שבוע שמירת הטבע: סיורים וטיולי פריחה עם הילדים

שבוע שמירת הטבע 2022, תורמוסים בעמק האלה, תורמוסים נחל תבור
שבוע שמירת הטבע 2022. צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

שבוע שמירת הטבע 2022 יתקיים במהלך שני סופי השבוע האחרונים של פברואר בסימן פרחי בר וצמחים בסכנת הכחדה ובמהלכו רשות הטבע והגנים תפעיל עמדות הסברה וסיורי פריחה באזורי הפריחה בעשרים שמורות טבע וגנים לאומיים כדי להעלות את המודעות לחשיבות השמירה על ערכי הטבע והנוף.

השנה, שבוע שמירת הטבע מתמקד בטיולי פריחה והכרות עם פרחי הבר וצמחים בסכנת הכחדה במהלכם תכירו עם הילדים צמחים בסכנת הכחדה עם שמות מוזרים כמו קורנית מקורקפת, חלבלוב מגובשש ודודא רפואי… ולמה חשוב לשמור עליהם, מה הקשר שלהם לשטחים הפתוחים ואיפה אפשר לטייל כדי לפגוש אותם בשטח.

שבוע שמירת הטבע נועד כדי להעלות את המודעות לחשיבות שמירת ערכי הטבע והכרות עם מסלולי טיול ופריחה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים על ידי אנשי המקצוע השומרים על הטבע כל השנה.

שבוע שמירת הטבע יתקיים השנה בסופי השבוע של ה-18 וה-26 בפברואר בהם הציבור מוזמן לבקר ב-20 תחנות מידע והסברה, שרשות הטבע והגנים תפעיל בסמוך למוקדי פריחה בגנים לאומים ושמורות טבע בכל רחבי הארץ, ולקבל מידע על מסלולי הטיול ופרחי הבר שבהם, לצד היכרות עם הכללים לשמירה על הפרחים ועל הטבע והיכרות עם העבודה המקצועית של הרשות לשמירת המינים המוגנים.

 

פעילויות שבוע שמירת הטבע ברחבי הארץ:

קבלו את כל הפרטים על הסיורים המודרכים, הפעילויות לילדים ועל תחנות ההסברה עם דיווחי פריחה על מה פורח בקרבת כל אחד ממסלולי הטיול שמתחילים מתחנות המידע:

פריחה, מים והמחזה בציפורי

נרד לבטן האדמה במסלול אמות המים של ציפורי ונהלך במאגר המים המרשים שסיפק מים לעיר הקדומה. ניכנס אל מנהרת הפירים ונצעד לאורכה (יש להצטייד בפנסים). נמשיך במסלול לאורך אמת המים הקדומה, ניהנה מפריחה בשלל גוונים וצבעים ונשמע על שיטות לאגירת מים ולהובלתם בעת העתיקה. אחר כך נבקר במאגר הקשתות, נתנסה בבניית דגם אמת מים ונהנה מהצגה לילדים.  ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון.
הסיור מתאים לכל גיל. המסלול אינו מונגש. משך הפעילות שעה וחצי עד שעתיים.
ציוד נדרש: מים לשתייה, נעלי הליכה, כובע, ופנס.

איפה? גן לאומי ציפורי, ניפגשים במבואה.
מתי? ימי שבת במהלך פברואר 2022
סיורים בשעות: 10:00, 12:30
הצגה לילדים בשעות: 11:00, 12:00, 13:00, 14:00

 

נרקיס מלך הביצה בשמורת אירוס ביצות נוב

מה פורח? אירוס הביצות, נרקיסים, עיריוני צהוב
בימי שישי 18.2, 25.2
בימי שבת 19.2 , 26.2
בשעות 9:30 – 14:00

בכביש הגישה ליישוב חיספין, לאחר כ-200 מ’ בצד שמאל, מגרש חניה המסומן בשלטים של רשות הטבע והגנים שמורת אירוס הביצות

