המילון הירוק

מילון מונחים סביבתי  

קיימות-אחת המילים הלא שיווקיות שנבחרו בעברית כדי לתאר עקרון פשוט מאוד- ההיפך מ”נאכל ונשתה כי מחר נמות”ומשמעותו לצרוך היום רק מה שנדרש לצורך הקיום הבסיסי בהווה ולהשאיר לדורות הבאים כמה שיותר משאבים לקיומם בעתיד.

איכות הסביבה- העיסוק בהשפעה ההדדית של האדם על סביבתו.

אקולוגיה- ענף מדעי בתוך ביולוגיה העוסק במחקר של הבית והסביבה של בעלי החיים והשפעתם ההדדית.

אל גור-סגן נשיא אפרורי שלא זכה בבחירות לנשיאות אבל הצליח בזכות הופעתו כקריין בסרט”האמת מטרידה”להעלות את הנושא הסביבתי על סדר היום העולמי.

התחממות גלובלית-תופעה שהחוקרים עדיין חלוקים בשאלה ממה היא נגרמת, אבל רב הסימנים מצביעים על התופעה שכדור הארץ מתחמם במהלך השנים האחרונות מה שגורר הפשרת קרחונים, שינויי אקלים ועליית מפלס הים שתסכן תוך מספר שנים יישובים רבים הממוקמים לאורך חופי הים והאוקיאנוס.

אמנת קיוטו
הסכם ביוזמת האו”ם שנחתם לאחר דיונים ארוכים כבר בשנת1999 להפחתת השימוש בגזים הגורמים להתחממות הגלובלית, ארה”ב מסרבת ליישם אותו וישראל שחתומה עליו אינה מחויבת לצמצם את השימוש בגזים בגלל שאנחנו מוגדרים לצורך העניין כמדינה מתפתחת…

גרין ווש- green wash
חברות עסקיות שאינן בהכרח ידידותיות לסביבה צובעות את עצמן בצבעים”ירוקים”ומנסות לתת לעצמן תדמית ירוקה כלפי חוץ כדי להצטרף לטרנד הסביבתי.

כלכלה ירוקה
הטרנד החם בכל מדורי הכלכלה -חברות הפועלות בנסיון לתת מענה לבעיות הסביבה הגלובליות תוך שמירה על איכות הסביבה כמו פיתוח מקורות אנרגיה תחליפיים.

מיחזור
שימוש חוזר בחמרים תוך הפחתת הנזק הסביבתי מהצטברות פסולת וצמצום מקורות האנרגיה.
בארופה זה נהוג כבר כמה שנים טובות, לארץ זה מגיע בהדרגה, התחיל עם מיחזור הנייר והמשיך אל חק הפקדון על הבקבוקים וממשיך בקרוב עם חק השקיות שינסה לצמצם את השימוש בשקיות ניילון ברשתות השיווק על ידי הפיכתם למוצר בתשלום.


יערות הגשם
שמינית משטח היבשות על כדור הארץ מכוסות ביערות גשם בדרום אמריקה, אפריקה ואסיה והם בעלי חשיבות רבה למאזן האקולוגי העולמי. כריתה לא מבוקרת שלהם לצרכי הרחבת שטחי חקלאות ושימוש בעץ גורמת לפי השערת החוקרים לפגיעה באוזון ויצירת אפקט החממה.

חקלאות ומזון אורגני
חקלאות שאינה עושה שימוש בחמרי הדברה ודישון מזיקים לסביבה. התוצרת החקלאית נמצא האורגנית נמצאת תחת פיקוח של אירגוני פיקוח בארץ ובחו”ל, יותר בריא אבל גם יותר יקר.

חקלאות קונבנציונאלית
חקלאות העושה שימוש בחמרי הדברה המזיקים לסביבה(למקורות המים, לבעלי החיים, לנו הצרכנים ובעיקר לילדים)


מזון מהונדס

פרות וירקות שעברו תהליכים של שינויי באמצעות הנדסה גנטית להגברת התפוקה והעמידות בפני מזיקים – מותרים לשיווק בישראל, ארה”ב וברוב העולם ואסורים באירופה.

קואורפרטיבים אורגניים
בארץ ובעולם, התארגניות של צרכנים וספקים של מוצרי מזון אורגניים לאספקה קבועה של מוצרים תוך הוזלת עלויות

קומפוסט
תהליך שבסופו נוצר דשן אורגני בבור מיוחד בגינה שאליו משליכים זבל אורגני מתכלה ולאחר תקופה משתמשים בו לדישון הגינה.

גינות קהילתיות
טיפוח אזורים ירוקים בערים על ידי תושבי הקהילה ולמען הקהילה.

נשאר רק לקוות שהטרנד הזה גם יישאר בשביל שיהיה לילדים שלנו יהיה באמת עתיד ירוק…
לרשימת הנקודות הירוקות…

להמלצות על ספרים, הצגות וסרטים…

מדור צרכנות ירוקה…

 

אין תגובות

השאר תגובה