אוכל אורגני וילדים

אורגנצ’יקים – אוכל אורגני לקטנים וגם קצת לגדולים

30.3.08מאת: ארנון זעירא

כמה שמחים אנו למראה פיו של ילד רך נפתח לבואה של כפית גדושה במרק סמיך? כמה סיפוק יש להורים במראה ילד מתבגר שחוזר לאחר יום עמוס בפעילות חברתית וספורטיבית ומשאיר צלחת ריקה? כל האמהות עלי אדמות (ולא רק הפולניות), נמלאות גאווה ואושר כשילדיהן אוכלים טוב. ולמה הכוונה ב"לאכול טוב"? "לאכול טוב"זה קודם כל לא לאכול המון, לאכול לאט, לאכול כך שכל אבות המזון ישתתפו בארוחה, וכמובן ומעל הכל – לאכול מזון אורגני, נקי מריסוסים, בריא, טרי וטעים.

תזונת ילדים היא דבר שרק בשנים האחרונות החלו לעסוק בו בישראל. תזונה בכלל ותזונת ילדים בפרט הם מסוג הדברים שלא נלמדים בשום מקום. אנשים מגיעים לעסוק בזה לרוב בגלל בעיות של משקל עודף, תת משקל או מחלות למיניהן. כפועל יוצא מהעיסוק במזון אורגני אנו עוסקים בתזונה כל החיים.

לכן, מטרתו של מאמר זה היא לשתף אתכם בכל מה שידוע לנו בנושא, לתת לכם טיפים ולקבל מכם עצות.

במה שונים הילדים?

מערכת החיסון
מערכת החיסון של הילדים אינה מפותחת דיה ואינה מסוגלת להתמודד עם רעלים שונים בדומה למבוגרים.

פיתוח הרגלי תזונה
הרגלי תזונה כשמם כן הם, אנשים שונים במקומות שונים נוהגים לאכול מזונות שונים. הזמינות של מוצרי מזון שונים במקומות שונים אפשרה לגוף ללמוד לפרק מזונות שונים למרכיבי התזונה הנדרשים. התרגול וההכרה של הגוף עם מזונות שונים מאפשרים לגוף להתמודד בצורה נבונה יותר עם מגוון רחב של מוצרי מזון ולפרקם כהלכה.

במצבי מצוקה כאשר חסרים חלק מאבות המזון יודע הגוף להסתפק בסוכרים, לאגור שומנים ולעבוד במצב שאינו אידיאלי. המזון אותו אנו רגילים לאכול הוא המזון עמו אנו מתמודדים טוב יותר וחשוב שמזון זה יכיל את כל הדרוש לילדנו ולא יאלץ את גופם להתרגל לעבודה במצב של חסרים. אין כמו ה"אוכל של אימא"….האוכל של אימא הוא המזון אליו הורגלנו ואותו מפרק הגוף באופן היעיל ביותר. חשוב אם כן שהאוכל של אימא יהיה עשיר ומגוון ככל שניתן על מנת ללמד את הגוף לצרוך ביתר קלות ויעילות את כל הדרוש לו.

כמות המזון וגודל הגוף 
היחס בין גופם הקטן של הילדים לכמות המזון אותו הם צורכים בשלבי הגדילה אינו דומה לזה של מבוגרים.

התפתחות הגוף
התפתחות נאותה של גוף ההולך ונבנה חשוב שתיעשה על ידי מזון מגוון ועשיר שיאפשר קבלה של כל המרכיבים הדרושים להתפתחות.

מספר טיפים לתזונת ילדים:

מדוע דבש אינו מתאים לתינוקות?
ההנחיה היא שלתינוקות עד גיל שנה אסור לאכול דבש. הדבש עשוי להכיל בוטולינום (רעל המיוצר במזון על ידי החיידק קלוסטרידיום בוטולינום ומסוגל לגרום לשיתוק). קיבתם של תינוקות, בשונה ממבוגרים, אינה חומצית דייה ומאפשרת ריבוי של החיידק.