איפה? שמורת טבע אירוס ביצות נוב ברמת הגולן
מתי? בימי שישי 18.2, 25.2  | בימי שבת 19.2 , 26.2
בשעות 9:30 – 14:00

סיורי פריחה בשמורת טבע נחל תבור

סיורים מודרכים בשמורת נחל תבור – אחד הנחלים הפופולריים בשנים האחרונות
מה פורח? התחלה של תורמוסים, כלניות ועוד
איפה? שמורת נחל תבור
מתי? בימי שבת 19.2, 26.2 בשעות 15:30-8:30
איך מגיעים? מגיעים לקיבוץ גזית מכביש 7276. יוצאים מהשער הצפוני של הקיבוץ לשביל עפר התחנה בחניה שלפני היציאה למסלול.
שימו לב: השמורה צפויה להיות עמוסת מטיילים בסופי שבוע – מומלץ מאוד להגיע מוקדם.

אירוס נצרתי מול הר תבור
אירוס נצרתי מול הר תבור. צילום: מיטל אהרון רויזר, רשות הטבע והגנים

 

סיורים מודרכים בשמורת הגלבוע והר ברקן

אמנם אירוס הגלבוע עדיין לא פורח אבל בשבתות הקרובות יתקיימו באזור הגלבוע סיורי פריחה מודרכים
בימי שבת 19.2, 26.2
בשעות 15:00-9:00

מה פורח? כלניות, נוריות, חלבלוב מגובשש, דודא רפואי, מרווה ריחנית, מקור חסידה גדול, צנון פיגיוני, צהרון מצוי, שום משולש, זלזלת הקנוקנות, פיגם מצוי
איך מגיעים? נוסעים בכביש 667, דרך נוף גלבוע. הכביש צר ומפותל. כאשר רואים את השלט אל הר ברקן, פונים מערבה וחונים בחניון הר ברקן. התחנה ממוקמת בחניון.

אדום וירוק מול הכחול הגדול: סיורי פריחה בשמורת טבע חוף הבונים 

על מה אתם חושבים כשאתם מדמיינים את חוף הים? על חול? גלים? צדפים? ובכן, אחרי סיור טרום אביב זה תתחילו לחשוב על… פרחים. לרצועת החוף הבתולית שבשמורת הטבע חוף דור הבונים, שבה מפרצונים ציוריים ו”פסלי” כורכר מעוררי השראה, נוספים בימים אלו גם מקבצי פריחות נהדרים. בואו לקבל את האביב בדרך מקורית: נכיר את הפריחה הייחודית של חוף הים, נלמד על האתגרים הניצבים בפני צמחי החוף, ואם יהיה לנו מזל גם נראה צבעונים.
במזג אוויר סוער הפעילות עשויה להתבטל, יש להתעדכן באתר הרשות. 

ללא תשלום נוסף על דמי החניה באתר.

היכן: שמורת טבע חוף דור הבונים. יוצאים מהרחבה המרכזית.

מתי: ימי שבת 19.2, 26.2, בשעות 10:30, 13:00. 

שמורת טבע ביתן אהרון

מה פורח? קחוון קצר פירות, חבצלת קטנת פרחים, עירית גדולה, בן-חצב יקינטוני, רקפות, כלניות
יורדים במחלף חבצלת השרון בכביש החוף (2), עולים על כביש מספר 5710 לכיוון הישוב ביתן אהרון.
החנייה לשמורה בצמוד לבית הראשונים.

