גיל הנעורים והתנהלות כלכלית בחופש הגדול

18.6.12

בעוד ימים ספורים בני הנוער יוצאים לחופש הגדול. יש את אלו שיבחרו בים/במיטה, לבלות עם חברים ולסחוט את ההורים. אולם יש בני נוער שרואים בחופש הגדול הזדמנות מצוינת להרוויח כסף.
אלה יצאו לחפש עבודה על מנת להעסיק את עצמם ולא להתבטל ואולי גם להקל קצת על ההורים.

צביקה ברגמן, מנטור כלכלי ומחברם של למעלה מ-50 ספרים בתחום הכלכלה הקלה, עונה על שאלות בנושא גיל הנעורים וכסף וכמובן גם מביא טיפים ישימים להצלחה בבחירת עבודה ובהתנהלות כלכלית:

אני רוצה לעבוד, באמת! אבל אני לא נחוש מספיק. איך אוכל להיות יותר נחוש במטרה שלי?
אין מטרה? העולם מלא בהם. תחשוב מה היית עושה עם אלף דולר לדוגמא. תכין רשימה. 
 
מה הם הזכויות שלי בתור עובד צעיר בחופש?
בתור עובד צעיר עליך לקבל שכר על פי שעה שנקבע על ידי הרשויות בהתאם לגיל ,אסור להעסיק אותך כמתלמד בלי לשלם ,יש לשלם לך נסיעות אם אתה גר רחוק ממקום העובדה וצריך להגיע באוטובוס .זכויות ספציפיות נוספות ניתן למצוא על ידי חיפוש מהיר בגוגל- זכויות נוער עובד.
 
מאיזה גיל בני נוער צריכים לשלם מיסים?
מיסים משלמים על פי גובה ההכנסה ולא על פי הגיל. אם אתה בן15 והמצאת אפליקציה שתכניס לך 100 אלף ₪ תצטרך לשלם מיסים. אם אתה בן 50 וההכנסה החודשית שלך 800 ₪ לא תצטרך לשלם מס.
 
איך הלימודים שלי יעזרו לי להרוויח כסף?
ככל שתלמד יותר יפתחו בפניך יותר דלתות ויהיו לך יותר אפשרויות. היכולת שלך ללמוד ולהבין יותר נושאים יפתחו בפניך עולמות אינסופיים של מקצועות ואפשרויות להרוויח בעתיד. אם תפסיק ללמוד, האפשרויות שבפניך להתפתח הן קטנות וימשיכו לקטון במהלך השנים.
 
מה הדרך הקלה ביותר שבה אפשר להרוויח כסף?
יש המון עבודות שנוער יכול לעסוק בהם ולהרוויח כסף. מעבר לזה כדי להרוויח כסף גדול חשוב על משהו שיביא בשורה לעולם. מוצר, רעיון, פטנט, משחק או כל דבר אחר. הכסף שהופק ממוחו ורעיונותיו של האדם גדול לאין שיעור מכסף שהופק מכריית יהלומים וקידוחי נפט.
 
איך ארשים את המעסיקים בכדי שיעסיקו אותי לעבודתם?
על לימודים כבר דיברנו? למד את שפת הגוף.69% מהרושם שאתה עושה על הצד השני נובע משפת הגוף שלך. אנחנו שופטים עשרות אנשים ביום בלי לדבר איתם אלא רק מהצורה שהם נראים. ברגע שתדע איך מביטים עליך תוכל לשדר איזה מסר שאתה רוצה. וכן….זה עובד גם עם בנות.
 
אף פעם לא התנסיתי במכירות או בעבודה, ואני מפחד שזה גדול עליי. מה לעשות?
כדי לקבל ניסיון צריך להתנסות. שום דבר לא גדול עליך. אתה יכול לעשות הכל. אם אתה חושב שתצליח ואם לא בשני המקרים אתה צודק. המחשבה בוראת מציאות. אם מישהו עושה את זה כבר אין סיבה שלא תוכל ללמוד ולעשות זאת טוב יותר. אגב, קריאה של ספרות בתחום בהחלט תסייע.

