שמורות טבע וגנים לאומיים חדשים

בשורה טובה לטבע – שמורות טבע וגנים לאומיים חדשים
2.5.2011הנקודה הירוקה

יותר מ-36 אלף דונמים של שטחים ערכיים הוכרזו השבוע כשמורות טבע וגנים לאומיים בישראל – חלקם שמורות טבע חדשות וחלקם הרחבה של שמורות טבע קיימות שצורפו אליהם שטחים נוספים אחרי תהליך ארוך שנמשך מספר שנים.

יותר מ-28 אלף דונמים צורפו לשטחה של שמורת טבע הר הנגב בינהם אתר המנסרה המוכר במכתש רמון ובנוסף הוכרזו שמורות טבע בתל פארס בגולן, רכס אדמי, חוף גדור ופורה, וגנים לאומיים בשימרון שבעמק יזרעאל ותל דור שבמישור החוף. 

שמורות הטבע והגנים החדשים שהוכרזו השבוע:

שמורת טבע הר הנגב- הרחבה של28,615 דונם
במכתש רמון מרוכזים כמה אתרים בעלי ערכיות גבוהה בעיקר מבחינה גיאולוגית, שראויים להישמר כל אחד בפני עצמו כשמורה ןערכם כרצף על רקע נוף המכתש גבוה בהרבה לעומת ערכם כיחידות בודדות.

בגלל גבולותיו הטבעיים הברורים, מהווה המכתש לגבי בעלי חיים, במיוחד אלו שהם בעלי טווח מחיה גדול כמו נמר, זאב, צבוע, פרא ויעל, רצף טבעי אשר לו הם זקוקים לקיומם לאורך זמן.

לשמורת הר הנגב נוסף שטח טבעי של28,615 דונם הכולל ערכי טבע ונוף מיוחדים ונדירים בעיקר בתחום הגיאולוגי. בתחום השטח המבוקש מצויות תופעות טבע נדירות כמו אתר הנגרייה המפורסם (המנסרה) וריכוז של מנסרות בזלתיות, תצורות נוף כמו חמאדה, הקווסטה החומה, מצוקי הרמון, נחל רמון על גדותיו הקדומות ועוד.

מכתש רמון, חניון בארות, טיולים עם ילדים בנגב, תמונה של מכתש רמון, תמונה של הר ארדון
השמורה הורחבה – טיול בוקר במכתש רמון

שמורת טבע נקיקי יפתח  – 44דונמים
חלק ברצף של שטחים שמורים במורדות הרי נפתלי, מנחל קדש בדרום עד מצוקי קריית-שמונה בצפון. ההכרזה מאפשרת הגנה על תופעה ייחודית: סדקים קרסטיים בסלעי דולומיט, שהארוך בהם מגיע לאורך של כ-30 מ’ ורוחבו 2 – 5מ’. לצד הסדקים הייחודיים יש בשמורה תצורת צומח של יער פארק וצמחים עשבוניים, עם מגוון גדול של עצים, שהבולטים בהם הם אלון תבור, אלון מצוי ואלה אטלנטית. מהשמורה ישנן תצפיות מרהיבות מזרחה, לכיוון עמק החולה, החרמון והגולן. שטח השמורה44 דונם.

אטרקציות בצפון, תמונה של תורמוס, תמונה של תורמוסים
תורמוסים בגליל

שמורת טבע רכס אדמי- 3,703דונם
רכס הר אדמי הבזלתי הוא המשכו של רכס הר יבנאל. הערוץ המרכזי של נחל אדמי יוצר קניון עמוק ומרשים.
מעיינות אחדים נובעים בשטח השמורה, כמו עין אדמי, איתן ושופע כל השנה, עין סמדר, עין אבצם ועין חומס. הצומח, האופייני לבזלות השונות, מורכב ממרווה ריחנית וסירה קוצנית וביניהם סחלבים רבים. באביב מתכסה המדרון בפריחת תורמוס ההרים בכחול וניסנית סורית בצהוב.
מצוקי הבזלת הגבוהים משמשים בית גידול ומקום קינון לעופות דורסים ובשטח השמורה שהוכרז ניתן למצוא שרידים רבים לתרבות אדם עתיקה.