מתי? בימי שבת 19.2 , 26.2

ואם אתם כבר בביתן אהרון – כבר היתם עם הילדים בגינת אוכל בביתן אהרון? אחד המקומות המיוחדים לבילוי בשבתות ובכלל עם הילדים – גינה אורגנית ופרדס מקסים, סיורים וקטיף מהערוגה לצלחת, סדנאות יצירה, חפש את המטמון ופעילויות מתחלפות כל סופ”ש… לפרטים:053-9382203

 

שמורת טבע בני ציון

מה פורח? אירוס הארגמן, לוטם מרווני, לוטם שעיר, מתנן שעיר, סירה קוצנית, קורנית מקורקפת, לוטמית ערבית, פרסיון גדול ואספרג החורש.
צמחי בצל ופקעת נפוצים הם עירית גדולה, צהרון מצוי, סחלב פרפרני ושפתן מצוי.
מכביש החוף יורדים במחלף חוף השרון ונוסעים לכיוון “חוות רונית” על כביש עוקף בני ציון. מיד לאחר שחוצים את מסילת הרכבת מזרחה פונים ימינה לכביש חקלאי וכעבור כ-600 מ’ פונים ימינה עם השלט “שמורת בני-ציון” עד לחנייה של השמורה.

מתי? בימי שבת 19.2 , 26.2

שמורת טבע שער פולג

מה פורח? נרקיסים, רקפות, צבעוני שרוני, אירוס ארגמן.
מכביש החוף יוצאים במחלף יקום ופונים מיד אחרי תחנת הדלק שמאלה בכיכר עם השלט “שמורת שער פולג”. ממשיכים עד סוף הכביש וחונים במגרש החנייה של פארק יקום. תחנת ההסברה נמצאת בלב השמורה (ולא בכניסה אליה) בצומת מרכזי למרגלות הרכס ובסמוך לשער הרומי.
מתי? בימי שבת 19.2 , 26.2

תחנת הסברה – גן לאומי חוף השרון

מה פורח? חומעת אווירון, כלניות, אירוס הארגמן, תורמוס ארצישראלי, צבעוני שרוני, רקפות, עירית גדולה.
לגן הלאומי שתי כניסות- דרומית וצפונית. כניסה דרומית. הגן נמצא בין קיבוץ שפיים לגעש על מצוק הכורכר. נסיעה בכביש החוף / כביש מספר 2. יציאה ב”מחלף חוף השרון”. לכיוון הכיכר הצמודה לחנות צומת ספרים, פונים מערבה ועולים על שביל העפר שמתעקל שמאלה וממשיכים עמו עד החניון. כניסה צפונית: כביש החוף, יציאה לכיוון הישוב געש, בכיכר פונים לכיוון מערב עד לרחבת כורכר.

מתי? שבתות 19.2 , 26.2

כלניות בשמורת טבע פורה

מה פורח? כלנית מצויה, וינקה עשבונית, לשון הפר הסמורה, שמשון הדור, מרווה ריחנית, דודא רפואי, עירית גדולה, זהבית השלוחות, צמר מפוצל ועוד.
כביש 40 דרום, מצומת פלוגות כ 13 ק”מ דרומה (קרית גת לבאר שבע)לעקוב אחר השילוט לחניון שמורת פורה. דרך נוספת- כביש 40 ממחלף בית קמה נוסעים לכיוון הקיבוץ והמרכז המסחרי ובכיכר הראשונה פונים ימינה נוסעים בדרך אספלט שלאחר מכן הופכת לדרך מצעים עד לחניית השמורה

מתי? בימי שבת 19.2 , 26.2

טיולי פריחה ומשימות לילדים בבית גוברין

גן לאומי בית גוברין מוכר בעיקר בזכות המערות שבשטחו, אבל בעונת החורף והאביב מתווספים לנופי האתר גם מרבדים ירוקים רעננים, מעוטרים בשלל פריחה צבעונית. בעזרת דף משימות מותאם לכל המשפחה אתם מוזמנים לטייל במסלול טיול פורח במיוחד, להיכנס למערות המרשימות ולתת תשומת לב מיוחדת לפרחים שלצידן. אל תשכחו לצלם הרבה תמונות יפות למזכרת.ל ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. פעילות עצמאית למשפחות עם נקודות הדרכה.

היכן: גן לאומי בית גוברין. 

מתי: ימי שבת, בשעות 10:00–14:00.