באיזה גיל מומלץ להתחיל לתת מיצים לתינוקות?
ככלל, אנחנו ממליצים על הנקה ממושכת. לפני השלב בו התינוק מתחיל לשבת ולאכול מזון מוצק (דייסות, מחיות וכו’) אין כל ערך או צורך במיצים. בגיל4-7 חדשים ניתן להתחיל לתת מיצים. אנחנו ממליצים על מיצים אורגניים בלבד (בפרט בגיל הרך) העשירים בויטמין C.ויטמיןCמגביר את יכולת הספיגה של הברזל שניתן בגיל זה כתוסף תזונה. בכל מקרה, אף פעם לא מומלץ להפריז. מומלץ לכל היותר כמות של כ100 מ"ל ליום ולהמשיך עם המים. מומלץ גם לדלל את המיץ עם מים לצורך דילול המתיקות והרגלי תזונה נכונים. ושוב, לא להפריז!

ארוחת הבוקר 
כולנו יודעים ומכירים בחשיבות ארוחות הבוקר. האם אתם גם מקפידים לאכול ארוחה מזינה מידי בוקר? ארוחת בוקר מזינה יכולה להיות מורכבת מדגנים עם יוגורט או פירות, פרוסת לחם והרבה ירקות. הקדישו זמן לארוחת בוקר מסודרת לילדים. מומלץ גם להקפיד ולשבת לאכול יחד. ארוחה משפחתית מידי בוקר מהנה יותר, משמשת דוגמא אישית נהדרת וחשובה לכל בני המשפחה.

תזונה מגוונת ועשירה
מידי יום דרושים לנו למעלה מ40 ויטמינים ומינרלים שונים לחיים בריאים. התזונה המגוונת והעשירה חשובה לכולנו ובמיוחד לילדים בשלבי ההתפתחות השונים. הקפידו על מזון מגוון עשיר במיוחד בפירות וירקות טריים. אין כל הצדקה לתת לילדים תוספי תזונה וזכרו גם להכניס הביתה פירות וירקות שאינכם נוהגים לצרוך.

מזון דיאטטי לילדים?
מזון טבעי ומגוון הוא התשובה הנכונה לגוף בריא ללא כל צורך בדיאטה למטרת הרזיה. גוף המורגל למזון עשיר ומגוון לומד להפיק את כל הדרוש לו. ההשמנה בגיל צעיר נובעת בעיקר משומנים וסוכרים לא בריאים, המצויים בעיקר במזון מעובד ומהקושי של הגוף לפרק כהלכה את המזון לשימוש זמין. אכילת יתר אינה מומלצת, אבל זכרו כי זו נובעת לא מעט מחיפוש אחר ויטמינים ומינרלים שונים שאינם נכללים בדיאטה שלנו. תחליפי הסוכר וממתיקים מלאכותיים שונים אינם מומלצים ובמיוחד לא לילדים. והכי חשוב – אל תרגילו את ילדיכם למשקאות דיאטטיים – אין כמו מים.

בסיס המזון הוא הפחמימות. מרבית האנשים אינם נוהגים לאכול כמות מספקת של פחמימות ביום. לחם, אורז, פסטה, תפוחי אדמה ודגנים חייבים להכיל לפחות מחצית מכמות הקלוריות שילדיכם צורכים מידי יום. דיאטה נכונה אינה ויתור על פחמימות ודווקא היא (שאינה בהכרח דלת קלוריות) תביא לאכילה מאוזנת, בריאה ומשביעה ובסופו של דבר, תמנע גם השמנה.

פירות וירקות
פירות וירקות הם המקור הטוב והנכון ביותר לויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. ושוב נזכיר: הקפידו לאכול מידי יום פירות וירקות רבים.

בין הארוחות
לארוחות מסודרות בזמנים קבועים חשיבות רבה ביותר. אין כל צורך לצום בין הארוחות אבל חשוב לא להפוך את זמני בין הארוחות לארוחה של ממש. בננה, תפוח עץ או פרי אחר יכולים לפתור את בעיית הרעב בין הארוחות ולא למלא.

