גן מנשה-הגן הנעלם בכפר סבא נפתח

לראשונה בתולדות העיר- הגן הנעלם של כפר סבא נפתח לקהל. המוזיאון העירוני כפר סבא מזמין את הילדים והורים לפעילות חווייתית בניחוח של פעם בגן ההיסטורי של כפר סבא- גן הברון פליקס מנשה. 

עיריית כפר סבא, בשיתוף פעולה עם משפחת אייזנברג, בעליו הפרטיים של גן הברון פליקס דה מנשה, פותחת זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של כפר סבא את שערי הגן לקהל הרחב. 

מה במקום?
בגן כר דשא, גינות קקטוסים, צמחייה טרופית וצומח ים תיכוני. עוד בגן פינות מסתור, מנהרת אבני דולומיט עליהן מטפטפים מים, המהווה בית גידול לשרכים וכן עצים ושיחים נדירים. 

אטרקציות לילדים
במהלך הקיץ יקיימו בגן מגוון פעילויות חווייתיות בשיתוף פעולה עם מוזיאון כפר סבא למבוגרים, משפחות וילדים וביניהם- שעות סיפור שיספרו את סיפורו של גן מנשה ואת סיפורה של המושבה כפר סבא, סדנת פרדסנות ופירות הדר, סדנת המחתרת במושבה ועוד. 


גן מנשה, הגן הנעלם בכפר סבא, אטרקציות לילדים
צילום: גור דותן

ההיסטוריה של הגן
גן הברון פליקס דה מנשה, שזכה גם לכינוי ‘הגן הנעלם של כפר סבא’ על ידי תושבי כפר סבא הוותיקים, הינו גן פרטי השוכן על גבול כפר סבא, סמוך לשכונה הירוקה הצפונית ומושב גן חיים. הגן שניטע בשנות השלושים ומוקף בשטחים חקלאיים נרכש על ידי הברון דה מנשה בשנת1936, יהודי ציוני מראשי הקהילה היהודית באלכסנדריה שבמצרים, שתכנן להקים במקום את ביתו. 

הבית לא הוקם מעולם, אולם הבוסתן המקיף אותו הפך לאחד הגנים המעניינים ביותר בארץ מבחינה בוטנית. בגן ניטעו מינים ייחודיים של צומח והוא ניכר בעושרו הבוטני, יחסית לגנים אחרים מתקופת הקמתו.

את הגן תכננו וביצעו ליפא יהלום ממייסדי אדריכלות הנוף המודרנית בישראל וחתן פרס ישראל, ויצחק קוטנר מעצב הגן הבוטני במקווה ישראל.

עד שנות השישים היה הגן רכושו של ג`ורג` דה מנשה–בנו של פליקס ובבית הבודד שבו התגוררה משפחת יפה, כמנהלי העבודה. בשנות השישים מכר ג`ורג` את השטח למשפחת אייזנברג. 

החלטה היסטורית – פותחים את הגן הנעלם
עיריית כפר סבא ניהלה בשנים האחרונות דיונים רבים עם משפחת אייזנברג על גורלו של הגן ולאחרונה אף קיבלה ועדת השימור העירונית בראשות ראש העיר החלטה היסטורית לה חיכתה העיר כפר סבא מאמצע שנות ה-70, והיא הכרזה רשמית והבטחת מעמדם של 50 מבנים ההיסטוריים בעיר. בין המבנים שהוכרזו כמבנים לשימור ניתן כמובן למצוא את גן מנשה. 
 

אין תגובות

השאר תגובה