גן לאומי שימרון:
1,905דונם
בגבולו הצפוני של עמק יזרעאל, צפונית מזרחית לצומת נהלל – אזור המאופיין בגבעות מעוגלות וערוצי ואדיות מתונים וצמחיית חורש טבעי של אלון מצוי ואלון תבור, שריד משמעותי אחרון של חורש נדיר זה.
בתקופת האביב והקיץ, עת החורש בשיא לבלובו ומספר ניכר של מטפסים ממינים שונים ומגוונים, נוצרת למטיילים במקום תחושה ייחודית של יער סבוך ורחוק ממקום ישוב.
תל שימרון הוא תל ארכיאולוגי, סביבו נמצאו שרידים של מתקנים חקלאיים והתיישבות מתקופות שונות. על התל שרידים של מגדל שמירה ומגדל תצפית החולש על הגן הלאומי והעמק שמסביבו.

השטח משמש גם כאתר חניה ומנוחה לעופות דורסים בעונת הנדידה, ולכן מהווה מקום חשוב לתצפית בציפורים. תכנית הגן הלאומי מייעדת את השטח בעיקר לשימור נוף, טבע וארכיאולוגיה עם מסלולי טיולים ונופש בחיק הטבע, חניונים ותצפיות, שיאפשרו מגוון של פעילות לקהל רב של מבקרים.

תל פרס, טיולים בגולן, אטרקציות בצפון
תל פרס. נוף מדהים של הגולן וצמחים יחודיים

שמורת טבע תל פארס – 1,412דונם
שמורת טבע תל פארס: הנוף המתגלה לעיני המטייל בגולן הוא נוף געשי בעיקרו. בנוף זה מתלבטים במיוחד הרי-הגעש, תופעה שאינה מוכרת לנו כלל ממערב לירדן. בגלל טיב הקרקע בהרי הגעש, השונה בתכונותיה מקרקעות הבזלת המכסות את רוב רמת-הגולן, גדלים על הר פרס צמחים שבית גידולם הרגיל הוא בערבות הספר של האזור הים- תיכוני וצמחי קרקעות חול.
שיפון ההרים, מאבות השיפון התרבותי, אינו מוכר כלל ממערב לירדן ומצוי בהר פרס. בבתה העשבונית פזורים עצים של אלון תבור ועוזרר קוצני, ובנוסף נמצאו שישה מינים נדירים בהר פרס, כמו בקית הבזלת, מין חדש למדע וייחודי לגולן, אריסימון גולני, חד שפה מזרחי, מרווה כחולה, פשתנית קטנת פרחים ושיפון ההרים, כולם כלולים ברשימת המינים הנדירים בארץ.

חוף דור, חוף טנטורה, תל דור, תמונה של חוף דור, תמונה של חוף הים, תמונה של ים
חוף דור – מעכשיו שמורה וגן לאומי

גן לאומי ושמורת טבע תל דור – 223דונם
הגן לאומי ושמורת טבע תל דור החדשים יוצרת רצף טבעי של יחידה אקולוגית לאורך של כ-4 ק"מ חוף, משמורת טבע הבונים בצפון ועד תל דור בדרום. רכס כורכר וחוף מפותל מפורץ, מגוון מאוד ועשיר בגומחות מיוחדות, מגע דרמטי בין הים לרכס כולל מצוקים, נקרות ונקיקים.
תל-דור הוא אתר ארכיאולוגי, הטומן בחובו את סיפורן של מאורעות היסטוריים מהתקופה הישראלית ועד ימי הצלבנים- על פני השטח נמצאים שרידים ארכיאולוגים רבים, שחלקם נסתר עדיין מתחת לאדמה ובאזור השמורה צומח בעל אופי חופי, ים תיכוני ומדברי- בית גידול טבעי שמהווה אזור מחיה ליונקים גדולים וקטנים וציפורים רבות.
תכנית השימור והפיתוח כוללת את הסדרת הגן הלאומי והפארק הארכיאולוגי כאתר קולט קהל, שימור ושיחזור ארכיאולוגי, שימור השטח הטבעי שבתחום שמורת הטבע ולאורך חוף הים, תיחום פיזי במטרה למנוע כניסת כלי רכב לחוף הים.

