חופש גדול-השרדות או הזדמנות?

נדמה כאילו החופש הגדול נופל עלינו ההורים כל שנה בהפתעה, כמו גל גדול של צונאמי שאנחנו יודעים שהוא תיכף מגיע, ומה שמפריד ביננו לגל הגדול הוא עוד כמה ימי חסד בקייטנה, רק שרובנו לא עושים הרבה עד שהוא כבר ממש כאן, בפתח הבית.

אבל מסתבר שיש מה לעשות, או ככה לפחות מאמינהמיקי צמח, מנחת קבוצות הורים במכון אדלרשאיתה נפגשנו כדי לשמוע קצת המלצות וטיפים איך, אם בכלל אפשר להערך לקראת החופש הגדול.

ונתחיל עם הבשורות הפחות טובות – החופש הגדול כנראה אף פעם לא יתקצר, הוא כאן לתמיד וצריך להתייחס אליו כמשהו שהוא חלק מלוח השנה, בדיוק כמו ארוחות החג בראש השנה או הסעודות הבלתי נגמרות בפסח וכדאי להתכונן אליו במסגרת המשפחתית. חלק גדול מההורים מגיעים אל החופש הגדול כבר בלי אוויר, מתעוררים בבוקר ואומרים- "טוב אז בואו נעשה כבר משהו…"ועד שמחליטים לאן ללכת, חם מדי כדי לצאת מהבית, הילדים עייפים, עצבניים ורעבים והיום שמחכה לכולם הופך מהר מאוד לחוויה דביקה שרק מחכים שהיא תסתיים.
 
העובדה שאין חפיפה בין החופש של הילדים לחופשה שרובנו יכולים לקחת מהעבודה היא בסיס למתחים וקשיים שצצים ועולים בקרב משפחות רבות, במיוחד כששני ההורים עובדים, על רקע ההקרבה הנדרשת בויתור על ימי עבודה כדי להעסיק את הילדים במשך החופש הארוך מדי.

בהרבה מקרים, המשפחה המורחבת שפעם היתה בסביבה כדי לעזור כבר לא זמינה בעיתוי שנוח להורים – הסבים והסבתות של היום כבר לא יושבים בבית בכוננות לרגע שהקייטנה תסתיים והם יוכלו לקחת את הנכדים ליובל המבולבל, לאופרה או לספארי.

איך שלא מסתכלים על זה – מחכים לנו בין שבוע לשלושה שבועות שבהם אנחנו צריכים להתמודד עם העסקת הילדים ממש כאילו היינו מפיקים של קייטנה במתנ"ס או מחנה קיץ בצופים ובדרך גם להתמודד עם מה שנקרא בשפת הסופר נני"אבדן הסמכות ההורית".

הבשורה הטובה היא שהורים שמצליחים לפתוח את הראש ולשחרר מעט גם את עצמם מהרצון לשליטה מוחלטת בסדר היום ומנסים לזרום עם החופש, שמגיע גם להם, יכולים להנות מהחופש ביחד עם הילדים ולהפוך אותו להזדמנות לבלות יותר עם הילדים ולקחת על הדרך גם קצת פסק לעצמם מהמרוץ המטורף של החיים.

תזכרו שעוד כמה שנים כשהילדים יהפכו לבני נוער בסגנון עדות ההיפ הופ ואנחנו לשילוב של כספומט ותחנת מוניות, עוד נתגעגע לרגעים הקטנים בחופש הגדול כשהילדים עוד היו צריכים אותנו באמת ויכולנו לבלות איתם ביחד.

אז איך מתמודדים עם החופש הגדול?

קודם כל פותחים יומנים
כדאי לתאם עמדות בין ההורים, לפתוח יומנים ולראות מה באמת מחכה לנו ביולי-אוגוסט, עד מתי נמשכות הקייטנות, כמה אפשר לבנות על סבא-סבתא לפני שהם קופצים לחופשה השנתית שלהם בסיישל ומתי מתאפשר לכם לצאת לחופש משפחתי ביחד בבית, בארץ או בחו"ל ומי מבני הזוג יבלה עם הילדים עד אז.

