חינוך אקולוגי


חינוך אקולוגי

מאת: נעמה גבאי

במאה ה-21 כולנו כבר מבינים שאורח החיים המודרני שלנו גורם להרס כדור הארץ.
כעת מה שנותר לנו לעשות הוא לנסות לשמר את מה שעוד נותר ולנסות לחנך את ילדינו חינוך המתבסס על עקרונות סביבתיים זאת כדי שבדור הבא כאשר ילדינו יהיו בוגרים הם יפעלו ע”פ עקרונות סביבתיים אלו וכך יסייעו לשמירה על אוצרות הטבע והסביבה של כדור הארץ.
המציאות האקולוגית העגומה של סביבת החיים שלנו מחייבת אותנו כיום לחנך את ילדינו חינוך אקולוגי- חינוך המושתת על ערכים אקולוגיים.

מהו חינוך אקולוגי?

חינוך אקולוגי צריך להיות עקרון משותף של כל בני האדם, זאת לאור המציאות האקולוגית העגומה שקיימת בכדור הארץ. חינוך אקולוגי ע”פ הגדרת האו”ם הוא”חינוך שמטרתו לפתח אוכלוסייה עולמית מודעת ודואגת לסביבה ולבעיות הקשורות בה ואשר יש בידיה את הידע, המיומנות, הגישות, המוטיבציה והמחויבות לעבוד כיחידים או בקבוצות למען מציאת פתרונות לבעיות העכשוויות ומניעת היווצרות בעיות חדשות”הצהרת בלגרד (1976).”

 

בכתבה זו איננו מתכוונים לבדוק מהן תוכניות הלימוד בתחום הסביבתי הנלמדות בבתי”ס , או איך נערכת מדינת ישראל לקראת החינוך האקולוגי שהוא כורח המציאות. אלא דווקא לבדוק איך כל אמא ואבא יכולים לחנך את ילדיהם במהלך שגרת החיים שלהם חינוך אקולוגי. כולנו מכירים את האמרה”חינוך מתחיל בבית”אז בוודאי שחינוך לאורח חיים אקולוגי חייב להתחיל קודם בבית. ילדים שיחוו שגרת חיים אקולוגית יהיו בעתיד אנשים מבוגרים בעלי אחריות אקולוגית ובעלי נכונות לשמור על סביבת החיים שלהם.

טיפים לחינוך אקולוגי במהלך חיי היום יום שלנו

רוצים להרגיל את ילדיכם לשמור על הסביבה? אל תשלחו אותם כל יום לביה”ס עם שקית סנדביץ’ חדשה אלא עם שקית רב פעמית הניתנת לשימוש חוזר.

הילדים גדלו והם רוצים לזרוק את הצעצועים מתקופת הילדות? קחו את הילדים עמכם אספו את כל הצעצועים המיותרים והביאו אותם לאחד מגני הילדים שבסביבת ביתכם או לאחת העמותות הפועלות לסולידריות חברתית. כך תוכלו ללמד את ילדכם לחיות כקהילה אחת סולידרית, אשר פועלת למען שמירה על הסביבה ונמנעת מלזרוק מוצרי פלסטיק בלתי-מתכלים לפח האשפה אלא ממחזרת אותם.

זהו זמן המיחזור–אם עד היום לא מיחזרתם כלום בביתכם הגיע הזמן שילדיכם יראו בבית מיחזור מסוג כלשהוא. כיום ניתן למחזר סוגים רבים של פסולת מוצקה בלתי מתכלה. כדאי להסביר לילדים שחבל לזרוק פריטים שעדיין אפשר לעשות בהם שימוש, כך הם יפתחו הערכה וכבוד רב יותר למשאבים שמשמשים אותנו.

תנו לילדיכם דוגמא אישית והתחילו לבצע בבית מיחזור של נייר, או מיחזור של בקבוקי הפלסטיק, ואם אתם ממש להוטים על נושא המיחזור אתם יכולים להציב בבית הפרטי או בבנין המשותף בו אתם מתגוררים מתקן קומפוסטר המבצע מיחזור של פסולת אורגנית (שאריות מזון ותבשילים,ירקות, פירות, ביצים, ועוד) והופך את הפסולת לדשן משובח שניתן להשתמש בו לשם השבחת הגינה.

הילדים רגילים לקנות חומרי יצירה בחנות? הרגילו את ילדיכם להשתמש בחומרים גלם הנמצאים בבית לשם הכנת יצירות למיניהן. הכינו בבית ארגז שבו תכניסו את כל מוצרי הגלם שניתן לעשות בהם שימוש חוזר אצל הילדים למשל קופסאות נעליים, דיסקים, פקקים,בקבוקים למיניהם, ארגזי עץ , תבניות ביצים, אריזות פלסטיק למיניהם, כסאות, בגדים ובדים שאינם בשימוש ועוד. מעתה ישמש הארגז הזה כמחסן של אביזרים וחומרים שמהם ניתן להכין מגוון של יצירות.

הילדים התרגלו לאכול במזללות וברשתות המזון המהיר? נסו להרגיל אותם באופן הדרגתי לאכול מזון אורגני טבעי שאותו אתם רוכשים. זהו אמנם מזון יקר יותר אך עלותו משתלמת למען עתיד טבעי יותר ובריא יותר לילדינו. בנוסף ניתן להתחיל בהקמת גינת ירק אורגנית בחצר הבית או במרפסת השמש. טיפוח של גינת ירק אורגנית יחשוף בפני ילדיכם תחום בלתי מוכר ויפנה את ילדיכם לתחומי עניין חדשים מלבד הישיבה הממושכת מול מחשב והטלויזיה.

חינוך לאורח חיים אקולוגי בבית דורש מההורים להשקיע זמן ומחשבה ודורש מהם לבצע שנויים בשגרה הקיימת כיום, חינוך אקולוגי בבית הוא עניין של בחירה, בחרו לכם איזו חבילה אקולוגית מתאימה למשפחתכם, וכך תהפכו למשפחה ירוקה שילדיה יהיו בעתיד אנשים בוגרים בעלי מודעות ונכונות לאורח חיים אקולוגי.

באדיבות וואלה לימודים– השתלמויות סדנאות לימודים.

תגובה אחת

  1. כחוקר דבורים ומרצה בארץ ובעולם בנושא דבורים בכלל ודבוראות ביו דינאמית בפרט, אשמח להציע לכם

    הרצאה ייחודית, בליווי מצגת, על עולמן המופלא של הדבורים, החשיבות שלהן בחיי כל אחד

    ואחת מאתנו ועל הסיבה להיעלמותן.

    דבורת הדבש, היא המאביקה החשובה ביותר שיש לנו כיום ועם זאת היא נמצאת בקריסה כלל

    עולמית, משמע כמעט חמישים אחוז מהדבורים בעולם, נעלמו!

    נכון להיום, ממלכת הדבורים היא הנושא הנחקר ביותר בעולם, הושקעו למעלה מ 55

    מליארד דולר על היעלמות הדבורים!

    “ללא דבורים יוותרו למין האנושי 4 שנים”
    אלברט איינשטיין

    להזמנת הרצאה ולפרטים נוספים, אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר.
    בברכת חורף מתוק, חמים ונעים,

    הילמר ומירב קונמן
    10 שנים של דבוראות ביו- דינמית
    050-8718817
    054-3185805
    http://www.beegood.co.il

השאר תגובה