 

משחקים בחוף, חופי רחצה בישראל, חופים בארץ
משאירים את החוף לדורות הבאים

שמורת טבע וגן לאומי חוף גדור
– 549דונם
חוף גדור הוא קטע החוף בין מכמורת לגבעת אולגה הוא אחד הקטעים הדרמטיים ביותר בחוף הישראלי, החזית המערבית של פארק השרון, המייצג את הנוף הייחודי הקדום של השרון – יער פארק חופי, אשר אינו קיים עוד בשום מקום אחר בישראל.

מהשמורה הימית עולות מידי קיץ לחוף נקבות צבי הים, מין בסכנת הכחדה, להטיל את ביציהן לאחר מסען הארוך בים מחופיו המערביים של הים התיכון. רכס הכורכר החופי המלווה את חופי ישראל, הוא תופעה גיאולוגית נדירה בקנה מידה עולמי – סלע זה חשוף לרוחות הים ולרסס המלח ומאחר שהינו בעל כושר חלחול מעולה, מרבית מי הגשמים היורדים עליו מחלחלים במהירות ולעומק רב, ואינם זמינים לשורשי הצמחים שגדלים עליו.
מסיבה זו מתהווים על-גבי הכורכר תנאים דומים מאוד לתנאים מדבריים למרות מיקומו בחבל הים תיכוני. רק חלק ממיני הצמחים מסוגלים להתפתח על-גבי הכורכר, כגון לוטוס מכסיף וקריטמון ימי לצד מינים שמוצאם מדברי כגון קורנית מקורקפת.
הדיונות בשמורה, מרוחקות מעט מהים ומייצגות מספר חברות צומח וביניהן ידיד החולות, רותם המדבר ולענה חד זרעית ושמשון סגלגל.
בנוסף, כאחד השטחים הפתוחים האחרונים בשרון מהווה שמורת גדור מקום מפלט לחיות בר רבות כגון מכרסמים, עופות דורסים, ציפורי שיר וזוחלים.

כלניות בנגב, דרום אדום
פריחת הכלניות בדרום

שמורת טבע פורה
-הרחבה של283 דונם
מעבר לכלניות שמושכות אליהם אלפי מטיילים מדי שנה בחורף ובאביב לשמורת פורה, פורחים בשמורה עוד שפע פרחי בר פחות מוכרים כמו וינקה עשבונית, הייחודית לשמורה, דמומית השדה ודמומית משוננת, כלנית ערטנית השדות ונורית אסיה, השייכים לצמחים הים תיכוניים וגם צמחי מדבר כמו כלך מצוי, עירית נבובה ועירית גדולה, שלהבית קצרת שיניים, מרווה ריחנית, צמר מפוצל, לוענית מצויה וצמחים נוספים.

שמורת טבע פורה, נמצאת באזור אקלימי בין החבל הים תיכוני לחבל המדברי. ייחודה של השמורה בהיותה מהמקומות הבודדים במישור חוף הנגב שמאופיין על פני השטח במחשופי סלע מתקופת האיאוקון, ולא באדמת לס. לאזור זה צומח אופייני, המורכב בעיקר משיחים ובני שיח שמוצאם ים תיכוני יחד עם מינים ממוצא מדברי.

כדי לא לפגוע בשמורה ולנוחות המטיילים, הסדירה רשות הטבע והגנים שבילי הליכה בשני מסלולים.

אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים מציין כי ההכרזה על שטחים כעל שמורות טבע וגנים לאומיים היא הדרך הטובה ביותר להבטיח את שמירתם לדורות, והיא מאפשרת לרשות הטבע והגנים לנהל את השטח גם מבחינת מחקר מדעי וקידום תוכניות לשמירת הטבע במקום, גם מבחינת הסדרת הטיולים במקום והסברה למטיילים וגם מבחינת אכיפה כנגד פגיעה בערכי הטבע שבמקום. ישנה חשיבות גדולה להכרזות החדשות, בין אם היא בסיפוח שטחים נוספים לשמורות וותיקות או בהכרזה על שמורות וגנים חדשים במרכז הארץ.  "אני מזמין את הציבור לטייל בשמורות ובגנים החדשים, ורק לא לשכוח לשמור על כללי הטיול ולא לפגוע בטבע".

 

אין תגובות

השאר תגובה