תיאום כוונות
אפשר לשבת ביחד עם הילדים ולשמוע מה באמת הם היו רוצים לעשות בחופש, להגדיר ביחד את האטרקציות, המקומות, ההצגות, הסרטים והאנשים שנרצה לראות ולפגוש בקיץ ולראות איך אנחנו גם מצליחים לעמוד בעלויות של כל הפעילויות מבחינת התקציב המשפחתי, לוודא שהפעילויות אכן מתקיימות בימים המתאימים לכם ולבנות תכנית שבועית או חודשית לבילוי בחופש.
למרות שאולי שהחופש האידיאלי מבחינתכם הוא להגשים חלום ישן ולראות את הזריחה מעל מצדה, אולי הילדים מעדיפים לבלות את החופש שלהם עם כל עם ישראל בפארק המים או בים? כדאי לתאם עמדות ולזכור שזה גם החופש שלהם.

איזון בין גבולות וחופש
בהזמנות זאת, אפשר לפתוח את ההסכם הבלתי כתוב שיש לנו עם הילדים ומגדיר את הגבולות בבית, לשחרר קצת גבולות אבל להדגיש שזה לכבוד החופש ולהבהיר שהגבולות יחזרו עם החזרה לשגרת הגן או בית הספר.

מה לשחרר?
טאבו שבמשך השנה אנחנו לא מאפשרים לילדים לחרוג ממנו כמו לאכול בסלון, אכילת ממתקים, הקפדה על שעות שינה, לישון אצל חברים באמצע השבוע, שעת החזרה מחברים וכו’ יכול להשתנות בחופש – כל עוד ברור לכולם שזה לתקופה מוגדרת של החופש וב-1 בספטמבר הכל חוזר לשגרה והחגיגה נגמרת.
סדר היום של הילדים – כמו שעת ההשכבה שעליה אנחנו מקפידים במשך כל השנה כי צריך לקום בבוקר, יכול להתגמש מעט בהנחה שאין למחרת גן או בית הספר.

על מה לא לוותר?
ולמרות זאת כדאי לזכור כי גם בחופש לילדים חשוב מאוד סדר יום ומסגרת ולא מומלץ להפוך את החופש לתקופה של אנרכיה מוחלטת, בה כל סדר היום של הבית משתבש.
יש להגדיר לדוגמא שעות של ארוחות משפחתיות בהם כולם נמצאים וככל שזה יוטמע בגילאים הקטנים יותר, ככה יהיה קל יותר כמובן להתמודד בעתיד עם המתבגרים שנוטים להתעורר ב-00 :17 אחה"צ במקרה הטוב.

הגבולות של סבא וסבתא
במקרה שהילדים נשארים בחופש עם סבא או סבתא – כדאי לזרום עם פינוק היתר שאנחנו רואים לפעמים ולא לפתוח בויכוחים דידקטיים מול ההורים שלנו שמנסים עכשיו לתקן את כל הקשיחות שהיתה להם כשאנחנו היינו בגיל של הקטנטנים. בשביל זה הם סבא וסבתא וזה התפקיד שלהם – לילדים זה ברור ואל תדאגו שהם לא יפתחו הרגלים אחרים כשהם יחזרו הביתה לשגרה במסגרת המשפחתית.

נשארים בבית
כדאי לתכנן מראש גם כמה ימים רגועים שבהם פשוט נשארים בבית לנוח עם הילדים-  לא קרה כלום אם לא נספיק לראות את כל ההצגות, התערוכות, הפסטיבלים והאטרקציות כאילו אין מחר ואין חגים שמחכים לנו מעבר לסיבוב. אבל כדי שהילדים ואנחנו לא נרגיש שהחופש עבר לנו ממול בשעמום אחד גדול גם את הזמן בבית אפשר למלא בתכנים כייפיים.

קבלו כמה רעיונות:

משחקים
משחקים משותפים מסייעים להתפתחות של הילדים וכדאי לשלב בסדר היום זמן למשחקים משותפים כמו משחקי קופסא, פאזלים או משחקי ספורט ומשחקים של פעם כמו תופסת ומחבואים לגיבוש משפחתי.


פעילויות יצירה ומיחזור

למרות שלא כולנו נולדנו עם הרעיונות של בתיה עוזיאל -אפשר למצוא פעילויות יצירה לחופש בהתאמה לגילאי ויכולות הילדים- בחנויות היצירה ישמחו לצייד אתכם בארגז חמרים לחופש הגדולולתת לכם רעיונות וטיפים שישמשו אתכם במהלך החופש.

בעלי הדמיון והמודעות הסביבתית יכולים לצבור לקראת החופשחמרי יצירה מחמרים ממוחזרים שיש בכל בית כמו קרטוני חלב או גלילי נייר טואלט, פקקים ובקבוקי מים מינרליים, קרטוני פיצה ועוד וליצור מהם חפצים שימושיים או חפצי קישוט ביחד עם הילדים.