שתיה
שתייה מרובה תמיד מומלצת. המים מהווים למעלה ממחצית משקל גופנו.5 ליטר של מים לכל הפחות נחוצים לנו מידי יום ובקיץ הישראלי הרבה יותר. נסו להימנע מעודפי סוכר ועמילנים במזון ובמשקה. אין כל פסול בשתיית מיצים טבעיים, חלב או תה צמחים אבל אין כמו מים.

סוכרים
הסוכרים מהווים אמנם מקור אנרגיה זמין אבל הם חסרי ערך מבחינה תזונתית. לא לחינם קרויים הסוכרים"קלוריות ריקות".קל לגוף להתרגל לסוכרים אבל אל לנו להתבסס על הסוכרים כמקור אנרגיה ולהרגיל את הגוף לעצלות. התבססות על סוכרים בתזונה היומית תעודד השמנה ובעיות שיניים. מקובל לחשוב שהסוכרים גורמים להשמנה בגלל הערך הקלורי הגבוה אולם אנו סבורים, כי השמנה זו נובעת מהרגלי התזונה הרעים שהיא יוצרת. קל ונוח לגוף לפרק את הסוכרים לאנרגיה זמינה ולא להזדקק לפירוק המזון שהופך לשומנים וכולסטרול במקרה זה.

פעילות גופנית
עודדו את ילדיכם (ואלצו גם את עצמכם אם צריך) לפעילויות ספורט ופעילות גופנית מרובה כל יום. לחוגים, ספורט, משחק עם ילדים אחרים חשיבות רבה ביותר. בעידן המחשב והטלוויזיה כשקל ונוח להעביר ימים שלמים ללא פעילות גופנית, זכרו את היתרונות שבפעילות הגופנית וצאו מהבית. כל כך פשוט, כל כך חשוב (לכושר, לחילוף חומרים, למצב רוח טוב, להערכה עצמית ולתחזוק הגוף) וכל כך מהנה ואין לזה כל תחליף.
אם הגן או בית הספר קרוב – אפשר פשוט מאוד להגיע אליו עם אופניים וכבר עשיתם פעילות גופנית לכם ולילדים להתחלה טובה של היום.

מוצרים נפלאים לילדים
כמה שלא נפמפם לילדינו בדבר חשיבות האוכל הבריא וההימנעות מממתקים, לא נצליח לעצור את הדחף למשהו מתוק, לחטיף של"אחרי האוכל"ולמיני כיבודים כשבאים חברים לבקר. לא במקרה, מוגבר הדחף למתוק אצל הילדים.

ההתרוצצות הבלתי פוסקת והאנרגיות שמוציאים הילדים מידי יום גבוהה לאין שעור מזו של המבוגרים ומקור האנרגיה הנגיש והמהיר ביותר הוא פירוק סוכרים. ההעדפה שלנו היא פירות אורגניים בריאים ומזינים למרות שלא תמיד ניתן להחליף את כלל הממתקים בפירות בלבד.

לכן, אם כבר – אז כבר… עדיף שיהיו אלה מוצרים עם הכי פחות נזק. שיהיו טבעיים ככל הניתן, ללא חומרים משמרים וחומרי טעם וצבע, שיהיו בעלי ערכים תזונתיים ושגם טעמם יהיה מעודן.

קיבצנו עבורכם כמה אפשרויות שיאפשרו לכם להציע לילדים דברי מתיקה ולא ישאירו אתכם עם יסוריי מצפון על היותכם הורים שלא דואגים לבריאות ילדיכם:
ביסקוויטים אורגניים
פירות יבשים אורגניים – את רובם מומלץ להשרות במים לפני אכילתם.
סוכריות אורגניות וסוכריות ויטמיןC.
ממרח שוקולד חרובים.
סירופ חרובים.
וופל חרובים מקמח אורגני מלא.
חלבה.
ממתקים שונים משוקולד חרובים וסוכר חום.
ארטיק -100% פרי.
חטיפי תמרים ואגוזים.