 

לשמור על הצמחים במקום הכי נמוך בעולם

אחת הסכנות הגדולות לטבע בישראל ובעולם היא היעלמותם של מיני צמחים ובעלי חיים בקצב הולך וגובר. על מי צריך לשמור יותר – על היפים ומושכי העין כמו הנרקיס והכרכום, האירוס והצבעוני? או על הצמחים הנדירים מאוד כמו מַכְבֵּד הביצות ובן חורש גדול? לכבוד שבוע שמירת הטבע בישראל אנו שמחים להזמין אתכם לסיור עם פקח רשות הטבע והגנים, ובו נלמד כיצד מאששים את הצמחים הנדירים בשמורה.
היכן: שמורת טבע עינות צוקים
מתי: ימי שישי: 18.2, 25.2.
סיור עם פקח יצא בשעה 10:00 בלבד ומומלץ להקדים.
סיורים רגילים לשמורה החבויה יצאו בשעה 12:00, 14:00.  
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון.

סיורים מודרכים בעין פרת
סיורים מודרכים בעין פרת. צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים


עין פרת – כמו לטייל בגן עדן

טיול טבע קצר ומקסים בנאת המדבר המופלאה של עין פרת. בסיור ניהנה מפריחות העונה הייחודיות לשמורה ומפינות חמד לצד בריכות צלולות, ונלמד שמאז ומתמיד הן היו מוקד משיכה למתבודדים ולנמלטים: לירמיהו הנביא מענתות, לנזיר המתבודד הראשון חריטון, ולעוד דמויות מן העבר שראו את בריכות המים, הקשיבו לשקט ונפעמו מיפי המקום ומעוצמתו. הסיורים יצאו מתחנת המידע שבסככה הצמודה למרכז השירות באתר.
היכן: עין פרת – שמורת טבע נחל פרת
מתי: ימי שישי, בשעות: 9:00, 11:00, 13:00.
        ימי שבת 19.2, 26.2, בשעות: 10:00, 12:00, 14:00.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

 

 

תחנת מידע והדרכה בתלכיד פיראן

מה פורח? אירוס הגלבוע, צבעוני הרים ונורית אסיה

הנחלים פיראן ותלכיד זורמים בתחומה של שמורת אום זוקה שבמורדות השומרון, ויורדים בתלילות אל בקעת הירדן בהפרשי גובה שתורמים למגוון רחב של מיני בעלי חיים וצמחים בשמורה המרהיבה. בזכות הקרבה לבקעת הירדן גדלים כאן מיני צמחים ממוצא סודני כגון חלביב רותמי, עירית גדולה, גלונית מצויה, אשחר ארצישראלי ואוג קוצני, ובעונתם פורחים כאן גם מרבדים נהדרים של אירוס הגלבוע,  נורית אסיה, צבעוני ההרים ונרקיס מצוי.

אתם מוזמנים לפגוש את המדריכים של רשות הטבע והגנים בתחנת המידע, והם ישמחו להפנות אתכם למוקדי הפריחה.

כמו כן יצאו טיולים מודרכים בשעות: 09:00, 12:00.

בטיול במצוקי הנחלים תלכיד ופיראן נגלוש מנחלי מזרח השומרון בבואם להישפך לבקעת הירדן. המסלול מאתגר ויש בו טיפוס וירידה בעזרת יתדות קבועים בנחל. מסלול מדהים ביופיו והרפתקני במיוחד.

שימו לב: הציוד הנדרש הוא 3 ליטר מים לאדם, כובע, נעלי הליכה נוחות ובגדים מתאימים. משך הטיול 3-4 שעות. המסלול הוא למיטיבי לכת ומתאים לילדים מגיל 10.
היכן: חניית נחל תלכיד פיראן. התחנה תפעל ברחבת החניה בפתח נחל תלכיד, ממערב לכביש הבקעה (כביש 90, ליד סימן ק”מ 350), כ-5 ק”מ מדרום לברוש הבקעה.
מתי: ימי שישי ושבת 18-19.2, 25-26.2, בשעות: 9:00–14:00.
ללא תשלום

 

