אטרקציות ומסלולים באתרי הרובע היהודי בירושלים

לקראת חנוכה, קפצנו לגיחה קצרה אל הרובע היהודי, להתעדכן מה התחדש שם ב-2,000 השנה שלא ביקרנו שם… ומסתבר שהרבה: ממצאים ואתרים חדשים שנחפרו בקרבת הכותל המערבי, הדמיה תלת מימדית של בית המקדש והעיר הקדומה, טיול קצר על החומות עם תצפיות אל ההרים שסביב לה, מוזיאונים מפתיעים מתחת לפני הקרקע ועוד שלל מקומות מרתקים. מומלץ, במיוחד עם הדרכה.

מסלול הסיור ברובע היהודי
את מסלול הטיול ברובע מומלץ להתחיל בשער ציון,הנמצא בחומה שבין שער יפו לשער האשפות. אחרי שנתרשם מהשער העתיק, דרכו יצאו תושבי הרובע היהודי בפעם האחרונה, לאחר הכיבוש הירדני של העיר העתיקה, נעבור דרכו וניכנס אל סמטאות הרובע.

התחנה הראשונה היא כמובן הקרדו,ששימש בזמנו כרחוב הראשי והשוק של ירושלים. מומלץ להכנס גם לחלק המקורה של הקרדו, כדי לראות את ציור הקיר הענק הממחיש את חיי השוק שהתקיים במקום  בתקופה הרומית והביזנטית. מהקרדו נמשיך אלבית הכנסת החורבה, לתצפית מהגג אל העיר עתיקה, כולל ביקור במרפסת הפנימית המרשימה המשקיפה אל פנים הכיפה הענקית.

שער ציון, אטרקציות לילדים בירושלים, טיול על החומות, אטרקציות ברובע היהודי בירושלים
שער ציון – הכניסה לרובע 


מסלול עם ילדים קטנים- 
מסלול מומלץ לעם ילדים קטנים יכלול מעבר בשער ציון וביקור באטרקציות הרלוונטיות יותר לילדים כמו שיטוט בין הסמטאות, ביקור בקרדו ובציור הקיר הממחיש את חיי השוק של הקרדו, ביקור בבית הכנסת החורבה ותצפית מהגג, ביקור במוזיאון היישוב הישן והליכה אל הכותל המערבי (לא לפני שמצלמים את הילדים על פסלי האריות, סלפי ליד מנורת המקדש המוזהבת והטמנת הפתק המתבקשת בין אבני הכותל. אפשרי לשלב גם עם טיול על החומות המתחיל משער יפו ומגיע עד שער האשפות ולהתחיל משם את הסיור.
*הביקור ברובע היהודי מומלץ במיוחד בתקופת הסליחות לקראת יום כיפור או בסיורי החנוכיות במהלך חנוכה.

טיול חנוכיות בירושלים, סיור חנוכיות בירושלים, סיור חנוכיות ברובע היהודי, אטרקציות בירושלים
שחזור מנורת המקדש – ברובע היהודי

למתקדמים – מסלול לילדים הגדולים ולבני נוער
במידה ואתם מתכננים סיור המתאים לילדים הגדולים יותר ולבני נוער, ניתן לשלב במסלול עוד אתרים כמו מוזיאון הבית השרוף, הרובע ההרודיאני ואתרים נוספים. מבית הכנסת נפנה מזרחה אל רחוב הקראים שממש בתחילתו מצד ימין נמצאת הכניסה אל מוזיאוןהרובע ההרודיאני התת קרקעי.
מהרובע ההרודיאני נמשיך אל בית קתרוס(מוזיאון הבית השרוף)בו נצפה בסרט הממחיש את ימי ירושלים האחרונים שלפני החורבן ונמשיך אלרחבת הכותל המערבי, הגן הארכיאולוגי ומרכז דוידסון.ניתן לפני היציאה אל הכותל גם לבקר ברחבת בתי המחסה היפה, בשרידי המגדל הישראלי, במוזיאון חצר היישוב הישן ובבית כנסת תפארת ישראל שנשאר ממנו רק חלק קטן מהכניסה הראשית.
במידה ויש לכם עדיין זמן וכח, תוכלו להמשיך את הסיור לביקור בעיר דוד וניקבת השילוח. קחו בחשבון שהביקור בעיר דוד עשוי לקחת מספר שעות.