האוכל בגני הילדים
הורים רבים מקפידים על תזונת ילדיהם עד גיל הגן ושם נחשפים הילדים לשפע ממתקים ומני מזונות שאינם לרוחם של ההורים. תלונות כאלו ודומות שאנו שומעים גם מהורים שאינם מקפידים הקפדה ייתרה על תזונת ילדיהם אבל מופתעים לגלות שילדיהם חושקים במיני מזונות וממתקים שמעולם לא נכנסו לביתם.

מרבית הילדים יעדיפו את ממרח השוקולד על פרוסת הלחם על פני פרוסה בריאה עם גבינה, ירקות טריים, ביצה ומאכלים בריאים אחרים.
גם בגני הילדים יודו כולם כי קל ונוח יותר להאכיל את כלל ילדי הגן עם פרוסות מרוחות בשוקולד במקום לטרוח ולהשקיע בהכנת מזון בריא ומזין.
הדרך לשנות זאת תלויה בלחץ ההורים ובנכונות הגנים לשנות ולהתאים את עצמם לדרישת ההורים.

העלות של מזון אורגני היא אמנם יקרה יותר אבל מוצרים רבים כפסטה מלאה אורגנית, טחינה אורגנית, אבקת חרובים ומיני דגנים וקטניות אורגניים זולים מן המקבילה שלהן במרכולים ובסופו של דבר העלות הנוספת בחומרי הגלם אינה באה לידי ביטוי באופן משמעותי אלא נכונות הגן לבשל מזון בריא יותר והרצון של ההורים לדעת כי ילדיהם חזרו הביתה מהגן לאחר שאכלו ארוחות מזינות יותר של מזון בריא ונכונותם של ההורים להתאגד ולדרוש מזון בריא לילדיהם הם המרכיב האמיתי שנדרש.

נשמח גם לייעץ ולהפנות אתכם לגנים אנטרופוסופיים וגנים אחרים באזור מגוריכם להם אנו מספקים מזון אורגני ובריא.

תעשיית המזון, עניין של טעם
תעשיית המזון היא ללא ספק התעשייה הגדולה והעשירה ביותר בעולם כולו. המציאות של ימינו קובעת כללים ברורים ליצרני המזון. על מנת לגדול ולהתפתח יש להוריד את עלויות הייצור ולהגדיל את תקציב הפרסום והשיווק. היכולת להצליח בתנאים אילו מתאפשרת על ידי תוספים מלאכותיים וחומרי טעם וריח.

בעזרת התוספים הללו נדמה לפעמים כי ניתן כמעט למכור חצץ ואבנים ובלבד שהטעם יהיה ערב לחך. כדוגמה מעט יותר מציאותית ניתן לתת את המים הממותקים – המשקאות הקלים (מחירם של המים זול מחצץ וחול למרבית האירוניה). תעשייה זו היא הגדולה והחזקה בעולם ובעוד שעלויות הייצור נמוכות למדי, תקציבי הפרסום והשיווק של הגדולות ביצרניות המשקאות הקלים – אדירים בהיקפם.

נדמה אפוא, שהתכולה כמעט ואינה רלוונטית ובלבד שתהיה זולה ככל האפשר. מרבית הציבור כלל אינו מודע לתכולה של המזון אותו הוא צורך וגם אם היה מגלה עניין, ספק אם היה מסוגל להבין את כל מה שרשום על פי חוק על האריזה, ואם היה מבין את משמעותם של כלל המרכיבים, ספק אם היה רוכש את המוצר לילדיו.

הטעם מותאם בקפידה לדרישתנו ובחירתנו נקבעת לא מעט בהתאם למאמצי הפרסום והשיווק של יצרני המזון.

הפירוט שעל האריזה
נשאלת השאלה, האם זה רע? האם אכן חשוב לברור ולבדוק את כל מה שאנו ניזונים ממנו או לסמוך על יצרניות המזון שייצגו את האינטרסים שלנו, הצרכנים, ויספקו לנו מזון בריא, מזין ומתאים.
אפשר ומותר לשאול את השאלות ואף לחפש את התשובות הטמונות במזון עצמו ואפשר גם לעצום את עיננו ולהמשיך וליטול חלק בניסוי ואף לשתף בו את ילדנו ובני משפחתנו.
כלל המחקרים שנעשים מצריכים מימון רב ולא בכדי אנו שומעים בדרך כלל על מחקרים הנוגעים למרכיב זה או אחר ולא ליצרן זה או אחר.