אני עובד ומרוויח כסף, אבל נוטה לבזבז הרבה יותר מדי. איך אמנע מזה?
אם לא תחסוך תאלץ לעבוד קשה כל חייך. אם תחסוך תוכל לעבוד בגיל מבוגר יותר פחות שעות וליהנות יותר. רוב הדברים שאנחנו קונים היום לא יהיו שווים הרבה עוד כמה חודשים. תחשוב כמה עבדת בשביל הכסף שאתה מוציא עכשיו והאם זה שווה. מצד שני אתה צריך גם ליהנות מהכסף ולא להיות קמצן. מצא את האיזון
 
החלטתי שאני רוצה לצאת לעבוד, אבל אני נוטה לדחות ל’מחר’. מה אני יכול לעשות עוד היום, שיעזור לי להתחיל באמת מחר?
פשוט לקום ולעשות מעשה. אם תבין שרביצה מול המחשב או הטלוויזיה לא יקדמו אותך מילימטר אחד תבין שיש לנעול נעליים , לצאת ולעשות משהו. שום דבר לא יבוא אליך אם לא תתאמץ עבורו.
 
באיזה עבודות אני יכול לעבוד בקיץ, למשל?
1. שטיפת מכוניות–התחל להציע את שרותך לשכנים למה אתה מחכה?
2. ניקיון חדרי מדרגות–גש עוד הערב לוועד הבית ובקש ממנו להחליף את המנקה החודש.
3. בייביסיטר–למי יש ילד קטן בסביבה? משפחה, שכנים כולם לקוחות פוטנציאלים שלך. צלצל עכשיו והצע את שרותיך.
4. חלוקת עיתונים/פליירים.
5. עבודה בדוכני מזון בקניונים- גש לקניון עוד היום ועבור בין כל החנויות. הצג את עצמך, בקש עבודה והשאר מספר טלפון במקרה ואחד העובדים שלהם יעזוב מחר.
6. מכירת פרחים/משלוחי פרחים.
7. עבודה אצל ההורים.
8. שליחויות מהסופר- גש לסופר השכונתי ובקש מהם לעשות משלוחים. עמוד ליד הקופות ושאל אנשים מבוגרים אם הם צריכים עזרה עד הבית? זה יכול להיות ריווחי.

עוד הצעות:
חלוקת שוקו ולחמניות בבוקר, ליצנות, סדרנות/עמידה בקופה בקולנוע, איסוף בקבוקים, מורי אינטרנט, תיקון מחשבים, אתר מכירות יד שנייה, ניקיון חלונות ראווה/שמשות של מכוניות, מכירת ספרים, שיעורים פרטיים, ארגון מסיבות (יחצנות), מלצרות, עבודה בעיתונים, הדפסות, מכירת כריכים, קייטנות, שמירה על בעלי חיים, מכירה בכניסה למגרשי כדורגל, ניקיון גינות, צביעה, ניקיון אקווריומים, עבודה בבית מלון/בריכת שחייה, צילום בפארקים, צורפות ותכשיטים ביתיים, מצילים ועוד…

אני רוצה להרוויח כסף, אבל אני שונא עבודה קשה. איך אלמד לאהוב את העבודה שלי?
נסה תמיד לעסוק במשהו שאתה אוהב. אם כך יהיה לא תלך לעבוד אלא פשוט תהנה כל יום מחדש.
 
מה חשוב לדעת לפני שאני נכנס לעולם העסקים?
חשוב מאד להיות אמין, ישר, לדעת לכבד את הסובבים אותך גם אם אתה לא מסכים, להבין שמדובר בעולם מרתק ומעניין שיש ללמוד בו כל הזמן ולהתמקצע ותמיד לנסות להתחבר למישהו שכבר בעניינים על מנת שילווה אותך בהתחלה.

