מערת התאומים מסלול טיול לילדים

מערת התאומים. מטיילים בסוכות.

מערת התאומים – מסלול טיול עם הילדים אל מערה קרירה שמסתירה במעמקיה 2 אגדות ולהקה מעופפת של עטלפים ידידותיים וקצת מפוחדים מקבוצות המבקרים המגיעות למערה.

מסלול הטיול שלנו מתחיל מחניון שמורת נחל דולב (על כביש 3855, מאחורי אזור התעשיה של בית שמש), בו נחנה ואחרי שנצעד כקילומטר במעלה נחל יבש אבל ירוק ומוצל בחלקו כאילו היינו באמצע הגליל, נגיע אל שלט קטן וירוק משמאל שמכוון אותנו אל כמה מדרגות המובילות אותנו אל פתח המערה שבמרכזו צומח עץ תאנה גדול.

המערה של בטמן
עם הכניסה למערה נדליק את הפנסים ונצעד על שביל חלקלק המוגן במעקה עץ שכבר בתחילתו נוכל לשמוע ולראות את להקת העטלפים הענקית שמנסה לנוח את שנת הצהריים שלה על תקרת המערה.

במערת התאומים מתגוררים עטלפי פירות ועוד 3 סוגים של עטלפים המעדיפים דווקא חרקים וקבלו שמות מעליבים משהו כמו אפלול מצוי, נשפון דק אוזן ופרסף גמדי. העטלפים, למרות כל הסטיגמות והמיתוסים (ואף מילה על דראקולה או בטמן) הם בסה”כ עכבר מעופף, יונקים קטנים שאינם מזיקים לבני האדם, שלמדו לעוף וגם פיתחו מקום חוש ראיה, חוש התמצאות מיוחד הפועל כמו סונאר של צוללת אמריקאית משוכללת.

העטלפים משמיעים קולות בתדרים גבוהים שאינם נשמעים לאוזן האנושית ובעזרתם ההד החוזר הם מצליחים לנווט את דרכם תוך כדי תעופה מהירה למרות שהראיה שלהם כבר לא שש שש.

המבקרים במערה מתבקשים שלא לכוון אל העטלפים את הפנסים ולא לפגוע בהם מאחר והם נמצאים בסכנת הכחדה.

עמודים, נטיפים ואגדות – אטרקציות לילדים
נרד לאורך השביל עד שנגיע לרחבת תצפית קטנה שממנה עולות מדרגות אל המעיין, נעצור רגע ונאיר אל חלל המערה שממול בו נראה מספר עמודי אבן גדולים ועל התקרה מעט נטיפים בתחילת דרכם שנוצרו כתוצאה מהמסת הסלע (קארסט בעברית…)

כאן המקום לעצור, להאיר על עמודי האבן ולספר את האגדה הראשונה על המערה:

היפה והמערה
לפני הרבה שנים חי בכפר שמעל לנחל בחור גיבור בשם עלי שרצה להתחתן עם לילה, בתו היפה של ראש הכפר.
אביה הכריז שלילה תנשא רק למי שיביא לה ממימי המעיין במערת השדים (ככה נשמעו העטלפים לכפריי האזור בזמנו) ולמרות הגשם העז של אמצע החורף, עלי התעטף במעיל עבה, לקח חרב ארוכה ונר קצר מדי ונכנס אל מעמקי המערה לחפש את המעיין.

עם כניסתו התעוררה להקת העטלפים שישנה את שנת החורף שלה במערה, התחילה לצייץ ולעוף סביבו עד שנכבה לו הנר, עלי שהיה בטוח שהשדים תוקפים אותו, נפנף בחרב לכל עבר, עד שהיא נתפסה במעילו ונתקעה בקרקעית המערה בלי שהוא יוכל לזוז.
הסיום המקורי – עלי קופא במקומו מרוב פחד והופך לעמוד האבן אותו אנו רואים עד היום במערה.
וסיום יותר ידידותי לילדים – עלי הוריד את המעיל, ברח כל עוד נפשו בו והשאיר את החרב תקועה במערה עד שהפכה עם השנים לעמוד אבן, שמזכיר לכל תושבי האזור שלא להכנס למערה בתקופת החורף ולהפריע את שנת העטלפים.

מעיין התאומים
מהמרפסת נעלה מספר מדרגות ונראה בהמשך המערה, בריכה קטנה ומרובעת שמולה נעצור ונספר את האגדה השניה:

אגדת המעיין
פעם לפני הרבה שנים חיה בכפר בקרבת מקום, אישה שלא הצליחה במשך הרבה זמן ללדת ילדים, אכלה צמחי מרפא, הלכה לקוראות בקפה, שתתה שיקויים וכלום לא עזר.

יום אחד פנתה האישה אל חכם זקן שאמר לה – אם תתגברי על הפחד שלך ותכנסי לתוך המערה עם השדים המעופפים, תגיעי עד למעיין ותשתי ממימיו אפילו פעם אחת – תזכי ללדת את בנך הראשון תוך 9 חדשים.

האישה שמעה לעצת הזקן, התגברה על הפחד, אטמה את אזניה בדונג דבורים כדי לא לשמוע את הציוצים, הלכה עם לפיד בוער עד המעיין, שתתה ממימיו (פעמיים מה שבטוח) ובאורח נס תוך 9 חודשים נולד לה לא בן אחד… אלא תאומים. שימו לב שבין עמודי האבן שלפני העלייה למעיין, יש שני עמודי נטיפים שנראים ממש כמו תאומים.

מהמערה נצא חזרה אל הנחל, משם ניתן לחזור אל החניה בדרך שבאנו, או לפנות שמאלה ואחרי כמה מאות מטרים, נגיע אל מגלשות טבעיות, שמהווים אטרקציה כייפית לילדים.

ציוד לטיול:
פנסים (אסור להדליק נרות במערה)
נעלי הליכה שמונעות החלקה – רצפת המערה עלולה להיות חלקה – זהירות.

מערת התאומים – מועדי הפתיחה
שימו לב – מערת התאומים נסגרת לשנת החורף של העטלפים בין נובמבר לאפריל.
אפשרי להגיע למערה גם דרך מושב נס הרים במסלול רגלי וארוך שעובר בחירבת בית עיתאב, (אבל קחו בחשבון שהמסלול הזה הוא ארוך ודורש התארגנות של 2 כלי רכב ולפחות יום שלם של טיול)

פרטי המקום
נשמח לדעת!



כל המשפחה , מערת התאומים פתוחה רק באביב-קיץ החל מה-1 באפריל ועד ה-1 בנובמבר חינם רגלי קל 2 ק"מ שעתיים

איך מגיעים?

מכביש ירושלים תל אביב פונים לכיוון בית שמש על כביש 38, לפני בית שמש פונים למושב זנוח לכביש 3855. המערה נמצאת ממש מול הכניסה למושב זנוח (מהצד השני של הכביש) כדי להגיע לכניסה למסלול צריך להמשיך כמה מאות מטרים עם כביש 3855 אחרי הכניסה למושב, לעשות פרסה ולחזור עד הכניסה למסלול, המסומנת בשלט חום של רשות הטבע והגנים. אביב

מה באזור?