בחנויות הצעצועים וחנויות המוזיאונים ניתן למצוא ערכות יצירה מוכנות שיכולות להציע תעסוקה יצירתית – רק חשוב לרכוש ערכות בהתאמה לגיל ולסבלנות כדי להמנע ממצב מוכר בו אתם מוצאים את עצמכם נלחמים כדי להבין את ההוראות של קיט בתיאלנדית כשהילדים כבר מזמן איבדו עניין…

ספרים
מספרי ילדיםאפשר להנות גם במהלך היום, בבוקר או לקראת מנוחת הצהריים (למאושרים שמצליחים להגיע אליה) ולא רק בערב לפני השינה.
ילדים שכבר קוראים אפשר לאתגר בקריאת הסיפור בקול ביחד או לאחים/אחיות הקטנים וגם להרוויח על הדרך אימוני קריאה לקראת שנת הלימודים הבאה – בלי לחץ כמובן ולזכור שיש להם זמן עד ה-GMAT…

ימי מים
בגינה בבית, במרפסת או בחצר הבניין שלמטה – לארגן יום מים בבריכה מתנפחת, רובי מים, משחקים לבריכה, כמה קרטיבים ולא צריך יותר מזה כדי להעביר יום כייפי ביחד עם הילדים.
חשוב להדגיש כי כל פעילות הקשורה במים יכולה להיות גם מסוכנת – אסור להשאיר את הילדים לבד ליד בריכות מים ללא השגחה, או את הבריכה מלאה ללא השגחה -אפילו בריכה רדודה ביותר עלולה להיות מסוכנת.

יום מתוק
מכינים ביחד שוקולד וממתקים, בונים בית של עמי ותמי מעוגיות, ממיסים מעליו בזהירות שוקולד שחומם מעט מעל סיר עם מים חמים ומקשטים אותו בסוכריות צבעוניות, מכינים ביחד כדורי שוקולד וכו’.

יום מהסרטים
מזמינים או משאילים סרט לכל המשפחה, מכינים פופקורן בדלי גדול כמו בקולנוע (פעם הבאה שאתם בסרט תמחזרו אחד שיהיה בבית), מכבים את האורות ונהנים מהחופש כמו שצריך.

יום השרדות
בונים אוהל/מחנה/בית מקרטון ומבלים יום של השרדות ביחד עם הילדים ושם אפשר לדוגמא לאכול ארוחת בוקר או ערב, לתת לילדים לשחק באוהל משחקים ולבנות עולם משלהם.

פינת הנוסטלגיה
תתפלאו כמה הילדים יכולים להנות מדפדוף באלבום החתונה שלכם, מאלבום הלידה שלהם או מאלבומי התמונות מהטיול האחרון לאילת.
נכון, אצל רובנו התמונות מסתתרות איפשהו תחת תיקיות צהובות במעמקי המחשב – אבל אולי זאת הזדמנות לקנות אלבום אמיתי לקראת החופש, לצלם וגם להדפיס ולסדר את התמונות באלבום כפרוייקט משפחתי שאח"Fכיף לדפדף בו ביחד והלזכר בחופש שהיה.

המסעדה הקטנה
פותחים ספר בישול ידידותי לילדים כמו בישולה או בישולה מהאגדות, מחליטים ביחד על תפריט שהילדים יאהבו ואפשר גם לכתוב אותו ביחד, קונים מצרכים, מלבישים את השפים הקטנים בסינר לבן ומבשלים ביחד ארוחה, אופים עוגיות או קינוחים.


עבודות רס"ר

מפתיע לפעמים כמה ילדים אוהבים לקחת חלק בעבודות הבית ולקבל אחריות על משימות מוגדרות כמו לנקות את האוטו, לארגן את המדיח, את המקרר או לטאטא את הסלון – כמובן שכל פעילות שכזאת חייבת להיות בהשגחה צמודה שלכם ולהמנע מלתת לילדים חמרי ניקוי שעלולים גם להיות מסוכנים.


מלצרות
הזמנות טובה לחינוך לשיתוף כדי שלא תתעוררו יום אחד עם סופר נני בסלון – הילדים יכולים לקחת חלק באופן קבוע בעריכת השולחן, חלוקת הסכום והצלחות וכמובן גם להוריד מהשולחן ולהפעיל את המדיח. אפשר ליצור משמרות – הוא את הצלחות היא את הכוסות וכו’.


