בתל אביב
סיור למשפחות בשלולית החורף בגני הטבע של תל אביב

איפה אפשר למצוא עדיין שלולית חורף?

חלק משלוליות החורף שוקמו והוכרזו כשמורות טבע או הפכו לפארקים עירוניים וחלקם פחות מוכרות אבל עדיין שוות ביקור במיוחד בימים אלה, שכולנו מחפשים מקומות להתאוורר קצת בטבע, קרוב לבית. בשבוע שבועיים הראשונים אחרי שיורד גשם אפשר למצוא בהרבה מקומות שלוליות לטיול שלוליות עם הילדים, אבל ככל שהאביב מתקרב, רק השלוליות הגדולות מחזיקות מעמד כמעט עד הקיץ.

בין השלולית המוכרות הם שלולית החורף בנתניה, שמורת הבעסה בהרצליה (ביצה בערבית) ששוקמה והפכה לחלק מפארק הרצליה ובריכת היער הגדולה בחדרה, זכר לביצות הגדולות שהיו שם פעם.

הכנו לכם רשימה של מקומות ובסוף קישור למפה עם כל שלוליות החורף והבריכות העונתיות:

שלולית החורף בנתניה – פארק אגם החורף

פארק שלולית החורף בנתניה, המוכרת גם בשם בריכת דורה ובעבר בעסה אל הינדי, היא אחת הבריכות הגדולות בארץ שלצידה פארק שעשועים גדול בקרבת שמורת האירוסים בדרום נתניה. שווה במיוחד לבקר בפארק לקראת סוף החורף כאשר מתחילה פריחת האירוסים בשמורת האירוסים הסמוכה.

בריכת יער חדרה

פחות פופולרית מהשלולית בנתניה, אבל עדיין שווה ביקור – אגם עונתי גדול צמוד לכביש החוף המסתתר בתוך חורשת עצי אקליפטוס ענקית.

 

שלולית החורף בגן הלאומי מקורות הירקון
שלולית החורף בגן הלאומי מקורות הירקון – פארק אפק מבצר אנטיפטריס (לא אנטיפטרוס)

שלולית החורף במקורות הירקון

בכניסה לגן הלאומי של מקורות הירקון, ממש ליד החניה מסתתרת שלולית חורף גדולה שאפשר לפספס אם ממשיכים ישר לאגם היפה של הפארק. מומלץ לעבור במקום ולשמוע את קרקורי הצפרדעים, הקרפדות והאילניות שנשמעים במקום מדי חורף, לראות ציפורי מים כמו שלדגים ועוד.

בגן הלאומי מתקיים מדי שנה פסטיבל הצפרדע שבו מעלים את המודעות לבעלי החיים שתלויים בשלוליות החורף ומומלץ להגיע אליו. אם אתם מגיעים ביום אחר, תוכלו להצטייד בחוברת פקחים צעירים ולהנות מפעילות איכותית לילדים להכרות עם הטבע וההסטוריה של המקום.

לפרטים והרשמה באתר רשות הטבע והגנים: www.parks.org.il

שלולית חורף – מקום מצוין לתפוס עננים ולצלם השתקפויות

שמורת שער פולג

הבריכה העונתית הגדולה במחצבת הכורכר של שמורת שער פולג – מקום מצויין ופופולרי לפיקניקים וטיולים במיוחד בעונת הפריחה.

שלולית הבאסה הגדולה בהרצליה

לא הרבה יודעים, אבל הפארק העירוני היפה של הרצליה בין כביש החוף לעיר כולל בתוכו חוץ מהאגם המלאכותי גם את שלולית החורף הגדולה שנקראה בעבר הבעסה. הפארק כולו נגיש ואפשר להגיע לחלק הצפוני ולראות איך נראו פעם שטחי הביצה הגדולים של מישור החוף, להנות מיום של פיקניק בשמש החורפית ולחקור עם הילדים את הטבע.

 

עמק הנרקיסים בגלילות

בשטח הגדול שבין רמת אביב ג’ לצומת גלילות ישנו שדה גדול המוצף מדי חורף ופורחים בו בינואר מאות נרקיסים.
הבריכה עצמה קצת פחות נגישה בגלל השטח הבוצי באזור אבל אפשר לתצפת עליה מגבעת התצפית הקטנה שמדרום.

בריכת משרד הרישוי בחולון

בריכה גדולה ופחות מוכרת שמתקיימים אליה מדי פעם סיורים של החברה להגנת הטבע להגברת המודעות לחשיבות הטבע העירוני והשמירה על בריכות החורף במרכז הארץ.

בריכת צ’רטה ליד שוהם

בריכת צ’רטה ובריכת ברקת

2 בריכות קטנות יחסית שנוצרו במחצבות קדומות שהמיוחד בהם היא הפריחה של צמחי מים ייחודיים שצומחים0 כמעט רק בהם ונראים באור הנכון כמו אגם קסום בסרט מצוייר של דיסני.

איך מגיעים? בווייז: בריכת צ’רטה (מאחורי אזור התעשיה של שוהם)

 

בריכת צ'רטה
בריכת צ’רטה – עוד תמונות של שלוליות חורף ורעיונות לטיולי חורף באינסטגרם >>

 

עוד בריכות ששווה להכיר אם אתם באזור: בריכת מגדלי נאמן באזור חוף הצוק, בריכת רחובות ליד מושב ישרש, בריכת רוברטס בין ניצן לתל אשדוד, בריכת געש, צפונית לגעש ובצפון הארץ – בקעת בית נטופה המוצפת כמו שמיכת טלאים מדי חורף, בריכת הצ’ק פוסט ואגמי נשר שייפתחו בעתיד לקהל הרחב, בריכת סאסא ובריכת פסוטה בגליל העליון, שמורת הטבע אירוס הביצות נוב ובריכת נטור בבג’וריה ברמת הגולן, בריכת מן בשמורת החרמון שאפילו לפעמים מתכסה בשלג וקופאת בחורף ובריכות ממילא וחזקיהו בירושלים.

אפילו את החולה החליטו להציף מחדש ולחדש בה את הסביבה הטבעית. יצרו את שמורת החולה ואת אגמון החולה שהפכו בזכות נדידת העגורים לאחת מהאטרקציות התייירותיות הגדולות בצפון.

אגמי המים והפכו אותה לשמורת הטבע של אגם החולה ואטרקציה תיירותית ובמיוחד בריכות החורף העונתיות שמאפשרות את קיום בעלי החיים החשובים לסביבה ולאיזון האקולוגי כמו הדו חיים ועופות המים.

 אגמון החולה

בריכת חורף עונתית באגמון החולה שמושך אליו אלפי עגורים מדי חורף ועד האביבמכירים עוד שלולית חורף משמעותית או בריכה שפיספסנו? נשמח אם תכתבו בתגובות ונשמח להוסיף אותה לכתבה.

 

אין תגובות

השאר תגובה