לעיתים נדירות יותר אנו שומעים על מחסור בויטמין במוצר שדווקא הוא היה אמור להיות בדוק היטב הרבה מעבר לרמה לה נדרשים שאר מוצרי המזון. לעיתים נדירות אנו גם שומעים על מקרים קשים כדוגמת הסיליקון בחלב ושאר חוליים שמתגלים על דרך המקרה ובדרך כלל גם מלווים בהכחשות גורפות עד שנחשפת האמת.

מידי פעם מרשה לעצמו עיתונאי זה או אחר לבחון את השפעתו של המזון המהיר על האוכלוסייה וזאת במקרים בהם התוצאה הנראית לעין – זועקת לשמיים. וגם אז, לא ברור אם הופנמו המסרים עד הסוף ונעשה שינוי אמיתי לכיוון מזון בריא יותר. מה שבטוח הוא שבמקרים אלה יצרני המזון המהיר מזדרזים להקדים ולבצע תפנית שיווקית לכיוון של מזון בריא יותר ודל קלוריות.
הניסיונות לספק מזון זול באריזה מושכת גורר עוד ועוד יצרנים להציף את השווקים ביותר ויותר מוצרים שטעמם משובח אבל איכותם ירודה.

טיפ קטן – תעשו לעצמכם הרגל ורגע לפני שאתם מכניסים את מוצר המזון לעגלה או מוציאים אותו מהמקרר – תהפכו אותו ותחפשו את האותיות הקטנות – אם מופעים שם חומרים משמרים, צבעי מאכל או רשימת מספרים כמו E-155שנראית כמו נוסחה כימית שאחמניג’אד היה שמח לשים עליה את היד, תנסו לחפש תחליף בריא יותר ולהמנע מלרכוש או להכניס אותו למקרר שלכם.
 

מהו אם כן הטעם?
האם באמת קיים"טעם טוב"ו"טעם פחות טוב"?התשובה היא מן הסתם לא. הטעם הוא הדרך של הגוף לדרוש את חומרי הגלם להם הוא זקוק לתפקוד ראוי. הוספת חומרי הטעם והריח למזון אמנם מרצה את הגוף בכך שזה מקבל את מה שכביכול דרש אבל האם זו באמת התשובה?

הגוף אינו דורש חלבונים, סוכרים, עמילנים, פחמימות חלבונים ושאר חומרי גלם. לשילובי המזון חשיבות רבה בתהליך פירוק המזון ולא בכדי החלפת הלחם במרכיביו או הפרדת המלח מהאוכל וקבלתם בנפרד אינם ערבים לחיך שלנו. הגוף לומד להתמודד עם המזון אתו הוא מורגל ולשילובים המקובלים בטבע. זו גם הסיבה שהגוף אינו דורש את חומרי הגלם אלא את המזון עצמו אותו הוא למד לזהות על פי הטעם והריח.

בשל העובדה שלא בכל מקום זמינים אותם המזונות למד הגוף להסתגל ולפרק מגוון רחב של מוצרי מזון על מנת להפיק את הדרוש לו. היכולת של הגוף ללמוד ולקבל את הדרוש לו ממקורות שונים אינה עוזרת כאשר אנו"מסנוורים"אותו בטשטוש הכלי היחיד בו הוא נעזר על מנת להדריך אותנו – חוש הטעם. התוצאה עשויה להיות פגיעה ביכולת הלמידה של הגוף, בה הוא נעזר לדרוש את המזון המבוקש ואכילת יתר על מנת לקבל את כל התצרוכת הנחוצה.

 המאמר באדיבות ארנון מזעירא תוצרת אורגנית מבני עטרות. www.zeira.co.il
 

תגובה אחת

השאר תגובה