זמן מסך

הטלוויזיה והמחשב הם חלק משמעותי מהחיים של רוב הילדים היום, אבל כדאי להגביל את זמן הצפיה והשהיה מול המסכים מכל הסיבות הידועות.
השיטה הכי טובה לצמצם את שעות הרביצה מול המסך היא כמובן לספק לילדים אלטרנטיבות – אם זה פעילויות ומשחקים עם הילדים בבית, אצל חברים מהגן או הכיתה וכמובן פעילויות מחוץ לבית.

ככל שניצור לילדים יותר תכנים ומסגרות של משחקים ופעילויות משותפות ביחד איתנו או עם חברים, ככה יצטמצמו שעות הצפיה בטלוויזיה ובמחשב ואיתם גם העימותים סביב הנושא, שהופך ברוב הבתים בארץ למרכיב מרכזי בשעות הפנאי של הילדים.

אפשר להגביל על ידי הגדרת שעות צפיה יומיות או הגדרת כמות התכניות שהילדים רואים ומשחקי המחשב שהם משחקים במשך היום.
זמן הצפיה בטלוויזיה או המשחק במחשב לא חייב להיות זמן בו הילדים בוהים לבד מול המסך בזמן שאנחנו עסוקים בשאר ענייני הבית או העבודה אלא יכול להפוך לזמן משותף בו אנחנו יושבים לידם ונהנים ביחד איתם מכמה רגעים של חזרה לילדות ויוצאים לשעה קלה מטרדות היום יום.

מזמינים חברים
הצורך החברתי של ילדים מתחיל לאחר גיל3, הזמנה של חברים הביתה לטריטוריה הפרטית של הילדים יכולה לעודד התמודדות עם שיתוף והשתלבות חברתית ולפתח יכולת אצל הילדים להתחלק בצעצועים ממש כמו בגן או בבית הספר.
הרצון של הילדים להזמין או ללכת אל חברים הוא מאוד אישי – יש ילדים שירצו כל הזמן ללכת או להזמין ויש כאלה שיספיקו להם מפגשים מצומצמים יותר עם חבר או חברה אחד או אחת בלבד.
במקרה שהילדים לא רוצים בכלל ללכת או להזמין חברים – לא כדאי ללחוץ בכח וליצור אנטי – אלא לנסות ללכת איתם למקומות בהם הם ממילא יפגשו ילדים אחרים מהגן או הכיתה כמו בבריכה או בגינה ושם הם כבר ייצרו לבד את המפגשים החברתיים.

יוצאים מהבית

הולכים לגינה
לכולנו יש במרחק הליכה מהבית גן ציבורי עם מתקני שעשועים לילדים – קובעים עם חברים מהגן או הכיתה, בבוקר לפני שמתחמם או לקראת הערב ולא צריך יותר מזה.

מוזיאונים
מוזיאוני המדע, הטבע או האמנות מקיימים בחופשות פעילויות וסדנאות להורים וילדים – זה מעניין, זה ממוזג ורק מומלץ להגיע מוקדם כי לקראת הצהריים תגלו שאתם לא היחידים שחשבתם על הרעיון הזה…

הצגות, סרטים, שעות סיפור ופסטיבלים
החופש מביא איתו הזדמנות טובה ללכת לסרטים עם הילדים או להצגות ילדים שלא תמיד מספיקים לראות במהלך השנה.
פסטיבלים כמו פסטיבלי הבובות של ירושלים, חולון או חיפה, קסם של אגדה ותיאטרון קיץ בתל אביב ועוד מעלים מאות הצגות איכותיות בחופש הגדול ויש בהם גם אירועי חוצות ותיאטרון רחוב מעניינים ואווירה נחמדה של פסטיבל.
אירועי הקיץ בערים רבות מיועדים בחלקם גם לילדים. זה זול ולפעמים זה גם בחינם.
בספריות העירוניות והמקומיות מתקיימות שעות סיפור לכל אורך השנה – בילוי נחמד וזול במיוחד אבל עדיין איכותי וקרוב לבית. מתאים במיוחד לילדים בגילאי3 עד 6-7.