לפרטים והזמנת הדרכה ברובע היהודי: 053-9382278

הרובע ההרודייני, הרובע ההרודיאני, אטרקציות בירושלים

הרובע היהודי – קצת יותר מ-2,000 שנות הסטוריה
הרובע היהודי, בחלק הדרום-מזרחי של העיר העתיקה בירושלים, הוא אחד מארבעת הרובעים של העיר בה שוכנים גם הרובע המוסלמי, הרובע הנוצרי והרובע הארמני. האזור נקרא בימי בית שני"העיר העליונה"ובו התגוררו בזמנו הסלבס הקדמונים של ירושלים – הכהנים ועשירי התקופה, שהעדיפו להתגורר בקרבת בית המקדש. כחודש לאחר חורבן הבית השני, האזור נכבש על ידי הרומאים שהחריבו אותו ורק החל מהמאה ה-15 החלה חזרה משמעותית של יהודים לאזור והוקמו בו בין השאר במהלך השנים, בית הכנסת החורבה ותפארת ישראל ששימשו כמרכז של יהודי ארץ ישראל בתקופתם. במלחמת העצמאות, שוב נחרב הרובע, הפעם בידי הירדנים שהרסו אותו וגירשו את תושביו, עד לחידושו, לאחר שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים.


בית הכנסת החורבה, אטרקציות בירושלים
בית הכנסת החורבה המשוקם

החפירות ושיקום הרובע היהודי
כשנתיים אחרי מלחמת ששת הימים, החל תהליך של שיקום והקמה מחדש של הרובע היהודי שנמשך כ-16 שנה. אך מאחר ומרבית הבתים המקוריים של הרובע נהרסו על ידי הירדנים, רק חלק מהבניה החדשה, משחזרת לצערנו את המבנים ההיסטוריים במדוייק. לפני תחילת השיקום, נערכו ברובע חפירות ארכיאולוגיות מקיפות שהעלו ממצאים רבים ביניהם כלי זכוכית ואבן של כוהני המקדש, שרידים מחורבן בית המקדש, מקוואות פרטיים וציבוריים, כתובות, פסיפסים, ציורי קיר ועוד. כיום גרים ברובע כ-6,000 תושבים ומלבד מבני מגורים יש ברובע גם מבני דת, אתרי ארכיאולוגיה, גלריות לאומנות, מסעדות, חנויות מזכרות ואטרקציות נוספות.

אטרקציות עיקריות ונקודות עניין ברובע היהודי:


מוזיאון הבית השרוף – בית קתרוס
הבית השרוף הוא מבנה מפואר שהתגלה בזמן חפירות העיר העליונה של ירושלים, שזכה לשמו בעקבות שרידי השריפה הגדולה שנמצאו בו, מתקופת חורבן ירושלים על ידי הרומאים. במוזיאון מיצג אור קולי הממחיש בצורה מרגשת את החיים בתקופה סוערת זו של פילוג בעם, בימים שלפני החורבן בהתבסס על הממצאים שנמצאו בחפירות במקום, בינהם גם כתובת עם השם קתרוס, שמה של משפחת כוהנים מהתקופה שהתגוררה ככל הנראה בבית עד החורבן.
הסרט מוקרן מדי40 דקות החל מהשעה 09:00 בשפות: עברית, אנגלית, ספרדית וצרפתית. אין צורך בתיאום מראש.
* הסרט במוזיאון מתאים לבני נוער וילדים מגילאי13 ומעלה

הבית השרוף, בית קתרוס, אטרקציות בירושלים, מסלולי טיול בירושלים
שחזור חיי משפחת קתרוס – מתוך המיצג במוזיאון הבית השרוף

הרובע ההרודיאני – מוזיאון וואהל לארכיאולוגיה

דלת צדדית צנועה ברחוב הקראים תוביל אתכם אל ירושלים של מטה במעמקי האדמה, להצצה אל שכונת הפאר של עשירי וכהני ירושלים בימי הבית השני, שהפכה למוזיאון ולאתר הארכיאולוגי המקורה הגדול בישראל.
במוזיאון תוכלו לראות את התחריט העתיק ביותר של מנורת המקדש שנמצא עד היום, שרידי אפר משריפת העיר משנת70 לשריפה,  מקוואות טהרה, רצפות פסיפס, ציורי קיר, שעוני שמש, כלי בית וקודש ועוד. בעתיד מתוכננת להפתח במקום תצוגה אינטראקטיבית שתמחיש ותיצור עניין למבקרים נוסף באתר ובמיוחד לילדים ובני נוער.

הכותל הדרומי, אטרקציות בירושלים

 
הכותל הדרומי – הגן הארכיאולוגי של ירושלים ומרכז המבקרים דוידסון
דרומית לרחבת המתפללים של הכותל המערבי, מעבר תת קרקעי קצר מוביל אותנו אל הגן הארכיאולוגי של ירושלים, בו נמצאים כמה מהשרידים המפתיעים והלא מוכרים מירושלים של ימי בית שני שנחשפו בשנים האחרונות. במקום שממנו היתה הכניסה הראשית להר הבית מימי דוד ועד חורבן בית שני, הוקמו בתקופה המוסלמית המוקדמת, ארבעה ארמונות של הסולטן המוסלמי שעל שרידיהם נבנו חלק מחומות העיר העתיקה של ירושלים בתקופת הטורקים.