עינות פצאל: תחנת מידע והדרכה

מה פורח? צבעוני הרים וצהרון מצוי

מה יש בו בנחל פצאל שמושך את העין ושובה את הלב? מעיין צלול ויפה ומי נחל זורם שעל גדותיו שיחי פטל קדוש ונענה משובלת. בתוך מי הנחל נצפה בשחריר הנחלים ובמיני קרפדות וראשנים שזה ביתם. בסוף החורף ובתחילת האביב מתכסים מורדות נחל פצאל ויובליו בצמחייה עשירה, ובה גם צבעונים, צהרון מצוי, ועוד פרחים נהדרים.

בזכות כל אלו הטיול בעינות פצאל הוא חוויה מקסימה. בואו עם בני המשפחה והצטרפו למדריכים שלנו לסיור טבע קליל ומהנה. נצא יחדיו לחפש את הצומח והפורח בעונה, נרד למי הנחל הזורם, נשמע על בעלי החיים שחיים בשמורה ועל האתגרים שהם מתמודדים עימם כדי לשרוד לצד בני האדם בעבר ובהווה.

לאחר הסיור בעינות פצאל ובדרככם החוצה מומלץ לעצור ולצפות בשרידי בריכת המים הענקית מהתקופה הרומית.

ישנה צומת עם פנייה משולטת לעיינות פצאל בכביש 505. הצומת נמצא בכביש 505 כ-500 מטרים מערבית לצומת הכניסה למושב פצאל.

בשעות 9:00-14:00 תפעל במקום תחנת מידע ושם יפנו אתכם למוקדי הפריחה.  

היכן: עינות פצאל
מתי: ימי שישי ושבת 18-19.2, 25-26.2, בשעות: 9:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00.
ללא תשלום

תחנת מידע ופריחה במעיין עין מבוע

מה פורח? צבעוני הרים, אבוטילון הודי, רכפתן מדברי, שיכרון זהוב, חומעה ורודה, רותם המדבר, ציפורני חתול מצויות, פגוניה רכה.

מעטה הנביטה הירוק שצמח בשמורת הטבע נחל פרת בחורף מתחלף בסופו באדרת צבעונית ובריכוזי פריחה. באתר עין מבוע יחכו לכם מדריכים בתחנת המידע ויפנו אתכם לריכוזי הפריחה באזור.
עוד באתר: בריכת שכשוך, מעיין פועם, נחל זורם, מסלולי טיול, שולחנות פיקניק וחורשה מוצלת. במקום מרכז שירות למבקר וחדר הקרנה.  הפעילות ללא תשלום

היכן: שמורת טבע עין פרת אתר עין מבוע
איך מגיעים?  
נוסעים בכביש מספר 1 מירושלים לים המלח ובצומת כפר אדומים פונים שמאלה. בכיכר של תחנת הדלק יוצאים ביציאה השנייה לדרך אלון (כביש 458). סעו בזהירות – זהו כביש מפותל ועיקוליו חדים. כ-1.5 ק”מ לאחר היישוב אלון מחנים בחניית האתר (מצוינת בשלט) מימין לכביש. מרחבת החניה צועדים כ-300 מ’ על פי השלטים במורד שביל עפר המוביל אל המעיין.
מתי: ימי שישי 18/2 , 25/2
בשעות: 15:00-9:00
ימי שבת 19/2 , 26/2
בשעות: 15:00-9:00

פשתניות בשביל המגילות

מה פורח? פשתנית ססגונית ובאושן שלושת העורקים תחכה בתחילת מסלול המגילות, שצמוד לכניסה לקיבוץ קליה.
מכביש 90 בצפון ים המלח פונים בצומת קליה מערבה. נוסעים לכיוון קיבוץ קליה, עוברים את הכיכר בכניסה לפני הקיבוץ ומחפשים אחר השלט המפנה אל שביל המגילות.