הולכים לקניון
הפיתוי והנוחות, הפעילויות בחינם ובעיקר המזגן בקניונים בקיץ גורם לרבים מאיתנו למצוא את עצמם מבלים יותר ויותר זמן בקניונים – אבל ההליכה לקניון יכולה גם להפוך מהר מאוד לעימות סביב הסוגיה של"אמא – אבא תקנו לי"ששכדי להמנע ממנה אנחנו לפעמים נכנעים מהר מדי לכל גחמה של הילדים וקונים להם צעצועים או ממתקים בלי הגבלה.
כדי להמנע מסיטואציות כאלה אפשר לפני שיוצאים מהבית להגדיר איתם ביחד מטרות וכללים ליציאה לקניון ולהגביל מראש את כמות הקניות או סכום הקניות לאותו ביקור.
המגבלה יכולה להיות בהגדרה של מה קונים או בקביעת תקציב מוגדר או דמי כיס לילדים הגדולים יותר שגם ילמד אותם מבוא לכלכלת משפחה על הדרך…


יוצאים לחופש

חופשה משפחתית ולא משנה אם אתם נוסעים לקמפינג בכנרת או לאיים המלדיביים יכולה להפוך מחוויה משפחתית מגבשת וכייפית לסיוט מתמשך עבור ההורים.

כמה טיפים קטנים לקראת החופשה השנתית הגדולה:

לאן נוסעים השנה?
אחרי שבחרתם לאן והזמנתם את החופשה זה הזמן להתכונן לקראתה – לדעת בדיוק לאן, איך כמה ולמה נוסעים, לשמוע המלצות מחברים שהיו, לדעת מה אפשר לעשות במקום עם הילדים, איזה אטרקציות יש באזור, שעות פתיחה ומחירים. מומלץ גם להכין את הילדים לנסיעה – לספר להם לאן נוסעים ומה מחכה להם במקום אליו נוסעים בחופש.

לקחנו הכול?
לקחת מעט ספרים, משחקים, צעצועים, חטיפים ופירות לדרך וגם לחופש עצמו וכדאי להכין את התיק הזה ביחד עם הילדים.
במקרה של נסיעה עם תינוקות לחופש בארץ או לחו"ל רובנו נתכונן ליציאת מצרים וניקח את כל הבית ויותר איתנו. אל תרגישו שלא בנוח עם זה.
יש כמובן הבדל אם נוסעים לקמפינג, לצימר או לחופשה בבית מלון – תכינו רשימת ציוד שימושית הכוללת בגדים, צעצועים, מעט תרופות, ציוד לים או לבריכה ועוד.
גם אם מדובר על חופשת בטן גב בטורקיה צריך קרם הגנה, בגדי ים, כובעים וכו’ וגם משחקי מים ובריכה שיכולים להעסיק את הילדים בבריכה ויחסכו לכם זמן וכסף על שופינג במלכודות תיירים למינהם.

זה לא הזמן למהפיכות גדולות
לא לוותר דווקא לקראת החופש על סיר הלילה, המוצץ או הכרית האהובה ולנסות להתחיל גמילה מחיתולים או מוצץ דווקא באמצע החופש.

ביחד
חופשה משפחתית לבד או עם חברים? היתרון של חופשות משותפות היא שהילדים יוצרים אינטראקציה עם ילדים נוספים בגילם ולכם יש יותר זמן פנוי עם עצמכם או עם החברים.
במקרה כזה חשוב לקחת זמן אחד על אחד עם הילדים ולא להזכר בדרך הביתה שבעצם אולי פיספסנו משהו וכמעט לא ראינו את הילדים כל השבוע….

משמרות המהפיכה
כן, אל תשכחו שזה גם החופש שלכם והחוכמה היא לתת גם לעצמכם זמן לנוח – לא יקרה כלום אם תחליטו שעכשיו אתם הולכים לנוח, לספא או לסיים את הספר שהתחלתם לקרוא לפני חדשיים כשבן או בת הזוג נשארים עם הילדים בבריכה או בים.

ובשורה התחתונה, לא חייבים לראות את החופש כעונש וגזירה משמיים שצריך רק לשרוד אותו עד סוף הקיץ – אם נערכים אליו נכון ומצליחים לשחרר קצת את הראש, החופש יכול להיות גם הזדמנות מצויינת לבלות יותר עם הילדים ואפשר גם להנות ממנו כמעט כמו הילדים שפעם כולנו היינו. 

שיהיה לכם חופש נעים.

ותודה למיקי צמח ממכון אדלרשתרמה מניסיונה כאמא וכמנחת קבוצות לכתבה.

 

אין תגובות

השאר תגובה