כיצד אוכל לשווק את עצמי בצורה טובה?
אתה מי שאתה נראה. להתלבש יפה, לדבר יפה, לעזור לזולת, לא לרכל. כן לדבר בנימוס, כן להבין בהרבה נושאים שאחרים לא מבינים בהם ועל ידי כך להרשים אותם שאתה בעל ידע נרחב (כלומר לקרוא והרבה) .

איך אני יכול להתחיל בקטן?
פשוט להתחיל. יש המון דרכים לעשות כסף, חפש את זו שמתאימה לך. למכור משהו כמו שיעורים פרטיים, להזמין משהו מ- EBAYולמכור כאן, לארגן מסיבות, משלוחים בסופר, עבודה אצל שכנים והורים. ברגע שתחליט שאתה באמת רוצה ותשקיע בזה מחשבה אתה תמצא דרך להתחיל לעשות כסף בכל גיל.

יש לי רעיון עסקי שאפשר להרוויח ממנו. איך אני אדע אם הוא טוב?
כל רעיון צריך לבדוק ולבחון לעומק. שאלות רבות לכל מיזם כמו מהיכן יגיע הרווח? כמה צריך להשקיע? מי המתחרים? מה יקרה אם משהו לא ילך כשורה?
רעיון זו התחלה טובה.
 
אני מנסה למכור מוצרים בכדי להרוויח כסף, אבל נראה שכושר השכנוע שלי נמוך. מה אוכל לעשות כדי לשפר את זה?
כושר שכנוע זה כמו כושר גופני, ככל שתנסה יותר ותתאמן יותר תהיה טוב יותר. לאחר כל פעם שאתה נכשל עליך לעצור ולשאול את עצמך מה לא עבד?
תהליך הסקת מסקנות בכל כישלון חשוב מאד בדרך להצלחה.
 
מאיזה גיל כדאי להתחיל לחסוך כסף?
כסף כדאי להתחיל לחסוך מגיל מאד צעיר. וורן באפט המשקיע העשיר בעולם אמר פעם כי כדי להתעשר יש להתחיל לחסוך מוקדם ולחיות עד גיל מאוחר.

האם כדאי לי לפתוח חיסכון בבנק?
חיסכון בבנק זה תמיד טוב. אפשר להפקיד את הכסף בחשבון חיסכון ולקבל ריבית על ההשקעה. כלומר בזמן שהכסף שלך שוכב בבנק אתה מקבל עליו עוד כסף בניגוד לכסף שיושב מגירה ומתגלגל מהר מאד לקניון.

איך אנהל את הזמן שלי בצורה טובה?
נסה תמיד להיות יעיל ,ללמוד משהו חדש, חתור להתפתח ולהבין עולמות שונים, קרא הרבה על עסקים, יזמויות, מכירות, שפת הגוף. חפש הרצאות בנושא עסקים ושוק ההון. תשקיע בלימודים, למד מה החידושים האחרונים בענפים בהם אתה מתעניין.
צפה פחות בטלוויזיה, התבטל פחות, התחבר לנערים שהם בראש שלך, כאלה שמכוונים גבוה.
 

כולם מגיעים לעולם שווים. מי שמצליח בסופו של דבר הם לאו דווקא הילד או הילדה הכי יפים בכיתה, אלה גם לא התלמידים הכי חרוצים בכיתה ולא אלה שההורים שלהם הם הכי עשירים. מי שהצליח הוא זה שהאמין בעצמו, קם ועשה מעשה. הצליח, נכשל, הצליח שוב וניצח. גם את/ה יכולים להצליח. תחלמו והחלום שלכם יהפוך למציאות. כוונו תמיד לירח, אם תפספסו מקסימום תפגעו בכוכבים.
תנסו ובסוף תצליחו. כל אחד יכול–עובדה.

אין תגובות

השאר תגובה