הכותל הדרומי, רחוב החלפנים, קשת רובינזון, אטרקציות בירושלים
רחוב החלפנים בכותל המערבי (בחלקו הדרומי מתחת לקשת רובינזון ושרידי החורבן)
 

רחוב החלפנים- בקצהו הדרומי של הכותל המערבי נערכו חפירות שחשפו את הרחוב ההרודיאני הרחב הצמוד לכותל המערבי, רחוב שהיה מרכז החיים לפני העלייה אל רחבת בית המקדש. לאורך הרחוב אפשר לראות את שרידי החנויות של חלפני הכספים, מוכרי הבהמות לפולחן ומקוואות הטהרה ששרתו את העולים לרגל אל בית המקדש, טרם כניסתם אל הרחבה.

קשת רובינזון, העופל ובית התקיעה-מעל הרחוב התנשא על גבי קשת ענקית מבנה מדרגות, שבימי המקדש עלו דרכו עולי הרגל להר הבית. ניתן להבחין בכותל המערבי בשרידי הקשת המכונים"קשת רובינסון"על שם החוקר הבריטי שחפר ותיעד אותם.
בקצה חומות בית המקדש, במפגש הכותל הדרומי והמערבי היו עומדים התוקעים בשופר ובחצוצרה, ומכריזים על כניסת השבת ועל יציאתה. אבן החיבור שנפלה בזמן החורבן ונמצאה במקום התגלתה הכתובת"לבית התקיעה להבדיל".
כניסה מקורית נוספת להר הבית תוכלו לזהות למרגלות הכותל הדרומי באזור הידוע בשם"העופל",שם העפיל המבקר במדרגות הרחבות עד שערי חולדה, שהוליכו אל הרחבה המפוארת של בית המקדש.

אטרקציות בירושלים, מרכז דוידסון

 ירושלים מרכז העולם – שחזור של מפה עתיקה במרכז דוידסון
 
מרכז המבקרים דוידסון- מרכז מבקרים הממוקם בתוך הגן הארכיאולוגי משלב תצוגת של ממצאים ארכיאולוגים עם אמצעי מחשוב, תצוגה והמחשה. בין המוצגים – משקולות עתיקות, כתובות חקוקות ושלל מטבעות המספקים הצצה לחייהם של בני ישראל בימי קדם. במרכז מודל וירטואלי תלת מימדי המשחזר את הר הבית ורחבת בית המקדש כפי שהיה במלוא הדרו בימי בית שני, טרם החורבן. עוד באתר מבנים מהתקופה הביזנטית, שרידי ארמונות אומאיים (מוסלמים קדומים), מגדל צלבני ואפשרות לסיור על החומה הדרומית של העיר העתיקה ואל אזור העופל, החלק הדרומי של הר הבית.
 
מסלולים ברובע היהודי בירושלים, אטרקציות לילדים בירושלים
ירושלים של מטה – תצפית לכותל, כלי אבן של כהני המקדש, מיצג בית קתרוס, מנורות וצלמיות, מקווה
ברובע ההרודייני, שער ציון ושרידי העיר העליונה.

אטרקציות ואתרים נוספים:

בית הכנסת החורבה
(שהוא כבר ממש לא חורבה…),הנמצא בלב הרובע היהודי, שוקם ושוחזר לפני מספר שנים ואפשר לבקר בו ולהתרשם מהמבנה המדהים. אל תפספסו את העלייה למעלה ותצפית הנוסף מהגג אל העיר העתיקה ואל תוך המבנה.

לבד על החומה -תערוכה המציגה צילומים נדירים מימי מלחמת השחרור וימיו האחרונים של הרובע לפני נפילתו בידי הצבא הירדני. 

החומה מימי בית ראשון -שריד של קטע מהחומה מימי בית ראשון של ירושלים.

בית הכנסת תפארת ישראל-בית כנסת נוסף שפעל ברובע היהודי והוקם בסיועו של הקיסר האוסטרי שביקר בארץ, ונחרב גם הוא כמעט לחלוטין, ועומד בימים אלו בפני שחזור והקמה מחדש.


שעות הפעילות בכל אתרי הרובע היהודי:
ימי א’-ה’9:00-17:00 ימי ו’ וערבי חג 9:00-13:00

לפרטים על שעות הפעילות, אטרקציות וסיורים ברובע היהודי:  053-9382278

אין תגובות

השאר תגובה