מתנות לילדים בפסח

מרץ2010 מאת: בת-שיר סולמי
הכותבת היא גננת במקצועה ובעלת תואר ראשון בחינוך.

בכל משפחה יש מנהג אחר שנהוג לגבי מתנות לחג. בחלק מהמשפחות נהוג לקנות מתנות יקרות ומיוחדות רק בפסח, במשפחות אחרות נהוג להעניק מתנות צנועות בפסח ובראש השנה. ויש משפחות שהחגים אינם מהווים הצדקה למתנות ולא נהוג לתת בהן כלל מתנות, אלא רק ביום ההולדת. במשפחות בהן נהוג להכין שולחן חג והלעניק מתנה לכל אחד מבני המשפחה, מדובר בכאב ראש לא קטן. מה קונים השנה בחג? איך לא נקפח אף אחד ולא פחות חשוב -איך נשמור על פרופורציות ולא נעמיק את המינוס בבנק?
 
קריטריונים
שאלות נוספות הקשורות בהפקת המתנות לחג יכולות להיות האם לקנות לכל הילדים את אותה המתנה? או שמע להעניק גוון אישי לכל מתנה להתאימה לאופיו ולצרכיו של כל ילד? האם הגיל יהיה הקריטריון הקובע בבחירת המתנה או אולי המיגדר? ואולי ללכת בכלל על מתנה משותפת שתסמן"וי, על מה שכבר מזמן רציתם לרכוש ולא מצאתם הזדמנות (בריכה או טרמפולינה לחצר, אקווריום עם דגים וכו’…) הנה צרור רעיונות שקיבצנו עבורך למתנות פסח לילדים, שיגרמו להם לאווירת חג שמחה ומהנה עבורם בפסח וגם אחריו.
 
מתנות לילדים ולאורחים הקשורות בחג

הגדה של פסח
יש אפשרות לקנות הגדה לצביעה ולהוסיף חבילת צבעים או טושים בנוסף. הילדים יוכלו להתחיל לצבוע את ההגדה כבר בערב החג והנה קיבלת ילדים מרוצים ועסוקים. אפשרות אחרת על אותו העיקרון היא הגדה מאוירת בדמויות מפלסטלינה בצרוף חבילת פלסטלינה צבעונית, כשהרעיון הוא ליצור דמויות כמו בהגדה.

דיסק של שירי החג
או סרט שמציג את סיפור החג, מהם ייהנו הילדים הרבה אחרי החג וימשיכו לזמר ולצפות בסרט ולהפנים את מסרי החג.

בקבוקון קטן של יין תירוש ארוז עם כוסית בתוך צלופן, כך לכל ילד תהיה כוסית אישית משלו לארבע הכוסיות בסדר הפסח.


אפשר לתת במתנה שקיק אגוזי פקאן או אגוזי מלך בהם היו משחקים הילדים בעבר בחג הפסח, את האגוזים אפשר למנות ואם מדובר בילדים גדולים יותר, נצרף למתנה מפצח אגוזים, בעזרתו יכולים הילדים לפצח ולאכול בעצמם.
 
לשמוע מפי הילדים
במקום לשבור את הראש בעצמנו ולקנות משהו שלא בטוח ימצא חן, תמיד מומלץ לשאול את הילדים, או פשוט להקשיב להם, כשהם עסוקים בדברים שמעניינים אותם. בין השורות נשמע את מה שהיו שמחים לקבל מאליהו הנביא… בדרך זאת נקנה משהו שהילד שלנו מצפה ומחכה לו וגם נזכה ללמוד דבר נוסף על עולמו הפנימי ועל מאווייו ורצונותיו. אפשר להפוך את החג להזדמנות להעניק מתנה, שהילד רצה כל השנה וזה הזמן לפרגן ולהעניק לו אותה.
 
יציאה מעבדות לחירות אישית
אחד מהתהליכים הגדולים שאנו חווים סביב סיפור הפסח הוא היציאה של כל אחד מאיתנו לחירות. הרצון לעצמאות, לפעול בצורה חופשית ועצמאית בהתאם למה שמרגיש לנו נכון. יציאה לחירות היא גם היכולת לדאוג לעצמנו ולקחת אחריות על הבחירות שלנו בחיים. אם הילד כבר מספיק גדול ניתן להעניק לו מעטפה עם סכום כסף או עםקופוניםלאתר בילוי נחשק שישמח את ליבו. כך יוכל להתנסות בחוויית הקניה בעצמו ולהרגיש בעל אחריות על כספו.
 

עניין של גיל
כשמדובר בגילאים צעירים ממש (תינוקות ופעוטות) המתנה היא לרוב זהה לבנים ולבנות.
נוכל לקנות מתנות כגון רעשן, בובת פרווה, מובייל שימשוך את תשומת ליבו. קצת יותר מאוחר נקנה צעצוע שזוחל או צעצוע עם לחצנים, שבלחיצה מופיעה ונעלמת חיה. כדור היא מתנה שמתאימה לכל גיל ולשני המינים תמיד. הפתעות קטנות כמו בועות סבון, קעקועים, קלפים לבנים בגיל בית ספר וברבי לבנות כמעט בכל גיל. 
 

מתנה משותפת
במידה ואנחנו רוצים לפנק ולגבש את ילדי המשפחה תמיד אפשר ללכת על רעיון של מתנה קבוצתית משותפת לכולם. כדאי לוודא שהילדים גדולים מספיק כדי לחלוק עם אחרים (מעל גיל3-4). במקרה כזה אפשר לבחור בטיול משפחתי משותף, לאתר ילדים כייפי, שבו הם יכולים לקפוץ ולהשתולל. אפשר לקנות מתנה גדולה לחצר, ערסל, בריכה או טרמפולינה גדולה, מהם יוכלו הילדים ליהנות בחג ובמהלך כל השנה. במידה ומדובר בהוצאת כספים שמקשה עלינו, נזכור שרצוי לא להכנס למינוס מיותר ואפשר לקחת הלוואות שנועדו לתמוך בחלומות כאלו ואחרים…

אין תגובות

השאר תגובה