מתי? בימי שבת 19/2 , 26/2
בשעות: 14:00-10:00

 

פריחה במערת הדקל

מה פורח? כלניות, עיריות, לשון הפר הסמורה, קדד גדול פרי, קדד נאה, שמשון הדור, חלבלוב מגובשש, נורית אסיה, קדד פיינברון

בימי שישי 18.2, 25.2
בימי שבת 19.2, 26.2
בשעות: 10:00 עד 16:00

מול קיבוץ להב, כביש פנימי מספר 3255, שגובל בשמורה ממזרח, על הדרך המובילה אל מערת הדקל.
ווייז: מערת הדקל

כלניות בשמורת מכתש בארי

מה פורח? כלניות, עיריות, אירוס א”י, שמשון סגלגל, צחנן מבאיש, כתמה עבת שורשים, ציפורני חתול מצויות, דבורנית דינסמור בכניסה הדרומית לשמורת מכתש בארי מכיוון מצפה אנז”ק , כק”מ מצפון לחנות לה-מדווש בכניסה לקיבוץ בארי.

ווייז: מצפה אנז”ק, בארי

ימי שישי 18.2, 25.2
ימי שבת 19.2, 26.2
בשעות: 10:00 עד 16:00

כלניות בגשר התלוי הנחל הבשור

בסמוך לגשר התלוי הארוך בארץ מעל נחל הבשור, ניתן להגיע מכביש הגישה מול קיבוץ צאלים או מדרך הבשור/דרך נופית.

ווייז: גשר תלוי-נחל בשור

בימי שישי 18.2, 25.2
בימי שבת 19.2, 26.2
בשעות: 10:00 עד 16:00

צמחיית ישראל כוללת מגוון עצום של מינים, רובם פרחים, עצים וצמחי תבלין והיא ידועה בעולם בריכוז המינים הגדול שבה ביחס לשטחה. כמה מהפרחים, כמו כלנית מצויה ורקפת מצויה, נפוצים מאוד בזכות מעמדם כפרחים מוגנים – מינים שאסור לפגוע בהם בכל מקום שהם מצויים. מעמד זה עוזר לא רק בשמירתם מפני הכחדה אלא גם בשימור מרבדי מינים אלה ואחרים הגדלים באזורים מוגדרים.

רעיה שורקי מ״מ מנכ”לית רשות הטבע והגנים מציינת: “אחריות שלנו, תושבי ישראל, לשמור על צמחי הבר שלא יכחדו מהנוף בטבע הישראלי” רעיה שורקי מ”מ מנכ”לית רשות הטבע והגנים: “למעלה מאלפיים מינים של צמחי בר גדלים בישראל, יותר מאשר במדינות רבות שגודלן גדול משטח ישראל, ורבים מהמינים האנדמיים, גדלים רק בישראל. על כן זו האחריות שלנו, תושבי ישראל, לשמור עליהם שלא יכחדו.

בעבר קטיף של פרחי בר היה אירוע משפחתי ומכירה של פרחי בר כמו כלניות ונרקיסים הייתה נורמה בישראל של שנות ה-60. עם הקמת רשות שמורות הטבע במהלך משותף עם החברה להגנת הטבע החל מסע הסברה נרחב להפסקת קטיף הפרחים ואכיפת התקנות המטילות עונש על קוטפי פרחי הבר. הציבור בישראל אימץ את התפיסה החדשה של ‘צא לנוף אך אל תקטוף’. אנחנו מאמינים בדור הצעיר ובחזקה של הקהילה לסיוע בשמירת מינים בסכנת הכחדה ועלינו מוטלת האחריות לתת להם את הכלים לעשות זאת”.

שבוע שמירת הטבע 2022

18-19 | 26-27 בפברואר

פרטים נוספים בטלפון 3639* או באתר רשות הטבע והגנים: www.parks.org.il

 

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה חלק מהאירועים בתשלום וחלקם בחינם

מחירים

בהתאם לטיול/פעילות

לוח הופעות

תאריך שעה שם המקום טלפון

עוד בקטגוריה

אין תגובות

השאר תגובה